Hur noga är borrdiameter egentligen?

RandoScando

Turtok
Jag har ett par oanvända skidor ståendes i vardagsrummet och ett par oanvända bindningar liggandes bredvid. Tanken var att gifta dessa i något slags heligt förbund.

Hur viktigt är då borrens diameter? Skidorna säger 3.6 mm håldiameter, men mina borrsatser säger 3.5 mm eller 4 mm. Är det nödvändigt att köpa ett nytt borr endast för ändamålet att montera skidorna, eller går det utmärkt med en liiiite för tunn eller hyffsat mycket för stor? Tanken var att montera med någon slags trälim.

Och när jag ändå är inne på ämnet lim, funkar vanligt trälim för utomhusbruk? Såg att clasan hade nåt slags trälim gjort för minusgrader, men fattade inte om det endast innebar att det kunde härda vid låga temperaturer, eller om det också innefattade att det var bättre för låga temperaturer även efter att det härdat.

MVH
En oerfaren liten spoling

Utan att vara något expert på just montering av bindningar har jag svårt att se att du kan borra så exakt så att det ändå inte diffar 0.1mm mellan borrhålen. Jag hade/och har borrat med 3.5mm utan att förlora sömn över det.

3,5 ist.f. 3,6 resp. 4,0 ist.f. 4,1mm i titanalskidor går alldeles utmärkt. :)

Angående limmet så är nog vattentålighet för tätning viktigare än hållfasthet i minusgrader även om både och är att föredra.

Senast ändrad:
Tackar så mycket för hjälpen! Då ska jag bara hitta nån slags syl eller något annat jag kan använda för att slå ut markeringar, sen rycker jag fram Makitan för en vigselförklaring. Tills döden skiljer dem åt. Vigselfoton, komplett med gäster och efterfest, kan komma att dyka upp i quiver-tråden.

Ang limmet igen: trälim verkar vara rådande norm. Undrar bara om det inte vore bättre med silikon el dyl.

Skruvarna lär ju sitta ändå och det känns som om det skulle ge mycket bättre tätning i kallt väder och med flexande skidor.

Bara spekulation...

Under ett gäng års monterande på olika ställen så har trälim varit det som använts. Flera av de som använder sig av kolfiber verkar vilja att deras skidor ska monteras mha epoxy. Skruvdiametern är som tidigare nämnts helt ok att använda trots rekommendationen om 0,1 mm större

För att markera hålen körde iaf jag med ett väldigt litet borr före. Det blev bra och ledde in det större borret väldigt fint.

snorkel sa:
Finns dragtester som visar att rekommendationen om mindre borrhål i träskidor jfr metall inte blir starkare, snarare något svagare än med större borrhål i träskidan.. Skruvarna är ju samma och en stor skruv krossar sönder träet i ett litet borrhål. Kör på 4 mm och limma med epoxi. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290&p=3
Inte en chans att jag ids ta mig iväg till nån slags butik och köpa långsamhärdande epoxy. Skidor jag haft som monterats med trälim har jag aldrig lyckats rycka en bindning ur heller, så nej. Dessutom ett jävla meck med att värma och fan för att få ur bindningen i framtiden.

Men jag kör ju dynafit också, så jag åker garanterat som en riktig fjolla.

Om det finns nåt som säger att 4 mm + trälim gör stor skillnad mot 3,5 mm + trälim kanske jag kan jämka mig dock, men jag tvekar på att någon orkar leta fram en gedigen källa på det.

Vattendroppe sa:
Pillard sa:
För att markera hålen körde iaf jag med ett väldigt litet borr före. Det blev bra och ledde in det större borret väldigt fint.
Har att göra med att snålmarker bara skickade med en pappersmall till bindningen :p
jag gjorde en egen genom att först markera upp pappersmallen på en plåt och sen använda plåten som mall på en planka för att testa att allt blev rakt och bra.

Sen använde jag plåten som mall. Kändes klart tryggare. Så här i efterhand borde jag använt hårdare stål i min testplatta och borrat hålen i den med stålborr för att sen kunna låta den styra träborren bättre...

Pillard sa:
jag gjorde en egen genom att först markera upp pappersmallen på en plåt och sen använda plåten som mall på en planka för att testa att allt blev rakt och bra.

Sen använde jag plåten som mall. Kändes klart tryggare. Så här i efterhand borde jag använt hårdare stål i min testplatta och borrat hålen i den med stålborr för att sen kunna låta den styra träborren bättre...
Jisses vilket dubbelarbete! En pappersmall med tejpremsor på platserna för borrhålen vilka man prylar genom håller lätt för upp mot tio monteringar... Sen är det ju bara att printa en ny.

"Trälim" finns i flera varianter, därför finns olika åsikter kring det,
jag har dragit ur flera skruvar/bindningar, men inte när jag monterat själv.
Vågar inte använda "trälim" öht, körde med liquisole (en-komponent polyuretanlim) istället, monteringen är inne på 4:e säsongen utan problem.
Letade information om olika limtyper innan, valde det främst för det ger god vattenbeständighet och är elastiskt (skidor flexar ju) och råkade finnas hemma dessutom.

3.5mm borr funkar bra.

Senast ändrad:
JL76 sa:
"Trälim" finns i flera varianter, därför finns olika åsikter kring det,
jag har dragit ur flera skruvar/bindningar, men inte när jag monterat själv.
Vågar inte använda "trälim" öht, körde med liquisole (en-komponent polyuretanlim) istället, monteringen är inne på 4:e säsongen utan problem.
Letade information om olika limtyper innan, valde det främst för det ger god vattenbeständighet och är elastiskt (skidor flexar ju) och råkade finnas hemma dessutom.

3.5mm borr funkar bra.
Som klättrare har jag både liquisole tillgängligt och vet att det är vattentätande, flexande och slittåligt. Kanske kan vara en idé!

Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Har att göra med att snålmarker bara skickade med en pappersmall till bindningen :p

Låter både billigare och enklare att rota reda på en syl :p

Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Vattendroppe sa:

Säkerligen, förutom då att papper är lite mjukt och lätt flyttar på sig eller viker sig eller hamnar snett osv ;)

xSooLx sa:
Pillard sa:

Jisses vilket dubbelarbete! En pappersmall med tejpremsor på platserna för borrhålen vilka man prylar genom håller lätt för upp mot tio monteringar... Sen är det ju bara att printa en ny.
Kan ju dock tlläggas att jag monterade dynafits där minsta snedhet blir ett problem. Som bonus har man ju sen en mall som man vet är rak och kan använda fler ggr.

Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Pillard sa:

Säkerligen, förutom då att papper är lite mjukt och lätt flyttar på sig eller viker sig eller hamnar snett osv ;)
Löses enkelt med tejp!

Also: När ska freeride sluta med nästlade citat?

Pillard sa:
xSooLx sa:
Pillard sa:

Kan ju dock tlläggas att jag monterade dynafits där minsta snedhet blir ett problem. Som bonus har man ju sen en mall som man vet är rak och kan använda fler ggr.
Har monterat Dynafit flera ggr utan problem med pappersmall. Beskrev min metod i "montera själv"-tråden, kolla gärna den om du vill förenkla din tillvaro. Med plåtmallen har du väl ändå rätt bra med mickel att både centrera den och hålla den på plats för borrning? Pappersmallarna kräver bara lite tejp, centrering mha stålkanterna samt ett litet märke på skidan där du vill ha boot center.

Edit; tricket med pappersmallar är som jag ser det att först göra en hel mall för både tå- och hälbindning (till en förutbestämd sullängd, alltså din egen), och använda den som en enhet.

Senast ändrad:
Edit: Denna var riktad till Vattendroppe: Mest jag som var lite extra försiktig för att jag vet att jag annars lätt är lite slarvig. På det sättet kunde man testa så det funkade på en planka innan....

Och för Sool: Plåten är precis lika enkel att centrera som pappret eftersom jag sparat centrumlinjen i ändarna från när jag använde pappersmallen på plåten och även denna går att tejpa fast. Anledningen till att jag är skeptisk till att använda papper den gången jag faktiskt attackerar skidan är att det är alldeles för lätt hänt att jag råkar få med ett veck eller nåt annat på pappret så för att göra en idiotsäker lösning funkade den bra.

Sen att dynafits pappersmall ger för stort avstånd mellan tå och häl så bindningen hamnade en halv cm för långt fram är inte metodens fel utan beror mer på att jag bara kapade för hälen utan att korrigera.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Och för Sool: Plåten är precis lika enkel att centrera som pappret eftersom jag sparat centrumlinjen i ändarna från när jag använde pappersmallen på plåten och även denna går att tejpa fast. Anledningen till att jag är skeptisk till att använda papper den gången jag faktiskt attackerar skidan är att det är alldeles för lätt hänt att jag råkar få med ett veck eller nåt annat på pappret så för att göra en idiotsäker lösning funkade den bra.
Kruxet är väl bara att några motsvarande centrumlinjer inte finns markerade på skidan utan någon, d.v.s. du själv måste skapa dem. Där har du en felkälla till... Det behöver man inte med pappersmallar om man använder stålkanterna som referens. Fungerar toppen på alla symmetriska (d.v.s. 99,9%) lagg...

Edit. Hur jag gör finns i den här tråden

Senast ändrad:
Minns att jag läst den där. Just själva centreringen på skidan känner jag mig något tveksam inför. Jag skulle tro att jag hamnar minst lika centralt genom att måtta upp en centrumlinje på skidan själv och sen använda mallmitt mot denna punkt. Att börja vika runt, hitta bägge markeringsstreck och samtidigt hålla mallen rätt i längsled och utan att den blir sned misstänker jag skulle bli alldeles för risky, för mig iaf. Sen har vi ju alla olika sätt som funkar för oss.

För övrigt är det faktiskt märkligt att man inte markerar ut en centrumlinje på något sätt när man trycker top sheets. Det hade ju varit en jäkla service till kunderna...

Pillard sa:
För övrigt är det faktiskt märkligt att man inte markerar ut en centrumlinje på något sätt när man trycker top sheets. Det hade ju varit en jäkla service till kunderna...
Med tanke på hur snett de brukar hamna vet jag inte om det är så smart....

Ok då, då kör vi önskelistan i två steg. Man borde trycka en centrumlinje på topsheeten och se till att få dit topsheeten rak ;) Bägge känns som att det är klart rimliga önskemål

Tillbaka
Topp