I'm gonna pimp my rides!

Mustbeandrea

Ny medlem
I'm gonna pimp my rides!
Ja, jag är lite av en looks-fjolla... Jag älskar att göra om saker till det bättre, och är väldigt noga med att allt blir noggrannt gjort... (Och vill ha allt, allt, allt i rosa)

Jag har nu tänkt att ge mig på att pimpa mina skidor lite, så att de matchar min övriga outfit. Dels för att det är roligt med matchning, men också för att det är förbaskat roligt att pyssla med denna typen av saker.... (Är konstnärligt lagd och det kliar i skapa-fingrarna)

Jag har upptäckt att färg/sprayfärg helt enkelt inte kommer vara hållbart. Det kommer spricka/skavas osv.... Och det gav mig en rejäl funderare över vad man skulle kunna göra med skidorna, eftersom de är flexibla och de flesta färger inte kommer hålla i längden.

Då slog mig tanken med att klä dem i något... Först försökte jag hitta "pimpmyboard" och allt vad det hette, där man helt enkelt klistrade på en vinylgrej över hela skidan/ boarden... Men det verkade inte finnas att skaffa här i sverige längre, och utomlands kostade det antingen alldeles för mycket eller så skeppade de inte till sverige....

Tyg osv kändes också uteslutet med tanke på hur skitiga skidorna skulle bli.

Efter TIMMAR av letande efter färger att måla med, material, och även övervägande att bara klistra på klistermärken i den färg jag ville skulle matcha min outfit i, hittade jag CARBON FIBER!

Det är ju helgrymt, och totalrätt! Det kommer ju antagligen också slitas med tiden, men när det händer, så kommer skidorna vara stenålder...

Jag började kolla lite om det var någon som tänkt som jag, och det verkade inte vara så vanligt. Dock hittade jag dessa apsnygga skidor på hur resultatet kan komma att bli: http://www.gizmag.com/audi-carbon-ski-concept/17857/picture/130138/

Och sedan detta, på hur man kan gå till väga för att det ska bli snyggt:

Så vad säger ni? Ska jag testa? Det jag är orolig för är att skidan ska mista sin flexibilitet eller liknande (är nybörjare....)

Nu behöver man inte använda härdare för att färgen ska bli blank, utan det är, som han sa i filmen, en smaksak...

Tycker det är skitfint! Fast jag hade tänkt göra dem rosa...hehe!

Déa

I'm gonna pimp my rides!
1. Är det "riktigt" kolfiber och inte bara stickers så kommer skidorna tappa flex

2. Vart har du tänkt dra kanten isf? Du kommer inte få det jämt och snyggt eftersom du inte kan gömma skarven någonstans så som dom gör i videon

I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
Jag har upptäckt att färg/sprayfärg helt enkelt inte kommer vara hållbart. Det kommer spricka/skavas osv....
Kul att det har löst sig med nya skidor! Om du vill satsa lite skulle mitt tips vara att dra med sandpapper på top-sheetet för att ruffa upp det och få lite yta. Använd sen en täckande, oljebaserad sprayfärg. Det spricker inte och håller superbra. Självklart kommer det repas och så, men det spelar nog ingen roll vad du använder för material, top-sheetet slits ju alltid.

I'm gonna pimp my rides!
Tyvär kommer det nog inte fungera att wrappa skidor med kolfiber, det kommer bli som ett skal som lossnar när skidan flexar då du bara kommer lägga fibern på ovansidan av skidan! (? :P)

Skulle det däremot mirakulöst sitta fast så kommer sidan bli sten styv då kolfiber och harts är mycket hår
Spricker dessutom lätt om det utsätts trubbigt våld eller mycket flex...

Det du kan använda är vinyl film med 3D kolfiberlook, det finns på dom flesta bil styling sidor och ser riktigt bra ut!
Den kan värmas med varmlufts pistol eller hårtork för att sträckas och formas på skidan, inga skrynklor eller luftbubblor!

Om du ska måla skidorna gå till en lackerare och köp:
plastgrund
2 komponent färg
MJUKMEDEL som blandas i 2komp färgen och gör den just mjuk.

Så köper du en billig färgspruta på ClasO eller Biltema el. dyl. för typ 200 kr

Då spricker, skaver och flagnar inte färgen bort så fort.

I'm gonna pimp my rides!
Nu ska vi se!

Har ju fått fina tips här nu! Nu ska jag bara avfyra min följdfrågebomb...

Linder:
1. Är det "riktigt" kolfiber och inte bara stickers så kommer skidorna tappa flex

2. Vart har du tänkt dra kanten isf? Du kommer inte få det jämt och snyggt eftersom du inte kan gömma skarven någonstans så som dom gör i videon
1. Jag tror inte det är "riktig" kolfiber, utan bara stickers som du säger...
2.Jag tror att jag hade tänkt skära det snyggt runt, sandpappra skarvarna så de kom ner sig lite, inte blev så tydliga, och sedan lägga någonslags primer/ klarlack/ lim av något hårdare material över, så att materialet inte släpper från skidan....
Det är detta jag hade tänkt beställa, och det är ju vinyl, tror jag.....
http://viewitem.eim.ebay.se/Bubble--Air-Free--PINK--Vehicle-Carbon-Fibre-Vinyl-3D-Textured-1520mm-x-300mm/120843395297/item?transId=849607406002
---

Simonbager: I KNOW! Visst är det awesome gjort! Jag såg den också, i mitt sökande på tips, men det känns inte hållbart... Det hade antagligen varit skavt på flera ställe efter bara ett åk.... Annars hade rita på frihand varit THE shit!
---

Vattendroppe:
Jag har funderat jättemycket på detta med spayfärg, och jag hade ju lagt färgen över en ruggad yta, som du säger... Men just detta att det finns oljebaserad spray? Det har jag missat! Har du något tips på märke? Så kan jag plugga lite på om det cokså!! ;)
---

MountainHill:

Hehe, jag hade inte tänkt wrappa belagen, nog för att jag är noob i skidåkningen, men har (alltför) många år av brädåkning på nacken... Så just detta har jag förståelse för! :)

Och som sagt, det är någonslags vinyl, som man värmer med varmluft och o sådär... Det kanske bara är look-a-like, det har jag missat... Men det gör ju inget, det ser ju grymt ut!
Det är ju just denna bil-stylig.klistermärke-carbon-fiber jag tänkt använda mig av! :) (Kolla min länk ovan)

Och angående målningen... Jag är lite rädd för att det ska bli fel... Har du testat det själv?
Ang. 2-komponentsfärgen, hur lång tid tar det för det att torka??
---

Cheese. Jag kanske borde hålla mig till att bara sätta stickers över eländet... Men det är inte alls lika roligt!!

I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
Vattendroppe:
Jag har funderat jättemycket på detta med spayfärg, och jag hade ju lagt färgen över en ruggad yta, som du säger... Men just detta att det finns oljebaserad spray? Det har jag missat! Har du något tips på märke? Så kan jag plugga lite på om det cokså!! ;)
Jag vet inte riktigt, jag fick tipset själv när jag skulle göra grafik på en longboard :P Svängde in på grafittibutiken highlights och frågade om oljebaserad sprayfärg och fick lite exempel och sådär. Går att flexa utan att det spricker och är mycket reptåligare än vattenbaserad sprayfärg, dock måste den torka i typ 2-3 dagar efter att du sprayat på ett lager och man måste ha på 2-4 lager eller nåt sånt för att det ska täcka ordentligt...

Så tyvärr inga tips på märken eller så, men om du snackar med dem på en bra grafittibutik så lär de ha grym koll. Det är ju liksom deras jobb OCH hobby :P

Senast ändrad:
I'm gonna pimp my rides!
Finns en tråd där trådskaparen lackade om skidorna så de blev vita och ritade dit kort. Minns dock inte vad tråden hette och är för slö för att söka just nu, men har för mig han skrev exakt hur han gjort. Sen vet jag inte hur bra det höll då han åkte på det, menmen, det var fett iaf! ;)

Lycka till med projektet! :)

I'm gonna pimp my rides!
Vattendroppe: Then grafittidudes it is! Det låter helt klart som ett alternativ!!

Martindahmartin: Jag såg något liknande i en tråd, där någon sprayade både skidor och bindningar.. Det såg jättefint ut när det var färdigt, men efter ett par åk såg det ut som att han åkte på en hög sopor... Det är det jag är orolig för ska hända!

