Quiver Kit - En smidigt paket med flera skidor och bag

MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

Det har i Opiniontråden framkommit en idé om att skapa ett smidigt sätt att ta med sig flera skidor på resa. Inklusive ett bra sätt att flytta bindningen mellan skidor. Möjligen också att nån tillverkare skulle ta fram färdiga linjer av skidor som säljs tillsammans i paket med en färdig lösning. En bindning, en bra bag och tre olika skidor för alla förhållanden.

För att avlasta Opiniontråden lite skapar jag därför en separat tråd. Följande har uttryckts:

Mountain_Man skrev:

Som om det inte fanns nog med lagg ...

Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.

Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?

Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

Nojlas skrev:

Jag kör Marker Jester Demo på mina egna skidor numera.
Ett tunt singelfodral, 2-3 par skidor med på resan, bindningen i väskan. Med en skruvmejsel bytar jag skida på 2-3 minuter. Dessutom kan jag justera monteringspunkt hur jag vill! smile

MarkusO skrev:

För det första lär det ju vara svårt att hålla ner vikten på tre par skidor, om man nu inte gör nån slags space-tech modullösning där man kan bygga ihop sitt par för dagen. Och då lär det falla på "top of the line"-grejen. Sen finns det ju redan quiverkillers och bra bagar, så det löser väl i princip problemet redan. Ta en bra puderskida, en bra allrounder och en pistsmiskare, dra i quiverkillers och kitta med en Plum/Dynafit/Guardian/Duke EPF + en påkostad bag. Done.

Magngan skrev:

Mountain_Man skrev:

Se ovan.
..

+1
DET hade varit riktigt intressant.

Perkal skrev:

Mountain_Man skrev:

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

This.

Problemet är att jag inte har hittat något enkelt och bra sätt för att transportera dem. Satsa istället på ett ritkigt jävla bra sätt att få med sig iallafall 2 skidor dit man nu ska på ett praktiskt sätt! Det skulle jag lätt punga ut pengar för!

Lite OT med hela skiten, men det är min åsikt.

MarkusO skrev:

Själva idén med ett färdigt quiver är inte fullständigt off. Hade varit nice med en "linje" i samma stuk med med olika geometri och egenskaper där man köper hela setet på två eller tre skidor. Nytänk, och sköna paralleller till exempelvis vindsurfing och kite. Där har man ju den prylige utövaren inte ett segel/drake, utan en uppsättning. Då är det alltid elegant att ha en linje med samma stuk och utseende genom storlekarna. Kombinerat med en tillhörande matchande bag och ett snyggt paketpris för allt - tja, det hade kanske funkat. Man slipper spretigheten och man gör ett val. Tung utgift kanske, men vafan. De pengarna lägger man ju ändå. )

Mountain_Man skrev:

"Som om det inte finns nog med lagg ..." är ett citat (antagligen inte helt korrekt) från kultfilmen Snowroller. Med tanke på att den gjordes 1985 och vi vet som har hänt på skidfronten sedan dess är den ju roligare nu än då ...

Kul respons på mitt inlägg ... det är ju egentligen inte fråga om att uppfinna hjulet igen utan bara om att samla ihop det bästa på marknaden och paketera det på ett snyggt och användarvänligt sätt. Tycker MarkusO sammanfattar det bra i sista stycket . Det är precis det som det handlar om.

Jag ska inte skita ner den här tråden mer, men kanske OPINION kan bli mittenskidan (offpistskidan) i en serie väldesignade skidor från Freeride och The O-Brothers. :-)

Personligen vill jag inte vara utan mina smala pistprojektiler, älskar verkligen ett par skidor som är snabba kant till kant.

/MM

PS! Jag tycker nog ändå att det känns "stenålder" att behöva borra hål i en skida för att kunna fästa bindningen. DS.

- Hel och ren? - Citera

Svar

MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

PS! Jag tycker nog ändå att det känns "stenålder" att behöva borra hål i en skida för att kunna fästa bindningen. DS.

