Hur viktigt är vikten på skidor?

MacL3an

Medlem
Hej!

Jag har en fundering på hur mycket vikten på skidan påverkar upplevelsen:
Jag går mycket på tur och köpte mig därför ett par relativt lätta skidor: K2 Coomback (Mått: 135-102-121, Vikt: 3.6kg/par). Alla recensioner verkar tycka att det är den perfekta "one-quiver-skidan" (alltså en skida som gör allt), men jag är istället lite besviken på den. De känns lite tråkiga och livlösa, i min mening. (K2 skryter om att skidan har en rocker, men det är ett skämt enligt mig... mina gamla Rossignol B2 har ungefär lika mycket rocker.)

Häromdagen fick jag prova ett par Liberty Double Helix (150-121-140 mm, ca 4,4 kg/par) och de var så himla mycket roligare. Vi körde främst uppåkt puder den dagen, men man kände sig ändå helt oövervinnelig i backen - skidan åt upp allt som om ingenting.

Nu är min fundering om detta främst berodde på den ökade bredden eller kanske istället den ökade vikten? Är en (lite) tyngre skida roligare att köra nedförs? De relativt lätta Coomback:sen köpte jag för att jag går mycket på tur, men det kanske är värt att släpa upp något ytterligare kilo om man får roligare nerför :).

För att komma med ett konkret exempel:
Black Diamond Convert: 132-105-116, ca 3 kg/par
vs
Dynastar Cham HM 107: 137/107/121, ca 4 kg/par
Lär Dynastar-skidan vara skönare att åka i mer stökiga förhållanden pga sin högre vikt?

Senast ändrad:
Jag tror inte att det finns något "egenvärde" i tyngden ... det är snarare så att en skida blir tyngre för att den är större (längre/bredare) och mer dämpad (mer metall, gummi etc). Sedan spelar ju "shapen" stor roll för hur en skida uppfattas och beter sig, ta en titt i "Opiniontråden" så förstår du vad jag menar.

Coombacken är väl i första hand konstruerad för att vara en förhållandevis lätt och "safe" skida i blandade offpistförhållande och kan säkert uppfattas som trist och livlös (det är lixom meningen).

/MM

Senast ändrad:
Det är ju oerhört personligt hur man prioriterar vikt kontra skidupplevelse.
En lätt utrustning: skidor max 4 kilo, det finns breda lagg i den viktklassen, lätt allround bindningar ca 750 gram alltså Dynafit, skor ca 3.6 kilo, styv rando sko. Alltså en hyfsad combo för allround skidåkning. Nerför uppför o tvärsförs. Normal offpist så att säga.
Jämför det med en tung
Breda långa tunga skidor ca 5 kilo. Tung bindning. ca 2 kilo tunga skor ca 4,5 kilo. Lägg till en tung rygga med obligatorisk säkerhetsutrustning.
Det är en herrans skillnad att både åka och släpa på.
Enligt min mening har vikten stor betydelse på en skiddags totala upplevelse.
Sen vill jag påstå att en krävande skida tröttar ut åkaren mer än en "glad" lekfull dito. Men sen är det ju så att den som åker mycket aggressivt och pallar att hålla den tekniken en hel dag i alla fören gillar en tuffare skida.
Oavsett vad man har för prylar är det ju nöjet att vara på berget som har prio 1.
Det har blivit litet väl mycket tekniksnack i skidåkningen.

Tack för era svar! Även om jag inte riktigt var med på gubbfans resonemang :). Självklart påverkar vikten upplevelsen uppåt, men min fundering var specifikt hur vikten påverkar åkningen nedför. Funderade på om den ökade vikten innebär ett större tröghetsmoment eller liknande (om vi nu ska snacka mekanik), som gör den mer stabil och därför en skönare skida när åkningen är stökigare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp