hur tajta pjäxor?

mans1

Medlem
hur tajta pjäxor?
tjeena, har gjort misstaget ett köpa alldeles för stora pjäxor! det var ett par salomon kaos 27,5. dom kändes bra i butiken men efter ett tag så töjdes dom ut och satt väldigt dåligt på fötterna! Jag tog ut innerskon för att se hur mkt utrymme det fanns och jag fick ner en tumstock bakom hälen utan att jag kände den. dvs ca 1,7 cm har jag räknat ut det till! det förstår jag själv att det är alldeles för stort! hur mkt utrytmme ska man ha bakom hälen när man inte har innersko i?

Jag testade pjäxstorlekar på stan idag och tyckte att 26,5 känndes bra! men jag tog ut innnerskon för att kolla hur mkt utrymme som fanns och jag fick ner ett finger bakom hälen! fortfarande ganska mkt utrymme alltså. men hur mkt ska det vara ungefär? själva innerskon satt bra tkr jag men kommer den att töjja sig och bli för stor eftersom att det finns så mkt utrymme i pjäxan? jag fick på mig ett par 25,5or. dom känndes väldigt tajta men är osäker på hut mkt dom kommer att töja sig.

Vet nu inte om jag ska köpa 26,5 eller 25,5. vad tror ni? dom på intersport här i stan verkade inte ha så bra koll så jag frågar här ist!

hur tajta pjäxor?
Om jag inte missminner mig ska du precis kunna klämma ner ett finger mellan häl och baksidan av pjäxan, när du står i pjäxans ytterskal (endast) och tårna snuddar framsidan på pjäxan. Min bootfitter mätte med lillfingret (den jäveln =P) och dom var sjukt tajta i början. Tårna mosades nästan i framkant kändes det som. Efter ett par dagars smärta och lite tryckande sitter dom numera som ett smäck.

Så kör på 25,5 om det känns som om det kan töjas så mycket.

Lycka till!

hur tajta pjäxor?
En tanke kan vara att mäta fötterna och utgå från det måttet, om fötterna är 25.5 så välj det.
Mina fötter är 30cm, jag kör strl 29 och då är det race.
Jag har 7mm på längden när jag står i skalet utan innersko, och foten ligger i på bredden, då blir pjäxan som en del av foten.

hur tajta pjäxor?
OskarHolmblad sa:
Om jag inte missminner mig ska du precis kunna klämma ner ett finger mellan häl och baksidan av pjäxan, när du står i pjäxans ytterskal (endast) och tårna snuddar framsidan på pjäxan. Min bootfitter mätte med lillfingret (den jäveln =P) och dom var sjukt tajta i början. Tårna mosades nästan i framkant kändes det som. Efter ett par dagars smärta och lite tryckande sitter dom numera som ett smäck.

Så kör på 25,5 om det känns som om det kan töjas så mycket.

Lycka till!
Jag körde också på det sättet att måtta när jag köpte mina pjux. Funkar fin fint! Mina fötter mäter 26.5 cm och mina pjäxer är str 25.5, lite tajt i början men det blir grymt bra sen!!

hur tajta pjäxor?
Mät din fot och ta en pjäxa som är något mindre än din fot är. När du provar pjäxan ska tårna böjas för att sedan rätas ut och hälen komma bak när du böjer knäna och lägger vikten på pjäxans plös. Glöm för all del inte att gjuta en sula till. Beroende på hur mycket du kommer åka, 75 eller 100% formgjuten är att rekomendera. Det brukar vara 200-300 kr skillnad men absolut värt de!!!

Lycka till!!

Tillbaka
Topp