Det är väl bara att kitta upp med vilket sunkigt integrerat system som helst i så fall... Ekonomiska intressen har som bekant redan varit inne och försökt låsa upp till en viss bindning.

-> Det vill säga egentligen precis det du vill undvika egentligen... Men också ett torrt konstaterande att vägen till ett standardiserat bindningsgränssnitt är lååååång.

- Hel och ren? - Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

Jag ogillar den här sidan av mig men inflikar att det de men den ekonomiska köpkraften att köpa det färdiga kitet med Case + 3par high-end skidor + Bindningssytem (inkl. turmöjlighet pån något sätt) tyvärr oftast inte har intresset att köpa det. De brukar enbart nöja sig med Pistsmiskarna är min erfarenhet (och en tysk premiumbil, golfklubbor, segelbåt osv).
Fördomsfullt möjligtvis men så är mitt perspektiv, vi pratar ju ändå om sannolikt +30k för allt, det är ju åtminstone hälften av de flesta säsongares budget?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
MnO
2119 inlägg
MnO 2119 inlägg 5 år sedan

Det BORDE ju inte vara så svårt att ha ett standardiserat hålmönster med ingjutna metallinserts. Är det inte så på snowboards? Eller är det olika där också? Kitebrädor och wakeboards är ett annat exempel på där det i alla fall passar med de flesta bindningar/stroppar/pads på nästan alla brädor. Fyra hål fram, fyra hål bak med två eller tre hålpar för långa resp korta fötter och sen får bindningarna anpassas efter det. Det är ingen omöjlighet. Rent tekniskt kan det knappast vara några som helst problem. Om Salomon och Marker tex kunde enas så hade resten av marknaden i princip varit tvungna att följa efter. Se på Duke tex. Två hålmönster täcker in nästan alla skostorlekar.

Men alla är väl rädda om inkomsten som bindningarna ger. Systembindningar på massskidor är bra eftersom monteringen är enkel, men jag tror det det påverkar bindningsförsäljningen överhuvudtaget. Konsumenter som köper en midrange-skida köper den bindning som rekommenderas av butiken i 99% av fallen.

Haellgren
555 inlägg
Haellgren 555 inlägg 5 år sedan

Någon slags Platta som man Limmar Fast på Alla tre skidor och Sedan nått fästsystem för att snabbfästa bindningarna?

SCHAUFELRADBAGGER!!!1 Citera
MarkusO
1012 inlägg

Haellgren skrev:

Någon slags Platta som man Limmar Fast på Alla tre skidor och Sedan nått fästsystem för att snabbfästa bindningarna?

Limmar...? Vilket satans lim vi snackar då. Karlssons? tongue

- Hel och ren? - Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

finns dubbelsidig tejp som håller för 70kg/cm2...
lösa plattor är inte rätt väg att gå heller, är redan gjort ett par ggr förut och de finns inte i varje butik om man säger så

rabbit
778 inlägg
rabbit 778 inlägg 5 år sedan

Haellgren skrev:

Du menar Vist Speed-lock. (bara för att nämna ett exempel)
Tycker man inte om vist bindningar skruvar man bara på sina 920 eller telisbindningar på en tunn aluminiumplatta med bajonettfattningen under.

MarkusO skrev:
För det första lär det ju vara svårt att hålla ner vikten på tre par skidor, om man nu inte gör nån slags space-tech modullösning där man kan bygga ihop sitt par för dagen. Och då lär det falla på "top of the line"-grejen. Sen finns det ju redan quiverkillers och bra bagar, så det löser väl i princip problemet redan. Ta en bra puderskida, en bra allrounder och en pistsmiskare, dra i quiverkillers och kitta med en Plum/Dynafit/Guardian/Duke EPF + en påkostad bag. Done.

+1.

Allt är redan gjort. Så är det ju givetvis inte, men nästan.
En sak som inte redan är gjort är att utveckla en serie bindningar med samma hålmönster för alla storlekar av fötter utan att behöva plattor samt övertyga skidtillverkarna att fixa inserts.
Det var ju, i modern tid, ett försök med heads vridbara bindning och ännu senare nåt företag (nåt av de små amerikanska? line?) som faktiskt försökte med inserts.
Annars är ju spademan konceptet det enda som underlättar för konceptet inserts och olika pjäxstorlekar.
Men då får man genast något under pjäxan och problem med säkerheten.

