Hur ska morgondagens skidfilmer se ut?

Emesco

Ny medlem
Hur ska morgondagens skidfilmer egentligen se ut? Vill ha era reaktioner och synpunkter på detta, eftersom jag börjar bli less på dagens skidfilmer. Visst funkar de att se på i Augusti när det knappt finns nån snö, men man tappar fort intresse. Det är ruskigt coolt att se nån skicka iväg en riktigt lång och stilsäker 540 men personligen så tycker jag att när samma åkare sätter en 1080 i samma hopp och har problem att komma runt sänks betyget avsevärt. Naturligtvis så vill även jag se när åkare flyttar på gränserna, att droppa 70 meter+ eller sitta trippelvolter är nånting man blir imponerad av men samtidigt blir det väldigt surrealistiskt. När jag ser en bigair-tävling så ser allt så mekaniskt ut och personligen så blir jag betydligt mer inspirerad av att se nån jag känner sätta ett riktigt fett hopp. Dagens skidfilmer visar alla "coola" saker men dom glömmer historian bakom. Att se Jon sätta en kangaroo är grymt, men det blir så mkt större när man läser om hur han arbetat med detta trick en längre tid på diverse vattenhopp etc. Vad jag vill ha är intervjuer med åkarna upp i liften när dom delar med sig av sina tankar, reaktioner från folk runt omkring när åkarna åker, visa den oglamourösa delen av skidåkningen för det är mer äkta. Kort och gott vill jag se Jon Olsson åka skidor, inte skidåkning av Jon Olsson... Vad vill du se?

Denna frågan har varit uppe många gånger i olika former och ja dagens skidfilmer är väldigt monotont.. Att få se baksidan av skidåkningens "glamor" vore kul, tror inte dom lever så glamoröst som dom vill ge sken utav.. Mycket blod svett och tårar men det får man aldrig se, bara resultatet av allt jobb..
Att få en film som inriktar sig på skidåkning och allt runt omkring, träningen av nya trick, från idé tills man sätter det.. Sånt är kul å se, se hur det växer fram från scratch..
Att få höra vad åkarna själva tycker och tänker om skidscenen igår, idag och imorgon hade varit roligt.. Hur tror dom själva att det kommer se ut om säg 2-3 år?

Ne filmer i lite mer dokumentärt syfte hade varit trevligt, visst den bör fortfarande innehålla mycket åkning men även lite bakgrund till saker och ting..

Hej !

Dina funderingar är helt rätt. Jag har på uppdrag av min sjuårige son gjort ett par filmer åt honom,
och eftersom handligen blir lite tjatig när man bara kan raila och på sin höjd sätta en FS180 så gjorde
jag en intervju med honom för att få mera substans. Jag tror också att det skulle ge mer om Jon
Olsson mfl berättade om hur de började, lagar sin favvorätt eller något annat som ger mer kring
åkaren.

mvh
Eric Norrlanders pappa

Här en länk till en kortversion av hans andra skidfilm:
http://media.newschoolers.com/uploads/member/videos/11451977062ndskimov.mp4

PS. Han är sju år och stod på skidor första gången bara 14 månader innan dessa bilder togs.

Senast ändrad:
ur nyaste transition:
Tyvärr blir det ingen Jon Olsson-film till hösten då de fått skjuta projektet pga strul med olika sponsorer. Jon kommer dock att synas i Tanners film...osv

jag hade läst om jons projekt tidigare men vad ska tanner göra? det verkar ju iaf gå åt dokumentär hållet vilket e fett kul.

Lite mer som snowboard rullarna alltså? brukar inte kolla på skidfilmer men av dom jag har sett så förstår jag verkligen vad du menar.. mer liftestyle, lite gran som amatörfilmerna..

e du säker att den ska "gå åt dokumentär hållet" almex? både wski o pop yer bottles var ju "tanners filmer", o dom e ju iaf enligt mig vanliga b-skidrullar, så de blir säkert samma sak med denna.

Pappans film leder hittills!

Få med känslan, lyckan och känslan att åkaren uträttat något nytt som är ett steg framåt för honom så har du något som är kul och intressant att se på...

Nästa gång exempelvis Jon får för sig att träna in ett nytt trick borde någon följa honom med kamera under utvecklingen av det. Plocka in lite trickhistoria som lett fram till det nya, träningssekveneser, lite blandad puderåkning som folk utför mellan träningarna för att visa känslan och som man får av att gå från hårdträning till att surfa runt i skidglädje.
avsluta med hur det färdiga tricket tas till exempelvis xgames för att bära eller brista.

så, ngn som har pengar, en kamera och en massa tid över samt bra kontakt med något visionärt proffs som är up & coming så är det bara att köra!

Håller absolut med, detta är det stora problemet för nästan alla 'extremsporter'. Man får aldrig en riktig uppfattning av hur svårt det är. Efter att titta ett 10-tal lyckade 720 känns det ju som att man kan göra det hur lätt som helst själv. Utan perspektiv så blir det lätt väldigt platt.

Tillbaka
Topp