I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
Nu ska vi se!

Linder:

Vadå i videon du länkade är det såklart riktigt kolfiber men dom har ju även fejkfiber

Senast ändrad:
I'm gonna pimp my rides!
Snow_flake sa:
Mustbeandrea sa:
Nu ska vi se!

Linder:

Vadå i videon du länkade är det såklart riktigt kolfiber men dom har ju även fejkfiber
Men om du kollar på länken jag skickade på vad jag hade tänkt köpa, så ser du att det antagligen inte är "riktig" kolfiber...

I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
Snow_flake sa:
Mustbeandrea sa:
Nu ska vi se!

Linder:

Men om du kollar på länken jag skickade på vad jag hade tänkt köpa, så ser du att det antagligen inte är "riktig" kolfiber...
Det står ju att det är vinyl där ju? plus att det kostar 80spänn

I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
ja, det är ju relativt billigt.. Men det är ju resultatet jag är lite rädd för... :)
Det blir som ett fett klistermärke, det som blir svårt är att få bra skarvar, ska du dra det runt sidewallsen och skära av dom vid stålkanten så kommer det släppa och ja, det finns inget vettigt sätt som jag kan komma på att få det att se äkta ut.

Hade hellre lagt tiden på att jobba och köpa ett par snygga skidor med en gång om det nu är det man är ute efter :rolleyes:

I'm gonna pimp my rides!
linder sa:
Mustbeandrea sa:
ja, det är ju relativt billigt.. Men det är ju resultatet jag är lite rädd för... :)
Det blir som ett fett klistermärke, det som blir svårt är att få bra skarvar, ska du dra det runt sidewallsen och skära av dom vid stålkanten så kommer det släppa och ja, det finns inget vettigt sätt som jag kan komma på att få det att se äkta ut.

Hade hellre lagt tiden på att jobba och köpa ett par snygga skidor med en gång om det nu är det man är ute efter :rolleyes:
äääh så lång tid tar det ju inte att klistra på ett klistermärke, tycker du ska prova och lägga upp bilder sen :D

Senast ändrad:
I'm gonna pimp my rides!
Mustbeandrea sa:
Och angående målningen... Jag är lite rädd för att det ska bli fel... Har du testat det själv?
Ang. 2-komponentsfärgen, hur lång tid tar det för det att torka??
Jag har inte målat just skidor med en hel del annat (skoterhuvar bla.), det är inte mycke svårare än sprayburk bara att man måste blanda färgen själv och hur det ska blandas vet den som säljer färgen!
Man lägger på nästa lager färg efter 15 min, dammtorr 30 min, går använda på 4-5 timmar för att va säker.

Ang. den olje baserade färgen brukar den heta typ mekanlack men den blir bäst om man köper pänselfärg så de blir tjockt!

Men jag röstar som Snow_flake, kör på 3d kolfiber vinyl!
Gör du det seriöst ska det visst sitta om du värmer och sträcker ner den över sidewallsen och skär längs stålkanten, va bara noga som --- med att rengöra skidorna först me t-röd sen på med såpvatten och kladda dit vinylen och värm och skrapa dit tills de blir bra! (ett tips är att prova med en liten bit på nåt annat så du ser hur filmen beter sig)

Sen att det inte ser ut som äkta gör sig självt om man köper rosa då äkta kolfiber bara finns i färgen kol=svart...
Men vad spelar de för roll bara de ser bra ut?

I'm gonna pimp my rides!
OM ni kollar denna videon, som är exakt samma material som jag tänkt köpa.... Så tror jag faktiskt att det kan bli riktigt jäkla bra!!! :D

Är fetpepp, måste prova! Kommer bli världens snyggaste skidor!!! :D

I'm gonna pimp my rides!
Men hur 17 får man till kanten på väven på ett snyggt och hållbart sätt? Det finns ju lixom ingen kant att vika runt ...

/MM

I'm gonna pimp my rides!
Mountain_Man sa:
Men hur 17 får man till kanten på väven på ett snyggt och hållbart sätt? Det finns ju lixom ingen kant att vika runt ...

/MM
Jamen... Är det inte "ingen kant" överallt på backspegeln heller väl? Och på biltak, huvar, osv o överallt de sätter sånthär...?

Usch. Nu blev jag osäker igen!

I'm gonna pimp my rides!
Här har de klistrat det på en hjälm:

ååh. Jag måste spana in alla fogar nu! hjälp! Ser ni nåt som blir dåligt i "kanterna", så hojta!

I'm gonna pimp my rides!
Mountain_Man sa:

/MM
Det går för att det inte är nån riktig kolfiber väv, det är vinyl med 3d kolfiberlook dvs ett stort vanligt klistermärke med starkt klister som under värmning kan krympas och sträckas så de passar mot formen på underlaget!

Finns inga likheter med riktig kolfiber överhuvudtaget utom just utseendet! :D

I'm gonna pimp my rides!
Är nu klar med ena skidan, och det blev HELT över förväntat! Det sitter som STEN! Sjukt roligt! Det ser dessutom grymt ut!

Ska dock ändå köra en lina med trälim runt kanten på skarven så att det inte kan skavas upp på något vis... Det blev svart kolfibervinyl och på det ska jag måla något rosa, typ körsbärsblommor hade jag tänkt....

Kommer med bilder sedan! :D

EUREKA!

I'm gonna pimp my rides!
Hade HELT glömt denna tråd!

Det gick ÖVER förväntan att klä in skidorna i kolfibervinyl. Tanken var att jag skulle köpa rosa film på blocket, men spontanköpte svart på biltema istället. HELVETE vad bra det blev! Och det sitter som sten! Åkte i många isiga backar, flög så skidorna yrde, och inte en repa! Vet inte hur mycket stryk det tål, men skulle det bli en ful repa, så är det inte svårare än att man byter ut filmen gissar jag!

Det var lite pill, men helt klart värt!!!

Det man behöver är:

*Kolfibervinyl
*En värmepistol
*En vass mattkniv eller skalpell. (Måste byta bladet ofta för att få den där perfekta, spikraka kanten ovanför stålkanten på skidan. Räcker med att "knäcka av" en såndär bit på mattkniven... Ja, ni vet..!) :)
*Möjligtvis en slickepott eller en spackelspatel, gärna en trubbigare version, för att trycka bort bubblor.

#Sedan ska såklart bindningar osv bort från skidorna, plugga igen skruvhålen med något, så att inget rengöringsmedel rinner ner. Sedan rengör du skidan grundligt med t-sprit, eller annat liknande "rengöringsmedel". Alla vallningsrester och liknande måste bort, för att ge bästa fäste för kolfibervinylfilmen... Se gärna också till att stålkanten är slipad, för enklaste montering och borttagning av överflödig film!

#Använd gärna en större bit film, så att du har lite att jobba med, det är inte roligt om filmen blir sned, och inte täcker ena kanten av skidan eller så, för att man snålat med materialet!

#Sedan är det bara att börja fästa filmen i en av ändarna på skidan, och sakta köra med värmepistolen efter, och ev. använda slickepotten eller spackelverktyget för att tänja ut, och släta ut bubblor och annat. Värmen gör att vinylen blir mer elastisk, mjuk och formbar! Ser bara upp så att du inte värmer för mycket, då smälter det såklart plasten..

#När filmen sitter på skidan och man är nöjd med resultatet tar du kniven, och börjar skära bort överflödig film från skidan. "drar" längs med ovansidan av stålkanten på skidan, för att få en så perfekt och jämn kant som möjligt.

#VILL man så kan man nog fästa kanterna extra, efteråt, med att lägga en tunn, tunn linje epoxy-lim på skarven (men inte på stålkanten!!). Detta har jag inte tyckt behövts då det suttit skitbra ändå!

Tror det var allt... Annars är det bara att googla carbon fiber vinyl för att se hur man monterar det på olika grejer! :D Det finns massor med färger och utföranden, så jag gissar det bara är fantasin som sätter gränserna!

Den enda bilden jag har just nu är denna, från när jag sitter i liften man ser inte alls så bra, men dock! :D
(Ja, de är av lite äldre modell, men jag trivs jättebra med dem. Fick dem + pjäxor gratis efter att min srillans nya utrustning stals i trysil....)
Stickersen sitter jättebra på vill jag tillägga!

:D

Det är dessa skidorna jag "pimpade", ett par Salomon 720 twintips!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp