Hur många bultar finns det i ölandsbron?

androj

Aktiv medlem
Varning för marker!!
Jag köpte ett par Public Enemy i höstas (För övrigt en grymt skön och smidig skida) och med dem fick jag med ett par markerbindningar (12 Free) som går sönder hela j*vla tiden, det är alltid skistopen som pajar eftersom bindningarna tjuvlöser hela jävla tiden. (Väger typ 65kg och har din 10 inställt vilket inte verkar hjälpa.

Har redan nu lagat dem 3 gånger. Jag tycker att bindningen borde hålla bättre än så. Mina förra bindningar var Salomon och då behövde jag byta skistop en gång på tre år vilket jag tycker är överkommligt...som det är nu tycker jag är helt sjukt.

Ska tillägga att jag känner en massa personer som också har haft en jävla massa problem med marker, tex så var det en kille som bara hoppade vanligt i ett hopp och landade perfekt, då löste bindningen ut. Senare skulle samma killa göra en backflip som han kan bra, vips så löste skidan ut flög upp och så fick han sy sex stygn.

Är det fler som har samma problem?
Och kan ni rekomendera andra bindningar som skistoppen håller bättre?
Jag har hört att Look sak vara bra, har provat sånna av en kompis och det är ett helt annat ljud som hörs. Medans marker har ett plastigt ljud så har Look ett dovt klonk (Dessutom så kör alla proffsi filmer som har Public Enemy inte med Marker utan med Look)

Tack på förhand
/Andreas

Senast ändrad:
Hände samma sak för mej andra gången jag åkte på skidorna och bindningarna. Landade perfekt och så löste bindningen ut och skistoppern pajjade.

Känns som att jag gjorde rätt när jag valde Look P12 istället för Marker 12 Free till mina PE då alltså.

Shit! Jagf köpte att par fujative några dagar sen-....... med ett par marker :S

Look är grymma!

Jag har ett par P12 som är ställda på 10 (väger 80kg och kör ganska hårt) men de har aldrig löst ut i onödan.

Jag skulle dock tveka på att byta bindningar då du förmodligen måste borra nya hål.

Sälj skiten och köp en helt ny skida, med ett par riktiga bindningar.

Good luck.

Har hänt precis samma sak för en kompis, han hoppade och landade perfekt på en 540 åsså löste bindningen ut och själva skistoppern for ut från där den ska ligga :S

Det har gått mycket snack om att Marker är kassa. Mina åsikter följer...

Viktigast av allt. Se till att bindningen är korrekt inställd. Och då menar jag inte DIN-skalan. Kontrollera avståndet mellan fram- och bakdel. Kolla så din pjäxa sitter rätt i bindningen. Den ska inte sitta för högt eller för lågt, varken bak eller fram. (Brukar sitta justeringsskruvar på dem.) Kolla också så att du inte har glapp fram. Det är en ganska vanlig orsak till tjuvsläpp. (Till exempel svor jag en hel dag över det innan jag insåg att skruven där satt alldeles för löst.)
Tänk på att om bindningen är rätt inställd så behöver man sällan överdriva med att dra åt dem. (DIN 10 för 65kg låter mycket.)

När du gjort allt detta och åkt med dem kan du dra nya slutsatser. Får du fortfarande tjuvsläpp, ja då kanske inte din pjäxa sitter bra i bindningen, alternativt är bindningen skräp. Kolla med butiken som du köpte dem i om du kan få byta mot en bra bindning om du lägger lite emellan... Hör också med dem vad de har att säga om problemet.

Fungerar det utan tjuvsläpp, jag då var den helt enkelt felinställd.

Det var mina tankar. Säkerligen kan nån prylentusiast värd namnet utveckla det här enorm mycket mer, kanske till och med dra lite kuriosa om Markers kvalitétsproblem (?).

//Dr. Snow

Tack för svaret där Dr_Snow, precis sådär att de satt för löst var det i början, de hade helt enkeltställt in det fel i butiken, nu tror jag att det ska vara bra men det skadar inte att ta en extratitt. Butiken där jag köpte dem vill inte göra nånting förutom att byta ut den och ta pengar för det, dock så pratade dem om att marker hade kvalitetsproblem...

Jag har inte varit med om ett enda tjuvsläpp med mina Marker 14, så de verkar vara bättre än 12:an... Jag väger 70kg naken och har mina inställda på 8-8,5... Jag har gjort drops på +4meter (med dålig landning...), jag har landat switch flertalet gånger, jag har skurit fast skidan i brant pist och glidit nedåt med huvdet först och skidorna efter, fortfarande på fötterna, samtidigt som skidorna bromsar hela ekipaget och gör ett fett snömoln. De släpper verkligen inte om det inte krisar! Enda gången bindningen har löst ut är när jag tokkraschade i pipen i Bräcke veckan efter nyår, några kanske hade turen att se det hela... Fick jäkla fart och eftersom pipen var dåligt shapad uppåt kanterna var det svårt att flyga rakt upp så jag kom långt in över kanten och det slutade med att skidorna och pjäxorna hamnade på ovansidan, resten av kroppen fortsatte neråt i pipen... Allting slutade bra, blev bara lite snöig, men det roliga var att bara en skida löste ut!!!

Så 14 verkar vara av bättre kvalitet än 12:an... Så välj M14 eller look 12! De är väl nästan lika dyra hos Conrad?

såg en kille som hade ett par marker på sina mad trix och när han hoppa i ett litet hopp och ramlade så lossnade hela bindnigen från skidan...(beror väll snarare på borrningen än bindnigen men ändå) :P

själv har jag ett par look p12 på mina trouble maker och det har fungerat alldeles utmärkt!

Jag håller med Dr. Snow. Kolla avståndet mellan fram- och bakdel. Där är nog snarare där problems ligger. Själv har jag aldrig haft problem med mina marker.

Jag fick Marker 12 Free bytta efter tjuvsläpp. Nu har jag Marker 14 Comp istället. Funkkar hur bra som helst, undrar om de där flashiga big air padsen (röda mjuka med flames) gör dem lättutlösta, eller den självklarhet att 12 är för klent för alla som åker lite hårdare...

jag hade ett par marker 14 på mina gamla seth pistols de var skruvade i botten så de löste aldrig ut sig.. dock var denna bidningsinställning ett dåligt val av mig eftersom när jag gjorde min klassiska vurpa i åre våren 04 (låg medvetslös på sjukhus i tre dagar..) så satt bindningen och plattan kvar på pjäxan medans den slets bort från skidan och tok trashade mina älskade pistols... nu kör jag med Look P12 jib bidningar på alla mina skidor har de inställda på 8 och de löser aldrig ut sig och då väger ändå jag ca 85 kg och kör jävligt hårt...

Rastavibrationer: vilken butik sa att de hade kvalitétsproblem? Om de ÄNDÅ sålde dem till dig skulle jag säga "tack, men jag går till en seriös butik istället...". Det är ju tokigt att de säljer en bindning till någon och sen säger att de har kvalitétsproblem!?

Carleds svar stämmer ganska bra in på mina Atomic-bindningar jag har. En utgången modell, R:ex nånting-14. En grym bindning som _aldrig_ har tjuvsläppt för mig.

Verkar av ovanstående svar som att Marker 12 varit lite halvkassa.

jag har en kompis som heter gustav (gurken här på freeride) har samma problem med en markerbindning, att skistoppern hoppar ut ur den här plastgrejen som den ska sitta i.
(han har völkl dogen).

går det att ställa in höjden där framm på marker 12 bindningen?
Uplever att mina glappar lite. Hittar ingen skruv

Nej det går inte. Dra åt förspänningen om den glappar. Marker är känsliga på just den punkten...

Jag har ett par oanvända skistoppers till Marker 14 Free som jag kan skänka bort till någon som bor i Umeå (köpte bredare stoppers direkt och kommer aldrig behöva de smala).

Kan hämtas på Umeå Sport Recycle (se http://www.umeasportrecycle.se för vägbeskrivning). Hälsa bara från Bajsmatte så fiskar den vänliga kassapersonalen fram dem!

Skickar dem inte!

Känns som att många här åker med helt felinställda bindningar.
Kört på Marker i många år även syskon som tävlingsåkt och aldrig haft problem med marker.
Det att en kille på 65kg har skruvat upp dom till 10 känns som ordspråket i botten och ett halvt varv tillbaka. Varför vill man inte att skidan ska lossna när man krachar?? Endast i djupsnö kör jag med dom överdrivet åtdragna bara för att inte ägna en dag till att söka mina skidor. Bara onödigt att förstöra knän och andra leder som kan slita sig. Vist behöver man hårt ställda när man inte landar rent men Man behöver ju inte ha dom i botten, det visar ju bara på att man är en kass åkare som sällan landar rent.

