Hur snabbt mattas en pjäxa ut?

OBS! Telemarkstråd...

Inför denna säsong (10/11) bytte jag skidor och bindningar (Fischer Watea 94 + Hammerhead) men behöll mina gamla pjäxor: ett par Scarpa T2X, fem år gamla. Har åkt på denna kombination i drygt en vecka och konstaterar nu efter en alpvecka att något har hänt. I början funkade allt skitbra och jag fick verkligen nytta av HH-bindningen men de sista två dagarna började allt bli väldigt sladdrigt och jag kände inte att jag fick ner någon kraft i skidorna. Jag kan bara komma på två förklaringar till detta: Antingen är pjäxan för mjuk för att kunna driva på en förhållandevis hård skida och en väldigt hård bindning (kör den i läge 5) eller så har fjädern i bindningen mattats ut.

Kan det vara så att skida och bindning i kombination har tröttat ut plasten i pjäxan? Vad tror ni? Jag vet att T2X är en ganska mjuk pjäxa och rimligtvis borde fem års användande (ett par veckor per år) kunna spela in. Tycker att det känns väldigt orimligt att fjädern i bindningen skulle ha tröttats ut på så kort tid.

Ytterst tacksam för input.

ps. Jag har kört skidorna nästan uteslutande i pist och är normalstor. Kör aktivt men inte hårdare än någon annan.

Nu är jag ingen telisguru, men min fru bytte upp sig till nya skidor där allt var nytt fint och stabilt. Hennes supersköna Scarpa T2 ansàgs ocksà inom ett par dagar vara instabila och sladdriga. Hon bytte ut pjäxorna mot just T2X med tighta intuition innerskor och allt var stabilt igen. Pjäxor blir större med àren och när du börjar àka hàrdare märks det snabbt om inte passformen är optimal.

Om det är just ditt problem vet jag inte men jag känner igen mönstret....

Temperaturen utomhus har betydelse
En del pjäxor blir sladdriga vid plusgrader
Anja hade stora problem vid ett mästerskap för några år sen när det var varmt
Då pratar vi ändå om ett par av de hårdaste pjäxorna som finns

Mina Ener-G känns rätt trötta när det är varmt ute men börjar efter 2½ säsong bli rätt trötta överlag. Upplever plasten som tunnare och mjukare på telispjuck så jag pallar inte köra dom för länge utan byter tveklöst nästa säsong. Iofs känns väl T2or som tofflor i jämförelse men skidan är inte speciellt extrem och bindningen med orginalfjädrar är inte heller något speciellt så jag skulle tippa på att det var rätt varmt eller att pjäxorna börjar bli lite väl trötta efter mycket anvädning.

Ett tips är dock att du provar köra bindningen i ett annat läge för att få lite mer känsla och flow. Läge 5 är ju astråkigt och ger ungefär samma känsla som vanlig alpinåkning.

ALPINBUTIK sa:
Temperaturen utomhus har betydelse
En del pjäxor blir sladdriga vid plusgrader

Tja, nu var det ju visserligen en jäkla massa sol men lufttemperaturen var ändå gott och väl på minussidan. Räcker det för att mjuka upp plasten tror du?

somebody sa:
Ett tips är dock att du provar köra bindningen i ett annat läge för att få lite mer känsla och flow. Läge 5 är ju astråkigt och ger ungefär samma känsla som vanlig alpinåkning.

Jovisst, men om det som bjuds är brant och stenhård kanonsnöpist och man vill ligga på och pressa Anja-musklerna så föredrar jag ändå lite hårdare kontroll av skidan ;-) Under andra yttre förhållanden har du helt klart min röst!

Ja du,, 5 år gamla pjäxor,, där har du svaret varför de känns fladdriga,, jag har mina MAX 2 säsonger, jag byter när jag får den känsla som du beskriver,,, sedan har bindningen betydelse för hur länge pjäxan är åkbar på ett behagligt sätt, Hammerhead har ett rykte att skona pjäxorna om jag har förstått rätt,, gamla rottafella chilli formligen käkade pjäxor, Cobra R8 är bättre, men inte optimal ur den synvinkeln, men jag gillar känslan jag har med R8an, Sedan känns det för mej lite avigt att inte först sattsa på en ny pjäxa, när de är så gamla,, ja det är ju inte gratis att va telemarkare, men fan så roligt,,,

Tänk vad olika man kan uppfatta saker och ting... Jag har nyligen köpt ett par nya T2 Eco som jag inte åkt med ännu, bara provat dem på fötterna. Jag tycker de känns alldeles för hårda. Min gamla pjuck är ett par gamla T3:or från år 2000, rejält inkörda. Bortsett från att ett spänne gick sönder förra vintern, och de andra spännena var rejält slitna, så tyckte jag de funkade bra, utom möjligen i isig pist och pucklar, men då är det liksom inte rätt med telemark hursomhelst. Lätta, mjuka, sköna för fötterna och de hade den rätta telemarkkänslan. De nya T2:orna känns ju som tunga slalompjäxor. Var tog telemarkkänslan vägen? Menmen, av ovanstående så kan man ju utläsa att man kanske "kör in dem", man kan ju hoppas.

matsl sa:
Tänk vad olika man kan uppfatta saker och ting... Jag har nyligen köpt ett par nya T2 Eco som jag inte åkt med ännu, bara provat dem på fötterna. Jag tycker de känns alldeles för hårda. Min gamla pjuck är ett par gamla T3:or från år 2000, rejält inkörda. Bortsett från att ett spänne gick sönder förra vintern, och de andra spännena var rejält slitna, så tyckte jag de funkade bra, utom möjligen i isig pist och pucklar, men då är det liksom inte rätt med telemark hursomhelst. Lätta, mjuka, sköna för fötterna och de hade den rätta telemarkkänslan. De nya T2:orna känns ju som tunga slalompjäxor. Var tog telemarkkänslan vägen? Menmen, av ovanstående så kan man ju utläsa att man kanske "kör in dem", man kan ju hoppas.
Närå jag tror inte vi uppfattar sakerna olika, jag håller med dig om att pjäxan bör "köras in", problemet är att "fläppen" framför tån, slits, och att känslan mellan pjäxa och skida försvinner, detta var ett mycket stort problem med den gamla Rottafella Chili bindningen, den käkade ju pjäxorna,,

Mina T1 är känsliga för värme (eller kyla). Glömde dom i bilen en natt och skulle åka dagen efter...fick knappt ner foten i pjäxan...Överlag känns pjäxorna bättre vid något varmare klimat...eller är det min kropp;)

Kör man slut på pjäxorn på två säsonger antar jag att man är säsongare.

För övrigt har jag kört mycket chili och tycker inte den tuggar mycket pjäxa, NTN däremot....

mgbgt66 sa:
Mina T1 är känsliga för värme (eller kyla). Glömde dom i bilen en natt och skulle åka dagen efter...fick knappt ner foten i pjäxan...Överlag känns pjäxorna bättre vid något varmare klimat...eller är det min kropp;)

Kör man slut på pjäxorn på två säsonger antar jag att man är säsongare.

För övrigt har jag kört mycket chili och tycker inte den tuggar mycket pjäxa, NTN däremot....
Har också T1, har med glömt dom i bilen, som du säger, då får man lida lite,,, jag är inte säsongare längre, men jag åker nog ändå mycket mer än medelsvensson, svårt att låta bli när man bor trategiskt mitt i smeten

Vill minnas att vid WM i Bormeo hade Anja fortfarande Salomon
Där hade hon Salomonpjäxor som blev som tofflor i solskenet
Då var det ändå en stenhård racingpjäxa

Personligen känner jag mig mer säker på att Salomon SPK inte är ett par telemarkspjäxor än att Anja inte åker lite knäböj när andan faller på...
Eller för att skriva det så klart och tydligt som möjligt: Jag är rätt säker på att 'jjosefsson' svarade på inlägget från 'Axel-br'

Jo så är det, svarade på Axel -br
Sen tror jag utan att veta att det är samma plast i telemarkspjäxor som i slalompjäxor
Onlytelemark har kanske annan information,eller så vill han bara tvåla till mig och göra sig lustig på min bekostnad.
Kan någon förklara för mig varför han har en så tråkig attityd
Kan förklaras med att han har haft en taskig bardom som har gjort honom sarkastisk
Är det så ber jag om ursäkt,

jjosefsson sa:
Jo så är det, svarade på Axel -br
Sen tror jag utan att veta att det är samma plast i telemarkspjäxor som i slalompjäxor
Onlytelemark har kanske annan information,eller så vill han bara tvåla till mig och göra sig lustig på min bekostnad.
Kan förklaras med att han har haft en taskig bardom som har gjort honom sarkastisk
du,, min barndom har varit mycket bra, med skidåkning,, men om vi nu pratar pjäxor,, så är ju problemet med telispjäxor "fläppen" framför tån som slits, sen är det inte samma plast i telispjäxor som i alpinpjäxor, telepjäxor utsätts för mer slitage eftersom de hela tiden är rörliga mot skidan, vilket en alpinpjäxa inte är, så detta går inte att jämföra, så håll dig till ämnet i tråden,

+ Tompan14
Kredit till dig, har märkt att du genomgående är en av dem som verkligen läser och analyserar innan du skriver

Axel-br sa:
Har hört att salomon SPK aldrig ska bli tröttna, kanske efter typ 2-3 år men inget pga vädret
Psst... du där... Berätta inte för någon, men SPK är inte den coolaste pjäxan på marknaden. Det är Full Tilt Tom Wallisch... Spring och köp ett par sådana innan någon får reda på att du inte har de coolaste pjäxorna. Och glöm inte att lära dig åka skidor.

jjosefsson sa:
Ni båda verkar ju inte ha överdrivet mycket internetforum-rutin. Så här är "la dolce vita" på the interweb. Tjuvnyp är en del av vardagen, och det är det som gör det roligt, om man gör det på rätt sätt. Vänj er!

Jag tror att det hela beror på att onlytelemark har förlorat en nära vän. Hans punkt-tangent verkar ha tagit ner skylten för gott.

Till carled
Visst, är inte uppväxt med internet,Men svarar man seriöst på en fråga så behöver man inte bli påhoppat för det
Visst är inte 14 längre. Men lärde mig tidigt att lite hövlighet inte var av skada.
Däremot har jag varit en hel del i Frankrike och vet att hövlighet inte är deras signum
Onlytelemark har väl påverkas av omgivningen

jjosefsson sa:
Till carled
Visst, är inte uppväxt med internet,Men svarar man seriöst på en fråga så behöver man inte bli påhoppat för det
Visst är inte 14 längre. Men lärde mig tidigt att lite hövlighet inte var av skada.
Däremot har jag varit en hel del i Frankrike och vet att hövlighet inte är deras signum
Onlytelemark har väl påverkas av omgivningen
Du jjosefsson, nu börjar tråden spåra ur, men för att fortsätta om hövlighet i europa, så är sverige dåliga på att lära sina snorungar hövlighet,

Snödjup

Tillbaka
Topp