Hur ska pjäxan sitta?

Twisten

Medlem
Hur ska pjäxan sitta?
Hej!
Jag har fått ett par slalompjäxor i julklapp, men tvekar ifall jag ska behålla eller byta dem. Måste bestämma mig senast i morgon och ber därför om era råd!

Jag har normalt stl 38 och har normala/smala fötter. Pjäxorna jag har fått är Salomon Rush 8 Shadow stl 25,5. De känns sköna, men jag har ganska mycket utrymme för foten i pjäxan. Jag kan lyfta hälen ca 1 cm och har även röeslefrihet i sidleds för den. Jag har lagt i en extra hälkil och det blev lite bättre.

Jag gick till sportaffären och jämförde med andra pjäxor. Man mätte min fot, 24 cm. Jag provade Salomon Rush 9, som skulle vara rätt lik pjäxan jag hade fått bl a. Där provade jag 24,5, men tycker att den känns trång. Hälen går fortfarande att lyfta, men är stabil sidledes. Försäljaren menade att innerskon formar sig och inte kommer upplevas som trång efter ett tag. Han menade på att det skulle hinna ändra sig på 3 skiddagar.

Jag måste nu bestämma mig. Vilket tror ni är bäst? De större, sköna, men där foten inte är helt stbail, eller de mindre, trånga, men där foten är mer på plats?

Till saken hör att jag lätt fryser om mina fötter. Mina gamla pjäxor Salomon från 1995 känns trånga och jag har ofta fryst om fötterna i dem.

Tack på förhand!
/Marie

Hur ska pjäxan sitta?
Glappande pjäxor är inge vidare, jag kan knappt åka i de. Pjäxor ska sitta!
Det är sant det försäljaren säger, de kommer att tänjas ut.

Hur ska pjäxan sitta?
Alltså. En pjäxa töjer sig ungefär 5 mm. Mätte de din fot till 24 cm så skall du inte ha större än max 24,5. Helst 24. Om du fryser så är det en bra idé att skaffa värme sulor....

//H

Hur ska pjäxan sitta?
Inte en chans att du ska ha den större modellen.

Om du ska åka med dem kommer det vara som om du ensam skulle köra en atlantångare på stormigt hav, ett helvete.

Innerskon kommer att töja sig garanterat, sen underlättar det om det är en pjäxa med uppvärmningsbar innersko, det kommer ge dig ett par dagars inåkning tillgodo.

Alla fötter ser olika ut i formen och så gör även pjäxorna, det bästa är om du kan hitta så små pjäxor som möjligt (åkningsmässigt) utan att de trycker alltför mycket på enstaka punkter (om så ändå är fallet går detta att trycka till). Du fryser lätt i dina gamla säger du, om det är punkttryckningar i dem så hämmar det blodflödet och kyler foten,med andra ord köp inte en pjäxa bara för att den ser bra ut, det viktigaste är att den sitter bra på foten, så prova så många modeller som möjligt.

Håller med Hasse om att du kan köpa värmesulor, min sambo kör med det och det funkar ganska ok.

När jag köper pjäxor brukar det dröja ca 15-20 skiddagar innan de blir bekväma, men om man kommer upp i ca 100 skiddagar/år är det värt att plågas lite.

Om det går kan du ta tillbaka pengarna och tänka igenom ditt köp lite mer noggrant, i bästa fall funkar pjäxorna bra och i värsta fall kommer du lägga skidåkningen på hyllan.

Senast ändrad:
Hur ska pjäxan sitta?
pjäxorna ska kännas trånga i början de första dagarna sen kommer du känna att de formar sig mer och mer efter din egen fot. för stora pjäxor är ingen höjdare, du känner ine skidan och får därmed sämre kontroll över åkningen..

Hur ska pjäxan sitta?
Tack så hemskt mycket för alla snabba svar! Det lutar ju åt de mindre av dem. Jag åker inte så mycket 1-2 veckor per år, så frågan är när jag kommer att ha åkt in dem i så fall...
/Marie

Hur ska pjäxan sitta?
Definitivt de små. Det är värdelöst med pjäxor som glappar..
Jag tror inte att du behöver vänta 15-20 åkdagar tills de är inkörda. Andra åkveckan kommer du nog att uppleva dem som lite mer formade och töjda på ställen där det trycker.

Hur ska pjäxan sitta?
Iofs är det bästa att köpa en pjäxa som de som säljer de kan anpassa efter dina fötter... Det är alltid bäst....

//H

Hur ska pjäxan sitta?
Anpassa och forma är inte riktigt samma sak. Kan de trycka din pjäxa där det trycker till exemple?

//H

Hur ska pjäxan sitta?
Hmmm detta vet vi väl inte?

Men då du bor i Gbg så är det väl Udéns eller Adams du har köpt de på?

//H

Hur ska pjäxan sitta?
Jag är 31 år, så växer det slutade jag med för ett tag sedan =)

De kan värma den efter min fot har de sagt, exakt vad de gör vet jag inte. Det är på Intersport som pjäxorna är köpta.

/Marie

Hur ska pjäxan sitta?
Börja med att gjut en sula. Prova sedan de mindre pjäxorna med den formgjutna sulan.
Pjäxor är trånga och sitter åt lite mer än dom dojjor man vanligtvis hasar runt i. Glappar pjäxorna är det helt bortkastade pengar. Har dom kollat på din fot för att se vilken typ av pjäxa som passar dig? Du kanske har fötter som passar bättre i Lange eller nåt annat märke?
Min fru tex har Rush 8 i 23,5. Hon har storlek 37 och breda fötter!

Hur ska pjäxan sitta?
Storlek 24 och 24.5 har samma skal men olika mycket stoppning, alltså känns 24.5 lite större när man provar men 24:an kommer "packas ihop" efter en tids användning och bli lika stor som halvstorleken. Alltså onödigt att köpa helstorlek tycker jag iaf.

En pjäxa ska absolut vara trång och obekväm när de är nya annars är de för stora!

Att gjuta en sula är guld värt och att värma den efter foten också bra, tar framför allt bort ett antal dagar i inkörningsfasen.

Tillbaka
Topp