Et svar på norsk...håper det er forståeligt nok, hvis ikke ta kontakt via FR mail, så svarer jeg gjerne på engelsk og...
Det vil variere fra modell til modell og merke til merke hvor mye.
Kommer også litt an på om innerstøvelen er av høy eller lav kvalitet.
I tillegg bruker jo ulike merker ulik lest og størrelse skala.
En str. 9 i et merke kan være større enn en str. 10 i et annet - f. eks.
Har 3 par snowboardboots - står samme størrelse på skoen - men de er ikke like stor!
(vær også obs på at noen merker bootsene i US, andre i UK størrelser... UK 8= US 9 (sånn ca iallefall) (gjelder herrestørrelser, dame: UK 8= US 10 (dame))
I tillegg har vidden også noe å si..,,
Ikke noe fasit svar med andre ord.
Anbefaler at du tar deg en runde gjennom flere butikker.
Tar deg god tid, prøv både flere merker og flere modeller - ta de på, og knytt både innerstøvelen og ytterstøvelen akkurat som du ville gjort når du skal ut og stå på brett.
Står så litt i bootsene, går litt rundt i butikken med de i 5 min - da bør du kjenne om de passer eller ikke.
Foten skal sitte godt fast i bootsen når den er stramt igjen. Spesielt hælen skal sitte godt og ikke kunne løftes opp for mye inne i skoen - ellers blir det enormt slitsomt å kjøre toeside.
Du skal ikke behøve jobbe hardt for å snøre bootsen stramt nok.
Når du står "rett opp ned" med bootsene på kan du godt kjenner tuppen av tåene mot bootsen. Når du så bøyer kneene og står i "kjøre snowboard" posisjon bør du derimot har bittelitt plass eller kjenner tuppen av bootsen bare såvidt. - - Du vil uansett ALLTID stå med bøyde knær (og dermed hælen helt bak i bootsene) når du kjører.
Det er viktigere at bootsen sitter bra på når du kjører brett - ikke like viktig når du kjøper øl på afterski'n
Kjøp de så tight at de bare såvidt er behagelige å ha på seg.
Innerstøvelen vil gi seg - ytterstøvelen tøyer seg som regel ikke.
Men kjøper du boots som sitter tight slipper du å slite med å stramme bindingene over boots som sitter løst (det fungere nemlig som regel dårligt..)
Sånn

(ja, jeg jobber i sportsbutikk...)