Hur mäter man flex?

Jonte88

Ny medlem
Hur mäter man flex?
Jag undrar hur man mäter flex, om de finns nån skala liksom.
Har sett 1-4 nån gång, kan de stämma, o vad är hårt isf? är 1 hårt eller mjukt?
Undrar lite allmänt om flex oxå, va ska jag ha om ja gillar o åka i höga farter, men även gillar o jibba o leka ibland?
Jag är 180 cm o väger 72kg....

Hur mäter man flex?
Kan inget om skalor, men mycket flex är väl för lek och lite flex är för pist? Så om du åker blandat lär du väl ha något med medelflex.

Samma sak som gäller alla liknande frågor: snacka med killen i affären! Du slipper folk som kommer med okunniga gissningar (som mig själv) och torra skämt. Plus att om det är en snygg tjej som jobbar så har du halva inne?

Hur mäter man flex?
Flex på skidor?
Flex på pjäxor?

Själv gillar jag riktigt hårda pjäxor oxh skidor
men har en polare som e Är ett par klasser bättre åkare än mig som kör på mjuka skidor.
Alltså det är väldigt personligt i min erfarenhet.

Snacka med folk i affären dom brukar vara jävligt kunninga

Hur mäter man flex?
Flexskalan på pjäxan skiljer sig lite mellan märkena, men oftast så är det mellan 70-120.
Där 120 självklart är hårdast.

Kan inget om flex med avssende på snowboard, missa var det var postat ;)

Hur mäter man flex?
Aha
Det var flex på snowboard det gällde.
Inte alltid man e så vaken såhär på morgonkvisten.

Jag föredrar ju hårda lagg för jag gillar att bara kunna köra över allting och lägga massor med vikt på skidorna.
En mer teknisk åkare behöver inte lika hårda skidor/snowboard.
Utan kan istället få mer kontroll med att par mjukare.

Men visst e man stor och tuff om man har dom hårdaste laggen på berget.
Men att sen svänga undan i tid för tysken som stannat i backen kan bli problematiskt.
Åker inte snowboard men skulle tro att det e samma princip som för skidor.

Hur mäter man flex?
Du jämför själv i en affär mellan olika brädor. Tryck på på brädans midja på ovansidan så känner du spänsten och hårdheten. Tänk bara på att ha ett ben eller liknande bakom tailen så att den inte flexar, annars kommer troligen den (som den mjukaste delen på brädan) enbart böjas och du känner inte resten av brädans flex.
Olika företag har olika skalor för flex och de brukar sällan stämma överens särskilt väl. En bräda kan också vara hård på så många olika sätt så det bästa är att försöka jämföra (helst åka) själv.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp