Hur ska pjäxan sitta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nivaria

Ny medlem
Hur ska pjäxan sitta?
ska pjäxan sitta alldeles så man nuddar med tåna när man kör? ska dom va lite stora så man ska kunna vifta på tårna eller ska dom vara lite försmå så dom sitter hårt? berätta för mig hur och varför?

Hur ska pjäxan sitta?
de väll bättre å gå till en bra skidaffär å fråga nån kunnig där..

Hur ska pjäxan sitta?
när jag köper så köper jag alltid pjäxor med lite väx mån, men oxå för att det är skönt, man skall kunna vicka lite på tårna men hälen får absolut inte glappa!

Hur hårt du har dom beror på hur mkt kontroll du vill ha över skidorna. Destoa hårdare desto mer stadga, men du måste öva inn fötterna så att du inte ligger å gråter i backen för de gör ont som fan i fötterna:D

har storlek 42-43 å pjäxstorlek 27.5

lycka till

/Tobe!

Hur ska pjäxan sitta?
Allpingaraget i Stockholm kan verkligen sin grej. Jag köpte min pjäxor där för fem år sen och älskar dom fortfarande. Jag hatade Alpingaraget när jag gick därifrån, eftersom jag tyckte dom lurat på mig alldeles för små pjäxor. Så här i efterhand får man väl krypa till korset och inse sina begränsningar. Ett snuskigt starkt tips är att lägga några kronor extra och köpa formgjutna sulor att ha i pjäxorna... Det är det absolut skönaste för fötterna. Föresten foten ska sitta fast, men tårna ska man kunna vicka på.

Hur ska pjäxan sitta?
Lyssna på monne och gå till en välsorterad skidbutik med kunnig personal. I Stockholm är dessa Alpingaraget och Alpint. Sök lite i forumet över vilka butiker som kan pjäxor. Lyssna inte på dina kompisar, allas fötter är olika. Kolla lite här också https://www.freeride.se/content/93/

En pjäxas innersko består ju som alla vet av ett mjukt material, detta kommer ge med sig efter några veckor åkning. Således kommer en pjäxa som sitter sjukt tight i butiken sitta alldeles perfekt efter några veckors åkning. Att köpa för stora pjäxor är inte bara dumt, utan rent utav farligt.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
dude nu har du skapat 4 trådar om vilka pjäxor du ska ha. dra till en skishop å fråga dom som jobbar där å prööööva pjäxor. inte svårt

Hur ska pjäxan sitta?
haha jag har ju köpt ett par och skapat tråden sen:) salomon x-wave9. varför jag tvekar är för när jag går med pjuckarna så klämmer tårna, men när jag står i "åkläge" vaggandes frammåt sidder dom bra. Jag vet itne om jag gör misstag om jag behåller dom? det är stl: 26,5 och dom som sagt klömmer när man står rakt. funderar på ett par 27 ist. ska testa ett par iaf. men därför rådfrågar jag. Ni skrev tidigare att dom töjer sig. så man kasnek ska ha kvar dessa 26,5? Jag har storlek 41-42 och får ofta kramp på ytterkanten av foten. tack för tipps

Hur ska pjäxan sitta?
Har själv samma storlek som dig, 41-42 och har ett par Tecnica Vento 8 i strl 26,5 om jag kommer ihåg rätt. Mina tår tar i när de inte är knäppta men så fort jag spänner åt dem så sitter de perfekt. Fick knäppa upp de ofta under de första skiddagarna men sedan gick det bättre...

