Husbil USA/Canada

erisve

Ny medlem
Husbil USA/Canada
Hallå, tänkte ta och kolla lite om det är någon som har koll på priser på husbil i usa eller canada. Vi skulle behöva en som man kan bo 4 stycken i. Vi funderar på att ta en trip på några månader. Tror ni det lönar sig att hyra en bil eller är det lika bra att köpa en och sen sälja den när man ska hem?
Vad brukar priserna på att långtidshyra husbil ligga på?

/Eric

Husbil USA/Canada
Läs Axl's inlägg längst ner i den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=35729
Där kan du säkert få en del svar på dina frågor.

Husbil är det bästa sättet att resa även om jag inte kört den turnén i U.S.A.
Att köpa bil i där borta är lite trixigt (om de inte ändrat reglerna sen jag gjorde det för en tio år sen) eftersom man får vänta ett par dagar och ibland upp till en vecka på nummerplåtarna. Försäkringen är också ett kapitel i sig.

Lycka till på turen!

Husbil USA/Canada
mm, har funderat på det där med reglerna för registering å försäkring å sånt, Det bästa vore ju om man kände nån därborta som kunde hjälpa till med att köpa å sälja den sen.
Men just nu gör jag inte det så blir nog till att hyra.

Senast ändrad:
Husbil USA/Canada
Tjena.
Jag och 2 polare hyrde husbil förra vintern och åkte omkring i alberta och british columbia. Vi hyrde från Candan RV motorhomes eller nåt sånt. Fungerade skitbra. Bilen var helt ny och om det skulle bli några problem på vägen stod dom för alla kostnader.. vi hyrde i 3 månader, minns inte riktigt vad vi betalade.
Tänk dock på att det tillkommer en del kostnader utöver bensin som man inte tänker på, eller vi gjorde inte det iaf.
Värmen drivs på gas som behöver fyllas på var 4-7 dag beroende på kylan och storlek på tank.
Vi parkerade dock längre tider på campingar och köpte elvärmefläktar vilket lönade sig i längden.
En grej till, det går inte att ha rinnande vatten i bilen på vintern heller. Vi fick köra med dunkar till matlagning å tandborstning å snällt vänta tills man kan till en camping med dusch eller hittade ett badställe på vägen.
Men det var grymt ball!
Skönt att kunna sticka vidare när man vill och stanna ett par nätter utan att behöva packa ihop alla grejjer och leta boende.
i kicking horse bodde vi på parkeringen 5 meter från backen:P
Hoppas det kan hjälpa något.
Lycka till!

Husbil USA/Canada
Mekan sa:
Tjena.
Jag och 2 polare hyrde husbil förra vintern och åkte omkring i alberta och british columbia. Vi hyrde från Candan RV motorhomes eller nåt sånt. Fungerade skitbra. Bilen var helt ny och om det skulle bli några problem på vägen stod dom för alla kostnader.. vi hyrde i 3 månader, minns inte riktigt vad vi betalade.
Tänk dock på att det tillkommer en del kostnader utöver bensin som man inte tänker på, eller vi gjorde inte det iaf.
Värmen drivs på gas som behöver fyllas på var 4-7 dag beroende på kylan och storlek på tank.
Vi parkerade dock längre tider på campingar och köpte elvärmefläktar vilket lönade sig i längden.
En grej till, det går inte att ha rinnande vatten i bilen på vintern heller. Vi fick köra med dunkar till matlagning å tandborstning å snällt vänta tills man kan till en camping med dusch eller hittade ett badställe på vägen.
Men det var grymt ball!
Skönt att kunna sticka vidare när man vill och stanna ett par nätter utan att behöva packa ihop alla grejjer och leta boende.
i kicking horse bodde vi på parkeringen 5 meter från backen:P
Hoppas det kan hjälpa något.
Lycka till!
Verkar ju hur nice som helst. Var ganska stora prisskillnader mellan 2 och 3 månader på husbil såg jag. Så det lutar mot 2 månader isåfall.
Men fanns det många campingar och sånt runt skidorterna eller var fick ni stå på "vanliga" parkeringar? Kan ju kosta en del att stå på campingplatser också.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp