Hur ska man montera ett par Salomon TwentyTwelve?!

hemhem

Ny medlem
Tjena!

Lite info om hur jag åker: Jag åker överallt. Park, pist och lite offpist (drops).

Har beställt ett par Salomon TwentyTwelve (179 cm) 11/12 modellen från Länna Sport där man fick välja mellan "progresssiv" eller "classic" montering. Jag snackade med en via telefon och han sa att det skiljde 2 cm mellan de två olika alternativen.
Jag förmodar att "progressiv" menas med att det är mittmonterat för park? Eller har jag fel?
Gjorde jag rätt att välja "classic" montering eller ska jag höra av mig och ändra den till -1 cm? Vill inte ha mittmonterat för att tappa känsla i andra områden på berget men jag har läst att om det är rocker på skidorna så ska det vara mittmonterat men har svårt att tro att det ska skilja så mycket på 2 cm?

I pist kommer det knappt kännas, men när det kommer lössnö så spelar det otroligt stor roll.

När du har mittmonterat så kommer du ha lika mycket nos som tail och därför måste luta dig bakåt hela tiden för att nosarna ska va ovanför snön och till slut kommer bli trött i låren.

2cm bakmonterat så har du 2cm mer nos och 2cm mindre tail och det gör att nosen har mer flytförmåga och därför kommer vara enklare i lössnö. Testade att köra domain(mittmonterat) i puder, gav upp efter 20 sekunder och åkte in i pisten igen. Du får mer flyt i åket med aningen bakmonterat när det handlar om opistat.

Så du gjorde rätt val med classic om du inte tänker åka 100% park. Jag har inga problem att köra mina Line SFB i parken, 2cm bakmonterat.

Senast ändrad:
Du valde rätt att montera classic om du skall åka över hela berget.

Jag köpte ett par 2012 till min fru och monterade "classic". Hon åker överallt hela och var till en början förvånad och osäker över hur långt fram hon stod. När hon efter några dagar vant sig vid att stå nästan på mitten var hon helt överlycklig i skidorna (och monteringen).

Du behöver m a o inte oroa dig för dessa cm och grattis till ett bra val av skida!

//J

Tillbaka
Topp