Hur noga är det med längd igentligen?

patr

Medlem
Ska köpa en ny bräda och sitter och funderar på vad det igentligen är som avgör längden på en bräda.
Hur mycket spelar vikten in för länden på brädan. Jag är 190 lång och väger 73 kg. Blir 163cm för kort?
Jag vill ha en smidig allround-bräda men den ska inte tappa så mycket i stabilitet för det. Har sittit och funderat mycket på Burton custom flying 163. Den finns i 169 också men det känns för långt. Kommer ha den till pist lite park (ej rail) och förhoppningsvis lite (svensk) lössnö.

Vad tros?

Vad har du åkt på för längd innan och hur har det känts?
Jag skulle säga 169 rent spontant.

163 låter inte fel imo.
jag är 185/95 och kör 162<165cm
kör inte park och har fullgott flyt i offpisten. Har iofs. en midwide bräda men utan rocker.

Senast ändrad:
Är väl rätt mycket mer än längden som spelar roll, tycker därför att det är svårt att säga generellt vilken längd man skall gå på. Jag är 190 cm ca 75 kg och har själv kört på 156 cm till 172 cm när jag körde bräda och jag gillade klart mest min 172 cm Lib-tech Mullet. Men då har ju den helt andra egenskaper än bara längden som gjorde att jag gillade den. Och jag körde ingen park.
Angående custom flying v så är ju 169cm en wide, så det är ju frågan om du behöver det. Sen anger Burton att den är till för åkare >79kg. Skulle säkert fungera men varför inte gå på tillverkarens rekomendationer, 163 cm?

Om det inte blir höga farter eller stora berg så är 163 nog bäst för din vikt även om jag kanske hade tittat på andra märken också. Kör du hårt så kanske du ska gå upp i styvhet eller längd.

Tack för väldigt kloka svar!
Jag har en Burton malolo 166 och en voilé split 171 sen innan så det jag letar efter är en bräda för "en tisdag kväll i hemmabaken" och det kan vara alltifrån stenhårt till perfekt manchester till 15 cm lössnö blandat med några repor bland träden och i parken. Gillar både att lägga en etta och leka runt i lite saktare tempo.
Känner inte att jag behöver i wide. Är lite rädd att den blir lite tungstyrd kant till kant. Anledningen till burton är dels att jag har positiva erfarenheter och att jag har ics-bindningar sen förut.

En hård eller lång bräda är inte kul i låga farter eller för att "leka runt". Eftersom du redan har stora brädor finns heller inget skäl att inte skaffa en bräda som är annorlunda för att komplettera. Få hemmabackar i Sverige är rimliga för brädor över 160 om man väger som du. Själv kör jag sällan >156 i Sverige och jag väger 71kg.

Har nu beställt en 163 custom flying v. Det blir nog bra. Tack alla för hjälpen! :D

Tillbaka
Topp