Hur säkert åker vi egentligen?

• Trådstartare Trådstartare Are
  • Start datum Start datum

Are

Ny medlem
Hej, skriver detta inlägg angående de 2 senaste dödsfallen i Alperna. Precis hemkommen från franska alperna med åkning i Serre Chevalier och La Grave. Inte en fallcentimeters åkning utan att ha koll på lutning, vind och snöfall senaste dygnen, fullt fungerande lavinutrustning och sökträning innan vi gav oss ut offpist. Tyvärr kommer ju en massa miffon när de ser oss på en kam, alternativt följer våra spår och skiter fullständigt i begränsningar, åker inte en och en på utsatta områden och utsätter oss under för risk genom att belasta snötäcket medan vi är kvar i fallinjen. Jag tror det är ett problem att det är för lätt att åka offpist med feta skidor alternativt snowboard. Vilken tomte som helst som åkt mer än 4 veckor ger sig ut och tror att de är kungar av berget. Bara så ni vet; transciever är inte en afterski-accessoar, den skall användas av de som åker offpist. Som mångårig offpist-åkare tvingas jag gång på gång försvara min fritidssysselsättning eftersom alla icke-skidåkare tror jag är idiot som ser döden i vitögat varje gång jag åker till alperna. Sammanfattningsvis; ni 20-åringar som åker ner för att säsonga, tränar ni inför offpiståkning? Vet ni vad ni gör? Har ni rätt utrustning för det? Med detta sagt, ha en fortsatt underbar säsong. Sänder mina tankar till de efterlevande till St Anton-olyckan.

Bra sagt! Har dock inte full offpist utrustning. Men jag tycker det är ett måste att ha ett par Recco i pjäxorna. Har också alltid GPS på mig.

Kan du rekommendera några andra saker man bör ha med sig i offpiståkning?

(spade?)

Recco i pjäxan är bra för dina föräldrar eftersom de slipper vänta till snön smälter undan för att ordna med begravningen. Recco är alltså till för att hitta lik. Den enda som kan rädda dig ur en lavin är den/de du åker med. Lavinkunskap är en hel vetenskap så jag tänker inte ge mig in på några längre utläggningar här. Grundläggande säkerhetsutrustning är i alla fall transciever, sond och spade. Alla i gruppen skall ha detta och alla ska kunna använda prylarna. Som en riktlinje brukar man säga att man har 80% chans att hitta ett lavinoffer vid liv inom de första 15 minuterna. Tänk dig då vem som har bäst chans att klara det.

Om man larmar pistörerna så ska man först komma i kontakt med dem (mobiltelefon, täckning?), sen ska de lastas i helikoptern efter att hundförare läkare etc kommit på plats. Helikoptern har väl i bästa fall 5 minuters flygtid, sen börjar de leta.

Om däremot resten av åkarna som inte hamnat i lavinen letar, då har man helt plötsligt ganska stor chans. Av samma anledning åker man 1 och 1 i branta partier eller områden där risken är förhöjd av andra anledningar. Nu kanske vissa börjar förstå varför erfarna offpiståkare lackar ur på folk som följer efter i spåren och kastar sig ut för branter 3-4 stycken när människor med omdöme som åkt 1 och1 fortfarande befinner sig strax nedanför det farliga snötäcket. Läs på, åk med bergsguide, åk med omdöme. Lycka till!

Måste bara lägga till att min bror utlöste en lavin på mig förra året. (om detta var en del av ett storebror vs lillebror krig vet jag dock inte). den va inte mycket att tala om, men ack så kraftig så man va ju maktlös och bara gled med i snön ett tag, och mer än halva jag satt fast under snön.
(det var endast jag som belv drabbad av den)

Fast och andra sidan är han ganska erfaren vad det gäller offpist i och med att han bott i st.anton och åkt mycket offpist tidigare.

Vart vill jag komma med det här?
- jag vet faktiskt inte...

Senast ändrad:
Det va ju ett nytt dödsfall i går utanför Engelberg en svensk dog

Tranciever, spade och sond inte en eller två av dessa utan alla tre!
Frekvent träning i tranciever sökning så att man kan använda sin utrustning i skarpt läge!
Dessutom tycker jag personligen att en kurs i snö och lavin säkerhet är på sin plats om man tänkt åka mycket offpist.
recco ger jag tyvärr inte mkt för om man vill ha en chans att bli uppgrävd i tid om olyckan skulle vara framme...
När det gäller Offpistskidåkning är det faktiskt så att kunskap räddar liv! Klyschigt med sant...

jag röstar för att införa "lavinsäkerhet" som ett litet ämen i skolan!

Eller iaf att skolklasser tittar på någon video eller något innan sportlovsveckorna börjar. sjukt viktigt. framförallt för dom som går på gymnasiet som ofta ska vara lite "coolare" för sina vänner som de åker ner till alperna med.

Senast ändrad:
Are har fullständigt rätt i sina påståenden.
En stor fara för seriösa offpistgrupper är folk ovanför som inte har förstånd eller kunskap, det hänger oftast ihop.
Det enda man kan göra för att skydda sej mot huliganerna är när man upptäcker att man är "förförljd". Stanna sätt på hudarna och knalla över nästa kam. Sen kan dom försöka hitta ner på egen hand.
Jag har flera ggr åkt med bergsguider som på rent jävelskap satt detta i system för att bli av med fripassagerare.

gubbfan, jag råkade utför en intressant sak på Skutan för några veckor sedan.

Vi var ett gäng kompisar som stod på toppen och skulle åka baksidan, då dyker det upp en kille som frågade om han fick åka med oss. Då han inte hade ryggsäck så utgick jag från han saknade rätt utrustning så jag sa vänligt men bestämt nej. Det var ytterligare en annan grupp på toppen som också sa nej.

När vi sedan åker ner så åker han lik förbannat ner precis med oss. Jag var j-gt sugen på att lura ner honom i en av sprickorna ovanför Hällfjället men man är ju alltför snäll.

Jag anses redan vara en dryg jävel på Skutan för att jag inte åker offpist med folk som inte har transceiver, spade och sond men tror att jag ska bli ännu värre och börja skälla och skrika åt sådana som tar tjuvhäng.

Osäkert! Felet är väl att vi är vana vid fjäll av typ Trillevallen och sedan åker till brantare berg och tror fortfarande att det är lugnt. Vaddå det är ju bara en trea, hemma i plattfjäll brukar det ju funka att åka då?

Äger själv hela kittet men använder det sällan till annat än toppturer, tycker det är lite overkill på den beryktade baksidan faktiskt så länge man åker med viss anpassning.
Ska erkänna att jag åkt strax efter grupper, ensam och sent på eftermiddagen ofta utan nämda säkerhetsatrialjer men det har varit en ren slump. Har då tagit ett annat vägval för att markera att jag inte tjyvåker. Hoppas ingen tagit illa upp.

Senast ändrad:
Are sa:
Hej, skriver detta inlägg angående de 2 senaste dödsfallen i Alperna. Precis hemkommen från franska alperna med åkning i Serre Chevalier och La Grave. Inte en fallcentimeters åkning utan att ha koll på lutning, vind och snöfall senaste dygnen, fullt fungerande lavinutrustning och sökträning innan vi gav oss ut offpist. Tyvärr kommer ju en massa miffon när de ser oss på en kam, alternativt följer våra spår och skiter fullständigt i begränsningar, åker inte en och en på utsatta områden och utsätter oss under för risk genom att belasta snötäcket medan vi är kvar i fallinjen. Jag tror det är ett problem att det är för lätt att åka offpist med feta skidor alternativt snowboard. Vilken tomte som helst som åkt mer än 4 veckor ger sig ut och tror att de är kungar av berget. Bara så ni vet; transciever är inte en afterski-accessoar, den skall användas av de som åker offpist. Som mångårig offpist-åkare tvingas jag gång på gång försvara min fritidssysselsättning eftersom alla icke-skidåkare tror jag är idiot som ser döden i vitögat varje gång jag åker till alperna. Sammanfattningsvis; ni 20-åringar som åker ner för att säsonga, tränar ni inför offpiståkning? Vet ni vad ni gör? Har ni rätt utrustning för det? Med detta sagt, ha en fortsatt underbar säsong. Sänder mina tankar till de efterlevande till St Anton-olyckan.
Radbrytning?

Bara en tanke...

Nu har jag tagit mej igenom och håller med till punkt och pricka...

Senast ändrad:
Intressant Ederedler att höra det här med att den "beryktade baksidan" bara behöver lite anpassning.

Du har rätt att den faktiskt går att åka lavinsäkert men routefindingen för att göra detta är helt utanför vad de flesta i Åre klarar av. T.ex hamnar man för att göra åket på ett säkert sätt ca 1 km öster om krönet på Hällfjällkonvexen, hur många har du sett som åkt så långt ner? Om man inte hamnar i det spåret så har man inte heller åkt säkert. Du kanske skulle använda dina prylar lite oftare?!

Det är samma sak med Musberget, det finns ett envist rykte om att det går att åka säkert. Det är faktiskt inte möjligt att åka Musberget utan att passera ett lavinområde. Det går att åka någorlunda säkert men återigen så är routefindingen ytterst komplex och de flesta gör ganska grova misstag även om de själva tror sig ha åkt säkert.

Min fråga blir därför varför du inte använder prylarna när du ändå har dom, är det en attitydfråga, är det inte tillräckligt tufft eller var ligger problemet?

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
gubbfan, jag råkade utför en intressant sak på Skutan för några veckor sedan.

Vi var ett gäng kompisar som stod på toppen och skulle åka baksidan, då dyker det upp en kille som frågade om han fick åka med oss. Då han inte hade ryggsäck så utgick jag från han saknade rätt utrustning så jag sa vänligt men bestämt nej. Det var ytterligare en annan grupp på toppen som också sa nej.

När vi sedan åker ner så åker han lik förbannat ner precis med oss. Jag var j-gt sugen på att lura ner honom i en av sprickorna ovanför Hällfjället men man är ju alltför snäll.
Nu sitter jag här och blir riktigt upprörd, hur f-n kan man vara så dum att man efter ha fått ett nej åka efter RESPEKTLÖST!. Det värsta är att kille nu tycker att det är "säkert" att köra baksidan utan riktig kunskap och utrustning...

Josslo sa:
jag röstar för att införa "lavinsäkerhet" som ett litet ämen i skolan!

Eller iaf att skolklasser tittar på någon video eller något innan sportlovsveckorna börjar. sjukt viktigt. framförallt för dom som går på gymnasiet som ofta ska vara lite "coolare" för sina vänner som de åker ner till alperna med.
kan införas som en IV-val kurs i gymnasiet...
sådanna kurser som man väljer att läsa i antingen ett halvår eller ett helt läsår..

ingen dum idé, jag skulle själv välja de om de fanns.. nu har jag valt nån media-design istället..

Tre saker,
Svenskar är tyvärr kända i alperna för att snikåka bakom guider. Guider har börjat fika mitt i backar osv bara för att bli av med svansen av fripassagerare. Det finns rena ansvarsfrågor bakom detta. Kan det inte påvisas att guiden tydligt avvisat "medföljande" kan guiden hållas ansvarig för olyckor som händer dessa.

Recco må vara utbyggt i Sverige men det är långt ifrån standard på skidorter i Alperna. Finns inte sökutrustningen spelar det ingen roll om man så har 20 Recco reflektorer på sig.

Till slut, de som tror att det bara är en fråga om anpassning har inte begripit mycket om laviner.. Men lycka till!

Läste faktiskt lavinkunskap som indivuduellt val på gymnasiet. Tror kursen hette skidåkning B eller äventyrsaktiviteter.

