iaktagelser ang. vallning.

GurraMan

Ny medlem
Har vallat brädan för första gången enligt alla dessa guider och tips. Har dock gjort en del iakttagelser. Jag har aldrig vallat innan så jag vet inte riktigt vad som är rätt...
Är det meningen att vallan ska sitta som berget när det är dags att sickla? Fick hålla på i TRE-FYRA TIMMAR med att få ner vallan till en jämn blank yta. Är detta normalt!?
Vallan kändes väldigt hård och föll av i flagor då jag börjat sickla. Kör med en bilskrapa i plast för övrigt. Vallan är en Blå swixvalla "CH6 -6C/-12".

Tacksam om någon kunde klargöra detta...

Jag är ingen expert på valla men om d tar så länge är det ju nått som är fel...

Vallan blir hårdare om man väntar till nästa dag med att sickla, men det kanske du inte gör? (Men det ska nog ALLDRIG behöva ta 3-4 timar)

Men är det så at din skrapa är utsliten så att du inte har en vass kant längre?
Att vallan däremot far av i tunna flagor är normalt men kanske e dax at köpa ny skrapa?
Jag köpte min på intersport för typ 50:-

:]

Jag köpte min skrapa på statoil för tio spänn. =) Kanterna känns hyfsat utslitna. Kanske det är det som är felet.
Har hört att plast är bäst iom att man inte skadar brädan.
När man är klar med vallningen ska all valla finnas i brädan va? Inga små "öar" av valla på undersidan va? Syns som mörkare partier.

Tack för alla tips!

hur länge har du väntat innan du tog bort vallan???

jag upplever också att vallan är svårare att ta bort ibland, detta gäller speciellt kall valla som du har använt...

gå och köp en riktig sickel tycker jag att du ska göra iaf...

mvh/daniel

Tänk dig då när du ska sickla skidorna i november, efter att ha vallat dom ordentligt i maj för sommarförvaring...

Det gäller att ha starka nypor, bra sickel och teknik. Dessutom gör det absolut ingenting om du har "öar" kvar, såvida du inte ska tävla eller liknande. Vallan slits ändå ner efter ett par åk.

Är man lat kan man skita i att sickla över huvud taget. Går rätt trögt under förmiddagen, speciellt på transportsträckor... :-)

Ett litet kom-i-håg: All valla som hamnar på golvet (sicklas bort) är bortkastad valla. Försök vara snål när du droppar på, men ändå så att hela ytan täcks.

Man lär sig med tiden.

Valla på!

Tack, för alla matnyttiga svar!
Ska börja med att köpa en ordentlig sickel. Jag grundvallar med -10C valla så jag antar att den är lite hårdare.
Ha det fint allihopa!

...kallare valla, mindre fluor och ju längre du väntar, desto svårare att sickla bort den. Dock ska du inte sickla med en gång. Vänta tills brädan svalnat. Precis som nämnts är en bra sickla a och o. En bra borste eferåt för att få upp ytan är dessutom viktigt. Lite hårt arbete med svett och tårar gör att du får både bättre glid och hållbarare yta. Ett tips till vårens sista smörjelse. Använd så mjuk/för plusgrader valla som möjligt. Då blir det lättare att sickla i november. Fast varför vänta tills dess för att åka skidor, men det är en annan femma....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp