MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

MnO
2032 inlägg
MnO 2032 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MnO (2 mån sedan)

Vad händer just nu?

En ny version av Opinion 118 är nu släppt. Namnet är Second Opinion 118. Det är en skida förenar lekfullheten och kvickheten av originalversionen med stabiliteten och stunsen i Opinion 118 "2.0" genom att innehålla en ny kärna, en uppdaterad kärnprofil och en lägre spannsektion.

Namnet Opinion står numera för en hel serie skidor:

Opinion 88 - inriktad på topptursmarknaden.
Opinion 88 Carbon - ännu mer topptur
Opinion 98 - Samma konstruktion som 118 2.0 men i ett smalare format.
Opinion 98 Carbon - turinriktad skida med lätt vikt och mycket rapp respons.
Opinion 108 - Samma konstruktion som 118 2.0 men med 108mm midjemått.
Opinion 108 Carbon - Samma form som 108, men med delar av glasfiberlaminatet utbytt mot kolfiber. Mycket rapp och alert skida med krispig snökontakt.
Opinion 118 2.0 - Ny flexkurva, samma shape. Tryggare och lugnare när det går undan. Lika rolig i tät åkning.

Det finns ett antal testskidor i Åre och i ett antal fjällbutiker. Hör av ser till Åre Skidfabrik för detaljer.

Bakgrund

Under ett antal säsonger har jag och några av mina skidåkarpolare (MarkusO, xJonx och PNyberg) testat och analyserat ett stort antal skidor. Vi har både inför och under säsongerna tagit varje chans till att provåka det marknaden har att erbjuda. För oss, liksom för många andra, är prylarna en mycket viktig del av åkningen. På forumet har det framförallt märkts i form av ett årligt återkommande inlägg från skidtestarhelgerna. Det brukar komma runt nyår och där diskuterar och beskriver vi våra intryck av årets nyheter på skidsidan. Inlägget har ofta dessutom en funktion i att dra igång pryldiskussioner från övriga och efterhand byggs en databas av testerfarenheter från forumet som kollektiv, på ett lite mer informellt sett än i Freerides recensionssystem.

https://lh5.googleusercontent.com/-mJxBI_GbXR4/UGSR_DO0PoI/AAAAAAAAAf8/s26ZZho4iSc/s800/TestTeam.jpg
                                                                                                      Skidtester genom åren...

När man kritiskt testar mycket skidor och samtidigt skriver ner tankar och idéer byggs efterhand en ganska stor kunskap upp om skidors egenskaper och parametrar. Är man prylintresserad och testar grejor så letar man alltid efter vägar att utveckla de skidor man åker på just för stunden. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "den här skidan vore riktigt, riktigt bra om bara spannet vore lite lägre och tailen några mm smalare", eller liknande. Jag och min lilla testgrupp har under de senaste åren diskuterat om möjligheten att på ett bättre sätt förvalta både våra egna och forumets erfarenheter när det gäller skiddesign. Det givna idén är då att försöka bygga en skida på egen hand, vilket också har förekommit här på forumet. Även om det vore riktigt kul är det något som skulle kräva alldeles för stor insats för oss som i samtliga fall är heltidsarbetande eller heltidsstuderande på annat håll. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt.

Project Opinion tar form

På skidtestarhelgen i Åre förra året fick vi den öppning vi hade väntat på när Åre Skidfabrik bjöd in till öppet hus i fabriken i Såå. Efter en mycket intressant rundvandring i anläggningen där vi fick på nära håll fick se hur man bygger skidor hamnade vi i en diskussion med Calle Geijer, som är en av de nya delägarna i både Åre Skidfabrik och Extrem. Vi pratade erfarenheter, skiddesign och rent allmänt om vår syn på hur friåkningsskidor ska se ut. Det blev en mycket givande diskussion med bra utbyte och respons. Efter att ha funderat hemma på kammaren en stund presenterade vi en idé för Geijer någon månad senare:

- Vi vill bygga en skida från grunden utifrån våra egna tankar och kanske framförallt med hjälp av Freerides forum. Vill ni vara med och hjälpa till?

Till vår glädje visade grabbarna i Åre med Geijer i spetsen intresse för vår idé och efter fortsatt diskussion under den förra vintern är det nu dags att dra igång projektet. Åre Skidfabrik står för de ganska ansenliga kostnaderna i samband med utveckling, prototypbyggen och senare produktion om vi kommer så långt. Motprestationen från vår sida blir, förutom att bidra med erfarenheter och idéer, att låta modellen integreras i Extrems ordinarie sortiment till nästa vinter om den blir lyckad, vilket vi förstås hoppas att den ska bli. Vi ser det som en helt suverän deal för oss iom att vi inte har vare sig tid eller ekonomisk möjlighet att dra igång ett skidmärke eller liknande. Vi får helt enkelt göra det roliga och slipper göra grovjobbet smile Som info har vi själva i testgruppen, liksom vid vårt skidtestande, inget som helst ekonomiskt intresse i projektet, utan ser det som ett tillfälle att få vara med och göra något som vi annars inte skulle kunna göra på egen hand. Förhoppningsvis kan Extrem få betalt för den initiala mödan senare genom att sälja tillräckligt många skidor för att projektet ska gå runt, men det vågar vi inte sia om. Om inte annat så får de ta del av en bred kunskap om hur en modern friåkningsskida ska se ut och det kan vara nog så värdefullt. 

Jag ser Project Opinion som ett osedvanligt kul hittepå och det ska bli intressant att se vart det kan landa. Tidsplanen är i grova drag att diskutera fram en shape under hösten och sen i november någon gång göra ett antal prototyper som kan testas under försäsong och tidig vinter. Vi har visst hopp om att hinna få fram några testbara skidor till skidtestarhelgen i Åre, men det kan bli svårt med tanke på att hösten är en hårt belastad tid i fabriken i Åre enligt Geijer. Mer rimligt är att anta att några olika konstruktioner är klara för test någon gång i januari och vi hoppas då att de kan provåkas av flera här på forumet. Går det som vi har tänkt hinner vi sedan bestämma shape och konstruktion under vintern och kanske göra en förserie. Officiell release blir i produktlinjen för vintern 2013/2014.

Målbild

Diskussionen är helt fri, men vi har ändå en ungefärlig designidé att utgå från:

Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten. Vi utesluter inte på något sätt en mer modern stance, men grundbalansen bör vara inriktad på åkning framåt i första hand. Tanken är inte heller någon superstyv charger, utan vi siktar på en lagom lekfull skida som ändå har pondus och pallar hård åkning. En modern skida för den typen av åkning som väldigt många här bedriver helt enkelt. I min värld innebär det ett midjemått någonstans mellan 110 och 120mm, men det är som sagt helt öppet för diskussion.

Målet är såklart att göra ett par riktigt, riktigt bra skidor. Åre Skidfabrik har i sin nuvarande produktion några mycket fina och välbyggda skapelser. De bygger främst Extrem och Hendryx och enligt mig inkluderar detta några av marknadens bästa skidor. Förhoppningen är att Åre Skidfabriks konstruktionskunnande och forumets kollektiva erfarenhet ska resultera i något alldeles extra. Utförandet på skidan är inte helt fritt, utan begränsas i tex längd och vissa mått efter vad pressar och kringutrustning i Åre Skidfabrik klarar av. Det kan innebära att vi måste slipa lite på utformningen i samråd med konstruktörerna i fabriken för att det ska gå att tillverka skidorna i befintlig maskinpark (vilket såklart är en förutsättning ur ekonomisk synvinkel). Förutom detta har vi helt fria händer. Skidan kommer förmodligen att kallas Opinion. Det är i alla fall arbetsnamnet tills vidare.

Shape och konstruktion

Vad säger ni om bland annat följande parametrar?

Längd (grundplanen är att utveckla en längd initialt och sedan utöka det till minst en till, beroende på vad opinionen säger)?
Bredd?
Radie?
Rocker/spannprofil?
Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?
Vikt kontra biffighet?
Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände)
Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell?
Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.
Metall eller ej?
Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt?
Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva?

Så vad tycker ni? Hur ska ett par skidor av idag byggas?

/MnO

Svar

MnO
2032 inlägg
MnO 2032 inlägg 5 år sedan

Reserverat för eventuellt framtida behov.
(och för IB såklart)

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad FF (5 år sedan)

Spännande! Dock är det ju så som du skriver att vilka egenskaper man önskar ur en skida är ganska mycket smak och tycke.

Baserat på det du skriver skidan skall användas till skulle jag personligen vilja ha följande egenskaper:

- längd 188cm

- 110-115mm midja

- 22m svängradie, men ganska långa portioner som är raka i tip och tail. Kan ej benämningen på detta. Men i prinip tämligen rakt ca 40cm i tip och kanske 30cm i tail. Detta bör göra en skida som är skoj i pist, men ändå rätt riktningsstabil när man öppnar upp - åtminstonde i mjuk eller halvmjuk snö.

- helt platt eller nån enstaka (<3) mm spann under fot. Lång, låg tiprocker. Nästan ingen tailrocker, mer av en traditionell låg tail som underlättar att backa och i kombination med den raka skärningen underlättar då man vill sladda ner farten. Tänk EHP 186 fast något mer uppböjd i slutet.

- Lite pintail.

- Ej metall, men biffig och tung känsla, dock ej överstyv är vad jag gillar, så man kan fläska igenom skruttsnö utan att hoppa runt som en hare på tjack.

Men som sagt, smaken är som baken...

JL76
1141 inlägg
JL76 1141 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JL76 (5 år sedan)

ok I'll bite:

Längd:188 [cm]

Bredd:115[mm]

Radie:25+/-2 [m]

Rocker/spannprofil: lätt spann på ett par mm, (flack) tip och tailrocker

Shape/skärning: Hybrid, (Bibby pro - Automatic stil)

Vikt: Runt 4kg, måste finnas lite  där för uppkört och elände

Taper: ca 10mm

Stance/kärncenter/monteringspunkt: - 6 till 7 cm, jibbar inte

Tip- och taildesign: Lätt indragen se ovan, flack profil höjd runt 65mm fram 55mm bak, rak bakände eller en liten "ingröpning" så stighudsfästen funkar.

Metall eller ej: Ej, Kolfiber!

Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt: Lagom... Lätt dämpat, inte Rossignol

Flexmönster: Styv (men ingen planka a la Dynastar) under fot och även bakom foten, progressivt mjukare mot tip och tail (men inte mjukt som vissa K2). Kontaktytan måste vara vridstyv, både fram och bak.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Grymt kul!

Jag har inte provkört mina Rocker2 115 än, men jag gissar på att min dröm-allroundskida ser ut ungefär så... Och med tanke på de inputs du har fått nu är det nog någonstans där i området det kommer sluta. Antaligen kommer väl en lite utförligare önskelista från mig sen, men det jag skulle vilja se är en indragen skärning i tipen på 150-200mm. Sedan som FF skriver, rakt alt. väldigt lite taper (2-3mm) i typ 30cm i tip och tail.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Jarle
3950 inlägg
Jarle 3950 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jarle (5 år sedan)

Kul projekt! Återkommer

Allt nedanstående är mina egna tankar och reflektioner.

Traditionella, uppböjda tippar är något som tillhör historien imho, lika så är spann. Det sistnämnda är en sanning med modifikation, jag har fortfararande bara sett en skida med platt spann som klarat av att inte bli omvänt. Ett väldigt lågt spann, runt 2mm, gör i början av skidans livslängd knappt någon skillnad och åks/hoppas ur relativt omgående för att sedan stanna platt. Hur högt spannet bör vara för att ge med sig till platt skiljer sig givetvis mellan olika materialval och tillverkare. Jag har säkert missat skidor som klarar av att hålla sitt platta spann men jag anser ändå att man ska räkna med att det ger med sig lite smått, gossarna på Åre skidfabrik vet bättre än mig hur mycket deras skidor ger med sig, eller eventuellt inte gör det alls.

Tip/tail tycker jag gör sig bäst som en naturlig avslutning på rockerkurvan, en lägre tip/tail har lättare för att gå igenom saker snarare än över, vilket möjliggör en stabilare gång utan ökad styvhet. Fördelen med detta är även att den bromsande effekten vid landningar, och andra stora vertikala krafter där skidan tvingas ner i snön, mest beror på längsgående flex och rockerkurva. Den senare tycker jag även bör vara flack av tidigare nämnda fördelar. Hur skärningen ser ut påverkar också den bromsande kraften och alla dessa bör vara i harmoni för att skidan ska bli så lite påverkad som möjligt av yttre omständigheter. En mjuk skida med kort radie, ganska symmetrisk skärning, hög rockerkurva och traditionell tip/tail bör således vara horribelt.

Längd:
Trädgårdstomte som jag är så föredrar jag förmodligen en kortare längd än vad många andra här gör. 184-186 stående tycker jag kan vara ganska lagom och passa ett stort spann åkare.
Shape
Relativt rak early taper i nosen (runt 24 cm lång) som sedan långsamt går över till den faktiska skärningen (mindre turbulens ellervaddetnuheternärdetgällervätskorifasttillstånd). Hyggligt rak skärning i slutet av tailen, innan early tapern i tail (runt 17 cm lång, give or take, total skärning vid 186 längd mao 145 cm, gärna avsmalnande skida efter early tapern för att skapa mindre turbulens) tar vid, för att slippa dumheter de gånger det landas i baksäte osv. Lång tiprocker som är flack men progressivt blir brantare och slutar på en höjd på ca 6 cm, den ska igenom skrot, inte över, låt säga runt 45 cm lång, ev något kortare. Tailrocker, något lägre (runt 4,5-5cm) och runt 21 cm lång (får gärna ha brantare avslut än nosen, för att skapa lite extra stödyta bakåt). Mått runt 139/115/126, ge ta någon/några mm hit och dit för att skapa en behaglig radie (orkar inte sitta och räkna just nu) om det blir för stor konflikt med early tapern, bredare midja har jag inget emot.
Radien
Här är jag än idag ytterst konfunderad, trots att jag ägnat några år åt att fundera på detta. Sidoskärningens radie är ju högst teoretisk och behöver inte alls stämma överens med den upplevda verkligheten, flex och rockerkurva har mycket med saken att göra, kanske nästan lika mycket som den faktiska skärningen. Jag är nog ganska för en relativt rak skärning, låt säga mitten-höga 20, det tillsammans med en fin rocker och trevligt flex bör kännas hyggligt kvickt i pisten samtidigt som den kommer bete sig ganska tryggt i mindre perfekt snö.
Stance:
Är precis som MarkusO inne på en mer centrerad monteringspunkt, någonstans mellan -5 till -7 trivs jag i regel bra på.
Material:
Jag trivs bra på väldämpade skidor, det skapar trygghet. En lätt och samtidigt krispig känsla tycker jag ofta blir obehagligt. Däremot vill jag inte ha såpass mycket gummi att vi närmar oss 5kg/paret. Kolfiber för lite extra spänst har jag ingenting emot, pop är trevligt. Jag är inne på asp (mjukt och snällt) tillsammans med lönn, nackdelen är väl att rötmotståndet är ganska dåligt för de båda träslagen,
flexmönstret
Pratade en del me PNyberg för några dagar sedan om en sektion med mjukare flex någonstans i nosen. Jag har också vart lite inne på detta, då en mjukare sektion i början på skärningen. Det skulle kunna leda till att det går att ha en rakare skärning i nosen samtidigt som skidan inte blir aptrög in i sväng. I övrigt är jag för ett ganska runt flex som är styvt under fot och något styvare i tailen än nosen.

Mitt jäääääääääääääääääääääääääääättelånga och utförliga inlägg försvann. Dumma grannlandsinternet!

Robbit Citera
Corin
1092 inlägg
Corin 1092 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad GOS (5 år sedan)

Herregud vilket underbart projekt.

Sätter mig lite på den här posten, återkommer med input.

--------

Okej, tog en dump, micrat några bullar, och är nu redo.

Längd
186 är nog min ideala längd på ett par lagg, ett par cm hit eller dit går bra. Längden är viktigt, men absolut inte det allra viktigaste.

Bredd
Jag kom för något år sedan på att 118 mm är antagligen den ultimata bredden på skida som ska fungera till precis allt. Då det här projektet verkar ha en lite mer pist/Sverige i åtanke, kanske man kan gå ner något. Mina favoritskidor, Nordica Patron, är 113 mm, och det har på två säsonger aldrig varit för lite. Det har egentligen bara betytt mer faceshots och bättre pistgrepp. En kompromiss på 115 vore kanske en idé?

Radie
Radien är en känslig fråga hos vissa, mindre känslig hos andra. Själv gillar jag att kunna stå på i skärande sväng i pisten, för att ibland är det de enda som finns. Premiärhelgen i höst är den egenskapen guld värd. En radie på 25m> är stor. Såpass stor att man på just premiärhelgen hinner 3-4 svängar innan man måste bromsa för att det är folk i vägen. Under 15-16 är litet, så litet att man kör tre-fyra åk och sen kommer man på att man varit för lite på gymmet. Kring 20 är nog det ideala. Om det sen är 19 eller 21 spelar kanske mindre roll, och jag kommer strax till varför.

Rocker/spannprofil
Tip och tailrocker. Utan att ha åkt dem, tror jag att Rocker^2 har rätt så perfekt rocker. Inget tvärt res, inte för hög, inte för låg. Patronerna är har en liknande kurva, kanske några cm lägre, och de är som sagt favoriterna. Flytet kommer då skidan är brant nog för att ta sig upp på ytan, men flack nog för att plana. Snöplog vill vi inte ha.

När det kommer till spannet så gillar jag faktiskt att ha lite vanligt spann under fötterna. Jag har aldrig åkt Hendryx, men jag förstår principen. Och på skidor jag åkt med fullt omvänt spann, Gotama och Shiro, har det inte riktigt fungerat. Shiron flyter som en kork, men blir lätt tråkig då den hamnar i samma position hela tiden. Svårt att få faceshots, och det är obra. Ett bra spann ska fungera i samarbete med flexet och skärningen, det ger hela känslan, särskilt i pisten. Hur mycket det ska vara är svårt att säga, utan det måste nästan testas fram.

Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?
Som sagt tror jag på kring 20 meters radie, och det viktigaste här är att det samarbetar med spannet och framförallt flexet. Skärning bör vara designad så att den är större/mindre i förhållande till flexets hårdhet/mjukhet. Det är lite svårt att förklara, men jag hoppas att någon kanske förstår.

Vad det gäller taper så tror jag på någon/några cm. Absolut ingen symmetrisk skida.

Tip/tail bör ha indragen skärning. Där spannet går ner i underlaget slutar skärningen. Det behöver inte vara särskilt mycket, det kan till och med vara i princip rakt. Dock inga "punkter" eller skarpa kanter.

Vikt kontra biffighet?
Den väger det den väger. Åkegenskaper > vikt.

Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell?
Några cm bak från mitten. Vill inte ha 60% skida från tådelen, och lekfullheten bli mycket större med lite modernare stance.

Metall eller ej?
Av mina erfarenheter är det metall som gäller. Det gör mycket för att få ett dynamiskt flex och bra med vridstyvhet, och det är något av det viktigaste enligt mig.

Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt?
Rätt dämpad, utan att bli tråkig. Stabil i högre farter är bra, men även lekfullhet. Här är testning viktigt skulle jag tro.

Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva?
Dynamiskt är ordet! Hårdare under foten, och mjukare i tip och tail, men inte så kraftigt. Ska som sagt samarbeta med spannet och skärning på ett sätt som skapar en lekfull men samtidigt stabil känsla. Det ska inte vara några "kanter" i flexet, det ska gå från styvare till mjukare på ett "mjukt" sätt. Inga nudlar, men bör inte vara megastyva. Ingen charger, men skulle kunna användas som det om man är duktig. Ska gå att göra butters med. Vridstyva.

UPDATE

Skiss:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001546.jpg
(ej skalenlig eller särskilt rak)

Ser nu att man inte kan se siffrorna så bra. Såhär är det:
Mått skärning: ca 145-115-135 R?19
Mått spann: ca 35 cm rocker fram, 120 cm spann och 30-35 cm rocker bak.
Rockerhöjd: ca 12 cm.

Hittade även en spannprofil jag ritade för två år sedan:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001558.jpg

Och en grafik:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001130.jpg

Kassa bilder osv..
--------

Allt kanske inte var så lätt att förstå. Ifrågasätt gärna, diskussion var det ju!

Edit2: Kan tänkas att jag återkommer med bilder/skisser. Och Jarle hade bra tankar.

livet är en semester Citera
Haellgren
555 inlägg
Haellgren 555 inlägg 5 år sedan

Sköj. 
Glöm inte Early Rise!

SCHAUFELRADBAGGER!!!1 Citera
Von_vettet
141 inlägg
Von_vettet 141 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Von_vettet (5 år sedan)

Brain Overload.

Så sjukt kul!
ska se om jag kan fundera fram något, får vi se hur snabbt mina idéer blir nerskjutna av övriga ensemblen wink

EDIT: Kom på en grej, vore ganska häftig. om man lägger in lite olika inlägg från tråden som topsheet kanske?

Hasse_Lindborg
2793 inlägg
Hasse_Lindborg 2793 inlägg 5 år sedan

Behövs det när de har Projekt 100? wink

I så fall skall det vara en Projekt 100 fast med annan design!

Vattendroppe
2711 inlägg
Vattendroppe 2711 inlägg 5 år sedan

Jag har inte åkt tillräckligt många skidor för att egentligen göra en relevant post (det skulle bara bli rent spekulativt), men vad gäller grafiken...

Vore det inte jävligt ballt att som grafik på skidan ha screenshots (eller citat eller whatnot) från bra posts i denna tråd? big_smile

www.randoscando.com/ Citera
Jarle
3950 inlägg
Jarle 3950 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Behövs det när de har Projekt 100? wink

I så fall skall det vara en Projekt 100 fast med annan design!

Haha, är den så fantastisk alltså? Må ju hinna testa den någon gång, alla är lyriska.

Robbit Citera
Von_vettet
141 inlägg
Von_vettet 141 inlägg 5 år sedan

Vattendroppe skrev:

Jag har inte åkt tillräckligt många skidor för att egentligen göra en relevant post (det skulle bara bli rent spekulativt), men vad gäller grafiken...

Vore det inte jävligt ballt att som grafik på skidan ha screenshots (eller citat eller whatnot) från bra posts i denna tråd? big_smile

Judas! wink

Haellgren
555 inlägg

Kom på att detta redan byggts, RAX Ski!

Haellgren
555 inlägg

Haellgren skrev:

Kom på att detta redan byggts, RAX Ski!

Tycker sedan att TopSheetsen borde ha Texten "Det är bara att spåra" på sig.

ABadHabit
169 inlägg
ABadHabit 169 inlägg 5 år sedan

Men åhh fyfan vilket spännande projekt, jag blir helt till mig av glädje och nyfikenhet. Blir det verklighet av detta så vill nog väldigt många här (inklusive mig själv) äga (minst) ett par.

Själv är jag tyvärr ingen prylnörd på ert avancerade sätt,  så jag kan inte tillföra några detaljer, men jag kommer följa detta med spänning.

Jag brukar ta mig ner oavsett vad jag står på för skidor. Men det är såklart olika roligt och tryggt beroende på både skidor och underlag. Jag åker mestadels i alperna eller väldigt långt norrut och de där fina puderdagarna är lätt räknade, oftast är det uppkört och lite vallar och då gillar jag stabila skidor som inte fladdrar eller känns nervösa. Ett par gamla Dynastar (oavsett modell) brukar funka fint i sådana förhållanden, även i ganska höga farter.

Men jag hoppas den här skidan blir verkligt mångsidig och kul (just kul kan man ju inte anklaga äldre modeller av Dynastar för, men jag är nyfiken på deras nya modeller dock).

De absolut roligaste skidor jag åkt på är Blizzard Bonafide och Hendryx 917 så min våta dröm är ju att detta projekt landar i något som liknar någon (eller båda) dessa modeller, inte nödvändigtvis i shape eller mått mm (även om längden bör vara +185 cm och radien på +20m) utan just åkglädjen de framkallar, enkelt och kul även om du inte har 100% teknik och styrka. Men självklart skall ju skidan inte begränsa åkaren, jag vill ju kunna växa som åkare, ihop med skidan..

Kör så det ryker nu!

Det är bara vad du TROR! Citera
Hjulbult
207 inlägg
Hjulbult 207 inlägg 5 år sedan

Vill bara säga, GRATTIS MnO&Co till en chans ni är mycket väl värda. Kommer följa utvecklingen av detta med spänning.

//JN

Freeride Religös Citera
PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 4175 inlägg 5 år sedan

Reserverar en plats då. Tankarna behöver mer tid att tänkas på.

Då har jag väl fått tänka en stund då antar jag.

Lets take it from the top then, shall we.

Längd: Vart väldigt kluven till just detta tidigare. Förr var det långt=bra. Men eftersom det är så sällan man faktiskt behöver en skida på tex 195 för den extra stabiliteten, så är det värt att offra lite stabilitet och göra skidan smidigare.
Formen på skidan tycker jag gör större inverkan på stabiliteten än vad längden gör. Detta är såklart relativt.
188-190cm lång tycker jag dock att skidan bör vara, och då snackar vi "fågelvägen"

Shape: Efter att grundligt tänkt igenom vilka skidor jag har tyckt om, och varför jag tyckt om dem, för att sedan försöka bryta ned de olika för och nackdelarna i mindre bitar för att isolera vilken faktor som ger mig vad...mer om det senare
Skidor som jag har klickat med på en gång, och som fått mig att åka som jag vill har haft mer shape i nosen än i tailen dvs en progressiv radie mot rakare tail, nos med en bredaste punkt under 140..så ca 136mm.
Den indragrna skärningen ska ha ett relativ lång period där inget händer alls, dvs en rak sektion, för att sedan ha bulletnos tendens (EHP 193 10/11 nos)
118 har blivit ett mått som jag tycker är otroligt allround.

Tailen ska som sagt vara av en rakare art, vilket betyder att det blir en del taper från nosens mått. I min värld kan man ha en pintail-ish design och du ut de egenskaperna utan att skidan, nödvändigtvis, behöver se ut som ett V.
127mm bred tail, med en längre radie än nosen. Då jag vill ha en directional rocker ( i både höjd och längd) vill jag att tailens indragna skärningn har en helt rak del, fast en del kortare än vad nosen har

Med dessa dimensioner hoppas jag på att uppnå:
-Bra flyt, men ingen kork.
-Otroligt lätt att sladda/slarva
-Lätt att initiera sväng
-Bra "trackability" dvs riktningsstabil (inte samma sak som att en skida är stabil pga tunga material)
I detta offrar jag, tryck genom hela svängen till fördel för ett förutsägbart beteende i variabel snö. Samt att skidan kommer otroligt dålig att landa baklänges med, i djupare snö.

Radien bör vara ca 25m i nosen för att sedan gå mot 40 meter i tailen.

Det blir med andra ord en 5-punktsliknande skapelse, fast mer harmoni och förutsägbarhet i shapen är att den ska vara byggd för att carva bra och ha ett bra flyt.

Rocker: Som så många andra har jag fått en förkärlek mot några mm spann, som sedan åks ut till ett nästan platt spann.. samma anledningar som ordförande MaO.
Rockern i tipen kommer att starta relativt lugnt några cm innan det raka partiet kommer och sedan hålla sig lågt för att avslutas med en liten "tip" för att den inte ska fastna i pucklar. Varför jag vill hålla nosen låg är för att den ska kunna kötta igenom uppspårat puder än att den ska försöka flyta över det.
Tailrockern kommer att vara lägre och något kortare än tipen, för att öka slarvebarheten men för att även finnas som stöd om man inte nailar landningen.
För hög tail gör wheelie effekt på dåliga landningar, och en för låg hookar gärna i de lägen man behöver göra en snabb manöver.

Stance: Medan jag har skrivit detta och funderat på vad jag tyckt om vilka skidor, och vilken typ av skida det här ska vara, så menar jag att -5cm alt -6 fungerar väldigt fint. Nog med nos för att kunna driva den utan att den ska bli dominerande (dvs att det är möjligt att slöåka), samt nog lång tail för att få stöd.

Material: Har alltid haft en förkärlek till metall..fråga mig inte varför, med tanke på att jag bara har ägt ett par skidor med metall som jag faktiskt har använt mycket. Blev väldigt intresserad av hur DPS nya RPC såg ut i nosen och började fundera på någon slags Line lösning av metal matrix..fast bara i nosen. Se det som en ryggrad för nosen, så metallen ser ut som ett ankare (svårt att förklara) och ska fungera som en ryggrad för nosen. Det behövs nog varken mycket eller tjock metall för att detta ska fungera, då jag fortfarande vill ha flex i nosen för att den ska kännas lekfull. Metallen ska stå spjärn mot smällar som kommer rakt framifrån...frontalkrock med snö.
Svårt att säga hur långt denna ryggrad behöver vara för att uppnå detta..eller om det tom är helt onödigt?

Tanken är att ha en tunn, styv och lätt nos, och sedan ha ett knäckliknande flex i början av rockern.

I övrigt gillar jag carbonkänslan i en skida. Det livar upp och styvar upp utan att bli för tungt. Bibby och CD3 är bra exempel på skidor som har liv tack vare carbon, utan att kännas oroliga ("carbon stringers). Träkärnemässigt så har jag haft bra upplevelser med ask och poppel. Gärna lite gummi under foten, för en något dovare känsla när det är riktigt uppkört.
Som kaka till kaffet bör det såklart vara 2 lager triax...

flexmönstret ser jag gärna att tailen är styv, men inte katana 191 styv...under foten likaså. Nosen ska vara ngt mjukare, nästan med en hingepoint (bra svenskt ord för det?) för lite lek och bra flyt.

Jag hoppas att produkten av dessa faktorer blir mer eller mindre en hybrid mellan CRJ188, CD3 190 och Bibby 190.
CRJ188 för mig var en skidan som fick mig att öppna ögonen mot att en shape kan göra en skida som när den flexas verka ostabil och lekfull, men levererar ett betydligt tryggare intryck i/på snö. Den var dock lite för klen i flexet för att den skulle funka riktigt bra att dundra fram på när det hade snöar 30cm+ och klockan hade hinnit bli 1 på dagen

CD3 har en otrolig riktningsstabilitet tack vare sin shape, samt en layup som jag aldrig vart med om förr Diffust som bara den.
Det är absolut den skidan som fått mig att åka fort, trots att man har känt att skidan slår.

Bibby 190 har en väldigt fin balans i flex i nosen. Kanske ngt för mkt flex och skärning i tailen om du frågar mig. Men en väldigt fin och lekfull vän på många olika typer av underlag.

Ska försöka att rita upp den och lägga upp en bild.
Jag själv blir lite kluven i hur jag egentligen menar med alla specs.... hmm
Jag har en väldigt klar bild om hur jag vill att den här skidan ska se ut. Speciellt efter att ha åkt på CD3orna.
Men samtidigt har några några idéer jag skulle vilja testa, och denna text är ett mellanting. Frågan är om jag kanske har överanalyserat?

http://7lulz.com/wp-content/uploads/2012/06/I-have-no-idea-what-Im-doing.jpg

EDIT: Efter att ha tittat på MnOs förslaghttps://lh6.googleusercontent.com/-TaJ2KVkyhQU/UGWuDxtpp1I/AAAAAAAAAgQ/lbTgvPlH4oo/s800/Opinion%25201.jpg så ser jag att det jag menar är ungefär det han har ritat upp.
Ändringar är dock att ha raka sektioner både i tip och tail, samt ngt högre tailrocker, samt ngt rakare skärning (smalare tip och tail).

Spannprofil
https://www.freeride.se/img/photo/normal/f34ea58d63ca633ec363b928b269af9f.jpg
grov sketch på shape.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/5a1e9c548a1c3b1e8bafd0bf562c5854.jpg

Generiskt citat som alla gillar! Citera
MarkusO
1007 inlägg
MarkusO 1007 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

Ah! Äntligen. Väntade på sjösättningen av detta! Okey. Jag har skissat lite på kammaren för att sammanfatta mina tankar. Vi kan ju inte göra så mycket annat i det här läget, att säga vad man tycker. Sen kommer det bli extra vulgärt svårt att enas kring nåt, men men.. Det blir ett senare problem.

Jag ser detta framför mig:

Egenskaper
Rätt spänstigt, med en hel del liv.
Spårning prio som inte får tummas på. Inte överladd dock. Balans mellan Hendryxspårighet i ena änden och Line 115-drift i den andra.
Avvägd dämpning för att inte tappa krisp. Inte för "stockig" på kant och tung i växlingar.

Geometri
(alla mått ungefärliga)

- 187 cm

- 138 - 118 - 126    (12mm taper)    För bred? Ska måtten skalas ner till 115-116?

- 24m radie (ungefär, det känns som ovanstående mått hamnar där ungefär)

- Low rise tip and tail för mer flyt längre ut.  (65 resp 40mm)

- Uträtning av skärning i början av rockern (tänkt att ge lite stöd och känsla av längre kant på hårt underlag, men med bibehållet lugn i löst)

- Indrag av skärning andra halvan av rockern (aka "hybridskärning", men långt fram. För lugnt beteende och lättsvängdhet i löst)

- Lätt tip och lätt tail (massa i luften liten. Går det att göra en hybridkärna med lite Project-X-material i ändarna kanske? Dvs sån superbalsa-frigolit. Håller? Nån honeycomb-variant?) 

- Lite lite spann under foten för att lagra energi för pop (1-2mm)

- Plan en ganska lång bit bakom fot för stöd bakåt

- Traditional/low speed cruiser mount: true center -4 -> -6 cm nånstans, progressive/high speed charger mount:  TC -> TC-3 ungefär. Inte för långt bak, då det riskerar högfartsegenskaperna (stöd i bakände ger stabilitet när det rullar iväg).

- Ev. gradvis båtför (lätt konvex undersida) på indraget 0 - > 1-2mm över “normalnivå". (kanske mer gimmick...), 220mm fram, 150mm bak. Borde kunna ge lite support vid landning, men smeara bra när man svänger? Här tänker jag med tangenterna öppna. Man borde helt enkelt kunna ha lite mer pulver i en tail om man drar upp kanten lite. Som rocker, fast i en annan riktning. Om man lägger det där man ändå är i luften på hårt borde man känna det enbart i löst. Måste ju ha lite buzz-words att slänga sig med.. big_smile  SmileTail(tm).

- Mer vinklad (mer vertikal) sidewall relativt tex Butchers Hook. Av estetiska skäl. Gillar inte utplattad-padda-looken, hur hållbar den än må vara.

Skissat på papper med andra ord ungefär så här:

http://i49.tinypic.com/xm7cb5.jpg
Större version

När det gäller tip-design vetifan. Oklart vad som kan byggas också. Man kan ju tänka sig lite av varje. Snabb handskiss:
http://i48.tinypic.com/311swgw.jpg

Mja... Nåt sånt.

- Hel och ren? - Citera
MarkusO
1007 inlägg
MarkusO 1007 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Reserverar en plats då.

Fan, du är inte dum du... smile

Vi kanske borde ta efter detta och uppdatera/redigera sin första post och ha sin huvudidé där istället för att posta nya hela tiden...

- Hel och ren? - Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Det Markus sa är typ det jag vill se, amen på allt mer eller mindre... Fast jag vill ha en 189'a på 117mm ist. De siffrorna känns inte lika utvattnade. Tipform #6, självklart upplättat och med båtför!

Pang bom, börja röra ihop epoxi!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
MarkusO
1007 inlägg

Carled skrev:

Det Markus sa är typ det jag vill se, amen på allt mer eller mindre... Fast jag vill ha en 189'a på 117mm ist. De siffrorna känns inte lika utvattnade. Tipform #6, självklart upplättat och med båtför!

Pang bom, börja röra ihop epoxi!

Jahopp. Då var vi klara. Carled får bestämma. Nu häftar vi ihop skiten och lämnar in.

Håller med om tip #6. Lite klassisk Solly Hexagon sådär. De kan börja redan nu att öva på kantbockningen där i Såååå. Och båt-tip/tail då. Det blir en utmaning... big_smile

- Hel och ren? - Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Kul projekt! Det här ska bli spännande att följa.

Jag gillar din idé MarkusO! Lite längre hade passat mig, men det är en smaksak. För alp-bruk hade jag definitivt tagit 118mm, för sverige-bruk hade jag nöjt mig med ca 110mm.
Här är mina övriga, generella åsikter:

5-punktsskärning är det nya anser jag! Radie strax över 20m blir väl lite sådär lagom och mittemellan. Inget carvingmonster, men inte heller något järnspett. Sådär traditionellt svenskt lagom helt enkelt!

Taper är en bra grej tycker jag, jag gillar att ha möjlighet att slarve:a och trycka ut tailen. Skidan blir lättjobbad och mångsidig, och får fina puderegenskaper. >10mm anser jag

Tapered nose och tail upplever jag som mindre hooky, och så är det lätt att fästa stighudsöglor. (Alltså en lång och slank nos, inte "kort och trubbig") Jag ser inga fördelar i andra noskonstruktioner mer än av rent estetiska skäl.

Håller man tailrockern låg och tailen måttligt styv kommer det gå fint att droppa lite klippor. Med lite taper blir det en riktig stompmachine i puder!

Sen vill jag givetvis se skidan i en RAX-version... big_smile

www.dpsskis.com Citera
SiSt
390 inlägg
SiSt 390 inlägg 5 år sedan

Kult prosjekt!

Dersom dere skal ha håp om noengang å bli enige tror jeg det er lurt å dele opp i sekvenser, f.eks først argumentere/stemme om midtbredde, så om radie etc. Ellers blir det bare surr.

Av erfaring.

simen at downskis.com Citera
MarkusO
1007 inlägg
MarkusO 1007 inlägg 5 år sedan

SiSt skrev:

Kult prosjekt!

Dersom dere skal ha håp om noengang å bli enige tror jeg det er lurt å dele opp i sekvenser, f.eks først argumentere/stemme om midtbredde, så om radie etc. Ellers blir det bare surr.

Av erfaring.

Att bli eniga är nog utopiskt iofs. Tror mer det handlar om att ge sin input, diskutera och bidra, sen låta ordföranden (aka MnO) sy ihop åsikterna till ett förslag längre fram. Det blir säkert bra. Ingen får allt, men många får något!

- Hel och ren? - Citera
LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (5 år sedan)

MarkusO skrev:

PNyberg skrev:

Reserverar en plats då.

Fan, du är inte dum du... smile

Vi kanske borde ta efter detta och uppdatera/redigera sin första post och ha sin huvudidé där istället för att posta nya hela tiden...

Tänk vad tråkigt och jobbigt vi skulle få det då... behöva läsa igenom hela tråden för förändringar smile
Fast detta är nog en reservation också smile nu ångrar jag ju att jag inte reserverade post nr 1 när jag såg tråden. Det är första gången jag förstår kidsen som skriver nr1/först osv på alla filmer och dylikt big_smile

EDIT!
Så, nu har jag funderat lite...
Längd 187 verklig längd så 189 i CAD smile görs en längre version tycker jag 194 i CAD men jag e 178cm o väger 75kg så jag klarar mig oftast fint även om det på tävling och i Engelberg (där man aldrig behöver svänga wink ) är väldigt trevligt med extra längd.
Bredd? 115mm tror jag på om det ska vara en skida för Norden, för Alperna funkar 118 utmärkt men själv tycker jag det lätt gör ont i knän och fätter vid kantning på hårt underlag (läs skrå, susabäcken, broms på hårt slagigt underlag) (Att jag råkar äga ett par CD2 och ett par Billy Goat 191 är kanske ingen slump wink )
Radie? 22m blir nog finfint. Så länge det händer något är jag nöjd.
Rocker/spannprofil? Noserocker ala Rocker2 108 eller Atomic Automatic, den gröna linjen av de ni tagit fram. Ser inget problem med att rockern börjar tidigt, Czar rocker funkar ju jäkligt bra...
Tailrocker som är låg, ca 20cm lång med en liten slutböj, sry Jarle men BC jibbskidor finns det gott om wink
Appråpå spann håller jag mig restriktivt mot 2mm, tycker det är en god tanke för livslängden men känner inte att jag behöver spann.
Shape/skärning? 5-pointer typish, fast bredaste punkten funkar fint 25cm indragen i nosoch max 20cm i tail, 15 kanske. Känner att de dragit in skärningen lite väl i mina BG i Sverige men i enbart mjuk snö är det grymt. När det gäller eliptisk radie osv känner jag inte att jag har något att tillföra men tankarna i tråden låter ju vettiga!
Vikt kontra biffighet? Definitivt biffighet men över 2400g/skida tycker jag e mycket, helst under 2300g. Honeycomb och liknande i nos och tail tror jag är framtiden. Jag tror däremot på stålkant hela vägen. Har inte haft några problem på skidor som inte haft det och de enda skidor som delaminerat i min ägo haft stålkant men känner ändå att det känns bra liksom och är det inte många gram så varför inte...
Taper?  Jag är pro pintail så 15mm är helt ok. De flesta skidor hade 10mm taper för 10-12 år sedan så lite utveckling ska vi väl ha wink
Stance/kärncenter/monteringspunkt? Jag känner -6/7 kanske. Jag tycker det är för lätt att gå över styret men för mycket mittmontering. Hade faktiskt tänkt fråga ingen annan ser det som ett problem med t.ex. Rocker2 122 att montera -3 som jag läste att Carled och PNyberg gillar det.
Tip- och taildesign? 7cm i nos, 5cm i tail. För övrigt se Shape/skärning?
Metall eller ej? Katana är en grym skida men i övrigt så har inte de skidor jag gillar metall. Så metall (dock inte närmst belaget som på Katana) om vikten kan hållas nere.
Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt? Inte keramik. Dämpad men ändå livlig, hur detta skapas överlåter jag till proffsen.
Flexmönster? Detta tycker jag är oerhört intressant. Jag förstår nämligen inte varför man på en skida har en mjuk nos när man har rocker. För mig är ju det en av anledningarna till att ha rocker, att man kan ha en hårdare nos som fladdrar mindre när man åker slagig och uppkörd snö. Den helrockade Gotaman och Shiro är exempel på skidor som lyckats bra med detta tycker jag, bara det att de gjort hela skidan till en gungstol samtidigt big_smile
Så en ganska jämnstyv flexkurva (mer Prorider 98 eller Katanastyv än XXL styv) som inte tappar för mycket mot nos och tail helt enkelt, det finns många fördelar med styvhet även där. Dock har väl det i denna tråd bara nämnts saker som en styv tail vad jag har läst.
Angående styvheten som helhet
Nos/tailform Det är något jag inte känner spelar för mycket roll förutom att nosen bör vara rund, inte platt, avsmalna lite och tailen ha en platt bit på ca 4cm för hudfästenas skull.

That's it that's all folks! Tror jag iaf

Åk mer jobba mindre! Citera
MnO
2032 inlägg

MarkusO skrev:

SiSt skrev:

Kult prosjekt!

Av erfaring.

Att bli eniga är nog utopiskt iofs. Tror mer det handlar om att ge sin input, diskutera och bidra, sen låta ordföranden (aka MnO) sy ihop åsikterna till ett förslag längre fram. Det blir säkert bra. Ingen får allt, men många får något!

Just precis det är tanken. Diskussionen är helt fri och det är ren brainstorming det handlar om i det här läget. Kom med idéer och inputs bara så fångar jag upp det. Om ett tag kommer jag att göra en sammanställning av vad som har sagts, lyfta fram bra synpunkter och försöka sy ihop det till ett genomförbart förslag. Jag ska själv sätta mig ner och göra lite skisser och en beskrivning på vad jag egentligen vill ha och sen inkluderar jag det till mixen av förslag.

Kul med så bra respons direkt!

/MnO
numera aka "ordföranden" smile

evil
365 inlägg
evil 365 inlägg 5 år sedan

FF skrev:

Spännande! Dock är det ju så som du skriver att vilka egenskaper man önskar ur en skida är ganska mycket smak och tycke.

Baserat på det du skriver skidan skall användas till skulle jag personligen vilja ha följande egenskaper:

- längd 191cm

- 115mm midja

- 25m svängradie, men ganska långa portioner som är raka i tip och tail. Kan ej benämningen på detta. Men i prinip tämligen rakt ca 40cm i tip och kanske 30cm i tail. Detta bör göra en skida som är skoj i pist, men ändå rätt riktningsstabil när man öppnar upp - åtminstonde i mjuk eller halvmjuk snö.

- helt platt eller nån enstaka (<3) mm spann under fot. Lång, låg tiprocker. Nästan ingen tailrocker, mer av en traditionell låg tail som underlättar att backa och i kombination med den raka skärningen underlättar då man vill sladda ner farten. Tänk EHP 186 fast något mer uppböjd i slutet.

- Lite pintail.

- Ej metall, men biffig och tung känsla, dock ej överstyv är vad jag gillar, så man kan fläska igenom skruttsnö utan att hoppa runt som en hare på tjack.

Men som sagt, smaken är som baken...

Kul! Jag citerar FF eftersom det var det mest passande förslaget än så länge. Men gör några förändringar.
Jag är ju en som utgår från ett tvåskidors-quiver (tur och röj) så det här får väl representera röjarskidan då.

www.randopedia.net Citera
Mountain_Man
3995 inlägg
Mountain_Man 3995 inlägg 5 år sedan

Som om det inte fanns nog med lagg ...

Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.

Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?

Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
JL76
1141 inlägg
JL76 1141 inlägg 5 år sedan

@MM;
Min åsikt: pist åker man (jag) i brist på annat, pistskidor i många varianter finns på alla skiduthyrningar, behöver därför inte släpa med mig detta (har ju iofs ett par äldre mer pistmässiga skidor också, men de tar jag inte med på långresor). Därför blir den intressanta modellen här en Offpistskida för blandad offpist som sannolikt går att sätta en turbindning på också. En ren lössnöskida ser jag inget behov med en vettig ca 115-118mm midja som diskuteras här.

Men jag gillar din idé, i ett annat liv, med mer pengar, fritid, snö och inte en lägenhet i stan hade det tilltalat mig mycket.
Fodral låter fel dessutom, Case ska det vara, en alulåda eller svart hårdplast med gångjärn och utskuren foampadding inuti. Hjul också. Ett litet servicekit (valla slip osv) ska självklart ingå. Shit, jag tror jag blivit en gubbe...

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning.

Jag kör Marker Jester Demo på mina egna skidor numera.
Ett tunt singelfodral, 2-3 par skidor med på resan, bindningen i väskan. Med en skruvmejsel bytar jag skida på 2-3 minuter. Dessutom kan jag justera monteringspunkt hur jag vill! smile

www.dpsskis.com Citera
MarkusO
1007 inlägg

Mountain_Man skrev:

....onequiver/everyday...
;-) /MM

Du har väl iofs lite rätt. Jag skulle inte kalla det här projektet en one ski quiver-skida iofs. Mer alldaglig kamrat på berget och en daily driver.  Det är ju det man de flesta dagar åker runt på, så en viktig kategori.

Mountain_Man skrev:

Det är tur att inte fler resonerar så där. Då hade vi fortfarande åkt runt på Fischer RC4 Plasma Edge.
Faktum är att det fortfarande finns en massa saker och variabler att fila på och klura runt när det gäller en allroundskida.  Marknaden är extremt differentierad idag också, vilket även väver in en viss "russin-ur-kaka"-aspekt.

Mountain_Man skrev:

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?

Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.

För det första lär det ju vara svårt att hålla ner vikten på tre par skidor, om man nu inte gör nån slags space-tech modullösning där man kan bygga ihop sitt par för dagen. Och då lär det falla på "top of the line"-grejen. Sen finns det ju redan quiverkillers och bra bagar, så det löser väl i princip problemet redan. Ta en bra puderskida, en bra allrounder och en pistsmiskare, dra i quiverkillers och kitta med en Plum/Dynafit/Guardian/Duke EPF + en påkostad bag. Done.

- Hel och ren? - Citera
Vattendroppe
2711 inlägg
Vattendroppe 2711 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

Quiverkillers finns ju också!

www.randoscando.com/ Citera
jet
677 inlägg
jet 677 inlägg 5 år sedan

Jag är också skeptiskt till projektet även om det är en riktigt kul ide!
Frågor man kan ställa sig är ju:
Kommer denna skida fylla ett hål på marknaden?
Vad kan glada amatörer åstadkomma här som de stora tillverkarna enligt er misslyckas med?

Risken är ju faktiskt stor att detta blir mycket likt något redan existerande men att någon form av masspsykos här får en att tro att detta är den ultimata skidan. Alla har vi olika smak och förutsättningar och kommer ju i slutändan att ha olika krav. Är ganska övertyg om att det redan finns en skida där ute för alla.

Men processen att ta fram en skida är nog fantastiskt roligt så kör på! Kanske till och med roligare än att åka på den. :-)

Magngan
226 inlägg
Magngan 226 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.

Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

+1
DET hade varit riktigt intressant.

MnO
2032 inlägg
MnO 2032 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MnO (5 år sedan)

Mountain_Man skrev:

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

Jag förstår hur du tänker MM, men jag håller inte med. Jag är för bekväm numera. För fem år sedan tänkte jag som du gör nu. Nu ser jag det så här: Det som man idag kallar för "everyday" innebär en skida som är så pass bra att den tar hand om alla de tre kategorierna du nämner i de allra flesta resefall. Och det på ett sätt som är fullt tillräckligt bra för att jag helt ska eleminera behovet av att släpa med mig tre par skidor. De skidor som vi idag kallar för allround/everyday är så breda så att de för några år sedan hade kallats för puderskidor. Snön är likadan idag som då och 115mm med rocker går fortfarande riktigt bra i puder, även om det inte av definition är en puderskida idag. Dessutom så föredrar jag faktiskt en lite smalare bredd som 115-120mm i många fall, ÄVEN i bra lössnö, bara för att det känns smidigare än en full on 125+ puderplanka.

Jag skulle säga att ett par allroundskidor i 110-120mm-kategorin kanske inte bara ska kallas för "everyday" egentligen, utan "helåks-" eller "heldagsskidor". Under en dag i Alperna, eller Åre framåt vårkanten också för den delen, blir det ett stort antal olika förhållanden. Oftast är det tom under samma åk. Man kör nån större linje först, sen bökar man sig ner genom skog och pillows och slutar med ett par hundra höjdmeter i pist där man kör ikapp med nån skidlärare ner mot byn. Och sen upp igen. Man åker skidor på hela berget, oavsett vad som bjuds. Jag är trött på att känna att jag har fel skidor helt enkelt som det blir två gånger per åk om man stog på morgonen och tvekade mellan Sidestash och Kuro. Nej, jag trivs bättre med att åka in sig på ett par riktigt bra everydays och sen tar man dom och går till liften bara. Att hålla på och byta skidor och testa runt är kul, men då är det ur ett pryltestarperspektiv och inte för att det behövs.

Om jag hade haft mer tillgång till bergen, tex under en säsong, så hade jag förmodligen lagt till en vad jag brukar kalla "Memory Maker", men ändock vill jag ha en huvudskida som klarar allt. Pistskidor har jag aldrig använt i alperna och kommer nog aldrig att göra heller. Jag trivs bättre tom i pisten i alpmiljö med en allroundfat jämfört med en GS-racer. Jag har alltid haft och kommer förmodligen alltid att ha en skida som jag har som huvudskida, och då har det också lika alltid varit en för tiden modern skida som är bra överallt, men som ändå har offpistfokus. Tankegången har varit likadan, men objekten har ändrats, ända sedan man var pojkspoling i Sölden i slutet på -90-talet på Salomon X-Scream tills idag när jag har ett par Nordica Patron ståendes i köket i väntan på montering. Min bas i skidgarderobsbyggandet är ALLTID en skida som klarar allt.

Jag tar med mig två par skidor till en alptripp tex bara för att det antingen är kul att testa grejor eller för att ha något extra om man kör sönder en kant eller liknande som måste lagas, eller om man drar ur en bindning osv. Grejor går sönder och då vill man inte bli tvungen att gå och hyra ett par blåa Poké-Råké från nån sömnig uthyrare i den glömda alpbyn som man för tillfället terroriserar.

Om jag bortser från rent prylnörderi och andra omständigheter så hade jag tveklöst klarat mig utmärkt på två par skidor till vintern. En pistorienterad, men rockad 100mm:are klarar både Sälen, lågland och Åre-försäsong. All annan åkning kör jag på en 115mm:are med rätt rocker och konstruktion. Skulle jag lägga till något mer skulle jag nog ändå inte gå så mycket bredare, utan förmodligen ta två typer av skidor. Kanske en stadig 110-115 med mer pistdrag och charge och en mjukare 118-123 med lite mer flyt och lekfullhet.

Är det något som verkligen finns redan så är det ju precis det du beskriver. Det finns specialiserade skidor i kategorierna som är kanonbra.

A: Pistskidor - Gå smalt med race eller välj något i stil med Hendryx 917. Done.
B: Offpistskidor - Antar att du menar allround/everyday - Marknaden spretar fortfarande men börjar mogna. Mycket utvecklingspotential finns. Men vasen. Klipp ett par Helldorado. Done.
C: Lössnöskidor - finns flera riktigt bra grejor. DPS, Black Diamond, Kuro, CD1. Välj en. Done.
På med inserts/quiverkillers. Köp ett DaKinefodral. Klart.

/MnO

Christian2010
49 inlägg
Christian2010 49 inlägg 5 år sedan

Jag tycker att det här är ett synnerligen berömvärt initiativ och en fantastisk möjlighet. Titta på PM gear som i princip är sprunget ur TGR - Det här kan bli stort!

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Perkal (5 år sedan)

Mountain_Man skrev:

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

This.

Att sätta en fet skida i pisten är och kommer aldrig vara lika kul som att stå på en renodlad pist skida i pisten, och vise versa. Det är lite som att sätta en Ferrari i terräng eller en Jeep på race banan, det blir liksom inte lika roligt.
Satsa istället som MM säger på något praktiskt sätt att förflytta bindningen mellan skidor och ett bra sätt att förvara skidorna under resor!

Jag skulle aldrig köpa projekt skidan(säger jag nu, vem vet den kanske blir grym). Det finns helt enkelt för mycket bra skidor redan, plus att jag insett att jag är för feg att kantställa min puderskida i isiga pister och istället om jag nu tänkt åka pist kör jag på min pistskida istället(klokaste jag någonsin gjort). Problemet är att jag inte har hittat något enkelt och bra sätt för att transportera dem. Satsa istället på ett ritkigt jävla bra sätt att få med sig iallafall 2 skidor dit man nu ska på ett praktiskt sätt! Det skulle jag lätt punga ut pengar för!

Lite OT med hela skiten, men det är min åsikt.

Det som inte dödar det härdar. Citera
MarkusO
1007 inlägg

Perkal skrev:

Satsa istället på ett ritkigt jävla bra sätt att få med sig iallafall 2 skidor dit man nu ska på ett praktiskt sätt!

Kanske en affärsidé, men jag tycker nog det roligare att bygga skidor än att designa skidfodral.
Och... Är det inte dagens ickeproblem vi snackar om här? Ta av bindningen, lägg skidorna på det sätt som tar minst plats, dra några spännband runt och stoppa i ett fodral...? Eller?

Det här projektet och tråden handlar om att bygga en skida baserat på vad vi forumrävar vill ha. Punkt. Andra projekt kan handla om andra saker. Andra trådar kan handla om andra saker.

(Själva idén med ett färdigt quiver må vara OT i det här fallet, men är iofs inte fullständigt off. Hade varit nice med en "linje" i samma stuk med med olika geometri och egenskaper där man köper hela setet på två eller tre skidor. Nytänk, och sköna paralleller till exempelvis vindsurfing och kite. Där har man ju den prylige utövaren inte ett segel/drake, utan en uppsättning. Då är det alltid elegant att ha en linje med samma stuk och utseende genom storlekarna. Kombinerat med en tillhörande matchande bag och ett snyggt paketpris för allt - tja, det hade kanske funkat. Man slipper spretigheten och man gör ett val. Tung utgift kanske, men vafan. De pengarna lägger man ju ändå.

För att avlasta här lite så skapade jag en separat tråd:
Quiver Kit - En smidigt paket med flera skidor och bag  )

Christian2010 skrev:

PM gear

big_smile

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
3995 inlägg
Mountain_Man 3995 inlägg 5 år sedan

"Som om det inte finns nog med lagg ..." är ett citat (antagligen inte helt korrekt) från kultfilmen Snowroller. Med tanke på att den gjordes 1985 och vi vet som har hänt på skidfronten sedan dess är den ju roligare nu än då ...

Kul respons på mitt inlägg ... det är ju egentligen inte fråga om att uppfinna hjulet igen utan bara om att samla ihop det bästa på marknaden och paketera det på ett snyggt och användarvänligt sätt. Tycker MarkusO sammanfattar det bra i sista stycket . Det är precis det som det handlar om.

Jag ska inte skita ner den här tråden mer, men kanske OPINION kan bli mittenskidan (offpistskidan) i en serie väldesignade skidor från Freeride och The O-Brothers. :-)

Personligen vill jag inte vara utan mina smala pistprojektiler, älskar verkligen ett par skidor som är snabba kant till kant.

/MM

PS! Jag tycker nog ändå att det känns "stenålder" att behöva borra hål i en skida för att kunna fästa bindningen. DS.

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MnO
2032 inlägg

Mountain_Man skrev:

"Som om det inte finns nog med lagg ..." är ett citat (antagligen inte helt korrekt) från kultfilmen Snowroller. Med tanke på att den gjordes 1985 och vi vet som har hänt på skidfronten sedan dess är den ju roligare nu än då ...

Kul respons på mitt inlägg ... det är ju egentligen inte fråga om att uppfinna hjulet igen utan bara om att samla ihop det bästa på marknaden och paketera det på ett snyggt och användarvänligt sätt. Tycker MarkusO sammanfattar det bra i sista stycket . Det är precis det som det handlar om.

Jag ska inte skita ner den här tråden mer, men kanske OPINION kan bli mittenskidan (offpistskidan) i en serie väldesignade skidor från Freeride och The O-Brothers. :-)

Personligen vill jag inte vara utan mina smala pistprojektiler, älskar verkligen ett par skidor som är snabba kant till kant.

/MM

PS! Jag tycker nog ändå att det känns "stenålder" att behöva borra hål i en skida för att kunna fästa bindningen. DS.

Jodå, man känner allt till citaten från Snowroller alltför väl efter många bussresor till Alperna genom åren. "Som om..." hade räckt för att jag skulle ta den smile Och visst är det stenålder att borra hål, men det gör man ju bara på skidor som inte är massproducerade. Och hade det varit någon form av system så hade man klagat rejält.

Jag är personligen inte svår på att göra fler skidor och det är väl inte omöjligt att det blir så heller, men i nuläget känns det komplicerat nog att få till ett par.

Åter till kärnfrågan, som MarkusO betonar. Målet med det här projektet är att bygga ett par bra mångsidiga offpistskidor av modern snitt. Då kommer det att bli en allroundskida som man ofta kallar everyday.

Det här är mina idéer:

Jag är lite osäker på bredden. 117-118 känns som optimalt, men samtidigt är jag inte helt säker på att man förlorar så mycket flyt på att gå ner till 114-115 och då får man en lite smidigare känsla. 110 är för smalt för min smak.

Skärningen ska vara indragen fram och bak, men inte så mycket att man tappar för mycket kontaktlängd i skär. Radien bör för min del ligga mellan 21 och 23m. Jag gillar när det svänger en del och tycker att en sådan radie underlättar ibland i svår snö i flackare terräng.

Något spann behövs ej i min värld, men jag gillar skidor med lite, lite vanligt spann, så att man slipper rotationskänslan i kortsväng när det brantar på och man kommer lite fel. Jag hakar på Jarle där och säger att man ska lägga ett lätt spann på någon eller några mm som sedan åks ner till i princip noll när skidan sätter sig. Mer spann än 2-3mm finns ingen som helst anledning som jag ser det.

Jag gillar skidor med aningen mer pintalshape än medelskidan.

Skärning och form kan vi nog få till känns det som. Det svåra blir att få en konstruktion som känns bra. Jag gillar skidor som är bra dämpade i låga frekvenser, men som ändå släpper igenom en poppig och livlig känsla och kontakt med snön. Jag tror på ett ganska tunt lager metall som ger trygghet och grepp och sen en relativt lätt träkärna som görs så tunn som möjligt. Gärna med lite fiberersättning till kärntjocklek. Sen styr man känslan i skidan genom att välja mängden gummi i konstruktionen.

Här är en skiss på mitt första förslag. Det kommer säkerligen fler. Här utgår jag från 117mm och måtten är ungefärliga. Jag har inte räknat på radien, så det är inte säkert att just det stämmer.

https://lh6.googleusercontent.com/-TaJ2KVkyhQU/UGWuDxtpp1I/AAAAAAAAAgQ/lbTgvPlH4oo/s800/Opinion%25201.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook