hur tyder jag bemämningar på skidor?

Thona

Ny medlem
Hallo
Jag har åkt med carvingskidor under flera år, och är väl en relativ medelgod åkare men efter en svår knäskada måste jag ändra förutsättningar för att kunna fortsätta åka nerför.
Jag måste hitta de enklaste skidorna, typ nybörjarskidor, eftersonm jag inte har den kraft och stabilitet längre i knä och det jag inte har tänkt på tidigare är de benämningar som nämns.
Som jag hört ska jag utgå ifrån radie och hårdhet, för att hitta skidan jag är ute efter men hur ska jag tyda det? Vad ska jag leta efter? Det nämns även att jag kan kolla efter bredden på nos/midja/bak men det säger mig heller igenting. Kanske finns fler fakta som jag måste beakta som jag inte nämnt här, jag hoppas ni kan hjälpa mig så jag hittar skidor så jag kan fortsätta några år till att få njuta av utförsåkning.
Jag är 179 och väger 77kg.
Hälsningar
Thomas

vad ska du ha för radie och sånt ? jättesvårt att säga om du inte vet ungefär vad du ska ha för radie och mått på skidan .

När jag inte vet vad radien står för, hur jag ska tyden den, kan jag heller inte säga något vilken radie jag behöver, hoppas du förstår mitt dilemma. Jag vill ha en nybörjarskida och med min längd/vikt hoppas jag att ni kan säga hur jag ska tyda om det står ex. 16 i radie. Vad betyder det?

/Thomas

Radie är hur många meter skidan tar på sig för att få runt en sväng (om man går upp på kant )

alltså, 16 m i radie är att det tar 16 m för skidan att svänga en halvmåne :)

RÄTTA MIG NÅN OM JAG HAR FEL FÖR JAG ÅKER PARK.

Alltså, kort radie, korta svängar, lång radie, långa svängar. de flesta storslalomskidor har väl runt 28-30 i radie tror jag, medans vanliga pistskidor kanske har runt 13-14, Beror ju helt på vad man har för skida ! Är det bättre för dig med kort radie ? alltså att du inte behöver ligga och pressa domdära långa svängarna i hög fart.?

I första hand bör du tänka på var och hur du åker och undvika den typ av underlag och åkning som är påfrestande för knäna. Generellt sätt brukar det vara hårda och slagiga förhållanden som är jobbiga för knäna, medan mjukt underlag och lössnö (jo det är ju mjukt) innebär betydligt mindre påfrestningar för knäna.

Ett bra val av skida är då ett par som är lättåkta i lössnö och på mjukt underlag med inte allt för tajt svängradie vilket kan göra dem oroliga. Vilken skida du ska välja beror sedan i hög grad på om du tänker hålla dig i pisten eller även vill ut och surfa i lössnön.

Det finns idag mängder med lättåkta och förlåtande skidor som ändå kan betecknas som avancerade, någon av dessa är definitivt ditt val. En "nybörjarskida" är ingen lösning för dig som betecknar dig som "medelgod" eftersom den sannolikt inte ger det stöd och säkerhet du behöver för dina knän. Motsägelsfullt - kan tyckas så!

/MM

Supertack, StraightAir för ditt engagemang. Som jag tror så får jag svårt att hantera svängar men jag måste dock göra en del svängar för att minska farten då stabiliteten är mycket dålig. Jag fick första prognosen att sluta med slalom men jag försöker hela tiden hitta andra lösningar. Allt går, jag har bara fått andra förutsättningar för att klara av detta. Givetvis kommer jag att få sluta i sinom tid men jag ska banne mig göra ett försök några år till.

Jag tror av ditt svar att det bästa för mig är en kort radie, kan ju alltid hyra skidor men jag har som mål att i första hand äga egna.

Thona sa:
Supertack, StraightAir för ditt engagemang. Som jag tror så får jag svårt att hantera svängar men jag måste dock göra en del svängar för att minska farten då stabiliteten är mycket dålig. Jag fick första prognosen att sluta med slalom men jag försöker hela tiden hitta andra lösningar. Allt går, jag har bara fått andra förutsättningar för att klara av detta. Givetvis kommer jag att få sluta i sinom tid men jag ska banne mig göra ett försök några år till.

Jag tror av ditt svar att det bästa för mig är en kort radie, kan ju alltid hyra skidor men jag har som mål att i första hand äga egna.
np, :)

Du kanske ska styrketräna nått år nu innan och försöka sen igen =)? eller bara gymma i vinter och sedan ge dig ut på sommarskidåkning då det oftast brukar vara rätt mjukt ?

Ooops, när jag frågat runt i butiker och jag nämner mitt problem säger de att jag ska köpa nybörjarskidor. Men det är som du Mountin Man beskriver att jag i första hand behöver skidor som hjälper mig att ta mig ner i backen. Jag kan inte längre trycka ifrån utan måste hitta andra alternativ och då är skidor som är lättåkta alternativet. Som jag tolkat försäljare är att nybörjarskidor ÄR lättåkta men så verkar det alltså inte vara.
Tack

Ett par skidor med en kort svängradie, 12-14 m, är generellt sett mer krävande för knäna än ett par med längre svängradie 16-18 m (om vi pratar pistskidor) eftersom de kräver ett mer aktivt arbete, är mer svårsladdade och mindre stabila.

Om du vill ha en rekommendation på skidor måste du berätta mer om var och hur du tänker åka ... åkegenskaperna på dagens skidor skiljet sig enormt!

/MM

Jag har ganska bra styrka i benen då jag tidigare spelat fotboll på hög nivå, men har slutat på elitnivå efter skadan och har nu några år spelat i ett veteranlag för avdankade spelare men nu har det blivit värre och jag måste ändra lite levnadssätt.
Tydligen kan jag inte bli bättre eller få en bättre stabilitet och har tyvärr, fått diagnosen att nästa steg är protes, går inte att operera längre så illa är det, men jag vill fortsätta träna grabben i fotboll, fortsätta spela i veteranlag (oj, låter gammalt) och fortsätta ha nöjet att åka lite slalom i lite lättare backar, men med lite andra förutsättningar. Nu har ni fått lite bakgrund om mitt liv men det bjuder jag på;-)

Jag kommer att åka åker i nedfarter som inte är så krävande. Jag kommer besöka sälen och några anläggningar runt omkring i Dalarna som har flertalet nerfarter att välja på med svart,blå eller röd nedfart men det måste vara en nedfart som inte är för brant, ganska jämn yta och absolut inte puckelpist:-)

För att svara på frågan om radie så är StraightAir på rätt spår. Radien är inget exakt mått, det bygger på att skidan ska vara plan mot backen alltså med spannet nedtrampat så hela skidan ligger mot underlaget. Därefter räknas en halvcirkel ut från skidans olika mått. Därmed kan den radie du kommer att uppleva skilja sig ganska rejält på två olika modeller, beroende på hur hårda skidorna är även om de har samma radie, då den flexas förbi det platta plan som radien är uträknad från.
Jag har inte någon stor erfarenhet av pistskidor men jag upplever att ett par med radie 13-14 är betydligt mycket mer påfrestande för hela kroppen än t.ex. twintips med radie på 19-20 meter eftersom det är ganska mycket krafter att hålla emot mot slutet av svängarna. Av den anledningen skulle jag rekommendera ett par ganska mjuka skidor med radie på ca 20 meter. Det är mindre troligt att sånna spottar ut dig ur svängar vilket kan leda till att knäna tar skada ifall du har vikten lite felplacerad. Dessutom är det lättare att sladda skidor med längre radie som inte är gjorda för att hålla fast dig i underlaget till varje pris.
Jag har ett par Rossignol Scratch Brigade 178, numer kallade S5, vilka är de mest lättåkta skidor jag har testat. De går göra lite som man själv vill med dom. Dom tror jag skulle kunna vara ganska lämpliga för dig, jag väger bara 3 kilo mer än dig så. Visserligen vet jag inte om de har gjort om skidans uppbyggnad på senare år för jag har inte testat S5:orna men de har samma mått iaf.

Senast ändrad:
StraightAir sa:
Radie är hur många meter skidan tar på sig för att få runt en sväng (om man går upp på kant )

alltså, 16 m i radie är att det tar 16 m för skidan att svänga en halvmåne :)

RÄTTA MIG NÅN OM JAG HAR FEL FÖR JAG ÅKER PARK.

Alltså, kort radie, korta svängar, lång radie, långa svängar. de flesta storslalomskidor har väl runt 28-30 i radie tror jag, medans vanliga pistskidor kanske har runt 13-14, Beror ju helt på vad man har för skida ! Är det bättre för dig med kort radie ? alltså att du inte behöver ligga och pressa domdära långa svängarna i hög fart.?
StraigtAir är på rätt spår, men har ändå fel. Likaså adamandersson.
Det är inte SVÄNGradie det handlar om, utan SIDOSKÄRNINGSradie.
Skidans sida är en cirkelbåge, det är den bågens radie som beskrivs.

En petitess, kanske, eftersom resonemanget om EFFEKTEN av olika radier naturligtvis är helt rätt.

Tack ALLA för ert engagemang. Jag kommer åka i relativt lättkörda backar vid olika anläggningar och er kunskap har väglett mig att söka mjuka, lättåkta skidor med radie kring 16.
Tack

Har inte lusläst hela tråden men får man fråga vad det är som har hänt med knät? Ren nyfikenhet.

Gör ont i mig när jag ser dig skriva om att inte kunna fortsätta slalom i oändlighet, men jag antar att det inte är mindre än verklighet för de flesta av oss.

Hoppas att du hittar ett par skidor, verkligen!

För att tillägga, pjäxor är lika viktiga som skidorna så se till att få ett par bra pjäxor som du har bra stöd i runt hela foten och benet då kommer du känna att carvingsvängarna kommer mycket mer naturligt.

Senast ändrad:
Hejsan
Kanske du skall titta på ett par Head Chip. Dessa skall enligt utsago styvna ju hårdare du belastar skidan alltså så bör den vara mjukare vid lugnare åkning.
Jag skall själv prova dessa denna vecka på Hallstaberget och kan om du vill återkomma i ärendet.
Eder
OldGen

du skulle kunna skaffa en sån där knägrejj många har på knäna som ska underlätta åkningen för knät så att det itne blir lika mycket tryck på just knät

Eff, du frågade om min knäskada, jag vred knä i en match och främre korsbandet gick sönder + menisk och ledband. Fram till förra året har jag gjort 15 operationer i knä och har nu också fått artros + brosk som inte ser ut som det ska. Eftersom jag lite dumstridigt har tränat har det andra knä tagit stryk och jag fick meniskproblem i det "friska knä". Efter magnetröntgen av både knäna fick jag tid för operation i det friska men för det sargade knä återstår nu bara protes, sa läkaren i Uppsala. Knäskadan kan inte bli värre men smärtan sätter stopp i visa moment så det är därför jag försöket hitta alternativa lösningar för att fortsätta med slalom och kunna följa med familjen/vänner.

OldGen, återkom gärna, jag är mycket nyfiekn på resultat. Super.

Lukass, Knägrej, jag har ett titanskydd som går runt halva beneet och ska stabilisera knä samt lyfta upp knäskålen men tyvärr har det gått alldeles för långt för att ngt skydd ska kunna hjälpa.

Hej Thomas
Fick nöjet att i går kväll testa ett par Head Chip. Längd 170 cm, midja tror jag var 71 mm.
Helt klart kan man säga att vid lägre farter och ett inte allt för hårt tryck in i svängarna så upplever jag skidan som tämligen snäll. Tyvärr blir det så med vilken skida som hellst att det lätt blir sladdsväng i lägre farter Det är när farten och trycket på skidan som den verkligen börjar jobba för dig, carvingtekniken får sig en knuff i rätt riktning, långa svängar samt korta svängar på hårt underlag klarar den galant. Risken för dig med ett par sådana är väll att det blir svårt att låta bli att gasa.
Jag åker själv på ett par Head Monster 77 som jag är fantastiskt nöjd med. Jag är en + 50 som älskar skidåkning och har väl inte världens bästa knän men inte så väldans drabbad som du är men jag får ibland ta ett par Ipren när jag åker
Min längd 178 cm min vikt 90 pannor.
Hoppas detta var till någon hjälp.
OldGen

Tack OldGen.
Jag kommer att testa av dessa skidor för att se hur jag upplever skidåkningen utifrån mina förutsättningar men med hjälp av ditt svar och allas engegemang i denna tråd har jag betydligt större möjlighet att hitta skidor och pjäxor som jag klarar av.
Finns det olika Head chip, tänkte om det finns olika varianter av hårdhet, känner du till ngt om det?
Thomas

Kolla på skidatabasen här på freeride så ser du att det finns 3 olika modeller.
De verkar ganska dyra men det går kanske att handla via conrad eller andra nätbutiker.
Lycka till.
OldGen

Tillbaka
Topp