Hur ska pjäxan sitta?
Om tårna inte tar i när du står i åk position så sitter dom bra, förhoppningsvis har du ju köpt dom för åkning och inte söndags promenader. När du köper pjäkor så ska man se till att spänna åt dom ordentligt och stå i skidställning, det är först då det är intressant om tårna tar i framtill eller inte. Tycker inte att du ska vara orolig om att dom är försmå om tårna nu inte tar i när du står som man ska i pjäkorna

Hur ska pjäxan sitta?
Du ska absolut ha kvar dina 26,5. Dom kommer att bli större efter nån veckas åkning. Själv har jag 41 i skostorlek men har 25,0 i pjäxor och dom är definitivt inte för små utan precis lagom. Någon som vet detta, rätta mig om jag har fel, men har inte storlek 26,5 och 27 exakt samma storlek på skalet? Bara innerskons tjocklek som skiljer. Sist men inte minst, köp en formgjuten sula. Den är värd sin vikt i guld! Du får mycket bättre stöd och slipper en del kramp.

Hur ska pjäxan sitta?
Nivaria:
Vart köpte du pjäxorna?
Hel- och halvnummer (26 och 26,5) har samma skalstorlek, bara olika mkt stoppning i innerskon, som senare kan ge med sig. Det är därför många butiker bara har halvnummer (26,5).

Hur ska pjäxan sitta?
Lima-ko, är det så att 26 och 26,5 har samma skalstorlek? Jag hade fått för mig att det va 26,5 och 27 som hade samma men det låter i och för sig inte så logiskt. Är du 200% säker?

Hur ska pjäxan sitta?
JockeSki sa:
Lima-ko, är det så att 26 och 26,5 har samma skalstorlek? Jag hade fått för mig att det va 26,5 och 27 som hade samma men det låter i och för sig inte så logiskt. Är du 200% säker?
Jag är det. 26 och 26,5 har samma ytterskal.

Hur ska pjäxan sitta?
Som vanligt är du ute och cyklar JD.

Hur svårt ska det dock vara för dagens ungdomar att inse fakta?

Innerskorna i pjäxorna är gjorda av ett mjukt material, som ger med sig, de blir alltså större än vad de var i butiken. Så att köpa för stora pjäxor är det dummaste man kan göra.

Och sen så är allas fötter unika, därför är alla frågor angående pjäxors komfort helt oväsentliga och kommer inte hjälpa Er någonting överhuvudtaget. De pjäxor som t.ex. min vän JockeSki här ovan gillar kommer jag aldrig att gilla, för min och hans fötter är lika lika som Göran Perssons och Jonas Gardells kroppsbyggnad.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
När du köper pjäxa skall du ha känslan att "Fan är den inte på gränsen till att vara lite liten"... Detta är för att pjäxor anpassar sig både på längden och bredden... Samt att när du åker så lutar du framåt med benen i "åkställning" och det är där de ska sitta skönt... Vill du har ett par afterskipjäxor så kan du köpa lite större men för bästa åkkänsla skall den kännas lite små i början... Men pratar du med nån i butik så skall de förhoppningsvis övertyga dig om att du går därifrån med rätt pjäxa och storlek...

Lycka till!

Hur ska pjäxan sitta?
Om du hoppar så kan den vara "lagom", men absolut inte för stor så du kan glida när du landar. Om du åker pist riktigt fort, så ska den vara så liten att den är en pina. Annars kommer den att glida fram och bak på foten under svängen och får man ett slag så tappar man kontrollen.
Om du inte behöver knäppa upp pjäxorna nere vid liften är de för stora.
Om du mysåker i blåa och röda backar tar jag tillbaka allt och du kan köpa ett par bekväma skor.

Hur ska pjäxan sitta?
Jeg gjorde den feilen da jeg kjøpte mine telemark pjäxor at jeg kjøpte det som passet godt i butikken - nå er de for store! Jeg vurderer om jeg må kjøpe meg noen størrelser mindre når jeg nå skal kjøpe meg fetere ski. De pjäxor jeg har i dag er OK til de ski jeg har i dag, men jeg regner med at med fetere ski blir det større krav til tightere fit for å holde skjæret. Det jeg har i dag er T2 i Mondo 28. Når jeg måler foten er den bare 26 cm lang - dvs. jeg burde nok ha Mondo 26. Noen synspunkter?

Hur ska pjäxan sitta?
inte på händerna iaf...

Hur ska pjäxan sitta?
Redan Jim Carey hade det rätt då han spelade in Ace Venture...

