He he, jag provade på att raila första gången i november. Det är fan inte så lätt som det kan se ut, iaf inte om man vill stå stabilt som en klippa och se "tuff" ut.
Hur som helst. Mitt tips är att försöka hitta ett väldigt lågt räcke. Jag började till och med på ett avloppsrör (ett tjockt oranged (stavning?) plaströr ni vet?) som bara var 1-2 dm ovanför snön.
Det svåra är inte balansen i åkriktningen (så länge du står axelbrett isär med skidorna kan du koncentrera dig på annat istället, för det "ska" inte hugga då), utan det svåra är balansen i sidled, det är lätt hänt att man halkar av i början. Första gången hade jag skidorna för smalt, de åkte iväg, och gruppen med skidlärare som såg på flinade. (Tjejerna var bättre än jag på det där...)
Efter det hade jag enbart problemet att jag gled av åt sidorna, så det gäller att stå med railet precis rakt under pjäxorna. Dessutom ska du nog försöka titta framåt (samma princip som när du snurrar, du tittar över axeln för att komma dit).
Just det ja. Farten. Ta "lagom" med fart.
Dt är en liten start. Nybörjare som jag är tar jag också gärna emot andra tips! Har vi inte en halvprofessionell jibber här på sidan? Han kanske kan hjälpa oss igång?
//Dr. Snow