Hur Tränar du inför säsongen?

Jag kör på att få till så mycket variation som möjligt. Visst är åkningen ett viktigt mål med träningen men viktigare är att kroppen skall kunna hålla igång länge och vara allsidig.
Instämmer men har ändå satsat senaste året mest på ren styrketräning, i mitt fall i form av ”e-gym” på Friskis&Svettis vilket har passat mig perfekt. Det är klassiska övningar som går igenom alla större muskelgrupper.
Jag är helt medveten om att ”fria vikter” och funktionell styrketräning har stora fördelar men detta blir mest effektivt för mig just nu. Den bästa träningen är den man verkligen utför… 😄
Började iofs först ett par månader förra året med rena enkla klassiska gympa-pass eftersom jag inte tränat på flera år, för att få igång leder och ligament och aktivera alla småmuskler.
Testade sedan att varva gymmet med löpning men fick inte ihop det - kroppen var för tung och öm efter gympassen. Pulsen går upp rejält ändå i gymmet. Har nu kunnat vrida upp belastningen rejält, har en hyggligt stark ”stomme” att utgå ifrån och tänkte börja springa litet igen. Har närt en dröm om att göra under 40 min på milen men den drömmen börjar försvinna i fjärran… 😄
Springer helt utan pulsklocka eller GPS och försöker istället lyssna på kroppen - pressa mig när jag vill/orkar och vara snällare mot mig själv ibland.
Träning förlänger livet men det är ytterst tveksamt om förlängningen motsvarar den träningstid man lägger ner. Så det gäller att inte plåga sig själv! Have fun & good luck.

Jag kör gym tre ggr i veckan och cyklar till jobbet ett par ggr i veckan. Det blir mycket knäböj och marklyft kompletterat med överkroppsövningar.

Ni som tränar gym och gör knäböj; Blir det tunga vikter eller fokus på lättare vikter med fler repetitioner? Jag kör mest tungt för att bygga styrka men iaf alltid minst 8 reps. Vet inte om jag kanske ska ta lättare och göra fler. Det är väl egentligen mjölksyragränsen och tåligheten jag vill bygga upp mest nu kanske?

Såg i flödet att Kockum Fritid drog igång en PT-smallgroup Styrka för utförsåkning i förra veckan. Sex träningstillfällen för 1095 kr lockade dock inte mig. Tydligen inte så många andra heller för fem av åtta platser är lediga.

Jag kör gym tre ggr i veckan och cyklar till jobbet ett par ggr i veckan. Det blir mycket knäböj och marklyft kompletterat med överkroppsövningar.

Ni som tränar gym och gör knäböj; Blir det tunga vikter eller fokus på lättare vikter med fler repetitioner? Jag kör mest tungt för att bygga styrka men iaf alltid minst 8 reps. Vet inte om jag kanske ska ta lättare och göra fler. Det är väl egentligen mjölksyragränsen och tåligheten jag vill bygga upp mest nu kanske?
Den bistra sanningen är att vi behöver bägge.

Vi kall kunna ta upp den hårda tunga stöten som blir vid hopp, dropp eller missad grop eller landar i motlut. Där kommer maxstyrkan in.
Samtidigt så skall benen orka en massa repetitioner med lägre belastning och statisk belastning.
Jag kör så som jag skrivit tidigare. Efter säsongen lagom till badsäsong tungt som attan med få repetitioner typ 5*5 eller tyngre och äter som en gris så jag flyter bra om jag skulle ha otur att hamna i vattnet under sommaren ;-)

Efter det så går jag över till volymträning då ligger jag på 10-12*5

Nu så kombinerar jag att gå tungt i trappmaskin, viktväst eller liknande men med hög puls i 20-40min och skapligt tunga lyft som komplement och försöker få till längre pass till fots eller cykel på helger

Under säsong dec-maj så blir det mer lite vad som hinns med blandat kardio och styrka

Härligt tack för tipset!
Hargin har jag följt ett tag och vet att han har koll på sin träning.
Alltifrån klassiska skridskohopp till utfall med rotation och viktplatta till 3D-träning.
Vet att Hargin och Öhgren gjorde ett reportage i Åkaskidor för (10?) massa år sen där de gick igenom en hel del övningar som jag tog efter (finns nog videos kvar om man googlar).
Mattias Hargins serie finns kvar här på freeride:

Jag beställde Finska landslagets jacka, så, jag behöver inte träna alls. Den får räcka till. Skidsäsongen börjar här på nästa lördag.
IMG_20231009_184201.jpg

Senast ändrad:
Ni som skrev att ni fokuserade på bl.a. bål och balans, vill ni dela med er av vilka övningar ni gör?
För egen del är det nu pistolsquat på balansbräda/smal stålstång, box jump, legraise mm.
Jag tränar styrka uteslutande med kettlebells, primärt tvåhandssvingar och get ups. Get ups är i som jag ser det en fantastisk helkroppsöving, inklusive riktigt bra träning för core. Mina "standardvikter" när jag kör get ups är 32 kg och 28 kg. PB 36 kg. Jag väger själv 75 kg.

Jag har tänkt att måste gå 5 kilo ner i vikten före skidsäsongen. Men, jag hittade den där boken! Tycks vara bra, måste prova. Hämtade just mera öl och en flaska röd vin med renköttbullar. (Närbutiken säljer renfärs för 9 euro per kg!)
Kuva 2 4.jpg

Senast ändrad:
Kör lite varierat med dessa:

Ska tillägga att ”säsongen” består av en vecka med familjen i svenska fjällen pluss en vecka i Alperna. Målet är att orka lite mer, men framförallt att undvika skador.

Tillbaka
Topp