iM70 eller iM75

Carlssone

Medlem
iM70 eller iM75
Hej alla!

Under min sista weekend resa förra säsongen försörde jag mina Bandit X och är nu ute efter ett par nya skidor. Jag är sugen på ett par Head Monster men vet inte vilken bredd jag skall välja.

Jag åker mest i de nordiska fjällen med c:a 3 veckor om året plus ett par veckor i alperna varje år. Som de flesta är jag framför allt ute efter offpist, men det är ju ändå så att här i norr är det inte så gott om långa härliga OP-repor och jag tycker att högfarts åkning i pist kan vara hur kul som helst. (Att skriva detta här är väll nästan som att svära i kyrkan.) Jag är därför ute efter ett par skidor som passar riktigt bra till pist men som också följer med mig till La Grave i vinter (offpistpärlan). Vad väljer jag? Head Monster 70, 75 eller till och med 85???

Är tacksam för några inlägg. Erik.

iM70 eller iM75
Jag tycker att alpingaragets inlägg angående im 70 talar ganska mycket för sig själv. Gå till www.alpingaraget.se och ladda hem katalogen.

" Någon på Head jobbar långa dagar, garanterat även hleger och antagligen också hela semestern. På något annat sätt kan Cross 70 inte förklaras. Att bygga en bra pistskida är svårt, att snicka ihop en planka som flyter bra i flutten är lättare. Men kombinationen, en skida som smiskar pist, som bär dig över öppna ytor och som är kvick nog för en lössnövända bland läkträden är på gränsen till omöjligt. Men bara på gränsen. Head Cross 70 är nämligen beviset för att det finns skidor som klarar allt. Och det med förbuffande lätthet. För bra för att vara sann. "

Mina drömskidor just nu vore ett par im70, men det kostar ju något. 5500 med binding får du räkna med.

Tror bland annat Stadium har dessa i sitt sortiment och du bör skynda dig ut i butiken och inhandla dig ett par, för jag kollade upp med leverantören igår och de finns inte att ta hem längre.
De som är i butik är de som finns.

iM70 eller iM75
jag är själv sugen på att köpa ett par 85:or. Precis som du tycker jag att riktigt snabba och schyssta piståk är grymt kul (t.ex kvällsskidåkningen i gäst - och lundsrappert) men även jag är främst ute efter offpist. Mitt råd är alltså ett par 85:or!

iM70 eller iM75
åkning bara i svenska fjäll välj iM70.
åkning i både europeiska och svenska fjäll välj iM75.
åkning i europeiska och amerikanska fjäll välj iM85.

den lilla extra centimeterna under sulan bjuder till snabbare åkning när det är uppkört och bråkiga snöförhållanden.
dock blir skidan inte lika snabb från kant till kant, men kortsväng glömdes bort någongång på 80-talet.

själv kör jag telemark på:
Head Monster iM85 - offpist
Head WC iGS - kvällsåk i åre

lycka till.

iM70 eller iM75
iM70 eller iM75...

Själv har jag köpt iM70X (har railflex bindning), jag valde 70:an mest på grund av att jag åker mestadels i pisten och lite för att de andra är dyrare.
I de tester som jag läst har iM70 fått bättre betyg på pistsidan än iM75 och iM85, men 75:an och 85:an har fått bättre omdömme i offpisten.

Men med tanke på all god kritik skidan har fått så är man såld.

Tyvärr har jag inte fått åka nått denna säsongen ännu så jag vet inte hur skidan är (för mig)...

iM70 eller iM75
Du ska helt klart välja 85:an! Köpte dem för en månad sedan och har redan klämt in 6 dagars åkning på dem. De är helt kanon! Det går att bränna på som bara den i pisten och när det väl blir uppkört och mera "svåråkt" så bränner man lika bra.
Har inte varit riktigt offpist än pga snön, men har dock pumpat 3 decimeter puder med dem. De är SKOJ!
Lite tyngre än den vanliga skidan men det märks knappt efter ett par dagar. Första två 360 :na blev krasch, men efter att vridit upp bindningarna så satt den.
Du blir inte besviken kan jag lova!

Tillbaka
Topp