Rails inbyggda i sulan på pjäxorna som en spademan/spd-ish grej med standard hålmönster monteras i?
Hur fixar man då free-pivot touring?

Förlåt för all negativitet men att designa något som passar alla bäst har ju varit en guldfärgad enhörning på skidbranschens himmel i minst 50års tid.

-snö
/r

Equal rights and Justice. Citera
Tompan14
1119 inlägg
Tompan14 1119 inlägg 5 år sedan

Det här låter som en högst orealistisk dröm om jag ska vara ärlig.
För det första så blir det dyrt, väldigt dyrt. Visst, man kanske lägger de pengarna ändå, men hur ofta köper man tre par nya skidor, bindningar och fodral inför en säsong? De allra flesta köper i omgångar och har skidor som är två till tre år gamla (tänk sommarrea).
För det andra så låser man upp sig på en tillverkare, även om skidorna är väldigt bra så kommer de inte att locka alla, eftersom vi har olika krav och önskemål. Möjligen att två utav paren passar bra till åkaren men det tredje paret hade kanske kunnat bytas ut mot något bättre för just den åkaren.
För det tredje, en vidareutveckling av punkt två, hur blir det när det är dags att uppdatera ett par? Kommer man åka på att köpa tre helt nya par då eftersom systemet har förändrats eller räknar man iskallt med att utvecklingen kommer att stanna av tills alla paren är slutkörda?
För det fjärde, vad händer när man står på en oststinkande, gudsförgäten flygplats någonstans i u-landet Frankrike och desperat försöker checka in sitt system men möts av ett par döda ögon tillhörande en medelålders kvinna som aldrig ens tänkt tanken på att raka armhålorna?
För det femte, även om ett sådant system skulle utvecklas så har man fortfarande problemet med att bindningar har sina egna hålbilder och således vara låst på ett märke eller i värsta fall en modell.

Däremot välkomnar jag gärna ett standardiserat system på hålbild för bindningar. Då skulle man kunna lösa alla dessa problem med islagsmuttrar och ett tillräckligt stort fodral. Precis som MnO är inne på så vore det den bästa lösningen, men förmodligen så ligger en djupt rotat konservatism hos fransmännen och vissa ekonomiska intressen i vägen för en dylik utveckling.

Så precis som vanligt oavsett vilka problem det gäller så vore den bästa lösningen att utrota fransmännen...

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 år sedan

@MarkusO
Näe ... min tanke var inte att du och brorsan skulle påbörja ett standardiseringsarbete för bindningsmontering. Fast det vore ju bra om någon gjorde det. Precis som MnO skriver tror jag det finns starka marknadskrafter både bland tillverkare och butiker som vill att vi köper ett par bindningar per skidpar. Det här är ett arbete som måste angripas från annat håll.

@JL76
Konceptet behöver ju inte innebära att du köper allt vid ett tillfälle. Men medge att det skulle vara lockande om du kan köpa en högpresterande offpistskida med bindning med vetenskapen att du senare kan komplettera med en fet mjuking och lätt flytta bindningarna mellan skidorna. Sedan finns det ju tillverkare som exempelvis Downski som visar att det går att sälja grymma skidor till lågt pris (men då måste man kanske ha lagret under sängen) ... ;-)

@Övriga
Vad jag är ute efter är en lösning där man (helst utan verktyg) snabbt kan flytta bindningarna mellan skidorna. Det finns ju sådana lösningar på marknaden, men vad jag känner till inga som är integererade med skidan från första början. Åtminstone inte något som återfinns på en serie skidor med olika användningsområden och karaktärer.

En lösning är naturligtvis att redan i fabrik förse skidorna med inserts för en viss bindning, kan ju inte vara speciellt svårt eller kostsamt. På pistskidan sitter helt enkelt dessa inserts i en förmonterad platta och på offpistskidorna sannolikt direkt i skidan (eller på en tunn platta). Men, men det är ju trots ganska bökigt att behöva skruva i och ur bindningarna, inget man gör vid skidstället utanför lunchrestaurangen.

Vad jag är ute efter är en lösning där man snabbt kan skifta skidor, helst utan verktyg och med ett system som är inbyggt i skidan från fabrik (inte någon specialplatta man måste skruva dit på egen hand). Hur svårt kan det vara?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

Vad jag är ute efter är en lösning där man snabbt kan skifta skidor, helst utan verktyg och med ett system som är inbyggt i skidan från fabrik (inte någon specialplatta man måste skruva dit på egen hand). Hur svårt kan det vara?

/MM

Innbygde Vist speedlock?

Personlig synes jeg problemet allerede er løst:

A: Kjøp tre par ski, ett par bindinger, inserts og skruer med Torx eller annet bra hode.

B: Gjør som Carled, Jester demo, tre sett plater, done. Her kan man til og med justere monteringspunktet, for de som liker sånt.

simen at downskis.com Citera
Mountain_Man
4113 inlägg

@Tompan14
Näe det behöver inte bli dyrare, tvärtom så blir det ju billigare. Se ovan.

Sannolikt innebär en sådan här konstruktion att du låser dig en tillverkare om du vill kunna flytta bindningen. Men det gör du ju redan idag på de flesta pistskidor i butik, tycks inte vara något som hämmar försäljningen.

Kan man få igenom två par skidor med bindningar bör det inte vara något större problem att få med sig tre par välpackade skidor utan bindning. Bör gå att få ned vikten under 20 kg ... ;-)

Är man riktigt smart i konstruktionen bör det gå att öppna för montering av valfria bindningar. Problemet kommer ju knappast att vara att man kanske inte kan montera bindningarna på andra skidor utan snarare att någon vill montera ett par andra bindningar på skidorna.

/MM

Mountain_Man
4113 inlägg

@SiSt
Visst, jag spårar! :-)

Men varför är denna typ av lösningar inte standard på skidor? Eller ... varför levereras i stort sett var enda pistskida med integrerat bindningsystem medan alla fetare skidor utan? Speciellt med tanke på att sannolikt mer än 90 % av all skidförsäljning sker med monterad bindning och att de flesta butiker är ganska kassa på monteringen?

/MM

SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

@SiSt
Visst, jag spårar! :-)

Men varför är denna typ av lösningar inte standard på skidor? Eller ... varför levereras i stort sett var enda pistskida med integrerat bindningsystem medan alla fetare skidor utan? Speciellt med tanke på att sannolikt mer än 90 % av all skidförsäljning sker med monterad bindning och att de flesta butiker är ganska kassa på monteringen?

/MM

Kanske hänger på att folk vill välja mellan traditionell/ turbindning.

Snö är roligt! Citera
MnO
2119 inlägg
MnO 2119 inlägg 5 år sedan

Blizzards track-system var ju faktiskt ganska bra. Förutom att dom var ensamma om det och att det krävde att skidan var ganska tjock under foten. Men man kunde köpa lösa plattor som man sen kunde sätta valfri bindning på och byta mellan olika par väldigt enkelt. Det var bara en eller två skruvar som höll grejorna på plats om jag inte minns fel. Tyrolias Rail fungerar också helt ok tycker jag, men finns ju bara från budget till mid-range. Men idéer har funnits onekligen.

Bäst lösnining idag tycker jag att Jester/Griffon Demo är, precis som SiSt säger. Iofs kräver det lite skruvande, men det är inte överdrivet jobbigt. Ett mycket bra sätt att få med sig ett extra "osynligt" par i flygskidfodralet.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Markers kvalitetsdemo-system och Blizzards lösning är så enkelt som jag skulle vilja sträcka mig. Mer "prefab" och one-screw/klick-system betyder antagligen en enorm platta som gör att flexen blir helt kaos eller att kvalitén blir lidande.

SiSt, det var Nojlas... ;-) I'm all Salomon baby!
Btw, be Gregor höra av sig ang. 11/12 CD5, jag har replyat honom...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Haellgren
555 inlägg

MarkusO skrev:

Haellgren skrev:

Limmar...? Vilket satans lim vi snackar då. Karlssons? tongue

Skruva + Limma tongue

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Att inte behöva borra längre är en gammal dröm som många gett sig på.
Line hade färdiga hål i början av 2000-talet har jag för mig. En utmärkt idé, men bindningsutbudet var begränsat till en DIN-12:a. Inte jätteupphetsande, och andra alternativ var pga skruvhålen omöjliga.
Dynafit tror jag har det på några lagg idag, men det är väl på skidor man inte överväger att drämma på en P18/S920/M.30 på direkt... Här ska det (med all rätt) vara dynafit och inget annat!

Förborrade hål må fungera på snowboard, men där fungerar också bindningen oavsett om skon är 2-3mm längre eller kortare eller längre. Så är inte fallet på skidor, och därför är förborrade hål som på snowboard en helt otroligt dålig idé!

Det enda som i teorin skulle fungera är ett standardiserat räls-system. Räls finns på många lagg och fungerar hur bra som helst. Jag har för mig att Blizzard körde det till jesters och dukes runt 2007... Teknik före sin tid kanske? En av fördelarna var iaf att bindningar som duke kom ner lite lägre. (Sa dem, jag har givetvis inte provat/mätt...)

Problemet med rails är dels att vi kan säga adjöss till alla gamla goda bindningar som S916, P18 och liknande. (och den oförstörbara jibb-bindningen M.11...)
jag tror bindningstyper som marker royal-familjen och nya guardian iofs är lätt konverterade till ett sånt system - majoriteten av konstruktionen bibehålls, infästningen omdesignas.

Problemet med rails är att det är tekniskt komplicerat att producera skidor med det. För de stora märkena är det såklart inget problem, speciellt inte på skidor som massproduceras. (För sportlovsskida-segmentet är rails typ standard, här borras det inget.) Men för småtillverkare blir det krångligt. Tack vare den primitiva lösningen med att borra och skruva på bindninnen har vi många små tillverkare som pushar utvecklingen.

Rent skidtekniskt är rails dock en fördel, bindningen får flexa fritt, skidans konstruktion störs inte, flexen blir inte stum på ställen där man skruvat dit ett kilo metall, och risken för att få in fukt i skidan är ett minne blott.

Det svåra är att få branschen att få tummarna ur och etablera en allmänt accepterad standard som spänner över märkesgränserna, och som även är kompatibel i framtiden.

Den enda reella lösningen idag, tror jag är en kompromiss. jag tror den bästa läsningen är en rail som skruvas på skidan en gång för alla. Kanske ett standard-alternativ i plast, och ett i metall för macho/race-skidåkarna. (Och ett svindyrt i kolfiber för skidåkare med spandexbrallor)
På denna rail kan man dra på en touring-allround bindning á la duke/guardian, men även trycka dit något standard alpinbindning. En tech-bindning skulle bli några gram tyngre om den ska kopplas på en rail, men fortfarande vara ett intressant komplement.

Denna lösning är tekniskt möjlig, marker har idag i princip (nästan) alla komponenter som behövs, sånär som en tech-bindning som kan kopplas på en rail. (Kan inte vara så svårt?)

Om någon rail blir allmänt erkänd som standard, och skidtillverkare inte stämmer varandra sönder och samman genom patent, kanske tillverkare börjar bygga in och integrera railen i skidorna... Och då tror jag vi kan börja få riktigt intressanta fördelar i framtidens skidor!

Frågan är om de stora drakarna i skidindustrin har tid att kika på den här lilla "obetydliga detaljen", de har väl fullt upp med att designa vibrationsdempere, bromsfallskärmar, stötdämpare, bromskraftåtervinning och WiFi i nästa års skidor... wink

www.dpsskis.com Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

Blizzards IQ Slider verkar intressant.

http://www.blizzardsportusa.com/Technol … lider.html

Det som är märkligt (tycker åtminstone jag) är att man pratar om att ha flera olika bindningar till ett par skidor och inte tvärtom. Är inte det behovet ganska litet? Men det går naturligtvis lika bra att använda en bindning till flera olika skidor.

Men i grunden är det ju helhetskonceptet jag är ute efter ... tror aldrig jag sett någon tillverkare lansera en serie skidor med olika karaktär på det sätt som jag efterfrågar. Visst går det att skruva ihop något själv, men det var lixom inte det som var poängen utan att leverar ett färdigt koncept för alla oss som helst inte sätter borrmaskinen i skidorna själva.

Ett alternativ för den lilla producenten skulle uppenbart kunna vara att erbjuda en variant med Markers Demosystem. Lämna ett kit till Glisseur och se om konceptet blev höjt till skyarna eller sågat vid första spännet. ;-)

/MM

Haellgren
555 inlägg

Mountain_Man skrev:

/MM

Smörig video, Undrar hur mycket han blev betald tongue

Hade vart häftigt att kunna låsa fast Den utan Skruv, Undrar Om detta är möjligt tongue

PNyberg
4249 inlägg
PNyberg 4249 inlägg 5 år sedan

Nojlas skrev:

Line hade färdiga hål i början av 2000-talet har jag för mig. En utmärkt idé, men bindningsutbudet var begränsat till en DIN-12:a. Inte jätteupphetsande, och andra alternativ var pga skruvhålen omöjliga.
Dynafit tror jag har det på några lagg idag, men det är väl på skidor man inte överväger att drämma på en...

Line hade sitt system fram till 2006 ( har ett par Chronic Wide från 2006 med inserts från fabrik). Idén dog i och med att den påkostade bindningen (Reactor10/12) hade en genomsnittlig levnadstid på ca fem minuter.

Rossi gjorde oxå ett försök på detta har jag för mig. Jibb/allmountain skidor runt 2007(?hittar inget på det nu?) hade olika hål för tådelen (satt ganska många inserts relativt tätt) och sedan en skena (inbyggd?) för häldelen, som såg alldeles för lång ut.

Senast ut med inserts är väl K2 skidor med hål för Marker Schizo.

Lite OT meen...

Generiskt citat som alla gillar! Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad snorkel (5 år sedan)

Nojlas skrev:

Dynafit tror jag har det på några lagg idag, men det är väl på skidor man inte överväger att drämma på en P18/S920/M.30 på direkt... Här ska det (med all rätt) vara dynafit och inget annat!

Förborrade hål må fungera på snowboard, men där fungerar också bindningen oavsett om skon är 2-3mm längre eller kortare eller längre. Så är inte fallet på skidor, och därför är förborrade hål som på snowboard en helt otroligt dålig idé!

Det enda som i teorin skulle fungera är ett standardiserat räls-system. Räls finns på många lagg och fungerar hur bra som helst. Jag har för mig att Blizzard körde det till jesters och dukes runt 2007... Teknik före sin tid kanske? En av fördelarna var iaf att bindningar som duke kom ner lite lägre. (Sa dem, jag har givetvis inte provat/mätt...)

Problemet med rails är dels att vi kan säga adjöss till alla gamla goda bindningar som S916, P18 och liknande. (och den oförstörbara jibb-bindningen M.11...)
jag tror bindningstyper som marker royal-familjen och nya guardian iofs är lätt konverterade till ett sånt system - majoriteten av konstruktionen bibehålls, infästningen omdesignas.

Problemet med rails är att det är tekniskt komplicerat att producera skidor med det. För de stora märkena är det såklart inget problem, speciellt inte på skidor som massproduceras. (För sportlovsskida-segmentet är rails typ standard, här borras det inget.) Men för småtillverkare blir det krångligt. Tack vare den primitiva lösningen med att borra och skruva på bindninnen har vi många små tillverkare som pushar utvecklingen.

Rent skidtekniskt är rails dock en fördel, bindningen får flexa fritt, skidans konstruktion störs inte, flexen blir inte stum på ställen där man skruvat dit ett kilo metall, och risken för att få in fukt i skidan är ett minne blott.

Det svåra är att få branschen att få tummarna ur och etablera en allmänt accepterad standard som spänner över märkesgränserna, och som även är kompatibel i framtiden.

Den enda reella lösningen idag, tror jag är en kompromiss. jag tror den bästa läsningen är en rail som skruvas på skidan en gång för alla. Kanske ett standard-alternativ i plast, och ett i metall för macho/race-skidåkarna. (Och ett svindyrt i kolfiber för skidåkare med spandexbrallor)
På denna rail kan man dra på en touring-allround bindning á la duke/guardian, men även trycka dit något standard alpinbindning. En tech-bindning skulle bli några gram tyngre om den ska kopplas på en rail, men fortfarande vara ett intressant komplement.

Denna lösning är tekniskt möjlig, marker har idag i princip (nästan) alla komponenter som behövs, sånär som en tech-bindning som kan kopplas på en rail. (Kan inte vara så svårt?)

Om någon rail blir allmänt erkänd som standard, och skidtillverkare inte stämmer varandra sönder och samman genom patent, kanske tillverkare börjar bygga in och integrera railen i skidorna... Och då tror jag vi kan börja få riktigt intressanta fördelar i framtidens skidor!

Frågan är om de stora drakarna i skidindustrin har tid att kika på den här lilla "obetydliga detaljen", de har väl fullt upp med att designa vibrationsdempere, bromsfallskärmar, stötdämpare, bromskraftåtervinning och WiFi i nästa års skidor... wink

Dynafits inserts är i plast och är inte egentligen gjorda för frekvent bindningsbyte. De är mer en monteringshjälp eftersom det är uppenbart var man skall skruva.

En skena/rail är nog bästa lösningen men hur blir det med glapp? Är väl svårt att få det klockrent om man inte skall skruva.

Mountain_Man
4113 inlägg

Har Blizzard lagt ned IQ Max Slider? Eller blev det aldrig något av det? Kan inte se någon rail på annat än Blizzards pistskidor modell 12/13. Verkar ju annars varit en lysande idé.

/MM

MarkusO
1012 inlägg

När jag tänkt lite på idén rent generellt känner jag att det ändå hade varit jääävligt gött att slippa montera. Bara dra med sig en hög tomma skidor när man ska iväg en helg till nåt nordiskt berg för lite testande och allmänt nötande.

Ahhh... Slänga med det nya paret utan att tänka. Lägga det i samlingen. Ner i boxen. Sen bara ha en bindning som man slänger på vid liften innan de ska testas.

Nån får ringa runt och fixa en bra standard. wink

- Hel och ren? - Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

snorkel skrev:

En skena/rail är nog bästa lösningen men hur blir det med glapp? Är väl svårt att få det klockrent om man inte skall skruva.

Glapp blir nog inte något större problem. Jester demo är förvånansvärt solid. Åkmässigt märker jag ingen skillnad mot jester standard. Till och med en duke (som faktiskt sitter i en skena) är ganska solid åkmässigt (tycker jag), det enda minuset på en touring-bindning är att man kommer upp lite högre.

Är rälsen bara riktigt bred så blir det nog stabilt så det räcker. Är väl ingen omöjlighet att göra en skena i metall antar jag - det skulle nog kunna bli rejält biffigt.
(Metallskena och metallbindning tror jag däremot blir svårt att kombinera på ett bra sätt som fungerar problemfritt - men vad vet jag, jag är inte ingenjör!)

Mountain_Man skrev:

Har Blizzard lagt ned IQ Max Slider? Eller blev det aldrig något av det? Kan inte se någon rail på annat än Blizzards pistskidor modell 12/13. Verkar ju annars varit en lysande idé.

/MM

Troligtvis, ja. Tyvärr! Vet inte anledningen, men kanske var det teknik före sin tid? Det är ju en historia som är frekvent förekommande i skidindustrin...

MarkusO skrev:

När jag tänkt lite på idén rent generellt känner jag att det ändå hade varit jääävligt gött att slippa montera. Bara dra med sig en hög tomma skidor när man ska iväg en helg till nåt nordiskt berg för lite testande och allmänt nötande.

Fast om det fanns en bra standardskena så skulle man säkert kunna få skidorna levererade med den. Inget funderande om monteringspunkter och annat tjafs, bara att tuta och köra med den bindningen som passar bäst för dagen!
Om skidor i övrigt generellt sett byggs "traditionella", kan den som inte gillar denna lösningen fortfarande dra på en gammal hederlig bindning. Men visst, att tillverkare integrerar en sådan skena i skidan lär väl i så fall inte bli ovanligt, á la Blizzard IQ typ.

www.dpsskis.com Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JL76 (5 år sedan)

Mountain_Man skrev:

/MM

IQ max slidern lades väl ner på freeridemodellerna redan för några år sedan, jag minns att jag när jag sökte lite på dem då så reagerade jag på att vikterna var rätt rejäla på modellerna gissningsvis pga metall i skidorna och plattans fästanordning, detta var exkl slidern som vägde närmare 600gr (300x2) ifall jag minns rätt. Konceptet var väl ett av de bättre hittills. De tidigare IQ ( utan max) var för smala och tillät bara "Blizzards" egna bindningar (vilket var Marker och nåt som såg ut som Vist)
Edit: stavning

Mountain_Man
4113 inlägg

Har nyss monterat ett par Atomic Tracker 16 och kan konstatera att det går extremt lätt och fort att montera av bindningen från fästplattorna. Bindningen sitter fast i tådelen med en genomgående bult och det tar mindre än en minut att plocka av bindningarna och lika lång tid att sätta dit dem igen. Det enda verktyg som behövs är en skruvmejsel!

Dvs. fästplattor på flera skidor och en bindning kan fungera utmärkt. Har iofs. inte sett att det skulle finnas lösa plattor att köpa, men det borde ju gå att få tag på!

/MM

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Just ja! Varför har jag inte reflekterat över det tidigare...
Nu är det ju inga som helst problem att få med två par skidor på flyget, bara att plocka av bindningarna och lägga i handbagage alt övrig packning tills man kommer under viktbegränsningarna.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
MarkusO
1012 inlägg

Mountain_Man skrev:

Har nyss monterat ett par Atomic Tracker 16 och kan konstatera att det går extremt lätt och fort att montera av bindningen från fästplattorna. Bindningen sitter fast i tådelen med en genomgående bult och det tar mindre än en minut att plocka av bindningarna och lika lång tid att sätta dit dem igen. Det enda verktyg som behövs är en skruvmejsel!

Dvs. fästplattor på flera skidor och en bindning kan fungera utmärkt. Har iofs. inte sett att det skulle finnas lösa plattor att köpa, men det borde ju gå att få tag på!

/MM

Mycket intressant iakttagelse och ett starkt argument för Guardian/Tr i matchen mot Duke!

Låt oss hoppas att lösa plattor är lösbart.

- Hel och ren? - Citera
Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 5 år sedan

MarkusO skrev:

Mountain_Man skrev:

/MM

Mycket intressant iakttagelse och ett starkt argument för Guardian/Tr i matchen mot Duke!

Låt oss hoppas att lösa plattor är lösbart.

Går med Duke oxå.. Med lite modifkation wink

AndreasM
119 inlägg
AndreasM 119 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

/MM

Är ett rätt intressant koncept, då behöver man inte nödvändigtvis montera med inserts heller utan det går att montera på samma sätt som vanligt. Tror iofs att Salomon/Atomics häldel kan kosta en del då löst den har turmekanismen och hälhöjaren i sig. Har inte kollat om det går att göra samma sak på Duken men den främre leden kan väl knappast vara nitad eller nått liknande, i Dukens fall är det ju bara två plastplattor vilket i teorin borde vara billigt om de nu går att köpa.

Just konceptet med en bindning och ett par olika skidor känns rätt trevligt. Kommer ev att krävas olika bromsar också om skidorna skiljer mycket i bredd.

Vore trevligt med en bra väska där man kunde förvara allt i.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook