Icelantic Skis Nomad Vs. Armada JJ, hjälp!

aelgen

Medlem
Tja!

Nu närmar sig säsongen med språngsteg och det är dags att införskaffa nya skidor.
Jag började åka skidor igen förra året efter ett 6 årigt avbrott på bräda, så jag är ingen expert åkare men tänkte bli det i år. (Kan carva, osv. men offpist kan jag inget om än på skidor).
Tanken är att jag vill ha ett par riktigt schyssta freeride skidor som jag kan lära mig åka i det djupa vita guldet med när det snöat. Men kommer även antagligen att jobba som reseledare så vill ha ett par skidor som funkar ok i pisten för att köra pistvisning.
Har ett par Rossignol Zenith Z6 som jag vill kompletera med ett par schyssta freeride lagg helt enkelt.

Det står nu mellan 2 alternativ (är tyvärr inte intresserad av några andra förslag).
Armada JJ 185 cm med Marker Jester Schizo bindningar
Eller
Icelantic Skis Nomad 181 cm med Marker Jester Schizo bindningar.
Har googlar frenetiskt och lyckas inte riktigt komma fram till något vettigt svar. Jag gillar att åka snabbt i pist så det måste skidan tåla, flyta riktigt nice i pudret, samt hålla skäret bra om det skulle vara lite isigare. Man försöker sig väl kanske också på att tricka lite men det är ingen prio.

Någon som kan komma med lite tips? =)

Tack så mycket!

Edit: Vet att det finns 100 Armada JJ trådar, men är intresserad av jämförelsen, teroretiskt elller praktiskt, mellan Nomaden och JJ alltså in JJ i allmänhet.

Senast ändrad:
Kolla i regeltrådens mall över vad som skall vara med i "skidhjälpstrådar". Lägg till det som saknas, sen ska du nog se att du får toppenhjälp!

Carled sa:
Kolla i regeltrådens mall över vad som skall vara med i "skidhjälpstrådar". Lägg till det som saknas, sen ska du nog se att du får toppenhjälp!
Vaknat på fel sida Carled?

Står vad som behövs. Av dessa två skidor är det bara Nomaden som uppfyller dina önskemål. JJ kanske är bättre i parken men inte i pisten.

aelgen sa:
Tja!

Nu närmar sig säsongen med språngsteg och det är dags att införskaffa nya skidor.
Jag började åka skidor igen förra året efter ett 6 årigt avbrott på bräda, så jag är ingen expert åkare men tänkte bli det i år. (Kan carva, osv. men offpist kan jag inget om än på skidor).
Tanken är att jag vill ha ett par riktigt schyssta freeride skidor som jag kan lära mig åka i det djupa vita guldet med när det snöat. Men kommer även antagligen att jobba som reseledare så vill ha ett par skidor som funkar ok i pisten för att köra pistvisning.
Har ett par Rossignol Zenith Z6 som jag vill kompletera med ett par schyssta freeride lagg helt enkelt.

Det står nu mellan 2 alternativ (är tyvärr inte intresserad av några andra förslag).
Eller
Har googlar frenetiskt och lyckas inte riktigt komma fram till något vettigt svar. Jag gillar att åka snabbt i pist så det måste skidan tåla, flyta riktigt nice i pudret, samt hålla skäret bra om det skulle vara lite isigare. Man försöker sig väl kanske också på att tricka lite men det är ingen prio.

Tack så mycket!

Edit: Vet att det finns 100 Armada JJ trådar, men är intresserad av jämförelsen, teroretiskt elller praktiskt, mellan Nomaden och JJ alltså in JJ i allmänhet.
Läs detta så ser du att JJ går bort på en gång. Så svårt är det inte va?

Senast ändrad:
Mannen-som-surfar sa:
aelgen sa:
Tja!

Eller

Tack så mycket!

Läs detta så ser du att JJ går bort på en gång. Så svårt är det inte va?
har redan ändrat mitt inlägg.
för tidigt på dagen, har inte heller sovit bra tydligen.

Senast ändrad:
däremot förstår jag inte varför den ska användas i pist, eftersom han nu redan har en skida till det (rossen). det var ju en komplettering som var intressant, och JJ är ju definitivt mer intressant som puder- jibbskida. i mina ögon, dvs.
sen har jag alltid tyckt att icelantic gör barnskidor, det kommer jag inte ifrån.

Om detta kan man diskutera men det står som sagt klart och tydligt vad han vill ha och då passar inte JJ in. För övrigt så är faktiskt Nomad en bra skida. I den långa längden inte i baby stl. Men sen är skidor personliga liksom smak.

Nu har det blivit ändringar! Kommer antagligen säsonga i Canazei och där är det piståkning som gäller för det mesta. Dock vill jag ändå att skidan funkar bra i offpisten, vilket inte rossen gör.
Från era svar så tolkar jag det som att det får bli Nomaden i sånt fall?

Tack för alla bra svar!

Senast ändrad:
ptja, vad jag vet så har ju JJ rätt bra carvingegenskaper. det räcker ju med att titta på radien, nästan. jag har aldrig kört carving med den själv dock. icelantic kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kört på nomad. däremot förstår jag inte hur valet kan stå till endast dessa två, och jag förstår som sagt inte heller varför pistegenskaperna får sån prioritet när du redan har en Z6:a, fast det är ju ditt beslut och inte mitt. :)

Åkte med denna skid hela förra vintern. Och jag kan säga att med vassa stål kanter kan man trycka på i vilken backe som helst vare sig det är is eller manchester. Åkte fjolårets JJ en gång på skidtestet i Tandådalen. dom som var där kanske kommer ihåg att Övre delen var ganska hård och jobbig att carva i. Jag fick fast skidorna utan problem och kunde utnuttja skidan. Efter åkte jag säsongen ut på årets JJ och kan säga att skillnaden är att den är lite styvare. Vilket gör den lite svårare att få upp på kant. Men desto fartstabilere när man väl har kant och utnytjar krafterna och bakens lutning.

Det ändå minus skidan har, och kan väll även läggas till att allaskidor med roocker har samma minus att om det blir slagit och hårt så kommer den att börja fladdra. Eftersom en stor del av belaget alltid är i luften även när man ligger på kant. kommer då ojämnheter som stöter till denna del kommer skidan att sättas i obalans. Men detta problem har jag känt med alla rooker. Men är man mjuk i benen, dynamisk och anpassar åkningen efter trängen går det sjukt bra.

Jag säger JJ helt klart. Det är den roligaste puder skida jag åkt på. Den är kvick lekfull och funkar även bra att hoppa med om man vill det.

Kör hårt....

Jag fattar inte. Du har ju en pist skida. Varför köper du itne en renodlad offpist skida?

Eftersom jag kommer jobba som reseledare och köra pistvisningar för att sedan kanske dra ut i det lilla pudret som finns dit jag ska så vill jag ha en skida som funkar bra i pisten men avsevärt bättre än mina rossi i offpisten. Hoppas någon mer än mig förstod det där.
Sen vill jag ha skidor som är lite mer unika än Rossi Z6 som varenda jävel kör runt på ;)

aelgen sa:
Eftersom jag kommer jobba som reseledare och köra pistvisningar för att sedan kanske dra ut i det lilla pudret som finns dit jag ska så vill jag ha en skida som funkar bra i pisten men avsevärt bättre än mina rossi i offpisten. Hoppas någon mer än mig förstod det där.
Sen vill jag ha skidor som är lite mer unika än Rossi Z6 som varenda jävel kör runt på ;)
Någon hendryx, scott P4, annan skida med halvkort radie, bra kantgrepp och lite ös i borde passa som handen i handsken?

Mannen-som-surfar sa:
Eller Nomad då det bara är den och JJ är intressant för han om du läser hela tråden.
Läste hela tråden och mitt inlägg sa precis samma sak som ditt, halvkort radie, bra kantgrepp och lite ös låter väl som det sättet de flesta beskriver Nomaden. Min poäng var att det finns andra skidor än Nomad, nog för att det säkert är en bra skida men det finns andra som gör samma jobb lika bra eller bättre. Den sista delen av inlägget lämnade faktiskt en liten öppning för annat ;)

aelgen sa:

Eller

Tack så mycket!

Står solklart där att det är dessa två skidor som gäller.

Ändamålet har ändrats lite, så om ni har någon skida ni anser att jag verkligen missat som passar klockrent får ni gärna nämna den! Kravet är att den är lite annorlunda och inte alla har den.

Är sugen på Hendryx visserligen, men det blir lite i dyraste laget. Nomaden landar på drygt 8200 inklusive Marker jester schizo för mig, hendryx lär ju landa på typ 12 000 =(

aelgen sa:
Ändamålet har ändrats lite, så om ni har någon skida ni anser att jag verkligen missat som passar klockrent får ni gärna nämna den! Kravet är att den är lite annorlunda och inte alla har den.

Är sugen på Hendryx visserligen, men det blir lite i dyraste laget. Nomaden landar på drygt 8200 inklusive Marker jester schizo för mig, hendryx lär ju landa på typ 12 000 =(
Som jag sa ovan finns det väldigt många skidor som passar i denna kategori. Är det viktigt att det kommer från ett litet företag så finns ju alltid 333skis... Beställ precis vad du vill ha för 33USD, pajjar skidorna får du nya, mer än så vet jag inte. Behöver det inte komma från ett litet företag så finns det hur många skidor som helst att välja på till mindre pengar än Nomaden :)Det är ganska få skidor i 100-110 kategorin som är riktigt vanliga som går bra i pist med halvkort radie. Faktiskt. Som mitt exempel med P4an, inte vanligt att man ser den, eller någon annan scottskida heller för den delen.

Mannen-som-surfar sa:
Står solklart där att det är dessa två skidor som gäller.
Läs hela tråden ;) Pilutta dig

Jag måste bara fråga varför du vill ha just schizo bindningen? Vad vill du ha ut i ett par nomad som du kan flytta fram ngn cm?

Schizo bindningen för att jag får den till ett riktigt bra pris, + att den kan vara användbar ifall jag vill flytta bak tyngden lite ifall det dumpat rejält.

Med risk för att ni vill nita mig: Vad säger ni om Armada ARV för de ändamål jag beskrivit? =) Armada själva föreslog den framför JJn.

Uppskattar verkligen alla svar, måste bestämma mig! ;)

Många som tycker om den skidan, inte kört själv. Jeybe här på sidan kör den, hör med henne.
Vunnit många priser har den ju, säkert en bra skida men jag hade valt en bredare för bättre offpistegenskaper, så mycket tappar man inte i pisten på en 100+skida jämfört med en 90+... För att citera PG "Jag åker hellre pist på ett par puderskidor än puder på ett par pistskidor"

aelgen sa:
Kravet är att den är lite annorlunda och inte alla har den.
Här gör du ju en rejäl tankevurpa, de enda skidmärkena jag på rak arm kan säga att "alla har" på offpistorter är Völkl och K2 och i Cham även Dynastar.
Resten är sällsynt, speciellt österrikiska skidor som Blizzard, Fischer, Kästle, Atomic, Kneissl och Elan (från slovenien). då har jag inte ens nämnt några "små"märken ännu. Nu pratar jag enbart skidor +100mm midja.

Du ska åka i Canazei(!) och köra pistvisningar och behöver ett par skidor för att sticka ut? Av alla de modeller som existerar kom du fram till JJ och icelantic. Kollar man trådar på forumen så är ju JJ snarast en skida som "alla" funderar på så därför: fail! (säkert sällsynt i Canazei dock av anledningar som är uppenbara i tråden ovan). Icelantic har jag ingen koll på och tänker ite uttala mig om, men min magkänsla säger mig att det garanterat finns lika bra eller bättre skidor för det du tänkt dig.

Slutsats, tänk om tänk rätt! vill du inte köpa Gotama för att alla har dem, fine, det vill inte jag heller men kom igen öppna ögonen lite!

aelgen sa:
Kravet är att den är lite annorlunda och inte alla har den.
Här gör du ju en rejäl tankevurpa, de enda skidmärkena jag på rak arm kan säga att "alla har" på offpistorter är Völkl och K2 och i Cham även Dynastar.
Resten är sällsynt, speciellt österrikiska skidor som Blizzard, Fischer, Kästle, Atomic, Kneissl och Elan (från slovenien). då har jag inte ens nämnt några "små"märken ännu. Nu pratar jag enbart skidor +100mm midja.

Du ska åka i Canazei(!) och köra pistvisningar och behöver ett par skidor för att sticka ut? Av alla de modeller som existerar kom du fram till JJ och icelantic. Kollar man trådar på forumen så är ju JJ snarast en skida som "alla" funderar på så därför: fail! (säkert sällsynt i Canazei dock av anledningar som är uppenbara i tråden ovan). Icelantic har jag ingen koll på och tänker ite uttala mig om, men min magkänsla säger mig att det garanterat finns lika bra eller bättre skidor för det du tänkt dig.

Slutsats, tänk om tänk rätt! vill du inte köpa Gotama för att alla har dem, fine, det vill inte jag heller men kom igen öppna ögonen lite!

Jag gillar Armada och JJn verkar ball, därför hamnade den överst på listan. Icelantic får jag bra pris på via min arbetsgivare. Därför var det de 2 skidorna som jag valde mellan. Hade jag bett om generell hjälp så hade jag fått lika många tips som det finns inlägg i den här tråden. Allas åsikt skiljer sig, därför ville jag ha åsikter om just de 2 som jag föreslog.

Sen vad alla funderar på i det här forumet spelar ju ingen roll, eftersom hur du än vrider och vänder på det så är folket här en minoritet jämfört med vad man träffar på i backen. Vill ha ett par skidor som lars 55 alperna 1 vecka om året inte har. Bryr mig inte så mycket om folk i min ålder som åker som mig eller bättre har den.

Men tack för svaret! Ska kolla runt på lite andra märken när jag har tid.

aelgen sa:
Vill ha ett par skidor som lars 55 alperna 1 vecka om året inte har.
Reaktionen från Lars om man har skidor bredare än 90mm i midjan, är ju "vad breda de är, är de vattenskidor?" följt av litet skratt från Lars för han tyckte han var rolig.

Är JJ lämpliga för Canazei, kommer så mkt snö där att de ens är värt att fundera på? Jag tror nej rent statistiskt. Det var därför jag tyckte du skulle kolla på annat, skulle du till Cham, Fernie, Whistler osv hade jag bara hållit tyst.

Ok, kan nog stämma att lars hade sagt så ;)
Jag har aldrig varit i Canazei innan, men jag utgår från att det borde vara en hel del snö med tanke på var det ligger och hur högt upp det ligger. Problemet är snarare hur lätt det är att komma till schyssta offpist längor i med att nästan alla åkbara nerfarter är pistade, vad jag förstått.

Jag ska även åka lite på andra orter där även Verbier är inräknat. Nästa säsong ska spenderas på betydligt mer 'offpist aktuell' ort, och skidorna är tänkta att behållas i några säsonger iallafall. Så det är inte bara för att vara "flashig" som jag kollar på dessa skidor, utan vad jag kunnat läsa mig till verkar det som att de passar de ändamålen jag har. Dock så verkar det som att ARV kanske är lite mer lämpat, men 95mm i midjan känns kanske lite futtigt för offpisten?

Balanselius vilka skidor hade du rekommenderat? Jag kollar gärna på andra, men orkar inte själv sitta och leta upp alla olika märken o namn, så får jag ett konkret tips så kollar jag gärna på det också!

Tack!

Armada ARV är en kanon alroundskida. Jag har den i 185 cm (är själv 183 cm, 85 kg). Modellen är 08/09. Tycker den funkar till ALLT även om den inte är bäst på allt. Skall man ha en skida är det en skida i den stilen anser jag. Åker på den i Chamonix & fjällen. Jag skulle självklart alltid vilja åka på ett ställe där man enbart behöver en skida typ JJ men den lyckan har jag inte. För övrigt får man ARV för 300 Euro på Sport-Conrad nu. Sen finns det ju en hel del skidor med liknande egenskaper och då tycker jag man skall välje efter pris & vad man tycker är COOLT! Skidor skall ju vara KUL!

Senast ändrad:
Det jag sett hur Canazei och omgivning ser ut verkar inte som bra offpistterräng mest beroende på Dolomiternas form, men även pga mindre snömängder (kollar man förra årets snö så var det flera veckors uppehåll mellan stora snöfallen).

Principiellt gäller att maximera en skidas egenskaper för det man tycker är roligast att åka men med vetskapen om hur mkt pist du kommer att åka hade jag valt en skida som är ok i pist men tillräckligt fet för offpist, ca 130-100-120 [mm] eller lite större.

Edit: du har ju redan Zenith och vill ha komplement, inte en allroundskida och du har inte angivit hur stor du är och din erfarenhet.

Senast ändrad:
Larsrudal: tack för den infon!

Jag är 182cm på 80 kg. Jag är väll ganska duktig på att åka. Carvar relativt bra och fixar alla pister osv. Gillar att åka snabbt. Har dock ingen erfarenhet av offpist förutom några försök förra året då jag tyckte zenithen inte var något vidare. Så det är som du säger, offpistskida med hyffsade pist egenskaper. Ren pist skida har jag som sagt.

Tillbaka
Topp