Varför inte spade, sond och transa i Åre?
För att det normalt blir mycket uppåkt mellan snöfallen och därför binder snölagren ihop mycket bra på de vanliga offpiståken, därmed mycket liten lavinfara.
Under en normal helg i Mars är ju varenda kvadratmeter uppåkt och sannolikheten att en lavin ska gå trots hundratals tidigare åkare är minimal. Men den finns! Sluttningen är fortfarande brant och snötäckt.
Om högzon varit stängd pga snö och blåst en längre tid och det drivit in stora mängder snö gäller naturligtvis andra förutsättningar, då betraktar jag skutan precis på samma sätt som vid toppturer dvs med försiktighet och skepcis.
Du har rätt i att jag inte åker med tillräckligt stor säkerhetsmarginal nedanför hällfjället men att en lavin ska spontansläppa, ok det är ofta andra pappskallar ute samtidigt och åker ovanför, är osannolikt. Dessutom går det ju alltid att åka ovanför, då är inte sista biten ner mot tott så brant.

Jag hittar bra i Åres offpist och har hyfsad koll på var det brukar gå laviner. Därav en kanske falsk tryghet. Vid toppturer är det en annan sak, brist på lokalkännedomm, tidigare snöförhllanden under säsongen och betydligt längre till sjukvård och civilisation gör att jag aldrig skuller ta samma risker vare sig åkmässigt eller avseende lavinrisken.

/God Tur!

ederedler: Var det dumast jag har hört på länge varför du inte har spade, transa, sond. Måtte jag aldrig stöta på dig. Oansvarigt skulle jag kalla det.

//H

Sigge06 sa:
Till slut, de som tror att det bara är en fråga om anpassning har inte begripit mycket om laviner.. Men lycka till!
Fortsätt! Vad menar du egentligen?

Trodde allt handlade om att anpasa sig.
Vägval efter bedömd lavinrisk och åkförmåga, kläder efter väder och utrustning för aktiviteten.

Ja, Ederedler, jag kan bara instämma i Hasses utlåtande.

En liten kommentar kring ditt vägval över Hällfjället, om du kommer så högt har du inte heller kunnat undvika att passera en rad lavinområden.

Som sagt så bjuder Skutan på en mycket komplex lavinmiljö och mitt tips är att du bör ta problemet på betydligt större allvar än du tydligen gör.

Hasse sa:
ederedler: Var det dumast jag har hört på länge varför du inte har spade, transa, sond. Måtte jag aldrig stöta på dig. Oansvarigt skulle jag kalla det.

//H
Självklart använder jag min dyrköpta lavinutrustning ibland med ser det inte som ett absolut krav för minsta sväng utanför pisten. Anpassning efter risknivå!

Har inte exakta siffror i huvudet, fyll gärna i!
Av de som dras med i laviner är det endast en bråkdel som begrav helt, de flesta sticker upp på något sett och kan hittas utan elektronik. Av de som är helt begravda överlever 90% de första 15 minuterna, sedan ökar dödligheten krafrigt pga kvävning.
Altförmånga slår ihjäl sig mot träd eller klippor när lavinen rör sig nerför sluttningen. Att bära tranciver är absolut ungen garanti. Risken är stor att skadas svårt ändå. Anpassa därför vägvalet efter lavinrisken. Den stora svårigeten och det viktigaste är därför att göra en objektiv riskbedömning!

Att tänka på är att all statistik baseras på data från alperna och nordamerika.

Ibland? Den ska ju var på kroppen och resten i ryggan så fort det vankas off-pist- Även om du inte drababs så kanske någon anna du kan behöva leta efter, hjälpa till att gräva efter m.m...

Men som sagt hoppas jag aldrig möter dig i off-pisten.

//H

Sverige är inte Schweiz! Åre inte Andermatt; hur mycket vi än önskar.
Förutom ovanan att snika på guider är även denna hets runt säkerhetsprylar mycket svensk.

Kör du alltid med bilbälte? Cyklar du alltid med hjälm?

"Ska va på kroppen så fort det vankas off-piste" Offpiste är ett brett begrepp som i sverige ofta inte är speciellt dramatiskt. Inte behövs det några specialprylar för att ta några svängar brevid pisten. Varken fatskis eller tranciver.

Risken för att begravas i en lavin vid svensk liftburen offpiste är minimal.
Jag snackar altså svenska förhållanden, har endast varit i Sölden några höstlov och aldrig smakat på fluffet i StAnton eller Andermatt.

/Högriskgruppen svensk man runt 20.

Har inte varit inne här på ett bra tag nu, säkert några år...verkar inte missat så mycket...

Spade, sond och transciver är inget man bör ha, utan något man ska ha utanför markerade områden. En kurs i lavinkunskap och hur man använder utrustningen är väldigt värdefullt. Sen finns det en hel del annan utrustning och kunskap som är bra att ha med sig. Allt detta gör det hela mycket säkrare och roligare om man anväder allt rätt.

Att på egen hand åka efter andra offpist åkare är bara korkat. Man skall aldrig åka ensam, dessutom vet man ju inte om de framför har den minsta koll på läget...kanske är de lika vårdslösa...!?

Om jag inte minns fel så dog en rysk man under en guidad tur i Svenska fjäll för något år sedan. Minns inte var men ändå.

Gick en stor lavin i Abisko för några år sen, tror att brottkanten var över tre meter. Har också för mig att det var två killar som utlöste den. Lavinen döptes till shiva...kolla upp vad guden shiva representerar...kan ju ge en liten ledtråd om vad det handlar om...

Visst går det laviner...också här i Sverige...liksom i Schweiz...

Skidpryot sa:
Gick en stor lavin i Abisko för några år sen, tror att brottkanten var över tre meter. Har också för mig att det var två killar som utlöste den. Lavinen döptes till shiva...kolla upp vad guden shiva representerar...kan ju ge en liten ledtråd om vad det handlar om...

Brottkant över tre meter? Alltså att ett tre meter tjockt snötäcke släppte? Har åkt en hel del på nuolja och det är ju allmänt känt att det är bland de mest lavinfarliga skidområdena i sverige men sånt där får en att tänka till... transciever och sond skall införskaffas..

ederedler: Har varit i Svenska fjällen en hel del. bla. i Funäsdalen och vet att det kan släppa när man minst anar det. Även på säkra ställen. Du menar alltså att Åre är säkert om man har åkt där ex antal gånger? Samma som jag har åkt Nordals ex antal gånger är det säkert för jag vet ju var det släpper eller?

Har blivit räddad av bilbälte två gånger så det är klart att jag alltid kör med det på. Samma sak som jag alltid har ryggskydd och hjälm på mig när jag åker skidor. Och alltid har tranciver, spade. sond på mig när jag ska åka off.pist. Spelar ingen roll om jag är i Andermatt, Gränsen, Funäsdalen eller bortan för Väggen i Sälen. Säkerheten är alltid nummer ett!!! Massa dumma ord från dig tycker jag.

Och vad då mycket svenskt? Är det där för flera orter har portar du måste passera ut till off-pisten som säger till om du inte har tranciver på dig till exempel??? Både i Europa och i USA??

Du menar alltså bara för att det är folk före dig så är det säkert??

Sen om det går en lavin och du är i närheten hur ska du kunna hjälpa till om du inte har några grejor med dig??

//H

Senast ändrad:
Det som är mest skrämmande med laviner är alla de människor med bristande kunskaper som ger sig ut och kan utlösa laviner som drabbar människor som vet hur man beter sig i Offpisten!
I fjol senast höll det på att gå riktigt åt skogen för min pojkvän som råkade ut för fenomenet att ett par skidåkare skråade av snötäcket ovanför dem.
Den gången gick det bra, men ett par timmar senare utlöste samma människor en lavin i området... Sån tur var så kom inga människor i vägen för den lavinen.
(och ja, detta hände i sverige)
Man ska inte ge sig ut i lavinfarliga områden utan rätt kunskaper och utrustning!!!!
Så enkelt är det!
Åk säkert och njut av snön!!!!

Senast ändrad:
som alla andra säger så ska man alltid ha spade tranciver och sond... min äldre bror sesångar nere i st anton och berättade för mig igår att det dör 1 i snitt varje dag nu i laviner, bara i st anton....

Whixs sa:
som alla andra säger så ska man alltid ha spade tranciver och sond... min äldre bror sesångar nere i st anton och berättade för mig igår att det dör 1 i snitt varje dag nu i laviner, bara i st anton....
de tror ja inte ett smack på att de gör men man SKA ha spade, tranciver och sond..

... Fast med logiken att man alltid ska ha transa så får man ju inte åka eller tura ensam.
Marginalerna blir givetvis mindreom man är ensam, men å andra sidan registrerar man oftast omgivningen betydligt bättre.
Edler har en poäng i att det handlar lika mycket om beteende som om utrustning.

Ännu en tråd som började ur all välmening och god tanke som blivit en evighetstråd för att det finns olika sätt att tänka på och personer som vägrar att acceptera detta.

Jag ser mig själv som relativt erfaren offpiståkare efter sex vintrar i alperna och en bergsguide som åk kompis.

Det kommer alltid att finnas muppar som följer spår utan en aning om var de kommer att hamna eller vilken nivå av åkninng de kommer att få se längre ner.
Dessa människor kan vi inte göra nånting åt, bara försöka hålla oss undan.

Sen finns det de som (liksom jag) kan tänka sig att ta fyra fem svängar brevid pisten om man övervägt risk och underlag trots att transcievern ligger i ryggan.

De värsta bovarna i den här situationen är de som har alla grejerna, men aldrig nånsin slagit transcievern i sökläge och letat. De står där på pudermorgnarna och vill haka på; "jag var i Cham förra säsongen", sen om nåt händer vet de inte ens hur man vecklar ut sonden...

Därför; åk bara offpist med folk som du litar på och vet nivån på deras åkning och kunskap om snö/laviner, och givetvis måste alla ha grejerna med sig.

De andra är som sagt bara såna vi kan hålla oss undan och hoppas inte tar livet av några andra än sig själva.

ederedler sa:
Risken för att begravas i en lavin vid svensk liftburen offpiste är minimal.
Jag snackar altså svenska förhållanden, har endast varit i Sölden några höstlov och aldrig smakat på fluffet i StAnton eller Andermatt.
Nja, branta snöfält är branta snöfält överallt i världen, och krafterna på snötäcket desamma. Skillnaden är nog mest mängden människor i offpisten.
Visst, Alperna får stora snöfall men svenska fjällkedjan har å andra sidan mycket vind,

ErikR sa:
Skidpryot sa:

Brottkant över tre meter? Alltså att ett tre meter tjockt snötäcke släppte? Har åkt en hel del på nuolja och det är ju allmänt känt att det är bland de mest lavinfarliga skidområdena i sverige men sånt där får en att tänka till... transciever och sond skall införskaffas..
shiva hade en brottkant på runt 5 meter, finns bilder på Sportchef Mårtensson som står vid brottkanten med en sond i ena handen den når inte upp till kanten. för övrigt så tror jag att det låga antalet lavinolyckor i sverige beror på svenskars respekt för fjäll. något som tyvärr börjar luckras upp i och med den hype som finns kring brantåkning. folk utan kunskap och utrustning åker där de inte bör åka. efter att ha jobbat i abisko en säsong så har jag sett så mkt idioti från gäster som varit där i några dagar och inte har kollat upp varesig snöläge eller tidigare väderförhållanden, som sedan åkt de brantaste åken på en gång.

jag påstår inte at jag på något sätt har full koll på lavinfara och är inte någon mästare på att söka med transa, men jag vet hur mina grejer funkar och håller mig borta från områden jag känner att jag för stunden inte är säker på.

En stor del tror jag är den attitdyförändring som pågår just nu inom skidsverige.
I takt med att offpist åkning bli allt tillgängligare så tror jag att många ~20 åringar sitter och hemma framför datorn och tokrunkar till skidfilmer som visar scen efter scen med fetåkning i bästa puder veckorna innan de ska på sin 2:a eller 3:e vintersemester...

Att man ska ha all modern säkerhetsutrustning är en bra början, men det finns inte en enda pryl i världen som slår kunskap!
Hur ofta tränar ni egentligen med era sökare? Hur ofta kritiserar ni erat riskanalyserande?
Gällande lavinsäkerhet kan man aldrig gå till överdrift, något som de flesta aldrig inser innan de varit i närheten av en lavin själva...

Tillbaka
Topp