Hybridbindningar: PT Duke eller Shift?

SIMONGUST

Medlem
Har tänkt införskaffa mig ett par plankor med en hybridbindning som går hårt nedför men också uppför. Rambindning har jag haft tidigare och är inget alternativ.
Undrar om det är någon som har erfarenheter från bindningarna?

C of P

Medlem
Shiften har funkat väldigt bra för mig. Jag har haft de senaste två modellerna och kört dem helt utan problem. Jag har hört från några lite tyngre åkare (90 kg plus) att de kan uppfattas som något mjuka vid hård åkning. Det har jag själv aldrig märkt av eller haft problem med.
Vissa säger att Duke är enklare att kliva i när det är mycket snö, men det har inte varit ett problem för mig heller.
Mycket nöjd med mina shift! 👍🏼

LuddeLundin

Medlem
79112482-1F3E-4044-86DB-E2BFA497B5E0.jpeg

Stod inför samma dilemma i fjol och de föll på Pt Duke 12. Riktigt nöjd med mina monterade på Reckoner 102. Kört alltifrån topptur, park, pist och offpist hårt och löst. Kan inte hitta många nackdelar. Tidigare kört med rambindning. Inte hårdkört shiften själv men den jämförelse jag kan göra är att pt duken har en mer känsla av att sitta i en ”vanlig” bindning utför. Uppför är pt duken genom att ta bort tådelen likvärdig skulle jag säga. Förutom priset så är ju grundvikten och materialkänslan en skillnad mellan dom.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Generellt sett:
Om vikten inte är speciellt betydelsefull - köp Duke PT. Den är mer robust och pålitlig.
Om vikten spelar viss roll - välj Shift. Den är lättare, men har några egenheter som kan vara irriterande i olika hög grad, beroende på hur och till vad den används.

zzzchrille

Medlem
Nu kommer jag med ett tredje alternativ (beklagar detta). Jag har valt Cast som lösning och tycker det är det optimala för mig. Har dock ingen erfarenhet av varken Duke PT eller Shift. Shift verkar dock vara en något behändigare bindning, med en smäckrare konstruktion är de båda övriga. Cast baseras på Look/Ross Pivot där man byter tådel beroende på uppför/utför. Passar mig utmärkt då jag endast hudar ett fåtal turer men åker mycket liftburet. Är helt trygg med Look Pivot, så nerför är det inga probs. Såklart en tung setup uppför, men för min smak är kompromissen optimal.

Cast säljs nu i Sverige (https://pjaxgaraget.se/cast/) och Look säljs överallt. Kanske något dyrare än Duke PT om man inte redan har Look-bindningen. Look + Cast ca 7000 sek. Duke PT verkar kosta ca 6000.

LuddeLundin

Medlem
Har tänkt införskaffa mig ett par plankor med en hybridbindning som går hårt nedför men också uppför. Rambindning har jag haft tidigare och är inget alternativ.
Undrar om det är någon som har erfarenheter från bindningarna?
Vilka plankor har du tänkt dig? Fundera sen på användningsområdet och välj bindning därefter som steglund skrev.

SIMONGUST

Medlem
Nu kommer jag med ett tredje alternativ (beklagar detta). Jag har valt Cast som lösning och tycker det är det optimala för mig. Har dock ingen erfarenhet av varken Duke PT eller Shift. Shift verkar dock vara en något behändigare bindning, med en smäckrare konstruktion är de båda övriga. Cast baseras på Look/Ross Pivot där man byter tådel beroende på uppför/utför. Passar mig utmärkt då jag endast hudar ett fåtal turer men åker mycket liftburet. Är helt trygg med Look Pivot, så nerför är det inga probs. Såklart en tung setup uppför, men för min smak är kompromissen optimal.

Cast säljs nu i Sverige (https://pjaxgaraget.se/cast/) och Look säljs överallt. Kanske något dyrare än Duke PT om man inte redan har Look-bindningen. Look + Cast ca 7000 sek. Duke PT verkar kosta ca 6000.
Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.

zzzchrille

Medlem
Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.
Förstår det, Cast bygger ju nästan lite på att man redan har en pivot-bindning från början. Paketpriserna från exempelvis tyska sidor brukar vara ganska fördelaktiga, så jag förstår din tanke.
Hade jag tvingats välja mellan Shift och Duke hade jag valt Duke.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp