Hybridåkaren 70-30 med ett lätt koger

ErikBB

Medlem
Hej,
Detta var en djupare djungel än jag förutsett. Jag har inte kunnat se om liknande tråd redan finns så ursäkta alla mods för det.
Jag kommer från telemark och tänkte ge mig i kast med topptur nu till säsongen. Företrädesvis i Jämtlandsfjällen. Jag tänkte låta telemarken vila offpist och satsa på topptursskidor istället. Jag gillar också träning så det hade varit gött med ett set som öppnar dörren för rundor i den lokala backan på morgonen innan jobbet. Även om träning är kul så får det gärna vara lättare saker. Tung utrustning gör inte upplevelsen av träning goare. Det behöver inte vara rena Skimo prylar eftersom upplevelsen utför kommer bli allt för lidande. Som småbarnsförälder vill jag också kunna gå från pist med kidsen till att dra på stighudar för ett åk utanför. Risken är också stor att tiden i pisten då blir mer än tiden utanför även om önskan vore omvänd. Jag är 188 och väger 70 gillar svängar pushar inte nödvändigtvis fart i svarta backar bara för att.
Jag har än så länge kikat på BC Free Orb 184cm. Sen kommer bindning och där kikade jag på Shift 880g vilket också innebär tyngre stabilare pjäxa typ Salomon Mtn PRO 1550g+. Är detta en rimlig väg för typen av åkning som jag beskrev ovan eller börjar det gå mot ett alltför tungt alternativ? Är det sus att köra typ Atk Evo 13 med Salomon Mtn summit PRO i pist?

Väl mött!

Jag skulle kolla på en skida + bindning i segmentet ovanför Skimo Race. Dvs en skida på kanske 75-80 i midja och en bindning som är snäppet lättare än den ATK du kollat på. Då har du ett kit som är lätt och fortfarande är riktigt bra för utförsåkningen i svenska fjällen. Pistskida, nja det är väl inga randolagg egentligen. Mina go-to i quivern är ett par SkiTrab Maestro med en ATK Trofeo-bindning. Funkar överallt, från Funäs backar till Keb Classic.
Ytterligare en bonus är att det blir smalare och därmed lättare stighudar. Lättare skidkit= du orkar gå ett åk till.
Även jag har gått över till den mörka sidan och insett njutningen med lätta prylar, jämfört med att byngla med tung (men ack så skojig) telisutrustning.

Det känns lite trixigt att landa i en setup som blir rolig både för träningspass, hänga i pisten och för renodlade toppturer. Med en setup som skall användas till allt så blir det alltid kompromisser så du behöver vara ärlig med dig själv och fundera på hur stor andel av dina skiddagar som du kommer att använda utrustningen i respektive kategori. Viktigt också att tänka på att utrustningen är en helhet som måste vara anpassad för varandra viktmässigt; skidor, pjäxor och bindningar. Om budgeten tillåter ett par pjäxor och två par skidor blir läget helt annat :)

Som pjäxor skulle jag titta på något i segmentet Dynafit Radical Pro! Hyfsat lätt, bra gåläge, extremt lätt att växla mellan gå- och åkläge, har stabilitet nog att driva även lite tyngre skidor. Ett pjäxa som fungerar extremt bra i pist och även ute på fjället. Tillåter plånboken enbart ett par skidor och det blir mycket topptur skulle jag satsa på ett techbindningar med "förspänning", vilket gör att det blir en helt annan elasticitet och vid piståkning mindre risk för "tjuvsläpp". Är det däremot mycket pist och enbart kortare turer från liftsystemet är en hybridbindning som Shift perfekt.

Själv så har irritation och frustration av kompromisser gjort att utrustningsarsenalen konstant växer, då det blir så mycket roligare med rätt utrustning för rätt ändamål :)

Det känns lite trixigt att landa i en setup som blir rolig både för träningspass, hänga i pisten och för renodlade toppturer. Med en setup som skall användas till allt så blir det alltid kompromisser så du behöver vara ärlig med dig själv och fundera på hur stor andel av dina skiddagar som du kommer att använda utrustningen i respektive kategori. Viktigt också att tänka på att utrustningen är en helhet som måste vara anpassad för varandra viktmässigt; skidor, pjäxor och bindningar. Om budgeten tillåter ett par pjäxor och två par skidor blir läget helt annat :)

Som pjäxor skulle jag titta på något i segmentet Dynafit Radical Pro! Hyfsat lätt, bra gåläge, extremt lätt att växla mellan gå- och åkläge, har stabilitet nog att driva även lite tyngre skidor. Ett pjäxa som fungerar extremt bra i pist och även ute på fjället. Tillåter plånboken enbart ett par skidor och det blir mycket topptur skulle jag satsa på ett techbindningar med "förspänning", vilket gör att det blir en helt annan elasticitet och vid piståkning mindre risk för "tjuvsläpp". Är det däremot mycket pist och enbart kortare turer från liftsystemet är en hybridbindning som Shift perfekt.

Själv så har irritation och frustration av kompromisser gjort att utrustningsarsenalen konstant växer, då det blir så mycket roligare med rätt utrustning för rätt ändamål :)
Tack för svar. Bra resonemang. Känner igen det från cykelvärlden. Svårt att argumentera för att köra DH-cykel på Vätternrundan. Det går men kommer kanske inte vara jätteroligt. Svårt att rannsaka. Pist har man ju slitit hela livet och är förmodligen det mest lättillgängliga alternativet framåt med familj. Men önskan är ju att komma ut på topptur och se om det är det som är det riktigt göttiga. Även om jag önskat stå på topptursskidorna veckorna i ända så kommer ändå inte vädret tillåta det. Vilket ändå resulterar i plattljusåkning i pist ;)

Optimalt upplägg med två setup:
1. All mountain skida 90-100 mm, vikt ca 1800 g + Shift. Kul i pist och offpist och kortare turer. Lämpligt för alla snöförhållanden. Säker binding utifrån skaderisk!
2. Topptursskida 85-95 mm, vikt ca 1400-1500 g + lättare ATK techbindning. Allsidig setup som får bra utförsegenskaper och ändå är hyfsat lätt. Lämpligt för samtliga snöförhållanden.

Pjäxor som passar bra till båda ovan setup är t ex Dynafit Radical Pro (vikt ca 1400 g).

Sen fixar du bra hudar! Typ Pomoca Free Pro 2.0 som har överlägset låg vikt och glidegenskaper. Har du lång flack anmarsch kompletterar du även med korta och smala "race hudar" så sparar du ytterligare energi med dem👍

Suveränt svar! Nu är det bara välja årets investering troligtvis setup 2. Så får det bli telisarna i pist den här säsongen. Nästa steg blir att åka och testa pjäxor. Det är en djungel att som ”ny” hitta pjäxor som klarar alla ISO standarder för bindningstyper, vara lätta, rimligt styva etc. och kanske det viktigaste att de ska passa min bananfot. Hoppas sen bara att pjäxan jag hittar inte ser ut som en korsning av en skärmsläckare från tidigt 90-tal och en cybertruck. 🥴

Suveränt svar! Nu är det bara välja årets investering troligtvis setup 2. Så får det bli telisarna i pist den här säsongen. Nästa steg blir att åka och testa pjäxor. Det är en djungel att som ”ny” hitta pjäxor som klarar alla ISO standarder för bindningstyper, vara lätta, rimligt styva etc. och kanske det viktigaste att de ska passa min bananfot. Hoppas sen bara att pjäxan jag hittar inte ser ut som en korsning av en skärmsläckare från tidigt 90-tal och en cybertruck. 🥴
Vilken blev setup 2? Jag köpte också en setup 2 efter råd av bla @tanndalenexperience

Tillbaka
Topp