Hur svårt kan det va?!?!

TottiRules

Medlem
Hur svårt kan det va?!?!
Hej!
Skriver till er som kan det här med toppturer och vad man bör ha för förkunskaper innan man ger sig iväg på sin livs första topptur. Har en önskan/dröm att få tura en vecka uppe i Kebnekaiseområdet till våren med guide.
Min bakgrund som skidåkare är att jag tävlat lite i storslalom i min ungdom och åkt skidor i 40 år men nästan enbart i pisten. Den enda offpisttur jag åkt är Valle Blanche i Chamonix men det var för 20 år sedan...

Åker i all slags pist, grön som jättesvart men har som sagt ingen egentlig kunskap för offpist.

Är det ändå möjligt för en fräsch gubbe på 47 år att ge sig i kast med sin dröm? Eller måste man börja med något enklare innan man tar sig till Keb?

Mycket tacksam för synpunkter och råd!

Senast ändrad:
Hur svårt kan det va?!?!
Jag tror det är lugnt så länge du har guide och fyller deras krav. Hänger väl mycket på din kondition oxå att kunna hänga med. :)

Hur svårt kan det va?!?!
Konditionen är det inget fel på, tänker väl mest på svårighetsgraden att ta sig upp samt att fira med rep osv. Ett av åken jag tänker mig är kratern på Tuolpagorni och där krävs ju lite mer än pistvana kan tänkas...

Hur svårt kan det va?!?!
Kristofer Turdell gör åket i klippet, om du vill få lite inspiration.

Att fira/repellera är inte svårt, men du bör ju ha gjort det några gånger innan och vara bekväm med din utrustning, samt hur du fäster repet i snön etc. Ditt närmsta klättercenter kan garanterat lära dig detta!

Det åket hade jag också väldigt gärna vela göra!

Hur svårt kan det va?!?!
För din egen skull bör du absolut tura innan.
Första turerna har man oftast inte musklerna i benen som behövs och det tar några turer innan man vänjer sig lite.
Dels för att man kan njuta 100 gånger mer om man inte "bara" är slut i benen, sen orkar man ge det där lilla extra på vägen ner som gör att du kanske undviker kraschen.
Bara simpla erfarenheter av mina egna turer.

Hur svårt kan det va?!?!
Börja med liftnära tur, kolla i FATMAP eller liknande att det ej är brantare än 25 grader så behöver du inte fokusera på annat än just själva turen.
Ta det därifrån och bygg på det. :)

Hur svårt kan det va?!?!
Tack för inputen!
Håller med om att det alltid är vissa muskler som inte hänger med riktigt då man prövar något nytt. Ska absolut träna/tura lite innan.
Får bli vid sidan av pisten i Hafjäll då vi ska dit hela familjen innan.
25 grader skriver ni...? Är detta pga lavinrisken?

Återigen mycket tacksam för era råd

Hur svårt kan det va?!?!
TottiRules sa:
Tack för inputen!
Håller med om att det alltid är vissa muskler som inte hänger med riktigt då man prövar något nytt. Ska absolut träna/tura lite innan.
Får bli vid sidan av pisten i Hafjäll då vi ska dit hela familjen innan.
25 grader skriver ni...? Är detta pga lavinrisken?

Återigen mycket tacksam för era råd
Precis, man brukar räkna 25-45 grader som lavinterräng.

Tillbaka
Topp