Hur säkert åker vi egentligen?
Hej, skriver detta inlägg angående de 2 senaste dödsfallen i Alperna. Precis hemkommen från franska alperna med åkning i Serre Chevalier och La Grave. Inte en fallcentimeters åkning utan att ha koll på lutning, vind och snöfall senaste dygnen, fullt fungerande lavinutrustning och sökträning innan vi gav oss ut offpist. Tyvärr kommer ju en massa miffon när de ser oss på en kam, alternativt följer våra spår och skiter fullständigt i begränsningar, åker inte en och en på utsatta områden och utsätter oss under för risk genom att belasta snötäcket medan vi är kvar i fallinjen. Jag tror det är ett problem att det är för lätt att åka offpist med feta skidor alternativt snowboard. Vilken tomte som helst som åkt mer än 4 veckor ger sig ut och tror att de är kungar av berget. Bara så ni vet; transciever är inte en afterski-accessoar, den skall användas av de som åker offpist. Som mångårig offpist-åkare tvingas jag gång på gång försvara min fritidssysselsättning eftersom alla icke-skidåkare tror jag är idiot som ser döden i vitögat varje gång jag åker till alperna. Sammanfattningsvis; ni 20-åringar som åker ner för att säsonga, tränar ni inför offpiståkning? Vet ni vad ni gör? Har ni rätt utrustning för det? Med detta sagt, ha en fortsatt underbar säsong. Sänder mina tankar till de efterlevande till St Anton-olyckan.