Hur skall en nybörjare tuktas?

hajen5

Ny medlem
Funderar på vilket råd man egentligen skall ge en nybörjare (tjej) med sisådär 20-30 skiddagar totalt bakom sig? Noterar att skidlärarinstruktionen stannar vid något som jag skulle beskriva som en rad på varandra följande stoppsladdar på i och för sig hyggligt parallella skidor. Höftarbete och kantisättning är ämnen som dock inte berörts.

Min fundering är om man inte skall introducera dessa begrepp för att vederbörande skall lära sig "rätt" på en gång? Till skillnad från en själv som fick hasa runt länge innan man betroddes med dessa "hemligheter". Något som man förmodligen lider av fortfarande är jag rädd.

Viljan att lära sig har vederbörande definitivt och har utan närmare funderingar (till min förjusning) gett sig i kast med dubbelkolsvarta pister i alperna om än med viss möda och med låg hastighet.

Skulle vara intressant att höra litet olika synpunkter. Det kanske förstås av ovanstående resonemang att piståkning är det som står på agendan.

Det låter som det är dags att börja med skidkörning på riktigt! Nästa steg i utvecklingen är solklart att lära sig nyttja dagens carvingsskidor i skärande sväng. Nedanstående utgår ifrån att vederbörande kör på ett par sk. carvingskidor. (Allt nytt som sålts i sportbutik de senaste fem åren är av denna typ...)

Nedanstående övning utförs inledningsvis i flack och bred och välpistad backe(ljusgrön).

1. Grundposition
Axelbrett mellan skidorna, lätt tryck på plösen, lätt böjda ben, armarna framåt något nedåt, stavarna bakåt, överkroppen lätt framåtböjd.

2. Fart
Inled med att i ovanstående grundposition glida rakt ut för backen i falllinjen för att få upp farten (det går inte att göra en skärande sväng om man står stilla...).

3. Initiera svängen
Kantställ ena skidan genom att lägga mer tyngd på ena benet samtidigt som knät "vinklas" in mot det andra knät. Har man gjort rätt svänger nu skidorna av sig själva. Behåll grundpositionen och "försök" inte svänga (då får du sladd), låt skidorna göra jobbet!

4. Öva
Öva inledningsvis med enstaka svängar, höger resp. vänster. När det rätta känslan infinner sig är nästa steg att länka ihop höger och vänstersvängar till skärande slalomkörning. Har man då gjort rätt blir det ett "järnvägsspår" i snön. I stort sett sker allt arbete med underkroppen, överkropp och armar bibehåller grundpositionen.

5. Sväng med båda skidorna (överkurs)
När man klarar av att svänga genom att kantsätta en skida är det dags att börja öva kantisättning och sväng med båda skidorna. Som ovan fast istället för att "vinkla" in ena knät kantställer man båda skidorna parallellt. För att klara detta behöver man lite högre fart. För övrigt samma grundposition.

6. Mot branterna
Nästa steg är att prova sin teknik i brantare backar. Ett gott råd är att ta ett steg i taget och arbeta sig upp grön, blå, röd och slutligen till de svarta branterna. Viktigt att tänka på är att belasta skidorna neutralt genom böjda ben och lätt tryck på plösen. Ju brantare det blir ju mer måste man "falla" framåt för att åstadkomma detta. Ett av de vanligaste nybörjarfelen (OCH HOS MÅNGA ERFARNA SKIDÅKARE) är att man "lutar" sig bakåt i förhållande till backen när det blir brant. I denna position är det svårt att kontrollera skidorna!

Lycka Till! / MM

PS! När det gäller körteknik är jag en glad amatör och tar gärna emot tillrättavisanden från de som tror sig kunna bättre! DS.

Stoffa-Adell>> Om man inte behärskar att skära med båda laggen ja;-) I en "riktig" skärande sväng ligger nästan lika mkt vikt på innerskidan. Detta är ruskigt svårt att uppnå, då skidorna har en tendens att skära lite olika mkt, vilket beror på att det är svårt att hålla underbenen helt parallella.

Om jag skulle försöka lära ut lite teknik till en nybörjare, så skulle jag lägga mkt vikt vid att försöka se tjusning i fart, och att det gör att man vågar åka fortare och därmed bättre efter ett tag. Rent tekniskt skulle jag jobba med riktig position, dvs böjda ben, tryck på plösen i hela svängen, händerna framför kroppen, brett mellan benen.
När man klarar av att åka sladdsväng, eller "växelvis stoppsladdar" som du beskriver, i rätt position så är det nog ganska lätt att börja försöka sig på några skär i en väldigt flack backe.

Uppmuntra vurpor! När man åker med "mål" att åka tills man vurpar så inser man raskt att man kan åka mkt mkt hårdare än man nånsin trodde! Överdriven försikt är aldrig bra.

Sen kan man lära sig "skidlärarsvängar", vilket är att sladdsvänga kontrollerat utan att tvärställa skidorna. Det kanske är viktigare än att gå direkt på skär, men man bör nog ha fått ett hum om hur en skärande sväng funkar först.
Något som kan hjälpa i detta fall är att åka bana. Då MÅSTE man följa svängen med hela kroppen, istället för att bara hasa rakt ner med skidorna tvärställda om vartannat höger/vänster.

Editerat: Det där med höftarbete är gravt överskattat så länge man inte ämnar åka så jävla hårt att man klarar skärande sväng i en ordentligt brant backe. Man ser en hel del som "höftar för mycket" istället faktiskt. Det behövs inte i normala hastigheter.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp