Hyra stegjärn och yxa i Sthlm

olee

Ny medlem
Ska upp till Norge och topptura. Behöver ett par stegjärn och en yxa.
Någon som vet någon som hyr ut sådana i stockholmsområdet?
Eller någon privatperson som kan tänka sig att hyra ut sina?
De skall användas för kortare passager under toppturer dvs inte för isklättring.

bump - jag har samma fråga - jag ska upp via östra leden upp på kebne i sommar och det kommer väl vara isigt som alltid över dels glaciären och dels på toppen. Skulle därför behöva hyra alt. köpa stegjärn, beroende på om någon har ett par att hyra ut till mig.

söker inte med lever-lock utan till vanliga vandringskängor utan "hylla" vid hälen.

kanske någon som vet var man kan hyra?

mvh
Hans

Kolla med Keb, dom har mycket prylar. Om du ska gå i sommar så slipper du ju också släpa med dig skrotet upp dit. Alternativt kan du ju tillverka något av alla metalldelar som ligger utspridda över massivet nu...

Heinz_p sa:
Kolla med Keb, dom har mycket prylar. Om du ska gå i sommar så slipper du ju också släpa med dig skrotet upp dit. Alternativt kan du ju tillverka något av alla metalldelar som ligger utspridda över massivet nu...
Den var hård......

Nåt att tänka på om du ska hyra är att det ofta tar slut på stegjärn i sporten på keb under högsäsong. Vet inte om det går att förboka stegjärn eller om man helt enkelt får se till att vara där direkt när dom öppnar.

assr sa:
bump - jag har samma fråga - jag ska upp via östra leden upp på kebne i sommar och det kommer väl vara isigt som alltid över dels glaciären och dels på toppen. Skulle därför behöva hyra alt. köpa stegjärn, beroende på om någon har ett par att hyra ut till mig.
söker inte med lever-lock utan till vanliga vandringskängor utan "hylla" vid hälen.
kanske någon som vet var man kan hyra?
mvh
Hans
Hör av dig om det krisar, har en hel del metallskrot som ligger och skräpar här hemma, verkar onödigt att sprida ut dem på Rabbot's :-)

Kickar igång den här tråden igen! Vi är två brudar i Stockholm/Uppsala-området som ska upp till keb-massivet i slutet av augusti för en veckas alpinism-kurs och håller nu på att skramla ihop nödvändig utrustning och just stegjärn är det som kvarstår att fixa. planen är att inför vintern införskaffa ett par som passar pjäxorna men det vi behöver till kursen är ett par som funkar till mer "vanliga" hiking-kängor utan klack. Så om någon har några liggandes att sälja eller hyra ut vore det uppskattat!

ping
@Anders_Nilson
@David_Kvart

Hej

OM ni kommer att byta/använda kängor med fästen för snabb - spännen så har jag dubbla par. Bor utanför Uppsala och jobber åt Stockholms hållet..

Hälsningar Johan

gabstract sa:
Kickar igång den här tråden igen! Vi är två brudar i Stockholm/Uppsala-området som ska upp till keb-massivet i slutet av augusti för en veckas alpinism-kurs och håller nu på att skramla ihop nödvändig utrustning och just stegjärn är det som kvarstår att fixa. planen är att inför vintern införskaffa ett par som passar pjäxorna men det vi behöver till kursen är ett par som funkar till mer "vanliga" hiking-kängor utan klack. Så om någon har några liggandes att sälja eller hyra ut vore det uppskattat!

ping
@Anders_Nilson
@David_Kvart
Kolla på utsidan.se istället, där har ni förmodligen betydligt större sannolikhet att hitta stegjärn för vanliga kängor!

(Iofs har vi väl snowboardåkare här också, men de räknas ju knappt)

Hej

Ni kan inte hyra på plats?
Vet att främjandet i Uppsala har haft till uthyrning...

Hälsningar Johan

Slänger ut en förfrågan här jag också! Ska uppåt svenska fjällen i helgen för toppturande och behöver få tag på stegjärn passande randonnepjäxor. Önskar helst hyra men kan även tänka mig att köpa. Helst från ngn i Stockholmstrakten. Tack på förhand!
Ping
@Anders_Nilson
@David_Kvart

Tillbaka
Topp