Hur mycket under?

Prahna

Ny medlem
Hur mycket under?
Jag skall till alperna under slutet av januari och undrar hur mycket man skall ha under sin skaljacka?

Tänkte ha så här:
Överdel.
lager 1: Craft underställ
lager 2: Microfleece tröja
Lager 3: Goretex XCR jacka

Ben

lager 1: Craft underställ
lager 2: Microfleece tröja
lager 3: Skalbyxa i andande material

Kommer detta vara för lite så att jag kommer frysa?
Idag gick jag på stan(göteborg -1 grad) i gorejackan och hade en långärmad t-shirt och en tjock ullpolo under och jag frös som en gris!!

///M

Hur mycket under?
Nu tror jag att det är svårt att åka med en mikrofleecetröja på benen... ;-)

Jag brukar ha ungefär samma konstellation när det är riktigt kallt, mer än -10. Tänk på att allt kustklimat är kallare än inlandsklimat på grund av fukten. dvs, det känns kallare att gå runt i Götet i -1 än att sitta på en solig veranda i -5 i alperna...

Oftast har jag ett par microfleece-"kallingar", men inte med långa ben, för att hålla rumpan varm då man åker mycket lift.
Och sen har jag ett förstärkningsplagg i ryggan som jag kan dra på när man stannar till en längre stund.

Sen är det bara en minusgrad och man inte ska upp väldigt högt så åker jag nog bara i underställ under skalet. Allternativt i windstopperjacka istället för skaljacka, eller nån stretchjacka så man slipper kondensen under skaljackan...

Dra på dig vad du tror är ett plagg för lite och stoppa en förstärkning i ryggan. Åker du offpiste så blir du mycket varmare än du tror!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp