Hyrbil med skidor

macmac

Medlem
Hyrbil med skidor
Vi är 4 personer som ska ta oss från Milano/Turin till Gressoney. Visst finns transferbuss, men det var ganska dyrt. Vi funderar därför på att hyra en bil. Problemet som uppstår är att alla uthyrare bara verkar ha "ski racks", där man fäster skidorna på taket utan skidbagen. Frågan är då om man på ski racks kan fästa hela skidan med skidbagen om man själv tar med spännband? Alternativt: går skidorna in i en Ford Mondeo Estate/Mercedez Vito Traveliner tillsammans med bagage och fyra man?

Hyrbil med skidor
Vi hyrde bil i Turin i vintras. Vi va 2 pers och hade 1 skirack. Vi använde skidbagen , det spändes fast med gummistroppar. Skall nämnas att vi hade 1 par skidor med oss på var. Det fladdrade från skibagen och vi va ganska skeptiska då skiracket sitter med en magnet på taket. Vi va uppe i 120-130km/h och dom satt kvar.
Om ni är 4 pers lär ni behöva minst 2 skiracks beroende på hur många par skidor ni har med er. Vi har letat och hittat skitransfer tilll Cervinia för vettiga pengar. Your text to link here...
Från Turin är det väldigt nära och bra väg. Om jag minns rätt 200kr i väg avgifter.

Hyrbil med skidor
Senaste gångerna vi kört hyrbil i alperna har vi haft Skoda Octavia och Renault Koleos. Octavia är väl mindre än Mondeon, Koleos borde vara liknande.

Då har vi fällt ena baksätet och lagt skidorna där med resten av packningen i bagaget. Då har de två personerna i baksätet fått använda mittensätet och det lediga yttersätet. Det är inte superbekvämt i mittensätet men om resan inte är så lång och man inte är obekväm med lite intimitet så går det bra.

Ski rack har jag aldrig testat på hyrbil.

Hyrbil med skidor
Nitrogendykare sa:
Vi hyrde bil i Turin i vintras. Vi va 2 pers och hade 1 skirack. Vi använde skidbagen , det spändes fast med gummistroppar. Skall nämnas att vi hade 1 par skidor med oss på var. Det fladdrade från skibagen och vi va ganska skeptiska då skiracket sitter med en magnet på taket. Vi va uppe i 120-130km/h och dom satt kvar.
Om ni är 4 pers lär ni behöva minst 2 skiracks beroende på hur många par skidor ni har med er. Vi har letat och hittat skitransfer tilll Cervinia för vettiga pengar. Your text to link here...
Från Turin är det väldigt nära och bra väg. Om jag minns rätt 200kr i väg avgifter.
El_Gringo sa:
Senaste gångerna vi kört hyrbil i alperna har vi haft Skoda Octavia och Renault Koleos. Octavia är väl mindre än Mondeon, Koleos borde vara liknande.

Då har vi fällt ena baksätet och lagt skidorna där med resten av packningen i bagaget. Då har de två personerna i baksätet fått använda mittensätet och det lediga yttersätet. Det är inte superbekvämt i mittensätet men om resan inte är så lång och man inte är obekväm med lite intimitet så går det bra.

Ski rack har jag aldrig testat på hyrbil.
Tack för riktigt bra information! Blir troligtvis en Mondeo från Milano, kanske utan skiracks, men i vilket fall känns det bra att veta att det går att använda gummistroppar!

Hyrbil med skidor
Tips om det blir en diesel, kolla om den behöver tillsatser för vinterväder. Har varit med om hyrbil i Italien som lagt av när det blivit minusgrader och som var heljobbig att få igång efteråt. Men om man bara häller i en flaska av något medel så är det inga problem.

Hyrbil med skidor
Nidhugg sa:
Tips om det blir en diesel, kolla om den behöver tillsatser för vinterväder. Har varit med om hyrbil i Italien som lagt av när det blivit minusgrader och som var heljobbig att få igång efteråt. Men om man bara häller i en flaska av något medel så är det inga problem.
Ett annat tips om diesel: kräv att de monterar ett lock som förhindrar feltankning. Det kommer jag alltid göra i framtiden…

Hyrbil med skidor
Stämmer att det finns vanlig och vinter diesel och tror inte att man per automatik byter på mackarna i Italien vid en viss tidpunkt som här i Sverige. Runt Milano och Turin blir det ju inte allt för kallt på vintern. Så kolla upp innan ni fyller på samt vad de stoppat i tanken på hyrbilsfirman ifall ni har en bil med full tank.

Hyrbil med skidor
Åter till grundfrågan. Det man också kan göra är ju att ta ut skidorna ur fodralet och sätta skidorna i ski-rack och lägga den vikta bagen i bagaget. Men är ni 4 pers med full skidpackning och alla har egna skidor skulle jag nog sikta på nåt lite större än en Mondeo but thats just me. Har för mig att vi hade en S-max/C-max sist och det funkade (4 pers och alla hade skidor med) Annars brukar en bra lösning vara att köra två små bilar (dock om man är fler än 4) så kör man bara två i ena och fäller ner alla säten bak och har en bil som laståsna och den andra för folk...

Hyrbil med skidor
Ofta så är det magnettakräcken på hyrbilar. Har svårt att lita på konstruktionen men är det någon som tappat bagaget pga dessa? De funkar säkert om man bara har två par skidor utan fodral men om man surrar fast 2-3 par i fodral blir ju vindfånget och tyngden en faktor.

Hyrbil med skidor
Nidhugg sa:
wasabi sa:
Stämmer att det finns vanlig och vinter diesel och tror inte att man per automatik byter på mackarna i Italien vid en viss tidpunkt som här i Sverige. Runt Milano och Turin blir det ju inte allt för kallt på vintern. Så kolla upp innan ni fyller på samt vad de stoppat i tanken på hyrbilsfirman ifall ni har en bil med full tank.
Bra tips! Såg nån familj som hade drabbats av just det i Italien...får inte hända! Kan man köpa det på hyrbilsföretaget eller det finns på macken?

la_grave sa:
Ett annat tips om diesel: kräv att de monterar ett lock som förhindrar feltankning. Det kommer jag alltid göra i framtiden…
Nu blir man ju lite nyfiken vad du har råkat ut för...

Pillard sa:
Åter till grundfrågan. Det man också kan göra är ju att ta ut skidorna ur fodralet och sätta skidorna i ski-rack och lägga den vikta bagen i bagaget. Men är ni 4 pers med full skidpackning och alla har egna skidor skulle jag nog sikta på nåt lite större än en Mondeo but thats just me. Har för mig att vi hade en S-max/C-max sist och det funkade (4 pers och alla hade skidor med) Annars brukar en bra lösning vara att köra två små bilar (dock om man är fler än 4) så kör man bara två i ena och fäller ner alla säten bak och har en bil som laståsna och den andra för folk...
Men skidorna nakna på skiracksen, det är väl kanske inte jättebra för skidorna eller? Körde ni skidorna inne i bilen då?

snorkel sa:
Ofta så är det magnettakräcken på hyrbilar. Har svårt att lita på konstruktionen men är det någon som tappat bagaget pga dessa? De funkar säkert om man bara har två par skidor utan fodral men om man surrar fast 2-3 par i fodral blir ju vindfånget och tyngden en faktor.
Det är en bra fråga, men för Nitrogendykaren funkade det ju uppenbarligen. Får la hålla igen lite på Autostradan kanske...

Hyrbil med skidor
Ang diesel:
Hör dig för på hyrbilsföretaget vad de har fyllt på med.
Även proffsen kan missa ibland se nedan.
Bild från Mattias Hargins blogg med havererad buss.

Hyrbil med skidor
Sist körde vi dem inne i bilen men när vi har haft skirack har vi kört dem utanför. Frågan är ju vad som skulle vara skadligt för skidorna med att inte vara i skidbagen? I Sverige kan jag köpa idén om du ska köra omkring där det saltas mycket kan det eventuellt spela roll men i Italien misstänker jag att saltanvändningen är minimal så det enda de kan utsättas för är snö eller regn...

Hyrbil med skidor
macmac sa:
la_grave sa:
Nu blir man ju lite nyfiken vad du har råkat ut för...
Kan du göra en kvalificerad gissning? Bakgrunden var att någon sensor i min bil gått sönder vilket lett till att den stora motorlampan börjat lysa ilsket. För att ta mig vidare fick jag en hyrbil.

Hyrbil med skidor
Pillard sa:
Sist körde vi dem inne i bilen men när vi har haft skirack har vi kört dem utanför. Frågan är ju vad som skulle vara skadligt för skidorna med att inte vara i skidbagen? I Sverige kan jag köpa idén om du ska köra omkring där det saltas mycket kan det eventuellt spela roll men i Italien misstänker jag att saltanvändningen är minimal så det enda de kan utsättas för är snö eller regn...
Om Italien är lite som Frankrike går det åt mer salt i Champoluc än i hela Sverige en normal vinter.

Hyrbil med skidor
Vad har du fått för pris på transfer? Med tanke på att det plockar på hyrbilspriset när du behöver en större bil, ski-rack och snökedjor så kan en transfer med taxi bli ganska prisvärt till sist, iallafall om du inte behöver en bil under vistelsen.
Familjen med 4 pers, var i Valtournenche (Cervinia) för två år sedan. En transfer med egen taxi från Turin, ca 1,5 h 13 mil kostade oss 330 Euro ToR. De kör oftast med 9-pers buss så baggage etc är inget problem. Hyrde via en firma i Chatillon,.

Hyrbil med skidor
Pillard sa:
la_grave sa:
Om Italien är lite som Frankrike går det åt mer salt i Champoluc än i hela Sverige en normal vinter.
Hur skadligt är det egentligen för skidor att utsättas för salt o dylikt? För bindningar kan man ju sätta på ett skydd (tänk påse), men hur är det för belag och så? Skulle det kunna räcka med att lägga på ett extra lager vax som man drar av när man är framme?

wasabi sa:
Vad har du fått för pris på transfer? Med tanke på att det plockar på hyrbilspriset när du behöver en större bil, ski-rack och snökedjor så kan en transfer med taxi bli ganska prisvärt till sist, iallafall om du inte behöver en bil under vistelsen. Familjen med 4 pers, var i Valtournenche (Cervinia) för två år sedan. En transfer med egen taxi från Turin, ca 1,5 h 13 mil kostade oss 330 Euro ToR. De kör oftast med 9-pers buss så baggage etc är inget problem. Hyrde via en firma i Chatillon,.
Bästa transferpriset jag sett var nog på länken som Nitrogendykaren skickade med, ca 3500 kr. Det är visserligen billigare än de ca 5000 kr vi har räknat på hyrbil (blir nog närmare 5500), men då valde vi bilen för att oxå ha möjlighet till att kunna köra till Cervinia en dag. Men ska fundera på det, snålar man in lite där kan det ju kanske bli en extra tur med helikopter/guide istället..! ;)

Senast ändrad:
Hyrbil med skidor
Det är som någon skrev tidigare, Själv hyrbilen är inte så dyr men så kostar ski-rack och snökedjor extra. Vi fick reda på att det är krav att ha med sig snökedjor. Se även upp med vad ni väl får för bil. Vi bokade en Citroen c3 ( tyckte det räckte för 2 pers) stod c3 eller liknande i bokningen. Vi fick en Lancia, storleken va ungefär samma som en c3 problemet va motorn. Är intresserad av bilar och motorn kan inte ha haft mer än 45-50 hk.
Det funkade så länge vi va på motorvägen men när vi svängde av och började bergsklättringen mot Cervinia så var vi tvungna att åka på 2ans växel hela vägen upp (4a mil). Några ställen ner på 1ans växel pga att bilen va otroligt trött.
Därav har vi bokat transfer för årets resa. Vi har dessutom blivit 3 pers inför årets resa och skulle behöva en större bil. Kan förstå om ni vill åka nån dag heli i Cervinia.
Vi har bokat med Heliski Cervinia, känns som ett seriöst företag. Dom har bra guider om man vill åka offpist, även häftiga turer utan Heli med guide som enligt mig är häftig och prisvärd (95 eur/pers)

Hyrbil med skidor
Nitrogendykare sa:
Det är som någon skrev tidigare, Själv hyrbilen är inte så dyr men så kostar ski-rack och snökedjor extra. Vi fick reda på att det är krav att ha med sig snökedjor. Se även upp med vad ni väl får för bil. Vi bokade en Citroen c3 ( tyckte det räckte för 2 pers) stod c3 eller liknande i bokningen. Vi fick en Lancia, storleken va ungefär samma som en c3 problemet va motorn. Är intresserad av bilar och motorn kan inte ha haft mer än 45-50 hk. Det funkade så länge vi va på motorvägen men när vi svängde av och började bergsklättringen mot Cervinia så var vi tvungna att åka på 2ans växel hela vägen upp (4a mil). Några ställen ner på 1ans växel pga att bilen va otroligt trött.
Därav har vi bokat transfer för årets resa. Vi har dessutom blivit 3 pers inför årets resa och skulle behöva en större bil. Kan förstå om ni vill åka nån dag heli i Cervinia.
Vi har bokat med Heliski Cervinia, känns som ett seriöst företag. Dom har bra guider om man vill åka offpist, även häftiga turer utan Heli med guide som enligt mig är häftig och prisvärd (95 eur/pers)
Precis, det springer snabbt iväg om man inte är medveten om det. Kostnaden jag nämnde var med sånt inräknat, försäkring och bensin. Hehe, ja det är la inte ofta man fått den man har bokat, låter dock inte som nån höjdare med Lancian iaf... Har du åkt transfer med det företaget som du länkade tidigare?

Hyrbil med skidor
Nej det har jag inte. Fick visitkort på en billigare transfer förra året men hittar det inte. Jag kollade på Cervinias hemsida och fann detta bolag. Kändes ok i pris så vi bokade med dom.

Hyrbil med skidor
Har samma uppfattning som de flesta ovan. Misstaget med takräcke gör man bara en gång. Skippa det, ha skidorna inne i bilen, utan skidfodral.

Välj en stor bil, kostar inte så mycket extra, då brukar det även ingå en bra gps. Det är värdefullt, dyrt att hyra som extrautrustning.

Snökedjor brukar vara bra att ha, undantaget är en weekend och man ser i prognosen att det inte kommer att snöa.

Leta bil på en sida som jämför alla uthyrare. Ex resguiden.se, Holliday autos, http://www.autoeurope.se/

2000-2500 kronor får man en stor bil för 4 personer i en hel vecka. Med kedjor och bränsle är man nästan uppe i ert transferpris. Ska man inte åka runt alls, kan det vara skönare att låta någon annan köra, vill man göra utflyter är det kanon med hyrbil.

Kolla villkoren på ditt betalkort, oftast ingår det självriskeleminering på hyrbilen om du betalar med Visa/ Masterkard. Då kan man skippa den kostnaden hos hyrfirman.

Tillbaka
Topp