hur trillar man rätt?

hur trillar man rätt?
det låter ju som en konstig fråga tycker jag men jag kom å tänka på det idag.. de som tex går på snowboardgymnasium kanske kan få lära sig hur man faller på bästa sätt... eller? jag vet inte.

är det nån som kan berätta för mig? finns det nånting man kan tänka på när man faller..
inte för att man brukar hinna tänka så mkt men man kanske kan öva in på nåt vis att falla på ett sätt som är bättre än andra.

ja.

hur trillar man rätt?
om jag flyger framåt brukar jag försöka lägga mej på höger axel, så de blir som en sned kullebytta när man landar!

hur trillar man rätt?
Det kommer oftast av sig själv efter ett tag, men helt garderad från att slå sig är man ju inte =). Ett tips är att slappna av, spänner du dig så skadar du lättare muskelfästen och liknande. Använder du hjälm och ryggskydd så slappnar du oftast av lite extra, mycket mentalt det där med att inte slå sig så hårt. Och att försöka styra över sig i luften så du landar med skidorna mot backen är inte helt fel alla ggr. Ut och lär dig att slå dig! =)

Peace

hur trillar man rätt?
Glömde: Håll ihop kroppen så mycket du kan, armar och ben som sticker ut när du landar (faller) har en tendens till att brytas lättare än om dom ligger nära kroppen.

Peace

hur trillar man rätt?
var avslappnad, ta vad du än gör inte emot dig med händerna för då går handlederna av om de vill sig illa, streta inte emot utan ligg avslappnad och ta smällarna tills du ligger still... skulderbladen tål stryk så ta hellre i med dom än t.ex svanskotan.

de e några tips som är bra att ha i ryggmärgen om man drar på en fetingvurpa...

hur trillar man rätt?
ok.. man tackar .. bra tips. jibbmaisters förlsag skulle man haft i ryggmärgen lite tidigare. min svanskota tror jag inte riktigt är som den borde vara. men man får väl då tänka på att inte spänna sig så mkt. . svårt säkert.

hur trillar man rätt?
köp tex... ryggskydd o sånt. och att hålla in kroppen mkt o avslapnad.

(för mej att ryggskydd skyddar svans kotan me) ;()

hur trillar man rätt?
Fick lära mig av en snowboardinstruktör att när man trillar bakåt ska man försöka sätta sig på huk precis innan man känner att det håller på att gå åt helvete... Vet inte om jag kan säga att jag fått rätt på det än för går det allt för fort e det svårt att hinna med. Men dom gångerna man lyckas får man ju inte alls samma vridmoment i fallet. Så man slipper åka runt resten av veckan med en lättare hjärnskakning efter att ha piskat ner bakhuvudet i en hård pist med andra ord =) Genom att sätta dig på huk rullar du ihop ryggen och gör automatiskt en kullerbytta vilket mildrar fallet avsevärt. Lycka till =)

hur trillar man rätt?
i Nya nummret av freeze får man en närmare beskrivning på hur man landar på¨rätt sätt samt hur man ska förebyggaa att man inte ska ramla.

hur trillar man rätt?
tror dem på snowboard gymnasiet får lära sig fallteknik från kampsporter såsom jiu-jutsu och liknande. Om du vill lära dig, börja på marknivå och jobba dig uppåt. Fall "runt" ryggraden och försök unvika och dyka ner med axeln först.

hur trillar man rätt?
hej jag vet inte riktigt men jag gick i judo och där fick jag lära mig att"falla" rätt, nämligen en sned framåt kullebytta och efter att ha tränat några gånger har jag fått in det lite automatiskt och jag har räddat mig själv många gånger på det sättet vid cykel,inlines och skid krasher.

fast faller man bakåt blir det lite svårare och då vet jag inte vad man ska göra. Men som flera har sagt så är det viktigt att hålla ihop kroppen och slappna av.

hoppas du kommer på något bra!

hur trillar man rätt?
I nya numret ur freeze står det hur man ramlar rätt i parken. köp den å kolla vettja.

hur trillar man rätt?
jag ramlade baklänges förut med snowboard pga ett felskär. voltade typ tre gånger bakåt och det gick ju inte så bra. fick väll en lite lätt hjärnskakning så i hög fart är det väldigt svårt att skydda sig för sånt felskär som jag råkade ut för eftersom det kommer helt oförberett. Det bästa skyddet dära är en hjälm helt enkelt. Sen ska man försöka kura ihop sig så mycket som möjligt så att det inte finns några delar som hänger och flaxar runt!

hur trillar man rätt?
När man hoppar ska man andas ut för att inte tappa andan om man landar... man ska även tänka på att knyta händerna då o landa på arbågarna då bryter man inte handlederna...

lycka till

hur trillar man rätt?
tränar ju-jutsu (<---stavas så!) men tycker det värkar svårt att gära ett rätt fall runt axeln med skidor på...man måste komma jävligt långt runt för att kunna landa på axlen och jag tycker det värkar svårt att göra om man har tappat kontrollen...

Tillbaka
Topp