Hyra lavinsändare?

r00tr4t

Ny medlem
Hyra lavinsändare?
Tja jag och ett par arbetskamrater ska åka till Bad Gastein nu i januari.
Det blir mycket offpiståkning. Det bästa är väll om man kan undvika laviner men för min egen och mina kamraters säkerhet funderar jag på om vi kan hyra lavinsändare och spade. Tror inte jag kan övertyga dom att köpa en just nu men i framtiden.

Hyra lavinsändare?
Tompan14 sa:
...men kom ihåg att utrustningen är värdelös om man inte vet hur man ska använda den...
...och har övat med just den här utrustningen flera gånger innan.
Fast det där är ju helt och hållet eget ansvar. Har man benkoll är det ju bara att hyra och köra!

Hyra lavinsändare?
r00tr4t sa:
Så det är inte bara tuta och köra :/
och har övat med just den här utrustningen flera gånger innan.
Är inte alla lavinsändare likadana?
Vart tränar jag och mina kollegor enklast och billigast lavin räddning?
Det är absolut inte att "bara tuta och köra".
När det gäller utrustningen så kan man väl säga alla lika, alla olika. Men det gäller att ha koll på just den modell du använder, inte bara modeller i allmänhet.
Lite snabbt googlande lede mig till Freeride Gastein. Pröva att ta kontakt med dem så ordnar det sig nog, jag har ingen erfarenhet alls av dem men det är många svenskar nere i Bad Gastein varje vinter så någon här borde ha koll.
Det är väldigt positivt att du insett vikten av utrustning vid lössnöåkning, tummen upp för det! Dock gäller det att du även inser att vikten av utbildning är större. Kunskap är lätt att bära och det kostar inte mycket, lägg lite mindre på after-ski och ät matsäck istället för restauranglunch så går resebudgeten plus minus noll ;)

Hyra lavinsändare?
Offpist är svårslaget!! Vad kul att ni ska ut på sånt äventyr!!

Utrustning och dessutom kunna hantera den är viktigt!
Men inte bara det. Om ni ska åka offpist och dessutom utan guide, vilket inte är att rekommendera.
Då skulle jag verkligen rekommendera att åtminstone gå en lavinkurs så ni får det grundläggande, överskådliga kunskapen om snö, lavinrisker och vädrets påverkan med lite goda råd på vägen.

Dessutom är det kul att gå en sån kurs. Det brukar bara vara några timmer en kväll med föreläsare och sen ut och pröva trancieverteknik. När jag gick den var vi ute i en park och gömde tranceivrar under höstlöven.
Det gick lika bra det. Nyttig övning!

Kurserna brukar anordnas i butiker som säljer bland annat sån utrustning (märkligt sammanträffande, eller hur?).
Den kursen jag gick på var på Playground i Stockholm (www.playgroundstores.com) och föreläsningen hölls av Andreas Bengtsson, autoriserad bergsguide på Mountain Guide Travel. (http://www.mountainguide.se/)
Kolla denna länk för kurser: http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=28&languageId=46

Ett sista tips: Ring försäkringsbolaget där du har hemförsäkringen och kolla att du är försäkrad utanför pisten.
Annars kan det bli riktigt dyrbart.

Senast ändrad:
Hyra lavinsändare?
Enligt de hemmabackar du har listat så verkar du bo i Gästrikland, stämmer det?
I så fall kanske någon här vet om det finns några kurser ni kan gå hemma innan ni åker, om ni mot all förmodan inte skulle vilja gå en kurs i Österrike. Jag antar att det inte är ett alternativ för er att åka till Fjollträsk för en 2,5 h kvällskurs...

Hyra lavinsändare?
På First Descent hyr vi ut allt som har med lavinutrustning att göra t.o.m ABS-ryggsäckar om ni skulle vara intresserade av det, har även god kontakt med Freeride Gastein som är en nära partner med oss, där man kan gå lavinkurs.

Hyra lavinsändare?
WoW vad mycket possessiv respons.

Kurserna brukar anordnas i butiker som säljer bland annat sån utrustning (märkligt sammanträffande, eller hur?).
Den kursen jag gick på var på Playground i Stockholm (www.playgroundstores.com) och föreläsningen hölls av Andreas Bengtsson, autoriserad bergsguide på Mountain Guide Travel. (http://www.mountainguide.se/)
Kolla denna länk för kurser: http://www.mountainguide.se/default2.as … guageId=46
Fan vad billigt. Jag ska absolut gå den kursen.

Ett sista tips: Ring försäkringsbolaget där du har hemförsäkringen och kolla att du är försäkrad utanför pisten.
Det har jag inte tänkt på. Ska ringa dom och kolla precis som du sa :)

Enligt de hemmabackar du har listat så verkar du bo i Gästrikland, stämmer det?
Japp Hofors :)

På First Descent hyr vi ut allt som har med lavinutrustning att göra t.o.m ABS-ryggsäckar om ni skulle vara intresserade av det, har även god kontakt med Freeride Gastein som är en nära partner med oss, där man kan gå lavinkurs.
Vad kostar det att hyra sändare, spade och ryggsäck i en vecka?

Hyra lavinsändare?
Alla har sagt smarta saker och självklart ska man lära sig men ha också i åtanke att moderna tranceivers ofta är mycket enklare att använda. Jag kör själv med Pieps DSP och den är extremt lätthanterat. Äldre och billigare tranceivers (analoga) är skitbra för de som är erfarna och verkligen kan sin sak men snåla inte in på detta när ni hyr. Även om man övat många ggr med analoga så är det jäkligt jobbigt när man blir stressad.

Hyra lavinsändare?
r00tr4t sa:
Det har jag inte tänkt på. Ska ringa dom och kolla precis som du sa :)
På vissa/många skidorter kan man köpa till en försäkring för offpiståkning, brukar inte vara speciellt dyrt. Osäker på om det går i BG dock, kolla där dom säljer liftkort. Kolla även här, http://www.rega.ch/en/home.aspx. Oavsett är det annars (tyvärr) få försäkringbolag som ger detta skydd utom för en orimligt dyr premie.

Ett tips på vägen; det bästa sättet att överleva en lavin är att undvika densamme.

Senast ändrad:
Hyra lavinsändare?
Senast ändrad:
Hyra lavinsändare?
r00tr4t sa:
Gå in på http://www.first-descent.com/verleih.htm så har du alla priser för sond,sändare,spade ABS mm.
Ok Ska göra det när jag kommer hem från jobbet. Den här datorn kan inte visa flash :/

Ett tips på vägen; det bästa sättet att överleva en lavin är att undvika densamme.
Sant :)

Är det nå mer vi borde tänka på innan vi åker till BG?
Köp försäkringen som någon pratade om, den kostar 23euro på Posten i BG, om nått händer så kan ni ringa helikopter/räddningspersonal utan någon annan som helst kostnad utan bara dessa ynka 23euro. Annars ligger väl notan på ungefär 7000euro per person om man inte har försäkringen och om man blir tvungen att bli hämtad.

Hyra lavinsändare?
seblar sa:
r00tr4t sa:
Gå in på http://www.first-descent.com/verleih.htm så har du alla priser för sond,sändare,spade ABS mm.
Ok Ska göra det när jag kommer hem från jobbet. Den här datorn kan inte visa flash :/

Sant :)

Är det nå mer vi borde tänka på innan vi åker till BG?
Köp försäkringen som någon pratade om, den kostar 23euro på Posten i BG, om nått händer så kan ni ringa helikopter/räddningspersonal utan någon annan som helst kostnad utan bara dessa ynka 23euro. Annars ligger väl notan på ungefär 7000euro per person om man inte har försäkringen och om man blir tvungen att bli hämtad.
Priset beror på hur ev. räddningsaktion ser ut, det kan bli mycket billigare än dryga 70 lök.

Däremot är försäkringen för BG bra att ha om inte ditt försäkringsbolag täcker högriskaktiviteter

Hyra lavinsändare?
Finns inga försäkringar hemifrån som täcker en räddningsaktion där nere i bergen om du är på ett område där liftkortet inte täcker din åkning med tanke på att det egentligen är (läs inom situationstecken) "förbjudet" att åka offpist.

Hyra lavinsändare?
seblar sa:
Finns inga försäkringar hemifrån som täcker en räddningsaktion där nere i bergen om du är på ett område där liftkortet inte täcker din åkning med tanke på att det egentligen är (läs inom situationstecken) "förbjudet" att åka offpist.
Min försäkring hemifrån löste allt i samband med en lavinolycka för ett antal år sedan :)

EDIT
Försäkring hemifrån tog också min flickväns nota efter en räddningsaktion i vintras.

Senast ändrad:
Hyra lavinsändare?
Jarle sa:
seblar sa:
Min försäkring hemifrån löste allt i samband med en lavinolycka för ett antal år sedan :)

EDIT
Försäkring hemifrån tog också min flickväns nota efter en räddningsaktion i vintras.
Jag ringde Folksam där jag har min hemförsäkring.
Jag har fått bekräftat att den täcker offpist-åkning.
Kollade även reseförsäkringen på kreditkortet jag har på Handelsbanken.
Även den täcker offpist. :-)

Senast ändrad:
Hyra lavinsändare?
Men som sagt. Det går att hyra lavinsändare i BG och en försäkring är bra att köpa för 23euro ifall man inte är en snålsvensson.

Hyra lavinsändare?
Försäkringar är lite som kondomer, inte det roligaste att köpa men när man väl använder dem är man jävligt glad att de fanns där!
Det är alltså väldigt smart att i god tid innan resan se över exakt vad försäkringen täcker och till vilka belopp. En vanlig hemförsäkring med drulletillägg räcker oftast långt i vardagen men det är absolut inte säkert att det täcker just dina fritidsintressen. Billigast är inte alltid bäst...
Däremot finns det ingen anledning att vara dubbelförsäkrad, det kan istället leda till problem då försäkringsbolagen måste komma överens om vem som ska betala vad.
Ringer man sedan runt till olika försäkringsbolag kan man hitta ett erbjudande som passar en bra, och priset är inte hugget i sten om man berättar vad man fått för erbjudanden hos konkurrenterna.

Tillbaka
Topp