Hur stor är risken att man blir blåst?

sockervadds

Ny medlem
Som rubriken lyder, hur stor är risken att man blir blåst när man köper skidor och ber att dom ska bli skickade? Säljaren skulle ju kunna skicka ett par trä plankor istället för ett par skidor... Men om man använder postförskott borde det ju funka bra eftersom man inte betalar innan man har sett dom, föutsatt att man får se dom...
Tänker skicka med bussgods.se
Så min egentliga fråga lyder, Får man ta bort kartongen och kolla på skidorna innan man har betalat för dom?

Egentligen inte men man kan ju vägra att ta emot paketet om man inte får öppna det innan man betalat. gjorde jag när jag köpte en dator och det gick bra

eller så köper man i butik...
men seriöst..

jag antar att du menar när du köper per annons eller är jag galet ute. i det fallet så vet jag inte. tror inte det finns allt för många som lägger ut fejk annonser ?? i fall du menar internet sajter so tror jag chansen är ytterst liten. I alla fall om du andvänder någon större sida. om fallet skulle va så att du får ett tomt packet eller inget paket alls beror det offtast på att budfirman strulat.

min brorsa köpte en bräda med bindningar från blå tomat. bindningar och bräda skickas tillsammans men i olika paket. någonstans under fär den ha någon klantat till det för brorsan får brädan men ett också ett tomt redan öppnat packet utan bindningar. antingen är det blå tomat som gjort bort sig eller så har någon på UPC snott bindningen. De får sedan bråka om vem som ska ersätta. I detta fall kom de överens om att blå tomat inte tejpat ihop kartongen ordetligt, så de skickade en ny bindning och en film för besväret. det va ju trevligt. men sen vart blå tomat arg när UPC upptäckte att brorsans burtonbindningar låg på ett UPC lager i Bromma (utanför stockholm)..

sammanfattning. ibland händer det att budfirmor strular till det. ibland kan avsändaren strula till det. så länge du handskas med stora koncerner så är det större sannolikhet att du får dina grejjer snabbt eftersom båda parter är intresserade av nöjda kunder. om något försvinner åtgärdas det snabbt I brorsans fall tog det 1 ½ vecka mer än beräknat). Jag vet inte hur stor consern bussgods är. men jag rekomenderar att andvända någon större, gärna internationell budfirma.

Eller så har man antingen inte föräldrar som betalar allt åt en eller så är man prismedveten och vet att andra hands värdet på ett par skidor sjunker grymt även fast de är i bra skick. Tänk innan du skriver och skriv gärna något vettigt?

finns ingen anledning att vara otrevlig mot folk.. jag köper begangnat dock av en polare men jag skulle nog kunna köpa via bussgods det är bara att du har ett hem nr som du enkelt kan kolla up om du har blivit blåst.. men om du köper via freeride så skulle jag nog säga att 99.9% är ärliga..

bara min tanke

Förstod inte riktigt här, om man ska köpa skidorna i sverige varför ska man då använda ett internationellt frakt bolag? känns ju ganska onödigt..

Bussgods funkar annars hur bra som helst.. Och jag tror nog dom kan fixa så du får se så sakerna är med innan du betalar.. Det är bara min tanke, men det borde inte vara något problem..

Freeride personer känns som seriösa, blocket personer kan mycket väl vara oseriösa.. Man har ju hört stories om det..

jo jag skulle säga så här iaf.. om du ska köpa beg på nätet så leta upp ett seriöst ställe.
t.ex freeride´s köp&sälj del
och inte MEGA stora sites. typ blocket. .visst vissa är seriösa men chansen är större att hitta en oseriös säljare där än här

lycka till med köpet

Du kan ju alltid öppna och kolla innan du betalar, om det är rätt så e det ju lungt men om det e fel så kan e det bara å skicka tillbaka.

Jo, köpt av en säljare här på köp och sälj... Det känns ganska så förtroendeingivande med alla dessa komentarer! Det där med att man får öppna paketet kanske dom är snällare med än posten för om är verkligen stenhårda. Ingen betalning så får man knappt kolla på paketet utan att dom hugger till med en hård kommentar!

Har skickat med bussgods efterkrav 2 ggr.. Funkar hur bra som helst. Kan dock ta några bankdagar innan man får pengarna insatta på kontot.

Jag svarar av egna erfarenheter. Har köpt en hel del begat på freeride har inte varit ngra som hellst problem, har dock för första gången haft strul med bussgods nu när jag skickat en bräda detta pga att dom inte registrerat packetet när dom kommit fram till sthlm, ännu är dettta inte avklarat så jag vet inte hur det slutar men jag kan ju skriva när jag vet, men i övrigt har bussgods som sagt funkat mkt bra!!!!!!

Som sagt tidigare: postförskott låter dig inte kontrollera varan innan du betalar. Då begår expediten tjänstefel.

Varför inte använda en tredjepartstjänst typ Payson eller Internetgirot? Då finns det en tredjehand som har hand om pengarna. Du får varan, kan kontrollera den, och sedan betala. Är den inte okej skickar du tillbaka varan och får tillbaka pengarna.

Tillbaka
Topp