Imma mellan linserna Smith I/0

havreboll

Aktiv medlem
Nu har man äntligen fått tummen ur röven och köpt sig ett par nya goggles här borta i Kanada.
första dagarna funkade det super och jag var jätte nöjd ända tills jag lämnade dem över natten
smått fuktiga i en fuktig påse.

Hur som helst, efter denna eskapad så har dem börjat att imma mellan glasen. På insidan och utsidan
är det inget problem men just mellan linserna så skiter det sig.

Min fråga är nu, ska detta kunna hända på ett par helt nya (använda 4 dagar och pedantskötta. Alltså inte ta på insidan, bara putsa med påsen osv.) goggles
som ändå kostar en slant. Man tycker ju att de borde ha tänkt på att om det kommer in vatten/luft mellan
linserna så kommer det kondenseras vid skiftande luftförhållanden (höjd, temperatur mm).

Själva skriver de såhär

Ventilation:Smith's patented Vaporator lens technology means the lenses are robotically cut and bonded together with an airtight silicone bead to eliminate lens delamination (the number one cause of between-the-lens fogging). The micro-porous Porex™ filter completes the system: the world's strongest thermal lens barrier, this filter is structured so air molecules may pass through while water molecules can't, making it easily able to adjust to varying altitudes.

Så man tycker ju att det inte borde kunna spela någon roll om de ligger fuktiga då det skall vara "airtight" och därför inte kunna komma in någon fukt iallafall.

Så frågan är. Kan man reklamera ett "fel" som detta eller har världen inte kommit längre än att ett par goggles
för över 1500 kr i Sverige (jag köpte dom på plats i kanada) ska imma mellan linserna.

Kan även nämnas att båda mina polares Oakley´s med dubbellins gör likadant och får ingen imma mellan glasen.

tacksam för svar.

Senast ändrad:
Svar på frågan kanske inte det är men jag har samma problem med mina I/O. Det går inte att lämna dom i påsen om den är fuktig.

Stämmer, ta bara ut dem och låt dem ligga öppet i ett hyfsat torrt utrymme en dag eller två så är de tillbaka till de normala. Jag har mina glas i en sluten plastpåse (Den som extra linsen kommer i)
Tjo

Lägger mina io blöta i påsen hela tiden, alltså inte fuktiga utan blöta! Har inga problem med någon imma what so ever. Dom kan frysa lite på insidan när man åker riktigt djup snö som packar igen ventilationen på gogglarna.

Senast ändrad:
Så det är inte bara jag som har problem med detta. Får väl testa att torka linsen ett par dagar å använda den andra linsen så länge. Konstigt dock att vissa inte verkar ha problem med detta när andra har det.

På de glasen finns det en lucka på framsidan, om du öppnar den borde fukten försvinna,
Försök hålla luckan stängd när glasögonen ligger i fuktig påse
>Naturen eftersträvar alltid balans i den miljön saker finns i,
Om det är fukt i påsen börjar en fuktvandring in mellan glasen om det finns en otäthet mellan glasen

Tillbaka
Topp