Hur många av er kör med hjälm?

sikoj

Ny medlem
Jag bara undrade om alla skidtidningars undersökningar stämmer, att det är många fler som har börjat köra med hjälm...
är det så...?

Om du har åkt i en skidbacke de senaste 5 åren så borde du sett en förändring vid det här laget. Men om det har gått dig förbi så: Ja, det har ökat markant. Både av de som tycker det är bra med hjälm och de som tycker det är ballt med hjälm. Och båda sätten räddar många hjärnskakningar per säsong.

>> RR <<

Jag kör med RED Skycap och är mycket nöjd med den. Den kan iofs bli lite varm på vårkanten.

har funderat på o skaffa hjälm. hittills har snålheten berdragit visheten, men jag kör inte så exremt att jag anser mig behöva hjälm. jag vet att de är korkat sagt, men jag ska skaffa hjälm när mina nya blad är inköpta...men de är helt sant att med den här vågen av extrem åkning så har självklart skydden kommit med...de är positivt...

Jag kör med hjälm sen 2 sesånger tillbaks. Känns tryggs o ha när man gör saker av lite mer våghalsig natur. Sen är det ju en vanesak..jag tycker inte att den är ivägen eller klumpig längre..den e mest en varm mössa med perfa passform för skidglasögonen. *skaffa kruka ffs* //fredrik

har också funtat på att börja använda hjälm men egentligen ligger ett par ordentliga handledsskydd överst på min lista. Det är bra att det börjat bli "coolt" med hjälm, hoppas det håller i sig.

Träd och stenar är hårda så det grymt bra att det har blivit trendigt med hjälm dom senaste åren...

Jag kör med en Salomon Freeride och tycker att den är kanon, nu känner man sig "naken" om man inte kör med hjälmen på. En nakdel är att det blir varmt som tusan på en längre hike men då är det ju å andra sidan bara att hänga den på ryggan tills man är uppe.

Mvh
Magnus

jepps, det aer inte foer intet som man saeger att naer man skall saeng-halms brottas saa skall det vara moessa paa. om det nu aer saa att man skall slaenga sig ut foer en jaette klippa saa vore det vael vettigt att skydda sig saa gott det gaar daa med. koer sjaelv med en Dainese freeride hjaelm. tycker den aer bra, lagom varm, laett, inte i vaegen och faar en inte att se ut som man har stoersta knoppen i vaerlden.

Det är en trend. En ovanligt smart trend måste jag medge, men lika
förbannat en trend. Om fem år kommer hälften av hjälmnissarna
lagt störtkrukan på hyllan och börjat med pannband igen.

Själv kör jag bara med bandana. Svart. Funkar i alla väder,
skyddar
mot krosskador och är bra att använda som första förband.

Jag uppmanar samtliga att följa mitt exempel.

Jag kör med hjälm, sedan 1år.

Man e rädd om huvudknoppen. Resten av prylarna i kroppen kan de duktiga doktorerna förhoppningsvis laga. Men lappa-ihop hjärnan har jag inte hört nån göra.

Jo jag har en kruka. I sverige känns det som fler och fler av åkarna skaffar hjälm, särskillt dom lite mer rutinerade.

Konstigt att det inte slår igenom i alperna. Kanske inte så konstigt med tanke på att antalet åkare i alperna med skidoverall är oroväckande stort.....

Tillbaka
Topp