Hur ställer jag in bindningen? Tacksam för hjälp!

Linnie85

Ny medlem
Har precis köpt ett par begagnade skidor.
Men för att pjäxorna ska passa i måste jag flytta framdelen på bindningen (bakdelen har jag iaf lyckats flytta ;-) )

Det står Tyrolia SL 11 på dem.
Bakdelen kunde man flytta utan att behöva skruva, men jag förstår inte hur jag kan flytta fram framdelen, måste man lossa skruvarna?? (hoppas inte, för de sitter som berg...)

Supertacksam om någon kan komma med tips!

Aj då, det var ju inge bra... Då får dom nog åka ut på blocket igen. Typiskt.

Men tack för ditt svar!

1.Ta med skidor och pjäxor till närmaste sportbutik och be om en ommontering.

2. Hämta ut dem någon dag senare och betala vad det kostar. Mellan 150-500 kr brukar det vara

D

Men varför måste du flytta "framdelen" då?

Eller det beror ju på om du inte vill ha för mycket bakmonterat förstås...

Om det är en nyare bindning av den nivå som normalt har en 11-bindning är det oftast en systembindning, i Tyrolias fall RailFlex. Då sitter bindningen monterad på en skena och det räcker att lossa mittenskruven (som sitter mitt emellan tå- och häldel) och sen justera. Kolla om det är en RailFlex alltså, eller lägg upp en bild om du är osäker.

Är det inte en Railflex, utan bindningen sitter skruvad direkt i skidan, måste du göra som Alpinbutik säger. Skruvarna ska sitta som berget, men det är garanterat inga problem att få loss med rätt grejor. Ta en stor Pozidrivmejsel (ej Philips...) med ett rejält handtag och ta i ordentligt. Ta loss, plugga och borra om. En mall kan du enkelt göra genom att tejpa fast ett vanligt kopieringspapper och "kalkera" fram hålen. Det är inget problem som gör att du måste sälja skidorna, och inte skulle jag slanta upp ett par hundra för en montering heller. Skicka ett FR-mail till mig om du vill så kan jag guida dig lite mer detaljerat.

KIKO_94 sa:
Eftersom häldelen bara går att justera en viss bit. Om pjäxan fortfarande är för stor, måste man flytta antingen häldelen bakåt, eller tådelen framåt. Flyttar man bak häldelen får man en bakmontering på (monterad sullängd-ny sullängd)/2.

Tänkte inte på att SL 11 finns både som fastmonterad och railflex.
Är det railflex är det bara någon minuts jobb
Railflex finns i två versionet, en där man tar bort bindningen med ett enkelt handgrepp och en där man öppnar en lucka mellan framdel och bakdel
Vad heter skidmodellen

KIKO_94 sa:

Eller det beror ju på om du inte vill ha för mycket bakmonterat förstås...
För bakdelen är flyttad max bakåt och pjäxan går ändå inte i, fattas ca 2 cm.

Men den sitter på en form av skena, så det ser ut som den skulle kunna gå och flytta, men skruvarna sitter stenhårt, inte ens min snickare fick upp dom, men han skulle prova ikväll med en bättre mejsel.

Här är en bild på bindningen, någon får gärna svara på vilka skruvar som ska lossas för att kunna flytta fram den :-)

Tack för alla svar!

ALPINBUTIK sa:
Tänkte inte på att SL 11 finns både som fastmonterad och railflex.
Är det railflex är det bara någon minuts jobb
Railflex finns i två versionet, en där man tar bort bindningen med ett enkelt handgrepp och en där man öppnar en lucka mellan framdel och bakdel
Vad heter skidmodellen
Ok, är inte så insatt i det här, men jag antar att det är railflex då.
Så man behöver alltså inte lossa skruvarna?

Du har inte funtat på att skruva på mittenskruven, något som nämndes ganska tidigt i tråden?

Carled sa:
Du har inte funtat på att skruva på mittenskruven, något som nämndes ganska tidigt i tråden?
Lossade den nu, men då går bara hela bindningen fram, alltså bakdelen följer med, så mellanrummet blir detsamma..

Eller gör jag fel?

Ok då gör du såhär,

1.Lossa mittenskruven

2. Dra av bindningen från skenan, bakåt

3. Vänd bindningen uppochner. Då ser du hur en arm länkar mellan fram och bakbindningen. Den ska flyttas till det fack som stämmer överens med dina pjäxors sullängd ( står på klacken på pjäxan in eller utsida beror på märke)

4. När du hitat rätt position se till att armen fäster bra både fram och bak. Skjut sedan på bindningen bakifrån. frambindningen i de främre railsen och bakb. i de bakre. Skruva sedan fast skruven i rätt läge.
Var noga med att sätta bindningarna lika på bägge skidorna.

5. Kolla sedan så att förspänningen blir rätt, på den lilla metallklacken som du lyfte för att justera bakbindningen finns det räfflor. Huset på bakbindningen skall sluta bland de strecken när pjäxan sitter i bindningen.

6. slutligen justera in efter din vikt.

7. Ett annat alternativ är att lämna in för montering (som jag skrev tidigare) Iom. att det är en så lätt manöver för den som kan så kan du om du är snäll kanske få det gratis eller till en liten peng. Dessutom får du bindningen rätt inställd för vikt och förspänning och slipper besväret med allt pill.

D

dannedieharder sa:
Ok då gör du såhär,

1.Lossa mittenskruven

2. Dra av bindningen från skenan, bakåt

3. Vänd bindningen uppochner. Då ser du hur en arm länkar mellan fram och bakbindningen. Den ska flyttas till det fack som stämmer överens med dina pjäxors sullängd ( står på klacken på pjäxan in eller utsida beror på märke)

4. När du hitat rätt position se till att armen fäster bra både fram och bak. Skjut sedan på bindningen bakifrån. frambindningen i de främre railsen och bakb. i de bakre. Skruva sedan fast skruven i rätt läge.
Var noga med att sätta bindningarna lika på bägge skidorna.

5. Kolla sedan så att förspänningen blir rätt, på den lilla metallklacken som du lyfte för att justera bakbindningen finns det räfflor. Huset på bakbindningen skall sluta bland de strecken när pjäxan sitter i bindningen.

6. slutligen justera in efter din vikt.

7. Ett annat alternativ är att lämna in för montering (som jag skrev tidigare) Iom. att det är en så lätt manöver för den som kan så kan du om du är snäll kanske få det gratis eller till en liten peng. Dessutom får du bindningen rätt inställd för vikt och förspänning och slipper besväret med allt pill.

D
Tusen tack för en mycket bra förklaring!!
Nu sitter pjäxorna på plats! :-)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp