Hyra telemarksskidor i Val D Isere

pzac

Ny medlem
Hej!

Skall ner till Val D Isere vecka 6 i vinter och åka telemark-offpist med UCPA.

Skidor att åka med i pisten har jag men skulle vilja ha något bredare och ev längre beroende på snöförhållanden aktuell vecka.

Någon som vet något bra ställe att hyra på?

fördelar jag prioriterar:
+ bra grejor
+ ok med engelska (alt nordiska), min franska duger inte till detta.
+ möjlighet att förboka
+ närhet till UCPA-centret (möjlighet att justera under veckan)
+ UCPA rabatt

mvh Zacke

UCPA har kontakter med en butik där som de brukar anlita när icke telemarkare ska prova-på. Kolla med den lokala svenskansvariga där nere så vet de garanterat.

Jag kommer givetvis även att fråga UCPA, dock är det alltid bra att ha lite grunddata.

Min erfarenhet från Val Thorens i fjol är att väldigt få uthyrare sysslade med telemark där, samt att "lokalansvarig" inte hade någon koll.

Det löste sig dock på ett bra sätt då det fanns ett ställe bredvid ESF vid pisten som korsar/delar byn strax nedanför Tango (vilka bra referenser man har).

Troligen finns mer erfarenhet i Val DIsere där man kör mer telemark (i alla fall UCPA).

mvh Zacke

"hej,

kolla in på precision, som ligger mitt över posten (lite åt vänster)... vid snötorget ungfär. Bara britter och australiensare som jobbar där.

länk"

Jaha, och britter och australiensare är ju världskända som skidåkare, mycket meriter i alpina grenar och friåkning.
Jag menar, om det nu skulle vara enda anledningen att gå just dit. Pubar, barer och svenska flicka, är väl annars deras gebit, eller?

OK, Off topic, men du bjöd på den!

/K

Tänkte bara avsluta länken med lite info!

Killy Sport på torget, ganska magert sortiment lovade fram till ankomsten att det skulle finnas ett par B2:or i önskad längd. Inget liknande alternativ fanns det heller, så det fick bli en kompromiss första dagen.

Favre Sport Ski Set lite längre ner, löste mitt problem genom att fixa fram B2:orna (jag går i köptankar så jag ville testa ordentligt), väldigt tillmötesgående, dessutom med kombinationen Kicki (svenska) i kassan och en engelskspråkig kille i verkstaden vilket klart underlättar konversationen. Tack för hjälpen Cia på UCPA!

Precision hjälpte en kompis senare under veckan men verkade ha lite trubbel med utrustningen, efter byte av bindningar flöt allt dock utan problem.

Och till sist! även om en fransman skriftligen(via mail) lovat, var beredd på att det kanske inte stämmer. Jag hoppas att jag bara hade otur men alldeles för många rut mig ansåg att fransmän är sådana.

Snödjup

Tillbaka
Topp