felix sa:
Innan alla säger att skydd är jätteviktigt och att du ska ha både ryggplatta och hjälm vill jag säga... finns det någon statistik över huvudtaget som tyder på att utförsåkandet drabbats av färre skador sedan ryggplattans intåg? Jag menar, innan -00 var det ju nästan inte en kotte som brydde sig om sånt om vi jämför med idag då alla har ryggplatta.
Hjälm kan jag väl gå med på då det kan komma folk flygande från både höger och vänster men känner du att friheten är viktigare för dig och att du är så pass stabil eller kör så pass lugnt att den inte behövs så skit i den med.
Vad gäller hjälm så är skallskador en stor del av alla skador som sker i samband vid skidåkning. Dessutom är skallskador inte förbehållet entusiasterna utan drabbar även söndagsåkaren.
"Bifteksupernova": En hjälm behöver inte kosta skjortan. Uthyrningshjälmar brukar mest finnas i barnstorlekar, och finns de i vuxenstorlekar är de inte alltid så fräscha. Du kan säkert fynda en i mellandagarna.

Ta med skidglasögonen bara och prova med dem så är du säker på att du inte får en glipa mellan hjälm och glasögon.
Ryggskydd anser jag är en bra grej som många borde ha. Ryggskador är kanske inte de vanligaste, men skador på rygg och huvud är väldigt svåra att reparera. Dessutom är det väldigt lätt att skydda sig på de här ställena. Men hjälmen är som sagt långt mycket viktigare.