- Like a glove!

Dock behöver ni inte volta runt med den Defender för att få pjäxan att sitta...

Hur ska pjäxan sitta?
Som ett par klätterskor fast lite bättre?

Skostorlek 44 pjäxor 26.5, har långa tår som går att knö ihop. Ju mindre leder du har som är böjda, desto mindre kraft förlorar du från ben till skida.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Jarle sa:
Som ett par klätterskor fast lite bättre?

Skostorlek 44 pjäxor 26.5, har långa tår som går att knö ihop. Ju mindre leder du har som är böjda, desto mindre kraft förlorar du från ben till skida.
Jag hoppas jämförelsen med klätterskorna var ironisk?

Anyways... Jag upplever mina pjäxor, som har >5 år på nacken, som för små och det eftersom jag stöter i tårna fram. (Hårt är det och mina innerskor ser väldigt slitna ut längst fram.) Det är inte något jag kan rekommendera. Det gör lite ont och begränsar mig MYCKET för att jag vet i bakhuvudet att "om jag får ett stenhårt slag nu så gör det ONT".

Det är svårt med storlekar, för stora pjäxor är lika illa som för små. Jämför tre olika storlekar, en som "känns bra" och så en åt varje håll. Våga vara jobbig i affären.. ;)
Hade jag haft 4000 liggande vet jag vad jag hade köpt.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Det låter inget vidare doktorn. Det låter nästan som att din pjäxa är för stor runt foten men lagom i längden. Antingen för hög eller för bred läst. Testa att lägga i en sula i innerskon för att få fast foten mer. För det är inte nån bakåtvikt som spökar eller?
Jag menar ett slag borde inte slå på tårna?
Eller så är de jäääävligt korta. Men då kanske du kan värma ut ytterskalet liite vid tårna?

Det vi som predikar små skor vill åstadkomma är en situation där foten inte överhuvud taget kan röra sig alls i någon rikting. Visst kan man få blånaglar när man hoppar om man har lite bakåtvikt i landningen, men i backen så bör skaftets vinkel se till att man kan (måste ;) ) böja knäna ordentligt och kan undvika att fötterna trycker framåt.

Hur ska pjäxan sitta?
pjäxorna ska sitta tight
ska vara ett minimalt play i framdelen på pjäxan, bara så att tårna kan röra sig minimalt(när man står med böjda knän)
står man rakt och nästan lutar sig bakåt ska det ta i tårna
Det kan ta ett tag att få till ett par perfekta par pjux, custominnersko är en bra grej

Hur ska pjäxan sitta?
Snödoktorn, vi får hoppas så, mina klätterskor är utav dammodell i storlek 38 ;)

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Carl_R sa:
Det låter inget vidare doktorn. Det låter nästan som att din pjäxa är för stor runt foten men lagom i längden. Antingen för hög eller för bred läst. Testa att lägga i en sula i innerskon för att få fast foten mer. För det är inte nån bakåtvikt som spökar eller?
Jag menar ett slag borde inte slå på tårna?
Eller så är de jäääävligt korta. Men då kanske du kan värma ut ytterskalet liite vid tårna?

Det vi som predikar små skor vill åstadkomma är en situation där foten inte överhuvud taget kan röra sig alls i någon rikting. Visst kan man få blånaglar när man hoppar om man har lite bakåtvikt i landningen, men i backen så bör skaftets vinkel se till att man kan (måste ;) ) böja knäna ordentligt och kan undvika att fötterna trycker framåt.
Låter som en rätt bra analys. Har försummat mina fötter rätt mycket, kört utan formsula t ex. Får jag mer stöd i fotvalvet kan det vara en lösning, jag har aldrig fått ändan ur att prova. Kostar ju en slant om man ska gjuta. Sådana är lite halvt inräknade i nästa pjäxköp.
Bakåtvikten är knappast ett problem. :)

Jarle sa:
Snödoktorn, vi får hoppas så, mina klätterskor är utav dammodell i storlek 38 ;)
Aj. Jag hör hur tårna skär in i varandra. ;)

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Finns sulor som heter Formthotics som man kan hitta till väldigt rimliga priser. De klipps till efter innerskon och formas med värme och man kan göra det själv.

Hur ska pjäxan sitta?
orkar inte skapa en ny tråd, så lånar denna lite:

har en fundering angående salomons pjäxstorlekar. tror ni att jag ska ha 26.0 eller 26.5 i pjäxorna om jag har 41-42 (mer åt 41) i skostorlek? min fot är exakt 26cm lång..

/simon

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Bra att du lånar en gammal tråd Simon.
Hur mycket per säsong åker du?

Hur ska pjäxan sitta?
Då kommer ett par 26 bli för stora efter en vecka eller två och 26,5 är för stora redan i butiken.
Mina fötter mäter 27,1 respektive 27,2 och jag kör nu 26,5, de sitter som handen i handsken.
När jag köpte "mina första" pjäxor efter att bara åkt snowboard i många år gjorde jag misstaget att köpa 27. de kändes bra i butiken men blev för stora efter några veckor.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
Jag skriver under på vad Nivaria skrev redan 2006 i ämnet. Själv är jag återfallsåkare och jag köpte mitt första par pjuck på 20 år i våras. På Adrenalin i Luleå fick jag mycket bra hjälp. Så här gick det till:

Säljaren plockade fram ett par Fischerpjuck och sa åt mig att sätta ner fötterna i dom. Jag pressade och pressade med alla krafter. "Bra", sa säljaren. Kändes inte bra kan jag meddela. När jag till slut fick ner foten tröck tårna något fördjävligt längst fram. "Bra, dom ska vara för små", sa säljaren. När jag drog åt stenhårt och stängde spännena lättade trycket något, men inte mycket. "Bra", sa säljaren. Sen sa han: "Nu ställer du dig i åkställning", vilket jag gjorde och vips var trycket borta. Med stor tvekan köpte jag pjucken och for iväg till Kåbdalis för att testa dom.

Första timmarna var en plåga. Fick något sanslöst ont i fötterna, men efter några timmars åkning började saker hända. Undan för undan försvann smärtorna och efter fem timmar i backen mådde fötterna som prinsar. Observera att jag inte ens hade ont i fötterna dagarna efter. Inte det minsta vad jag kan minnas så här ett halvår i efterhand. Mot slutet av dagen tröck det inte mot tåspetsarna ens när jag stod upprätt så att foten kunde glida fram en aning i skon.

Nu går jag och väntar på snön så att jag ska få använda pjucken en andra gång så att jag får bekräfta det jag tror mig insett: dom ska vara för små i början för det går till sig efter ett tag. Säljaren pratade om cirka fem åkdagar innan jag kommer att börja uppskatta pjucken, men i mitt fall räckte det med bara några timmar för att börja inse att han nog har rätt.

Mattias, Luleå

Hur ska pjäxan sitta?
Pjäxor ska sitta stenhårt så det nästan gör ont ps. över hela foten inte över vissa partier för att du ska ha maximal kontroll för dina skidor. same shit om det tar i när du går ska ju ändå inte gå runt ska ju ligga o pressa i backen

Hur ska pjäxan sitta?
Allt handlar förstås om känslan. Man kan köra på race fit, då sitter pjäxan riktigt tight - smärtsamt. Eller så kör man på preformance fit eller comfy fit.

Personligen märker jag faktiskt ingen skillnad i min åkning nu när jag har en mindre pjäxa jämfört med tidigare. Däremot grät jag av smärta de första dagarna och tappade stortånaglarna. Inte värt! Gick till en bootfitter för att knacka ut pjäxan och det blev mycket bättre. Rekomenderas skarpt. Där fick jag höra att jag skulle kunna gå ner ännu en storlek om jag ville. Det finns ingen hejd. Vad skulle jag tappa då? Tårna? No thanks.
Skidåkare är galna, men det visste vi väl redan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp