Hur viktigt är det med skydd?

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Jag har precis börjat åka snowboard, jag har åkt en gång innan ( förra året ) i en dag, men i år har jag tänkt åka lite mer. Förra året hade jag inga skydd alls, och jag vet inte hur jag ska göra i år. Hur viktigt är det med skydd och vilka skydd är viktigast? Nu menar jag för mig som precis börjat åka, men det skulle vara intressant att veta hur mycket skydd man behöver när man avancerar lite. Tack.

Hjälm är definitivt det viktigaste skyddet.
sedan så kör jag med ryggplatta också, inte så skönt att baila på isiga landningar.

Innan alla säger att skydd är jätteviktigt och att du ska ha både ryggplatta och hjälm vill jag säga... finns det någon statistik över huvudtaget som tyder på att utförsåkandet drabbats av färre skador sedan ryggplattans intåg? Jag menar, innan -00 var det ju nästan inte en kotte som brydde sig om sånt om vi jämför med idag då alla har ryggplatta.

Hjälm kan jag väl gå med på då det kan komma folk flygande från både höger och vänster men känner du att friheten är viktigare för dig och att du är så pass stabil eller kör så pass lugnt att den inte behövs så skit i den med.

Finns det att hyra? För jag har inte råd att kosta på mig något sådant riktigt än, jag har köpt julklappar för allt!

Senast ändrad:
Du behöver inte hyra något alls... leta fram storebrors gamla jofakruka så klarar du dig på långa vägar!

det är kanske inte för att skydda ryggen mot inre skador som vissa har ryggplatta, jag tex använder den för att det är så jävla jobbigt när understället åker upp om man ramlar och man får skrapsår och snö in under tröjan... en hjälm bör man ju också ha om man inte vill bli förståndshandikappad när man väl slår i huvudet riktigt hårt nån vacker dag...

Det skulle kunna funkat, om jag hade en storebror som hade en sådan, om jag ens hade en storebror. Jag har aldrig kört med skydd någonstans, när jag skejtar ellet någonting. Och om bara hjälmen kostar 1000 spänn så vill jag inte veda vad ett ryggskydd kostar.

Det blir fortfarande 1000 spänn och morsan vägrar pröjsa.

Det får väl bli så...

Glasögon förresten, är det bara för att se cool ut?

ryggskydd kan du hitta billigare än 450, säker på det, och hjälm kan du hitta sjuuukt mycket billigare! du kan ju köpa ett ryggskydd begagnat eller nått :S och goggles, är ju personligt beroende på vad man använder dom till :)

bifteksupernova sa:
Inte för att vara dum mot din mor, men hur fan tänker hon om hon inte vill skydda sin son? Min mor skulle förmodligen pröjsa skydd för mig, även om jag har råd själv, bara för att känna sig säker... Sen kommer väl förmodligen saker som att hennes inkomst är jättebra, jag vet ju inte sånt... Men jag tycker det låter som idioti att inte vilja skydda sitt barn.

Goggles är till för att kunna se ifall det är soligt/molnigt, om du åker fort, osv osv. iallafall för mig.

Jonek sa:
bifteksupernova sa:
Inte för att vara dum mot din mor, men hur fan tänker hon om hon inte vill skydda sin son? Min mor skulle förmodligen pröjsa skydd för mig, även om jag har råd själv, bara för att känna sig säker... Sen kommer väl förmodligen saker som att hennes inkomst är jättebra, jag vet ju inte sånt... Men jag tycker det låter som idioti att inte vilja skydda sitt barn.

Goggles är till för att kunna se ifall det är soligt/molnigt, om du åker fort, osv osv. iallafall för mig.
jag tror att hon tänker för mycket på sin ekonomi och att jag bara har åkt snowboard en gång innan och inte kommer göra något allvarligt, jag tror inte hon har sett så mycket om snowboard heller, och hon tycker att skateboard är idioti.

bifteksupernova sa:
Jonek sa:
bifteksupernova sa:

jag tror att hon tänker för mycket på sin ekonomi och att jag bara har åkt snowboard en gång innan och inte kommer göra något allvarligt, jag tror inte hon har sett så mycket om snowboard heller, och hon tycker att skateboard är idioti.
Förstår dig helt där. Tycker iaf du ska köpa en vettig hjälm, det är bara dumt o köra utan.

om man får ett felskär i en brant, isig pist i 50 km/h och av någon anledning slår i huvet hårt så hjälper inte mössan ett dugg. om du har hjälm så riskerar du inte att få rejäla hjärnskakningar eller bli skadad inne i hjärnan. köp en hjälm själv och sen ger du inte några presenter till din mamma i år.

Senast ändrad:
OWester sa:
om man får ett felskär i en brant, isig pist i 50 km/h och av någon anledning slår i huvet hårt så hjälper inte mössan ett dugg. om du har hjälm så riskerar du inte att få rejäla hjärnskakningar eller bli skadad inne i hjärnan. köp en hjälm själv och sen ger du inte några presenter till din mamma i år.
Haha!

Men om man ska hyra hjälm, det lär ju bli rätt så rejält mycket billigare då, vad får man för något då? Får man något med lite stil eller får man en gammal hockeyhjälm?

felix sa:
Innan alla säger att skydd är jätteviktigt och att du ska ha både ryggplatta och hjälm vill jag säga... finns det någon statistik över huvudtaget som tyder på att utförsåkandet drabbats av färre skador sedan ryggplattans intåg? Jag menar, innan -00 var det ju nästan inte en kotte som brydde sig om sånt om vi jämför med idag då alla har ryggplatta.

Hjälm kan jag väl gå med på då det kan komma folk flygande från både höger och vänster men känner du att friheten är viktigare för dig och att du är så pass stabil eller kör så pass lugnt att den inte behövs så skit i den med.
Vad gäller hjälm så är skallskador en stor del av alla skador som sker i samband vid skidåkning. Dessutom är skallskador inte förbehållet entusiasterna utan drabbar även söndagsåkaren.

"Bifteksupernova": En hjälm behöver inte kosta skjortan. Uthyrningshjälmar brukar mest finnas i barnstorlekar, och finns de i vuxenstorlekar är de inte alltid så fräscha. Du kan säkert fynda en i mellandagarna. :) Ta med skidglasögonen bara och prova med dem så är du säker på att du inte får en glipa mellan hjälm och glasögon.

Ryggskydd anser jag är en bra grej som många borde ha. Ryggskador är kanske inte de vanligaste, men skador på rygg och huvud är väldigt svåra att reparera. Dessutom är det väldigt lätt att skydda sig på de här ställena. Men hjälmen är som sagt långt mycket viktigare.

Exakt hur vanligt är det med ryggskador? Hur pass bra skyddar ett ryggskydd?
Är det någon som VET (inte tror)?

Jonek sa:
bifteksupernova sa:

Min mamma betalar inte heller mina skydd.

bifteksupernova sa:
Jag har precis börjat åka snowboard, jag har åkt en gång innan ( förra året ) i en dag, men i år har jag tänkt åka lite mer. Förra året hade jag inga skydd alls, och jag vet inte hur jag ska göra i år. Hur viktigt är det med skydd och vilka skydd är viktigast? Nu menar jag för mig som precis börjat åka, men det skulle vara intressant att veta hur mycket skydd man behöver när man avancerar lite. Tack.
Det som jag skulle rekommendera för dig är hjälm och handledsskydd. När du börjar åka snowboard kommer du att ramla och ta emot dig med händerna många gånger, det går inte att undvika (såvida du inte är typ Chuck Norris).

Ryggskydd är nog att ta i lite väl mycket, tror inte du kommer att dra några backflips på svarta linjen om du har åkt snowboard en gång i ditt liv.

OWester sa:
håller med till fullo, ge henne ett paket med ingenting i!!! tihi

Hur viktigt är det att använda bilbälte? Ett tips, införskaffa skydd. Hjälm och ryggplatta är att rekomendera. Det finns faktiskt otrevliga träd o.s.v i närheten av pisten och det är ganska lätt att hamna där.

Förövrigt cituz varför är ryggskydd att ta i? Vad ska han med handlederna till om han blir förlamad? Man behöver knappast dra av en backflip för att skada ryggen, kan räcka med ett felskär och ett träd som står i vägen.

Senast ändrad:
bifteksupernova sa:
Skydd och hjälm när du åker snowboard är 100% viktigt, svårare än så är det inte. Och jag har slagit mig och fått hjärnskakning när jag inte hade skydd och hjälm så jag vet vad jag pratar om.

Asså hjälm är ett måste, särskillt om du är nybörjare på snowboard, åker du transport är det lätt att få felskär, ramlar du då bakåt slår du i bakhuvet direkt. Sedan även när du börjar bli mer avancerad är det en livräddare, själv e ja helt säker på att hjälmen har räddat mitt liv. Va med om en riktigt otäck crash förra säsongen, fick lätt hjärmskakning även med hjälm.

Ja vet inte om det finns hjälm till uthyrning, men även om det finns rekomenderar ja det inte. Hjälmar är en färskvara och slår man i den rejält en gång bör man byta ut den.

Angående ryggskydd kan man ju alltid höra me Thomas Fogdö om han tycker det är en bra grej... Visserligen hjälper inte ryggskyddet mycke mot bjöningar men det är sjukt onödigt att rucka på säkerheten, särskillt inte eftersom varken ryggskydd eller hjälm hindrar i skidåkningen

Ryggskydd och hjälm är viktigast!
Tänk på att det inte bara är du själv som kan skada dig, det finns andra som kan köra på dig etc.

Jag tycker det börjar bli lite väl överdrivet nu, till en början var det folket som hoppade stort som tog hjälmar och ryggskydd på sig. Nu har ju alla ryggskydd o hjälm oavsett hur dem åker.

Visst det är viktigt att skydda sig osv men det känns lite löjligt när folk hoppar i värsta säkerhetsutrustningen bara för dem ska åka lite skidor. Sen när dem sätter sig i bilen o ska åka hem på dem snöiga vägarna med kassa vinterdäck så kör dem ändå 30 km/h för fort på vägarna och tror att det är säkert.

Men du får göra som du vill, Själv är det nog oftare jag använder ryggskyddet än att ja använder hjälmen. Men det händer till o från att jag använder både och. Men oftast blir det utan för att jag tycker det är skönare.

Det skadar inte att ha på sig skydd även när man kör lugnt, det räcker med att det sticker upp en sten och du ramlar bakåt på den för att du ska spräcka en kota eller skallen, har man skydd så händer inte det.
Och jag har blivit påkörd bakifrån flera gånger av idioter i backen när jag har stått stilla, och hade man inte haft ryggskydd eller hjälm så hade man kunna skadat sig rejält då.

bifteksupernova sa:
inte så ball morsa som inte vill att sin son ska överleva.. men vad vet jag om hennes ekonomi, kanske är glad för varje krona hon får ihop till anfetaminen eller nått sånt.. menar inte att din mamma är knarkare, vile bara visa ungefär i vilken situation man bör vara för att dissa sonen :)

bifteksupernova sa:
inte så ball morsa som inte vill att sin son ska överleva.. men vad vet jag om hennes ekonomi, kanske är glad för varje krona hon får ihop till anfetaminen eller nått sånt.. menar inte att din mamma är knarkare, vile bara visa ungefär i vilken situation man bör vara för att dissa sonen :)

somebody sa:
Hur viktigt är det att använda bilbälte? Ett tips, införskaffa skydd. Hjälm och ryggplatta är att rekomendera. Det finns faktiskt otrevliga träd o.s.v i närheten av pisten och det är ganska lätt att hamna där.

Förövrigt cituz varför är ryggskydd att ta i? Vad ska han med handlederna till om han blir förlamad? Man behöver knappast dra av en backflip för att skada ryggen, kan räcka med ett felskär och ett träd som står i vägen.
Om jag inte är ute och cyklar så brukar det inte vara så många träd mitt i backen..
Jag tänker så här: Eftersom det är den andra gången någonsin som han ska åka snowboard så tvivlar jag på att han kommer åka i varken parken eller offpisten, det skulle i varje fall inte jag ha gjort.

Visst, det kan komma folk bakifrån då man kan göra sig illa ganska rejält, men det händer sällan i de lätta backarna där bifteksupernova nog kommer att hålla till.

Nojlas sa:
felix sa:

Vad gäller hjälm så är skallskador en stor del av alla skador som sker i samband vid skidåkning. Dessutom är skallskador inte förbehållet entusiasterna utan drabbar även söndagsåkaren.

"Bifteksupernova": En hjälm behöver inte kosta skjortan. Uthyrningshjälmar brukar mest finnas i barnstorlekar, och finns de i vuxenstorlekar är de inte alltid så fräscha. Du kan säkert fynda en i mellandagarna. :) Ta med skidglasögonen bara och prova med dem så är du säker på att du inte får en glipa mellan hjälm och glasögon.

Ryggskydd anser jag är en bra grej som många borde ha. Ryggskador är kanske inte de vanligaste, men skador på rygg och huvud är väldigt svåra att reparera. Dessutom är det väldigt lätt att skydda sig på de här ställena. Men hjälmen är som sagt långt mycket viktigare.
Jag SKULLE kunna handla skydd i mellandagarna, men det är då vi ska åka och uppe i sälen är det högsäsong på snöprylar då ju.

Angående hjälm:
Jag har aldrig sett någon som har bara hjälm och inga glasögon. Varför inte? Är det för att man ser ruggigt fånig ut?

Senast ändrad:
bifteksupernova sa:
Angående hjälm:
Jag har aldrig sett någon som har bara hjälm och inga glasögon. Varför inte? Är det för att man ser ruggigt fånig ut?
Nja, inte riktigt.
Om du är ute i skidbacken en solig dag så märker du snabbt att snön blir vääldigt vit och det tycker nog de flesta är lite jobbigt.
Gogglarna skyddar även ögonen från snön när du åker. Även fast det kanske bara snöar lite grann och du åker ganska snabbt så blir det jobbigt för ögonen med all snö som kommer i ansiktet.

Alltså, hjälm och googles skulle jag nog köpa först om jag var du. Extremt jobbigt att åka i sol utan googles. Sen därefter skulle jag nog sikta in mig på handleds- och ryggskydd.

Men det måste ju inte bli så dyrt som du verkar tro. Du kan köpa hjälm + googles på stadium för under 500 spänn.

Ja, jo, jag var och kollade lite igår, och goggles var ju skitbilligt! Jag antar att det är alla märkesbögar som övertygat mig att det ska vara dyrt. Det fanns några billiga hjälmar med faktiskt.

Snödjup

Tillbaka
Topp