Hur stor skillnad mellan 180/188cm?

Hej. Hur stor är skillnaden mellan ett par 180cm skidor och 188 cm? Skidan det gäller är Rossignol soul 7.
Skulle helst vilja ha 188 men då de är slut funderar jag på ett par 180. Är 179cm lång och väger 90kg och åkt skidor i 15 år.

Senast ändrad:
Har haft ett par 188cm, väger 80kg, 182cm.
De känns absolut inte långa så jag skulle absolut rekommendera 188 till dig. Mycket lättåkt skida.

Men jag har inte testat 180.

Pudersuger sa:
Hej. Hur stor är skillnaden mellan ett par 180cm skidor och 188 cm? Skidan det gäller är Rossignol soul 7.
Skulle helst vilja ha 188 men då de är slut funderar jag på ett par 180. Är 179cm lång och väger 90kg och åkt skidor i 15 år.
Skillnaden är väl 88 mm? Tror risken är uppenbar att skidan inte passar. Den är för fjäderviktare och dyl. Har testat 188 och den kändes som en bil utan fjädring ( och vi ligger i samma viktklass. Dessutom väger pjux, ryggsäck och annat krafs kanske 10 kg ). Den nya Soul påstås vara något styvare. Har inte testat den.

Servo2 sa:
Pudersuger sa:
Skillnaden är väl 88 mm? Tror risken är uppenbar att skidan inte passar. Den är för fjäderviktare och dyl. Har testat 188 och den kändes som en bil utan fjädring ( och vi ligger i samma viktklass. Dessutom väger pjux, ryggsäck och annat krafs kanske 10 kg ). Den nya Soul påstås vara något styvare. Har inte testat den.
Aha intresseant, typ det första negativa jag läser om skidan. Skulle du inte rekommendera 188 ens pga min vikt?

Jag hade soul hd som kom förra året och var lite uppstyvad sen året innan.
Har tävlat och står på ganska hårt i pist och tycker inte de känns veka, tipparna fladrar lite i riktigt hög fart och ojämnt underlag, men har man hyfsad teknik är det ingen fara. Absolut en bra skida som dock trivs som bäst i lössnön.
Går naturligtvis inte att jämföra med en skida med metall och gummi som dämpar betydligt mer.
Vad är det för typ av skida du är ute efter?

Senast ändrad:
Servo2 sa:
Pudersuger sa:
Skillnaden är väl 88 mm? .
Or is it... :D

xx.jpg

Senast ändrad:
RWD sa:
Jag hade soul hd som kom förra året och var lite uppstyvad sen året innan.
Har tävlat och står på ganska hårt i pist och tycker inte de känns veka, tipparna fladrar lite i riktigt hög fart och ojämnt underlag, men har man hyfsad teknik är det ingen fara. Absolut en bra skida som dock trivs som bäst i lössnön.
Går naturligtvis inte att jämföra med en skida med metall och gummi som dämpar betydligt mer.
Vad är det för typ av skida du är ute efter?
En skida som klarar av det mesta. Som carvar helt okej men med mer fokus på skidåkningen utanför pisten. Har spenderat väldigt mycket tid i pisten men i takt med att jag blivit äldre börjar jag söka mig mer till offpisten och har aldrig fått åka på någonting bredare än en 90mm midja. Vill helt enkelt ha någonting som klarar av puder samtidigt som man kan använda den de dagar man håller sig i pisten eller kör uppkörd offpist.

Pudersuger sa:
Servo2 sa:
Pudersuger sa:
Aha intresseant, typ det första negativa jag läser om skidan. Skulle du inte rekommendera 188 ens pga min vikt?
Skidan är bra. Min fru är supernöjd med dom. Men hon kommer förhoppningsvis aldrig upp i + 75.

Soul 7 hd är riktigt rolig i lössnö och särskilt om det är lite skog då den är lätt att svänga runt men du måste ha 188cm helt klart.
Den är helt ok till carving, kort svängradie så den svänger ganska mycket.
Den är ju väldigt lätt i tip och tail så känns mycket kortare än den är.
Finns ju en super 7 hd också som är lite bredare om du vill ha lite mer bärighet.

Tillbaka
Topp