Hur många par skidor behöver man

De flesta har lite begränsat med pengar och har bara utrymme att köpa ett par skidor. Nu är det så att inga skidor är optimala för alla förhållanden . Väljer man då en skida för den åkning man gillar mest eller väljer man en kompromiss
Själv åker jag mest på en slalomcarver som heter Blizzard SLR i pist, Eller Fischer AMS 76 för lite längre svängar. Fungerar kanonbra i uppåkta backar samt utanför pist dessutom
Twintip skidor är inget för mig , känner mig lite gammal för att hoppa runt i parken .
Åker väldig sällan utomland så jag känner inget behov av de riktig breda skidorna.
Hur väljer ni skidor

ja har 2 par ett par för park,pist och lite ny snö (slalom) å sen har ja ett par fetingar för puderdagarna (telemark)

Ju fler dessto bättre!!!! Eller kanske ett par kanske eller tio eller ja vem vet??

Senast ändrad:
Tycker att man ska ha precis den mängden skidor som man med någon form av logik kan motivera ett behov av inför sig själv samt en eventuell partner.

Jag har ett par twintips för park och endel puder, och en "freeride" med typ 70 i midjan, funkar bra i pisten och i nödfall utanför.

om man bodde på ett ställe där det alltid finns chans till att vara ute i riktigt djup snö så skulle väl 3 par vara rätt bra. ett par till för feta bcåk, klippdrops och liknande. ett par för bc-kickers och ett par för park.

Beror ju såklart på plånboken. Sista säsongen jag gjorde började jag med två par, ett par rena puderskidor, Head Monster 103, som senare blev ett par Atomic Big Daddy och ett par "allround" skidor. En misslyckad volt knäckte de smalare skidorna och jag hade sen bara ett par rena puderskidor som allroundskida. Kom då fram till sanningen: Han man bara råd med ett par ska man INTE köpa ett allround par. Köp ett par för den åkningen du gillar mest annars blir du bara besviken. Jag hade blivit jävligt besviken om jag bytt mina puderlagg mot något allroundaktigt och sen sjunka i pudret.

Och för att svara i rena nummer: 2 par. Ett par puderskidor och ett till par puderskidor i reserv .

Senast ändrad:
Om vi börjar med den mängden man egentligen behöver så är antalet ganska så högt. Självklart så bör det finnas ett par vassa pistsmiskare i arsenalen. Ska man nöta mycket pist under en vinter kan det faktiskt synas försvarbart med både två, tre och fyra par: S, GS, SG och DH är ju diciplinerna.

Sedan åks det en del utanför de preparerade nedfarterna och då ska det till ytterligare några verktyg: Ett par riktigt långa och styva lagg för de lite mer oförlåtande snöförhållandena, här kan det också vara på sin plats med ytterligare ett par, då lite fetare, långa styva skidor. Oavsett om man åker i alperna, Sverige eller på andra sidan atlanten kommer man förr eller senare att hamna i skogen och då är ju ett par kortare, lite bredare skidor på sin plats. Snabba svängar och lite mer snö kräver ju sina verktyg. Här kan twin tip vara på sin plats. Jag skulle också vilja komplettera min off-pistuppsättning med ett universalverktyg, inte allt för långa och breda men ändå ganska styva att ta med de dagar som man tvivlar på snöförhållandena.

När vi då avhandlat off-pist skidorna kan vi lika gärna slänga med ett par randolagg till skidboden.

Trots att jag passerat 30-års strecket har jag lyckats irra in i parken vid några tillfällen. Då uppstår ett vakuum i min skiduppsättning. Med ett par kortare, inte allt för breda twintip skulle jag i alla fall inte kunna skylla mitt nederlag på utrustningen. Här ser vi också behovet av ett par trashskidor för diverse rail och bonk.

Självklart ska man fylla på förrådet med några telemarksskidor. Ett par för pist och ett par för off-pist.

Totalt har jag ett behov av 13 skidor allt som allt.

Tyvärr finns det en del hinder ivägen för detta: eventuella partners har redan nämts, rent ekonomiska aspekter samt etik och moral. Då får jag nog nöja mig med endast ett par pistskidor som också får duga i pipen. Off-piståkning får bli lite begränsad av den sker på just ett par skidor. Randoskidorna är fullt försvarbara samt ett par telislagg.

Med ekonomiska, relationsmässiga och moraliska aspekter inväga så blir svaret: totalt 4 par skidor.

I verkligheten finns det vissa sätt att kringå de ovan nämnda aspekterna genom att inte avyttra gamla skidor då nya inhandlas och då borde svaret bli: totalt 5-6 par skidor.

365 par skidor är ju bra, 366 vart fjärde år eftersom det är skottår. Ett par skidor per dag bord eju räcka....

jag har 2 par skidor. ett par köttar skidor och ett par "åka i backe skidor"

egentligen bara ett par. för man kan väl inte åka på mer än ett par samtidigt? men om man nu vill ha mer så ett par offpist skidor och ett par pist skidor, om man nu jibbar så går ett par twintips minst lika bra att smiska pisk med som en vanlig pist skida.

sen är det säkert några här som har ett par slit & släng skidor, för räckåkning i stadsmiljö.

själv har jag 5 par skidor.

Sjukt drygt att åka pist med ett par railade twintips...
Ett par för pist, ett för park och ett för offpist funkerar fint för mig. Men jag skulle gärna haft ett par telisar också.

äger just nu: 2par storslalom, 2par slalom, två par twintips å ett par super-g samtliga till salu utom ett par twin..

Jag kör en storslalomskida från Atomic, Beta carve, 179, vilken jag inte direkt använder. Sen har jag en parkskida som funkar i pist och lite offpist, Salomon 1080, 172, den blir dock lite fladdrig i höga farter. Jag har till denna säsong beställt ett par Rossignol Scratch BC WRS, 185, som en lite allroundskida som man kan bränna på med i alla underlag och som funkar att jibba med. Jag köper flera för att jag känner att jag har behov av dem, genom att skiddagarna räcker till för att jag ska kunna använda de flesta av mina skidor i de miljöer de är avsedda för =) + att det är jäkla kul med nya skidor, de som blir över kan man ju raila sönder....

Centralbyråkraten har redan gett facit så jag håller med honom. Jag har tyvärr en till begränsande faktor, nämligen utrymmet i lägenheten. Det börjar bli trångt i skid-delen, särskilt nu när MTB:erna kräver mer och mer plats och börjar inkräkta på området där skidprylarna hittills trängts...

För att undvika matförgiftning har jag helst mina cyklar utanför köket. Kladdleran i Morzine luktar rätt illa (även efter att man spolat av det värsta och låtit bli att köra i ko-bajs).

I vardagsrummet trängs racern och pendlar-öket så ena MTBn har blivit inskuffad i sovrummet som tidigare var reserverat för skidprylar...

För att inte helt spåra ur kan jag iallafall konstatera att man kan inte ha för många par skidor.

Senast ändrad:
Peter K: Funderar på att ta med min Dh ner. Är det nån idé eller? Åker ner i nov redan så...

Ett par jättefetingar
Ett par allroundfetingar
Ett par allroundfetingar med randonnéebindning

1+1+1=3 par fetingar. (Allt annat än fetingar är töntigt) :P

Menvafanken HitMe, har du börjat med snowlerblades nu helt plötsligt???
attachment.php

Annars så behöver varje sann brantåkare MINST följande uppsättning:
1 par überfetingar i klassen Spatula, Pontoon, Lotus 138: omvänd skärning och spann med midja på runt 130-140 mm. För dom bästa dagarna
1 par breda fetingar i 120-klassen som allroundpuderskida
1 par normalfetingar runt 100-105 mm. helst långa, raka och styva som lyktstolpar.
1 par tunna fetingar, 90-95 mm. Eller vad fan, det är ju mid-fats det. Kan även funka att tura med om man är lagd åt det hållet.
1 par spikraka nostalgilagg för seriös brantåkning à la Vallencant och grabbarna. Typ Rossi 4S
1 par störtloppslagg för Derby de la Meije
1 monoski
1 par balettskidor, helst Wayne Wongs pro model
1 par backhopparskidor med alpinbindning för maximal bäryta, kom bara ihåg att fylla igen skårorna i belaget med P-Tex annars kan det bli stökigt i skogen
Sedan kan man lägga till nymodigheter som bc-jibblagg, parkskidor, slalomcarvers, storslalomplank och så vidare...

Man kan alltså helt enkelt inte kan ha för många par skidor precis som PeterK så vist konstaterar. Min övre gräns går just nu vid hur många min takbox kan hantera, tyvärr alldeles för få...

Fan Glissuer inte visste jag att du körde balett. Sen ska du köpa större bil får du in allt juh.

Sen har ju jag faktiskt en monoski oxå det har inte du...

Senast ändrad:
Ja klarar mig med mina lagg:

Offpist:
En feting
En turskida
En BC-jibb

I pist:
En Kortsväng
En Långsväng

Funkar utmärkt... 5 stycken alltså..

Den här bilen är kanske något för er med många och långa skidor:
nilsson0206110847312$400-200

(Dödsroligt...)

Senast ändrad:
Är de nån som provat och vet hur många takboxar man kan montera på en sån stretched hummer?

nästa fråga är ju om man kör full-size hummertakboxar eller flera vanliga...

Hasse sa:
Nu skulle jag lägga upp en bild här men vet inte hur man gör så jag skiter i det så jag länkar till din buss i stället Glissuer http://www.blocket.se/vi/9575077.htm?ca=6_s
Först gör du en [ img], sen en [ /img] (ta bort mellanrummen)
Därefter högerklickar du på bilden, och väljer "egenskaper" längst ner.
Mitt i rutan som kommer upp har du en lång och konstig adress, kopiera fanskapet och klistra in mellan taggarna:

2260125687.jpg

Senast ändrad:
Ahha då ska jag bar hitta dom där tecknen på min MAC då.. Glisseur hjäp mig...

Tillbaka
Topp