Hur ska man egentligen valla?

StefanHagnesten

Ny medlem
tjena!

fick ett vallastrykjärn i julklapp så speciellt nu, dyker den årliga frågan (för mig..) upp: hur ska man valla en snowboard? vilken valla ska man använda? är det bäst att använda flera lager av olika vallor som dom säger på sportburtiker eller räcker det med t.ex. en universalvalla i flera lager? vilken valla ska man använda? hur många lager?
man vill ju ta hand om sin bräda liksom..

frågorna är många..tacksam för svar!

/stefan

jag slänger bara på lite universal lite då och då för att brädan ska må bra.. om det är jätteslask kan man ju dra på lite plusvalla så man inte förstör en hel dag med att inte glida. annars är det mest för att brädan inte ska torka. silikonspry ska tydligen funka bra det med, men jag håller mig till riktig valla..

Vad jag kommer ihåg så funkar det med vilket vallamärke som helst (dom är ganska likartade allihopa) men börja med basvax (ett lager) och gå sedan över till någon annan valla som du lägger på några lager av.

Det finns inget värre än att köra en ovallad bräda som inte glider alls, jag kommer ihåg när jag var i Åre över en påsk för några år sen och åkningen var en blandning av lerbrottning, sandbording och svettiga kläder. Brädan såg inte allt för kul ut efter det...

Lycka till!

Tillbaka
Topp