Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka plankor har du tänkt dig? Fundera sen på användningsområdet och välj bindning därefter som steglund skrev.Har tänkt införskaffa mig ett par plankor med en hybridbindning som går hårt nedför men också uppför. Rambindning har jag haft tidigare och är inget alternativ.
Undrar om det är någon som har erfarenheter från bindningarna?
Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.Nu kommer jag med ett tredje alternativ (beklagar detta). Jag har valt Cast som lösning och tycker det är det optimala för mig. Har dock ingen erfarenhet av varken Duke PT eller Shift. Shift verkar dock vara en något behändigare bindning, med en smäckrare konstruktion är de båda övriga. Cast baseras på Look/Ross Pivot där man byter tådel beroende på uppför/utför. Passar mig utmärkt då jag endast hudar ett fåtal turer men åker mycket liftburet. Är helt trygg med Look Pivot, så nerför är det inga probs. Såklart en tung setup uppför, men för min smak är kompromissen optimal.
Cast säljs nu i Sverige (https://pjaxgaraget.se/cast/) och Look säljs överallt. Kanske något dyrare än Duke PT om man inte redan har Look-bindningen. Look + Cast ca 7000 sek. Duke PT verkar kosta ca 6000.
Då låter Duke PT som ett klockrent val. Skillnaden på den och Cast är egentligen inte speciellt stor. Båda är robusta och pålitliga bindningar.Reckoner 112! Jag lutar helt klart mer åt hårt utför och PT Duke. Vikten på bindningen är inte det viktigaste.
Förstår det, Cast bygger ju nästan lite på att man redan har en pivot-bindning från början. Paketpriserna från exempelvis tyska sidor brukar vara ganska fördelaktiga, så jag förstår din tanke.Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.
Du kommer inte bli missnöjd med den kombonReckoner 112! Jag lutar helt klart mer åt hårt utför och PT Duke. Vikten på bindningen är inte det viktigaste.
Pt12 har väl samma bakdel som Squire. Pt16 är ju samma som Griffon/Jester väl.[postade i annan tråd innan men denna tråd verkar mer rätt]
Kollar på utrustning till vuxen son. Han kör mycket offpist men också park, baklänges osv. Så det brukar gå åt en del skistoppers - antagligen för att skistoppern går ner i snön när man landar baklänges. På klenare bindingar - squire - går då hela bakbindningen sönder (provade när barnen var mindre).
Någon som har upplevt sådana eller andra problem med duke pt och parkåkande?
Jo, det stämmer. Duke PT 12 och Squire 11 (men inte Squire 10) har en häldel som kallas Hollow Linkage 2. På Duke PT 16, Jester och Griffon heter den Inter Pivot 3. Skistoppersena är däremot inte samma på Duke PT och Squire/Griffon/Jester. Hursomhelst ska hela Squire-bindningen ha gjorts om inför säsongen 21/22, så det är möjligt att de gamla problemen med tjuvutlösningar och klena skistoppers har blivit åtgärdade.Pt12 har väl samma bakdel som Squire. Pt16 är ju samma som Griffon/Jester väl.
Jag är också lite skeptiskt när det gäller AFDn på Shift och parkåkning.Så skulle pt 12 hålla för baklängeslandningar, buttrar osv, trots att den bygger på squire eller är shift bättre? Åker själv med shift och tycker inte afd(?) funkar speciellt bra och inte heller hälhöjaren eller låsningen av skistopperserna.
Eller - är det kanske cast som gäller?
Jag tror PT 16 klarar parkåkning bra förutom att skistoppers är nog rätt känsliga för att landa switch, går dem sönder är det nog rätt jobbigt att byta ut dem. Å andra sidan får man nog leva med det, finns väl ingen bindning som håller helt och hållet för det!Ok! Lutar mot pt 16 ändå. Det som talar mot cast är kostnad + avsaknad höjdjustering + små felmarginaler vid montering.