Hyland, från fjanteri till stöld?

• Trådstartare Trådstartare JCM
  • Start datum Start datum

JCM

Ny medlem
Niklas Hyland har nu under ett flertal år varit på en sällan skådad Odyssé genom osmakliga och usla tv-program, ointressanta vinklar samt taffligt programledarskap. Jag är ledsen för att påminna om actiontöntlandslag hit och wakeboard-tjohoo dit, för er som lyckats förtränga eländet. Och sedan har han ägnat ett stort arbete åt att undergräva all form av trovärdighet för brädsporter i allmänhet i ett flertal år.

Det är ju dock märkligt att det inte finns människor med någon form av beslutanderätt inom statstelevisionen, TV4, Titan etc som i människorätts-, den goda smakens eller det sunda förnuftets namn har tagit karln bort från allt vad etermedier heter för länge sedan. Men sån tur har vi alltså inte.

Dock har nu NH satt sin sista rova i ån, tappat sista spjälan i staketet, förlorat sista hönan från gården, tömt sista burken i sexpacket och därmed passerat gränsen för att JCM ska ta bladet från munnen och ställa till med räffst och rättarting.

I nutid ligger alltså NH bakom produktioner som jag fantamig inte är saker på vad de heter, men jag gissar på adrenalin (namnet talar ju sitt tydliga språk) och richter, för det skulle passa ihop med brottsprofilen som FBI tagit fram. Program, som bortsett från fjantigt och uselt programledarskap samt skitdåliga egenproducerade inslag, räddats av inköpta program och delar av program.

Och för att tjäna lite mer pengar passar numera NH på att betala för en kort visning av ett längre program i det ena programmet (en kanal) för att sedan köra mer än tre ggr så långa inslag från samma program i sitt andra program (klädsamt nog i en annan kanal).

*Den andra visningen gör han ju så klart utan att betala.
*Den andra visningen gör han ju så klart utan att kontakta de som har upphovsrätten till verket.
*Den andra visningen gör han ju så klart i förhoppning om att ingen ska märka stölden, så att intäkterna till NH:s "produktionsbolag" kan fortsätta att strömma in utan att han ska behöva dela med sig till de som gjort jobbet.

Det är ju ett jevvla sätt helt enkelt, oavsett om det avser folkvett och att visa respekt för de som kan göra program eller om det gäller affärsmannaskap. Skit ska skit ha! C U in hell, hombre!

Ja herre gud ska man se på nåt av dom där programmen får man vara beredd på att åtminstone stänga av ljudet illa kvickt för att inte tappa all entusiasm för sina hobbies.

Jag försökte luska lite i tv-produktionsträsket och fick tag på följande citat från Svenska Vattenskidförbundet. Jag vet inte om jag kan hålla med... Se även nedan om vad som NH skriver om NJ på hans hemsida. Tjänster och gentjänster, klia min rygg så osv osv

/R

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här skriver fd journalist kollegan Niclas Sjögren om Niklas Hyland tidigare bevakande av trend- och actionsport.

”Om man ska göra något så vanskligt som att försöka nå den kräsnaste, ängsligaste och mest trendkänsliga av målgrupper är det lätt att hoppa i galen tunna. Om det inte finns engagemang, själ, hjärta och smärta i programmet kommer hela denna subkulturs medlemmar att vända ryggen åt denna produktion. Vill man dessutom prata med den stora massan duger det heller inte enbart med entusiasm och snygga bilder; det krävs även professionalism rent TV-mässigt.
Jag tycker inte att någon är självskriven för denna mycket svåra uppgift. Det enda jag kan säga är att Niklas Hyland förefaller vara den enda journalisten i Sverige som besitter såväl kunskap om trendsporterna i fråga som insikt i strikt professionell TV-produktion.”

Niclas Sjögren, Sveriges ledande skribent när det gäller trendbetonad sport.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niklas Hyland
TV-producent och creative director på produktionsbolaget propello AB:

"Niclas Sögren är den överlägset bästa copyn i sin nisch. Handlar det om res, äventyr eller sport vänder jag mej aldrig till någon annan skribent/reporter. Om han nu inte är ute i världen och åker skidor i Iran, bevakar multisport i Vietnam eller ligger för döden i difteri på någon vulkan i Sydamerika. Hade jag haft alla hans talanger skulle jag kommit långt..."

Nu känns det som om det är dags för nån att, på sant freeride-maner, deklarera att vi ska vara tacksamma för att det på publika frekvenser utsänds dylika program. Inlägget har fått leva ostört från urvattnade klyschharanger förvånansvärt länge.

Varsågod - scenen är er.

Har inte sett varken Richter eller Adrenalin så jag kan inte uttala mig om deras eventuella kvalitet. Men helt klart är att ihopklumpningen av olika bräd- och äventyrssporter till en sorts homogen, grå actionssportmassa och subkultur står mig upp till halsen. Överhuvudtaget känns det som om den gode (???) NH förtvivlat försöker att bli alternativsporternas svar på Göran Zachrisson som "initierat" ska redogöra för sporternas själ, essens och gudvetvad för de ofrälse. Lite kul att han till och med får konkurrens av nyss nämda Zacke (han reste runt lite med FR i vintras). I sin iver att vara först med att rapportera om den senaste flugan får han den fånigaste sysselsättning att bli till en livsstil. Ärligt talat, hur mycket livsstil är det över wakeboard. Det var tamejfan inte det minsta trendigt när folk gjorde trick på vattenskidor. Men köp ett par pösiga brallor och ställ dig på tvären pöjk och du blir hipp. Var exakt ligger det livsstilsmässiga i att efter lite tjat äntligen få låna pappsens utombordare, Shell-kort, fyrhjulsdrivna jeep och ge sig ut på närmsta dypöl för lite skutt i vågsvallet med polarna? I så fall är det väl minst lika befogat att även kalla helrörskrökande på Kharma för en livsstilsport när man ändå är i farten.

Om sanningen ska fram så är väl den trendigaste, hippaste och mest livsstilsinfekterade sporten just nu densamma som utmålas som den store Satan i NHs ögon: fotboll.

va e detta för skit?
jag tycker du skall vara glad att det över huvud taget sänds något som innehåller wakeboard, snowboard och liknande på svensk tv.

varför bara klaga och snacka en massa skit om hyland?
njut av sporten eller fixa fram något annat material

DIN ..... FJANT//Danne

Måste bara säga att detta va ett av de bästa inlägg jag har läst på FR. NÅGONSIN!! Tänk va skönt det är å veta att man inte é ensam i detta land om att tycka "mindre bra" om... jag tänker inte ens skriva hans namn....

Ride on!!!!

Så Hyland hotar att urholka den balla kulturen kring dessa sporter? So what, de enda som har anledning att oroas är de som åker bara för att vara balla. Hela det här livsstilssnacket är rätt nördigt. Exempelvis snowboard har inte varit hardcore på tio år, lika bra att acceptera att det är en mainstreamsport idag. Spela roll att Hyland då försöker profitera på lite exploatering, det är inte första gången något sådant händer.

Edit: om det sen stämer att han snor material från andra så är det förståss beklagligt.

Tillbaka
Topp