Kan inte annat än hålla med. Har kört Marker i olika varianter i många år blandat med t ex Salomon och har inget illa att säga om Marker. Upplever fjädern som hårdare än många andra, men å andra sidan löser den ut ruskigt snabbt när det väl behövs.

håller med men du sa :"Ska tillägga att jag känner en massa personer som också har haft en jävla massa problem med marker, tex så var det en kille som bara hoppade vanligt i ett hopp och landade perfekt, då löste bindningen ut. Senare skulle samma killa göra en backflip som han kan bra, vips så löste skidan ut flög upp och så fick han sy sex stygn." det med stygnen han skulle fan skicka en bild eller nåt på stygnen eller ärr eller nåt till marker och hota med att typ stämma dom haha nej men nåt så dom skickar lite cash för att man inte skulle göra det;)

Nu har det hänts igen=( Fast nu var det inte bindningen som gick sönder utan bakdelen av bindningen släppte från skidan. Detta är ju inte Markers fel dock. Man tycker ju att Intersport som monterade skidorna borde ha gjort ett bra jobb men fan inte kan man lite på dem ens. Ska tillägga att jag endast gjorde en 180 på en liten kulle, landade perfekt och då lossnade bakdelen från skidan och skidan stack iväg ner i skogen. Man kan ju tänka vad som kan ha hänt om den lossnade i ett hopp eller om skidan åkt rätt in i någon. Är det någon som har synpunkter på detta eller vet vad som kan vara felet? (Ska gå ner till Intersport idag och fixa problemet)

jag har synpunkter på vad det kan bero på. använder du samma hål för många gånger slitsmönstret ut.. jo så e det:)

Hände exakt samma sak för mej förra året med mina förra skidor och bindningar.
Anledningen var då att hålen till skruvarna var för stora så jag lämnade in dom så fyllde dom igen hålen och borrade nya.

Helt rätt. Sämsta bindningen som gjorts imo.
Jag köpte ett par K2 Fujative med Marker 1100. Har kört sönder 2st redan.
Stora Credz till Stadium som gett mig helt nya skidor.

Landade fakie en gång, då gick hela bindningen av på mitten och lossnade helt från skidan.

Så för er som funderar på ett par marker-bindningar. Lägg en tusenlapp extra på bindningar i så fall, det lönar sig!

Köp deras riktiga bindningar!!!!Mina har aldrig löst ut! Kör på 8-18 och 15-30 skruvade på 17.

Mina Marker 12.0 free har pajjat 5ggr nu så jag köpte ett par look px 12 från stadium (där jag hade köpt skidorna och bindningarna) Så vi kom överens om att jag skulle få bindningarna för 1200 kr istället för 2200 som ett par look px 12 kostar igentligen och dem funkar MYCKET bättre!

Jag kör K2 PE med marker12an, har kört med dem denna säsong och har inte haft några som helst problem med bindningarna. Istället är det skidorna som tagit mest stryk, finns snart inget kvar på ovansidan. Att bindningarna går sönder har stor betydelse med HUR man landar. Landar man fakie och vurpar så att skidan löser så fastnar skistoppen i snön och böjs upp åt fel håll, vilket betyder att med så stor kraft som det är så går skistoppen sönder.
Mitt tips är att kolla så att allt är korrekt inställt och sedan träna på att landa baklänges på så bra sätt som möjligt, så att skidorna inte löser pga av fel lut osv i landningen! Om bidningarna tjuvlöser trots att de sitter korrekt så antar jag att det ända sättet att bli av med det är att byta bindningar!

/ V.e

orka läsa allt.
Men min marker bindning e också CP.

Den gick i tre delar förra året när jag landade efter ett big jump.

Sen tjuvlöser den ibland när man landar lite fel från ett rail lr ngt:S det e cp

Felet sker när man landar fel och löser ut i sidled! då pajar skistopen!

Jag har pajjat 3 av 4 skistoppers hittills... Det är ju bara plast - och egentligen spelar det ingen roll, men jag kan tillägga att jag inte landat fakie när det löst. Dessutom tror jag att marker tänkt på det då de rundat plasten på baksidan.

Måste oxo säga att köper man barn-/junior-/turist-bindningarna så är de ju inte gjorda för att klara speciellt stora krafter. Därför är de billigare. Köp från 14 uppåt så håller bindningen - kör man stort & fort så skall man väl ha minst comp 18.

Tja! har själv haft problem med ett par markerbindningar, löser ut trotts korrekta inställningar,har nu fått ett par nya som funkar korrekt. 10 är inte speciellt mycket även om du väger 65, väger 65kg jag med har dem uppskruvade några varv till, de löser ut ändå när det behövs.

Tillbaka
Topp