fredw
Aktiv medlem
Hur Tränar du inför säsongen?
Instämmer men har ändå satsat senaste året mest på ren styrketräning, i mitt fall i form av ”e-gym” på Friskis&Svettis vilket har passat mig perfekt. Det är klassiska övningar som går igenom alla större muskelgrupper.Jag kör på att få till så mycket variation som möjligt. Visst är åkningen ett viktigt mål med träningen men viktigare är att kroppen skall kunna hålla igång länge och vara allsidig.
Jag är helt medveten om att ”fria vikter” och funktionell styrketräning har stora fördelar men detta blir mest effektivt för mig just nu. Den bästa träningen är den man verkligen utför…
Började iofs först ett par månader förra året med rena enkla klassiska gympa-pass eftersom jag inte tränat på flera år, för att få igång leder och ligament och aktivera alla småmuskler.
Testade sedan att varva gymmet med löpning men fick inte ihop det - kroppen var för tung och öm efter gympassen. Pulsen går upp rejält ändå i gymmet. Har nu kunnat vrida upp belastningen rejält, har en hyggligt stark ”stomme” att utgå ifrån och tänkte börja springa litet igen. Har närt en dröm om att göra under 40 min på milen men den drömmen börjar försvinna i fjärran…
Springer helt utan pulsklocka eller GPS och försöker istället lyssna på kroppen - pressa mig när jag vill/orkar och vara snällare mot mig själv ibland.
Träning förlänger livet men det är ytterst tveksamt om förlängningen motsvarar den träningstid man lägger ner. Så det gäller att inte plåga sig själv! Have fun & good luck.