Hybridbindningar: PT Duke eller Shift?

SIMONGUST

Medlem
Har tänkt införskaffa mig ett par plankor med en hybridbindning som går hårt nedför men också uppför. Rambindning har jag haft tidigare och är inget alternativ.
Undrar om det är någon som har erfarenheter från bindningarna?

Shiften har funkat väldigt bra för mig. Jag har haft de senaste två modellerna och kört dem helt utan problem. Jag har hört från några lite tyngre åkare (90 kg plus) att de kan uppfattas som något mjuka vid hård åkning. Det har jag själv aldrig märkt av eller haft problem med.
Vissa säger att Duke är enklare att kliva i när det är mycket snö, men det har inte varit ett problem för mig heller.
Mycket nöjd med mina shift! 👍🏼

79112482-1F3E-4044-86DB-E2BFA497B5E0.jpeg

Stod inför samma dilemma i fjol och de föll på Pt Duke 12. Riktigt nöjd med mina monterade på Reckoner 102. Kört alltifrån topptur, park, pist och offpist hårt och löst. Kan inte hitta många nackdelar. Tidigare kört med rambindning. Inte hårdkört shiften själv men den jämförelse jag kan göra är att pt duken har en mer känsla av att sitta i en ”vanlig” bindning utför. Uppför är pt duken genom att ta bort tådelen likvärdig skulle jag säga. Förutom priset så är ju grundvikten och materialkänslan en skillnad mellan dom.

Senast ändrad:
Generellt sett:
Om vikten inte är speciellt betydelsefull - köp Duke PT. Den är mer robust och pålitlig.
Om vikten spelar viss roll - välj Shift. Den är lättare, men har några egenheter som kan vara irriterande i olika hög grad, beroende på hur och till vad den används.

Nu kommer jag med ett tredje alternativ (beklagar detta). Jag har valt Cast som lösning och tycker det är det optimala för mig. Har dock ingen erfarenhet av varken Duke PT eller Shift. Shift verkar dock vara en något behändigare bindning, med en smäckrare konstruktion är de båda övriga. Cast baseras på Look/Ross Pivot där man byter tådel beroende på uppför/utför. Passar mig utmärkt då jag endast hudar ett fåtal turer men åker mycket liftburet. Är helt trygg med Look Pivot, så nerför är det inga probs. Såklart en tung setup uppför, men för min smak är kompromissen optimal.

Cast säljs nu i Sverige (https://pjaxgaraget.se/cast/) och Look säljs överallt. Kanske något dyrare än Duke PT om man inte redan har Look-bindningen. Look + Cast ca 7000 sek. Duke PT verkar kosta ca 6000.

Har tänkt införskaffa mig ett par plankor med en hybridbindning som går hårt nedför men också uppför. Rambindning har jag haft tidigare och är inget alternativ.
Undrar om det är någon som har erfarenheter från bindningarna?
Vilka plankor har du tänkt dig? Fundera sen på användningsområdet och välj bindning därefter som steglund skrev.

Nu kommer jag med ett tredje alternativ (beklagar detta). Jag har valt Cast som lösning och tycker det är det optimala för mig. Har dock ingen erfarenhet av varken Duke PT eller Shift. Shift verkar dock vara en något behändigare bindning, med en smäckrare konstruktion är de båda övriga. Cast baseras på Look/Ross Pivot där man byter tådel beroende på uppför/utför. Passar mig utmärkt då jag endast hudar ett fåtal turer men åker mycket liftburet. Är helt trygg med Look Pivot, så nerför är det inga probs. Såklart en tung setup uppför, men för min smak är kompromissen optimal.

Cast säljs nu i Sverige (https://pjaxgaraget.se/cast/) och Look säljs överallt. Kanske något dyrare än Duke PT om man inte redan har Look-bindningen. Look + Cast ca 7000 sek. Duke PT verkar kosta ca 6000.
Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.

Ah cast hade varit drömmen men kostar skjortan, ska köpa ett "set" från tyskland och då kommer priset ner en aning på shift och PT duke.
Förstår det, Cast bygger ju nästan lite på att man redan har en pivot-bindning från början. Paketpriserna från exempelvis tyska sidor brukar vara ganska fördelaktiga, så jag förstår din tanke.
Hade jag tvingats välja mellan Shift och Duke hade jag valt Duke.

[postade i annan tråd innan men denna tråd verkar mer rätt]
Kollar på utrustning till vuxen son. Han kör mycket offpist men också park, baklänges osv. Så det brukar gå åt en del skistoppers - antagligen för att skistoppern går ner i snön när man landar baklänges. På klenare bindingar - squire - går då hela bakbindningen sönder (provade när barnen var mindre).
Någon som har upplevt sådana eller andra problem med duke pt och parkåkande?

[postade i annan tråd innan men denna tråd verkar mer rätt]
Kollar på utrustning till vuxen son. Han kör mycket offpist men också park, baklänges osv. Så det brukar gå åt en del skistoppers - antagligen för att skistoppern går ner i snön när man landar baklänges. På klenare bindingar - squire - går då hela bakbindningen sönder (provade när barnen var mindre).
Någon som har upplevt sådana eller andra problem med duke pt och parkåkande?
Pt12 har väl samma bakdel som Squire. Pt16 är ju samma som Griffon/Jester väl.

Supernöjd med mina shift 13, de är lätta att använda och stabila nog för mig.
Den stora nackdelen är skistoppersen för mig, de släpper när man går(har börjat ta med gummiband som jag drar bort de med, som när man vallar) men den stora fördelen är nog faktiskt att den är identisk med de flesta andra freeridebindningar åkmässigt.

Pt12 har väl samma bakdel som Squire. Pt16 är ju samma som Griffon/Jester väl.
Jo, det stämmer. Duke PT 12 och Squire 11 (men inte Squire 10) har en häldel som kallas Hollow Linkage 2. På Duke PT 16, Jester och Griffon heter den Inter Pivot 3. Skistoppersena är däremot inte samma på Duke PT och Squire/Griffon/Jester. Hursomhelst ska hela Squire-bindningen ha gjorts om inför säsongen 21/22, så det är möjligt att de gamla problemen med tjuvutlösningar och klena skistoppers har blivit åtgärdade.

Ok. Känns som att det då lutar åt pt 16, trots priset…. Ingen annan som har hittat några brister med dessa?

Enligt mig är den största nackdelen med pt 16 vikten. På 1350g väger den lika mycket som en demobindning eller gammal rambindning, 300g mer än en vanlig bindning eller 500g (!!!) mer än shift. Jag har åkt både rambindning och demobindning och stört mig på den extra vikten vid åkning, sen behöver ju inte din son märka det alls :)

@herrgard - jo, det är ju väldigt mycket. Kanske ska tänka om...
Så skulle pt 12 hålla för baklängeslandningar, buttrar osv, trots att den bygger på squire eller är shift bättre? Åker själv med shift och tycker inte afd(?) funkar speciellt bra och inte heller hälhöjaren eller låsningen av skistopperserna.
Eller - är det kanske cast som gäller?

Så skulle pt 12 hålla för baklängeslandningar, buttrar osv, trots att den bygger på squire eller är shift bättre? Åker själv med shift och tycker inte afd(?) funkar speciellt bra och inte heller hälhöjaren eller låsningen av skistopperserna.
Eller - är det kanske cast som gäller?
Jag är också lite skeptiskt när det gäller AFDn på Shift och parkåkning.

Jag kör själv Duke PT 16 och är nöjd. Har även kört rambindning tidigare och upplever nog ändå att Duke PT känns lättare, säkert placebo men inbillar mig att det har mycket att göra med typ viktfördelningen (plus att den till skillnad från en rambindning inte dödar hela skidan under foten).
Jag har kört mycket park på griffon/jester och där kan jag hålla med om att stoppersena är byggt för klent, inte ännu upplevt något problem med dessa på PTn. Värt att tillägas är dock att likt med shiften så är skistoppern i det större laget, jag kör den smala varianten på 112-skida vilket jag tänker minskar risken för skistopper-haveri.
Om det däremot skall köras framförallt park utöver offpist och topptur på en och samma skida hade jag nog ändå tagit en rejäl titt på cast. Finns nog ingen stopper som klarar alla utlösningar när man landar switch men pivoten har en bra konstruktion gjord i mer metall än de andra märkena. Sen är både pivotstoppers och hybridbindningsstopper väldigt dyra, på så sätt är det lite hugget som stucket också.

Ok! Då väljer jag bort shift iaf. och funderar vidare på cast och pt 16. @Skatt , har det funkat problemfritt med 100-bred skistopper på 112 bred skida?
Har funderat en del på hur man skulle kunna lösa problemet med skistoppers som går sönder vid baklängeslandningar. Förutom den uppenbara lösningen att sluta landa baklänges... Nån som provat att sätta fast en elastisk slang som man sticker in skistopperserna i och sedan låter löpa bakom bakbindningen? Tanken är alltså att skistoppern ska funka som vanligt men utan att ha 'spetsar' som sticker ner i snön.

@erik_lagg känns ändå som pt 16 är den som gäller för er. Mellan 12 och 16 hade jag personligen valt 12 men jag åker noll park. Jester-hälen är riktigt bra.

Cast är väl mest för de som redan är frälsta av pivot 15/18 och egentligen inte kan tänka sig åka något annat. Massor av metall och elasticitet för stora åk och många års hållbarhet, samt montering med skruvarna nära centrum för att inte påverka skidans flex. Jag tycker de är jobbiga att klicka i om det är djupt puder, de har dåliga inställnigsmöjligheter och att byta bromsar innebär att byta allt utom dildon:
1670152407396.png

Jag ska åka shift i år. Tanken är en turbindning som funkar bra även för liftburet, så mitt fokus är snarare att komma bort från tech i pisten och kunna ta med bara ett par skidor vid resor. Får se hur jag trivs med afd/hälhöjare/bromsar.

Tack för bra info - tycker inte heller pivot verkar helt optimalt. Men eftersom många parkåkare verkar gilla pivot kanske det är någon stor fördel med dem förutom elasticitet. Kanske att skistopperserna håller bättre på dessa än på tex griffon?

Stod inför samma val för något år sedan när Duke lanserades och vågade inte gå på PT12 med tanke på häldelen utan valde PT16. Vad jag har hört så verkar "nya" häldelen (hollow link 2) hålla ihop betydligt bättre än den som tidigare användes i squire. Ska man dock köra lite park eller hårdare åkning utför skulle jag välja PT16.

Gällande vikten på PT 16 så väger den ca 180g mer per bindning uppför än shift vilket inte stör mig alls som testat båda. Jag går i och för sig inga längre turer och prioriterar åkengenskaper framför mg-jakt uppför 😉

Sen har vi vikten utför med pt 16 vilken @herrgard skrev om tidigare. Jag upplever inte det som något problem eller känner så stor skillnad mot "vanliga" bindingar jag kört på. Har tidigare kört på pivot och STH2 vilka väger strax över 1200g/binding så skillnaden upplevs inte som så stor

Ok! Lutar mot pt 16 ändå. Det som talar mot cast är kostnad + avsaknad höjdjustering + små felmarginaler vid montering.

Ok! Lutar mot pt 16 ändå. Det som talar mot cast är kostnad + avsaknad höjdjustering + små felmarginaler vid montering.
Jag tror PT 16 klarar parkåkning bra förutom att skistoppers är nog rätt känsliga för att landa switch, går dem sönder är det nog rätt jobbigt att byta ut dem. Å andra sidan får man nog leva med det, finns väl ingen bindning som håller helt och hållet för det!

Tillbaka
Topp