Hur ställer man in bindningarna?

ofran

Ny medlem
jag undrar hur man ställer in bindningarna så dom håller kvar pjäxorna och så. det är ju några skruvar man skruvar på men hur fan gör man?

Senast ändrad:
Skruva bara på skruvarna så kommer du att se ett litet streck som flyttar sig på bindningen. Sen måste du prova själv vad du ska ha bindningarna inställda på.

okej. så typ ju längrein man skruvar så ju hårdare blir de väl förmodligen? men jag kommer ihåg när man va liten och dom frågade efter vikten, varför?

Utlösningsfunktionen är en väldigt, väldigt viktig del i säkerheten vid skidåkning. Du gör helt rätt som frågar anonyma 14-åringar på internet, undvik att gå till en butik där de faktiskt vet vad de sysslar med.

tompan14 sa:
Utlösningsfunktionen är en väldigt, väldigt viktig del i säkerheten vid skidåkning. Du gör helt rätt som frågar anonyma 14-åringar på internet, undvik att gå till en butik där de faktiskt vet vad de sysslar med.
Har man någonting mellan öronen ska man klara av att ställa in ett par bindningar utan hjälp från någon.

Syftade mer på ditt inlägg som är lätt att uppfatta som sarkastiskt. Om det inte var det ber jag om ursäkt.

tompan14 sa:
Håller med, otroligt viktigt med utlösning om människan ska leva vidare :P

Men för att kanske bidra med något också, en del påstår att man ska följa DIN-skalan efter sin vikt och då ha på 7 om man t.ex. väger 70 kg. Men det beror helt på din åkstil och hur hårt du åker så det får du tänka ut själv vad som passar dej.

Är det inte viktigt o veta hur förspänningen funkar??? SEN Kan man ställa viken själv???
En butik får inte montera bindningar om det inte vet vad förspänning är....

Senast ändrad:
På mina (marker 11) finns det en skruv längst fram på framänden, den är lite förskänk men när du skruvar på den kommer det lilla sträcket flyttas uppåt eller neråt.
Du måste göra likadant på bakänden av bindningen, bara att leta upp sk skruv där under som sitter mitt i bakdelen.

Hej!

Kortfattad basinställning av bindning.

1. Förspänning
Bakdelen på bindningen går att flytta i längsled, antingen genom en skruv som på de flesta bindningar sitter bak på bakdelen i underkanten eller via en liten "hake" som passar i små hål (spår) i bindningen. Det sistnämnda är det vanligaste och skruvvarianten förekommer mest på avancerade bindingar.

På de flesta bindningar finns någon form av markering som visar om bindningen är rätt förställd. Hur det ser ut beror på din bindningsmodell. Generellt ska bakdelen flexa en bit bakåt när du sätter i skon. Hur långt beror på bindningsmodell, jag tror (observera tror) att det rör sig om 3-5 mm ungefär (men här kan jag ha fel ... orkar inte gå ut i garaget och kolla).

2. Utlösning
På respektive fram- och bakdel finns en skala som visar hur hårt bindningens fjädrar är åtskruvade. Den kallas poplulärt DIN-skalan. Tyvärr varierar det kraftigt mellan olika bindningar och bindningsmodeller hur hårt exempelvis 7 på denna skala håller din sko, men generellt kan man utgå från sin kroppsvikt i kg och dela med 10. Dvs. väger man 50 kg är en bra utgångspunkt att ställa bindningen på 5. Observera att både framdel och bakdel ska ställas in, normalt väljer man samma inställning på båda.

Är du en nybörjare och åker försiktigt kan du med fördel ställa bindningen 1 eller 2 steg lägre. Är du erfaren och kör hårt behöver du kanske ställa bindningen några steg hårdare. En god idé om man är osäker är att börja med en förhållandevis låg inställning och dra åt hårdare om man märker att skidan tjuvsläpper.

Mer ... mycket mer om bindningsinställning hittar du här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36676

/MM

Senast ändrad:
även om MM gett en utförlig beskrivning av det nedan skulle jag råda dig att läsa på betydligt mer om du avser att göra det själv. förspänningen är väldans viktig, och kanske inte helt lätt att få rätt om man aldrig gjort det förut?

ta annars med skidorna till en skidhandel (läs: INTE sportkedja) och låt dem göra det. kanske de kan hjälpa dig och visa dig hur man gör också?

Senast ändrad:
Nej fan, gör som 14-åringarna i tråden säger "bara att skruva lite"
Jag menar, vad är det värsta som kan hända? Smälla ett knä? Vem bryr sig, du har ju ändå ett kvar!!
Nej, att vissa försäkringsbolag sätter som krav att bindningen skall vara inställd av fackman är säkert av samma anledning som FR-forumet har moderatorer. Dvs. enbart djävlas med dig...

Edit: Glöm inte att med ett högt ställt DIN-tal så får man knulla mycket på after ski'n

Senast ändrad:
Vad vill du komma fram till tompan? Har man lite jävla känsla klarar man att ställa in bindingar själv. Kan man inte borde man lära sig det.

Jag tar tillbaka allt.
Jag trodde att man skulle vara försiktig med att ändra på säkerhetsinställningar om man inte besitter relevant kunskap om dess funktion. -Jag hade fel, tack Gudrunnator för att du har rättat mig!
Jag trodde att man skulle vara försiktig med att uppmuntra andra på internet att ändra på säkerhetsinställningar de inte besitter relevant kunskap om. -Jag hade fel, tack Gudrunnator för att har rättat mig!
Jag trodde att man borde ha lite självkritik och våga be om hjälp av de som besitter relevant kunskap när man ska ändra på säkerhetsinställningar som man själv inte besitter relevant kunskap om. -Jag hade fel, tack Gudrunnator för att du har rättat mig!

//Tompan, ska nog gå ut och skruva lite på bilens bromsar. Kan man inte borde man lära sig det, och har man "lite jävla känsla" klarar man det nog...

Självklart ska man ta hjälp av någon som kan om man vill lära sig. Är nog bättre än att lära sig på det hårda sättet.

Omoget att försöka dumgöra mig på det där sättet också.

Gudrunnator sa:
Självklart ska man ta hjälp av någon som kan om man vill lära sig. Är nog bättre än att lära sig på det hårda sättet.
Gudrunnator sa:
Skruva bara på skruvarna så kommer du att se ett litet streck som flyttar sig på bindningen. Sen måste du prova själv vad du ska ha bindningarna inställda på.
Tur att vi har dig, du som vet!

Tillbaka
Topp