Hur mycket krävs det för att knäcka en skida?

sockervadds

Ny medlem
Ibland när jag åker på mjukare skidor och landar med lite bakvikt i stora hopp känns det som om skidorna ska knäckas direkt...
Hur stor är egentligen risken att man knäcker ett par skidor? Har tänkt på när man underroterar bakåtvolter och skidorna gräver sig ner i snön, då jävlar böjs dom mycket =P
Men iaf, hur mkt krävs det för att knäcka ett par skidor och hur ofta händer detta egentligen...?

Usch usch usch! Detta har ingenting med tråden i sig att göra med tänkte iaf fråga följande:

Nu när jag i princip har bestämt mig för ett par Goodha 181, kan jag då använda dom att raila med..? Pajjar man inte stålkanten dirr då? =/

Senast ändrad:
skiljer mkt mellan olika skidor. men en bra skida tål ganska mycket
det ar bara ut och testa, kan ju inte mesa bara för man tror att skidorna ska gå av

hahaha nej självfallet inte, så är inte heller fallet. Undrar bara om människor som har knäckt sina skidor fattade direkt att dom skulle gå av eller om dom knäcktes relativt enkelt :P

Som sagt krävs det mycket för att en skida ska knäckas helt, det är klart att cap-konstruktioner går sönder lättare än en sandwichskida men det vanligaste är att man bockar skidorna eller att de delaminerar.

hmm okej! :)

Om man är i köpartagen, ska man då välja en skida med trä eller skumkärna? Är det överhuvudtaget ngn skillnad på dom 2 då+

jag har ett par ROSSIGNOL WRS jusst nu.. dom är nog fan dom mjukaste skidorna jag nånsin provat.,. och dom är gjorda för att flexa extra så att dom inte knäcks..

jag kan typ böjja dom hur som helst utan att dom går av.. praktiskt som fan..
men sen om man kör en hårdare skida, typ salomon eller head så kanske de är lättare att knäcka dom.. bara för att dom är hårdare från början..

men skidor är ju byggda för att tåla en del lixom! =)

Haha låter bra det :)
Jag tror att jag ska köpa förra årets Fujative, längd 179... Jag är 185. Tänkte mestadels använda den i park. Vad tror ni om det? :)
Btw, jag väger 84 kilon ungefär :P

sockervadds sa:

Om man är i köpartagen, ska man då välja en skida med trä eller skumkärna? Är det överhuvudtaget ngn skillnad på dom 2 då+
En sandwichskida har naturligt längre livslängd både vad det gäller skador och spänst, det tycker jag är ganska självklart. Men de två olika byggnadssätten skapar ju också olika karaktärer på skidan en capskida är ju i regel mjukare och mer lekfull och sandwich lite styvare och oftast bättre kantgrepp osv. Är du alltså en lättviktare som gillar att tricksa och ha dig passar troligen cap dig bättre.
K2, salomon och andra märken som har många modeller som är mjuka använder sig oftast av skumkärnor och det är oftast bara de dyra modellerna som har sandwichkonstruktioner, med undantag för goodha som kostar lite och har trä i alla sina modeller.

Jarle sa:
sockervadds sa:

En sandwichskida har naturligt längre livslängd både vad det gäller skador och spänst, det tycker jag är ganska självklart. Men de två olika byggnadssätten skapar ju också olika karaktärer på skidan en capskida är ju i regel mjukare och mer lekfull och sandwich lite styvare och oftast bättre kantgrepp osv. Är du alltså en lättviktare som gillar att tricksa och ha dig passar troligen cap dig bättre.
K2, salomon och andra märken som har många modeller som är mjuka använder sig oftast av skumkärnor och det är oftast bara de dyra modellerna som har sandwichkonstruktioner, med undantag för goodha som kostar lite och har trä i alla sina modeller.
Jarle, han undra om skum vs. träkärna. Inte om cap/sandwich. :D

Tror att popen i skidan håller längre med träkärna..

Jag behöver all information jag kan få! :)

Så...skidan som jag ämnar att använda i parken:
Ska den ha Trä eller Skumkärna?
Ska den vara av Cap eller Sandwich konstruktion?

Fler saker att poängtera?

När ja å brossan va i Zell am see förra vintern såg vi en engelsman som trillade ur sitt "lemmeltåg" och tumla runt som fasen i pudret, ingen hhög fart lr nått, men skidan peka rätt upp, garva som fasen efter de haha! ^^

Davidson sa:
Jarle, han undra om skum vs. träkärna. Inte om cap/sandwich. :D

Tror att popen i skidan håller längre med träkärna..
Visa mig ett sandwichbygge med skum eller vice versa. Sandwich har i regel mycket trä i sig och cap har i regel skumkärna.

Head Mojo 90 har väl träkärna med cap konstruktion? Och Salomonskidorna har ju oxå trä nu för tiden? Eller är jag ute och simmar helt? När jag monterar Mojo 90 så kommer det i alla fall träspån ur borrhålen.

//H

mjuka skidor, kolla in line invader. dom är riktigt mjuka. har endå kört rätt hårt med dom och det krävs rätt mycket för att knäcka ett par skidor.

Hasse sa:
Head Mojo 90 har väl träkärna med cap konstruktion? Och Salomonskidorna har ju oxå trä nu för tiden? Eller är jag ute och simmar helt? När jag monterar Mojo 90 så kommer det i alla fall träspån ur borrhålen.

//H
Se där, visste faktiskt inte om detta, hur fungerar det egentligen? Den kan väl inte vara helt i trä? onödigt att göra cap om man ändå ska ha trä rakt igenom? Salomon kör väl fortfarande på skom? kanske har förstärkningar i trä men knappast hela kärnan?
Tog sönder både ett par nyare salomon twintips och ett par s-lab förra året, skum i trickskidan och s-lab vet ju du redan vad det är.

Kan tänka mig att det finns inlägg av trä men förstår inte vad man vinner av att ha en full träkärna i cap?
Upplys mig :)

Senast ändrad:
De skall ha trä i sina jibbskidor från och med i år är det sagt. Men vet inte då vi inte har Salomon längre...
Varför onödigt att göra cap om man skall ha trä i kärnan? Är ju fortfarande billigare att gör en cap konstruktion än Sandwich. Trä är ett levande matrieal från början det är inte skum. Betyder att det blir en livligare skida? Är så jag har fått det förklarat för mig iaf. Men jag vet inte.

Vet att det var ett företag som legotillverkade sina skidor hos en fabrik i Österrike som slutade med det p.g.a att de hade skum i sina Sandwich skidor fast de var lovade trä i hela. (billigare med skum)

//H

Hasse sa:
De skall ha trä i sina jibbskidor från och med i år är det sagt. Men vet inte då vi inte har Salomon längre...
Varför onödigt att göra cap om man skall ha trä i kärnan? Är ju fortfarande billigare att gör en cap konstruktion än Sandwich. Trä är ett levande matrieal från början det är inte skum. Betyder att det blir en livligare skida? Är så jag har fått det förklarat för mig iaf. Men jag vet inte.

Vet att det var ett företag som legotillverkade sina skidor hos en fabrik i Österrike som slutade med det p.g.a att de hade skum i sina Sandwich skidor fast de var lovade trä i hela. (billigare med skum)

//H
Det jag menade var att det verkar onödigt att göra cap om man nu skule ha en kärna helt i trä, måste ju vara bra mycket bättre att göra den i macka då?
Jag tror nog fortfarande att en lättviktsperson , inte författaren av tråden, som hänger i parken upplever en cap alá K2 livligare än en smörgås...

Ska salomn ha sina skidor helt iträ? Klart det är billigare med skum än trä.. Elaka satar som ljuger på det viset, speciellt när det handlar om skidor! Nästan så könsstympning borde praktiseras ;)

Hasse och Jarle:
Är det inte så att det finns mellanting också?
Jag tänker på en capkonstruktion där skum sprutas in i kärnan fast där redans finns en del trä. Förmodligen den vanligaste skidkonstruktionen idag skulle jag tro.

jeppenator sa:
jag har ett par ROSSIGNOL WRS jusst nu.. dom är nog fan dom mjukaste skidorna jag nånsin provat.,. och dom är gjorda för att flexa extra så att dom inte knäcks..

jag kan typ böjja dom hur som helst utan att dom går av.. praktiskt som fan..
men sen om man kör en hårdare skida, typ salomon eller head så kanske de är lättare att knäcka dom.. bara för att dom är hårdare från början..

men skidor är ju byggda för att tåla en del lixom! =)
ah, dom är riktigt mjuka, nog rätt svårt att få av dom med

tror det skilljer mkt fråna skida till skida

men angånde att t.ex. salomon eller head skulle gå av fortare bara för att dom är hårdare tror jag är fel, för dom kanske knäcks vid en tidigare vinkel men det är ju samtidigt mkt svårare att få skidan till den vinkeln.

En ytterligare fråga i den här tråden då: hur är risken att cap-skidorna delaminerar?
Givetvis blir det inte samma typ av delaminering som på en sandwich-skida, men kan ytterhöljet släppa i limningen tex? eller knäcks skidan direkt?

Cap är billigare än att göra skidor i Sandwich. Och då spelar det ingen roll att det är trä i kärnan.

fransosen: Har sett en del skidor som limningen har släppt på ja.

//H

Jag tror att en mjukare skida är lättare att bryta av, men en hårdare, odämpad skida är mer benägen att delaminera...

FF sa:
Jag tror att en mjukare skida är lättare att bryta av, men en hårdare, odämpad skida är mer benägen att delaminera...
Om det är så så ligger jag illa till då med tanke på styvheten på min EP Pro... De borde då gå av om man kör över en 10 cm sten.....

Är det någon som ens har "knäckt" en skida eller bara stukat den? Stukade skidor är ju ganska vanliga. Men knäckta?

//H

Alltså skum kommer att, varje gång man böjbelastar skidan (ganska ofta), deformeras plastiskt. Dvs icke reparerbart. Det borde betyda att skidan tappar böjmotstånd och vridstyvhet med i stort sätt varje sväng... Nu vet jag inte om det är nån superstor skillnad på livslängd på en skida med skumkärna och en med trä... de flesta byter ju skidor ganska ofta ändå. Men trä har högre sträckgräns än plast (generellt)

sockervadds sa:
Har tänkt på när man underroterar bakåtvolter och skidorna gräver sig ner i snön, då jävlar böjs dom mycket =P
Exakt så jag jag knäckt en skida i Bräcke, antagligen blev trycket för stort då.

Hasse sa:
FF sa:
Om det är så så ligger jag illa till då med tanke på styvheten på min EP Pro... De borde då gå av om man kör över en 10 cm sten.....

Är det någon som ens har "knäckt" en skida eller bara stukat den? Stukade skidor är ju ganska vanliga. Men knäckta?

//H
Knäckte mina gamla santiago totalt bakom bindningen efter en mindre lyckad volt. De var iofs omborrade av mig själv och det hade säkert en del med saken att göra...

Tror det är sjukt svårt att knäcka en skida rakt av om den är ny och fräsch. Måste nog landa hårt med rejäl bakvikt. Inte skönt.

evil: Ja det kan ha med saken att göra. Menade mest att knäckta skidor är sjukt ovanligt. de flesta stukar de bara. men om du borrar om de så kan de bli knäckta.

Anton F: Ja det är väl inte så konstigt eller hur?

//H

Är ju skitsvårt att knäcka en skida som inte har några tidigare skador. Försökte en gång att spänna fast en mellan bilen och en betongvägg och sedan köra långsamt närmare väggen tills skidan böjdes av men det gick inte... Hade bara en skida och skulle ändå slänga den sen så det var värt att testa ;-)

Du skulle prövat att köra rakt in i väggen snabbare, det måste vara det som är problemet, testa det :-)
Möjligt att skidan håller, i så fall är det bara att byta ut alla kofångare mot skidor :p

Senast ändrad:
noren här på freeride har knäckt ett par völkl dogen när han lande platt på en corner,vet ej om han lanade i botten elr på den.Givetvis går inte völkl dogen och goodah 181 inte Å jämföra men ändå

Bly84 sa:
Du skulle prövat att köra rakt in i väggen snabbare, det måste vara det som är problemet, testa det :-)
Möjligt att skidan håller, i så fall är det bara att byta ut alla kofångare mot skidor :p
Jo det hade nog funkat men blivit dyrt och en del sura miner från bilens ägare. Tror att hemligheten är att få en skarp vinkel på skidan om den ska gå av.

Tror att en skida med skumkärna knäcks mycket lättare än en skida med träkärna. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha knäckt tre skidor med skumkärna. Skummet i sig är inte alls så hållbart utan man kan lätt bryta det med handen.

Gillar inte skidor med cap-konstruktion, speciellt om man kör offpist. Min erfarenhet där är att kanterna mycket lättare blir totalt uppfuckade om man kör på sten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp