Hva er lettest?

Hva er lettest?
Rent fysiskt så sprider en skidåkare sin vikt över en större yta, och har dessutom två plankor som kan användas individuellt. Skidåkarens grundpostiton är också den position som mest liknar den naturliga rörelse man utför när man hoppar och snurrar utan skidor.
Att starta och landa i samma position (kroppen vänd framåt) ger avsevärt mycket mer balans än att landa på sidan på en bräda som båda fötterna är fixerade vid.
Summa summarum: Det är lättare att göra 360 på skidor, rent teoretiskt.

Hva er lettest?
På platten då?

Det är ju inte ens svårt att göra en 360 med bräda på plattmark, utan kickar och hopp. Har aldrig sett en skidåkare göra det. Är det slumpen att jag aldrig sett någon eller är det svårare?

Någon som åker båda och vet kanske?

Hva er lettest?
jag tycker personligen att rotering på bräda är mycket lättare än på plankorna.. jag suger hårt å länge på bräda men klarar ändå av 540 utan problem.. skidor är jag bra mycket bättre på men tycker ändå det är svårare att snurra t ex en 540..
sen är noljas teorier helt inte helt rätt enligt mig.. prova själva genom att stillastående hoppa med fötterna dels i snowboardställning och dels i skidställning sen märker ni ju själva vilken som krävs minst rotationskraft och vilken landings som är mest stabil.. för mig var snowboard landingen mest stabil eftersom man i den kan använda knäna bättre än i skidställning..

Tillbaka
Topp