Hur tar man sekvensfoto?

Hur tar man sekvensfoto?
Jag har sett bilder i tidningar som är på en åkare som tex gör ett hopp. Dock är det inte en bild på åkaren utan flera fast på samma bild. En multiexponering.
Är det någon som vet hur man tar ett sånt foto?

Hur tar man sekvensfoto?
ta en sekvens med en vanlig kamera på ett hopp sen gör du ett collage av alla bilder, då är det bara att matcha bakgrunden...

Hur tar man sekvensfoto?
Det bästa sättet är att ha ett stativ med fjärrutlösare. Ställ in kameran på multi exponering(Jag har en EOS 300, och jag kan välja hur många bilder jag kan ta på samma bild). tryck sedan på fjärrutlösaren det antal gånger som du ställt in den. Du kan även ta detta utan stativ & fjärrutlösare, risken är då att bakgrunden blir suddig & oklar

Hur tar man sekvensfoto?
Det enda relevanta jag kan tillägga är att du förmodligen behöver en bra mycket snabbare kamera än en EOS 300 för att ta de bilder du vill ha, kan inte i huvudet hur många bilder den tar i sekunden, men jag tror inte att det räcker. För att ta de bilderna som jag tror du vill ha så får du nog komma upp i 5 bilder per sekund och då kostar det pengar.

Hur tar man sekvensfoto?
Någon som kan tipsa om vilka kameror som har denna funktion (vad den nu heter)???
Är verkligen på jakt efter en, men vet inte vad funktionen heter osv. Är skapligt mkt nybörjare...

Tack så hemskt mycket på förhand.

Hur tar man sekvensfoto?
du beneath: Om du är nybörjar så är nog ingen sådan kamera något att rekommendera. den kräver både kunskap och stor plånbok. Börjat med nån enklare systemkamera sen när du kan den så kan du satsa på en begagnad eos 1 eller 5 dom knäpper runt 10 bilder per sekund

Hur tar man sekvensfoto?
Ja har du stålar så...
En Cannon Eos V-HS med BP-E2 kan man ta 10 bilder/sekund men då kostar det 23 kkr;-)

Min F90x tar ungefär 4 bilde/s och det brukar räcka...
Då kan du klara dig med ca 4000 kr begagnat!

Cronskär i bilderna ovan faller ungefär 1 s dvs lite mindre än 9 m.
Har du kompisar som droppar fett eller flyger långt och högt räcker 4-5 bilder/s.

Hur tar man sekvensfoto?
Om man speciellt letar efter en billig systemkamera med snabb motor är den gamla godingen EOS 600 antagligen det bästa valet. Denna är inte like skön och lätthanterlig som senare kameror, har ingen inbyggd blixt har endast en fokuspunkt och aningen långsammare autofocus än t.ex. EOS 5. Å andra sidan har den, till skillnad från de flesta billigare EOSar, ett chassi i metall, filmbanor i metall, en slutare som inte ligger långt i från proffskamerorna när det gäller hur länge de håller OCH 5 b/s.

Med andra ord får man en snabb och mycket stabil kamera med EOS 600. En i det närmaste perfekt skidbildskamera för slit och slängbruk. Letar man lite går det att hitta 600:or för under 1500 pickadoller (hus). OBS förväxla inte med den notoriskt långsamma EOS 650 och ej heller med 620. 630 är dock, om jag mnns rätt, det amerikanske namnet på 600.

Förresten, när det gäller autofocusen rekomenderas någon at Canons USM-objektiv. Då har man en klart snabbare fokusering än t.ex. än ny EOS 300 med objektiv utan USM.

HitMe

Hur tar man sekvensfoto?
Lite diffust vad du menar.
Är bilden tagen i mörker med blixt så är det antingen en stroboskopblixt eller en multieponering. För detta behöver du som du ser ovan en kamera som tillåter multiexponering, (står i info om kameran) eller då en blixt som har "strobmode".

Är bilden tagen i dagsljus och ihoplaggd så man ser hela tricket så är det en sekvens som man säger är morphad.
För det behöver du som sagt en snabb kamera (minst 5 bilder/s, max 7b/s) en scanner och photoshop. Ganska dyrt.

Om du är intresserad av att lära dig att fota skidor/snowboard så är alla dessa tre metoder inte riktigt något man behöver lära sig i början. Sekvensker är förvisso vanligt förekommande innom skidfoto nu men lär dig ta bra stillbilder först. Det är ändå det som är riktig fotografi.
/ Blom

Hur tar man sekvensfoto?
Jag tycker det börjar bli aldelles för mycket sekvenser nu. De riktigt nygga och coola bilderna är enkla stillbilder med bra komposition skönt ljus osv.
Dock brukar jag använda sekvens för att kunna få precis den bild jag vill ha. om jag har 4-5 bilder av samma hopp är antagligen minst ett av dem bra.

Hur tar man sekvensfoto?
Skaffa dej en blixt med stroboskopeffekt (finns till bla Olympus is-3000) och kör bilden med blixten i stroboskopläget. Du får labba dej fram hur lång tid kamerans exponeringstid skall vara, men träffar man rätt blir det häftigt! Kamerans slutare står alltså öppen under en längre tid (typ 1 sekund) och blixten pytsar ut stroboskopblixtar under den tiden./Berth

Tillbaka
Topp